Mikä on mielestänne paras paras paikka asua Suomessa?
Niin, kysymys tulikin jo otsikossa. Kiinnostus aiheeseen heräsi tulevaisuudensuunnittelujen partaalta, näes olen miettinyt Helsinkiin muuttamista jo kauan, mutta uutisia seurailtuani otin hieman takapakkia tästä haaveesta.
Kokemuksia olisi kiva kuulla eri kaupungeista ja paikkakunnista :) Millaista on asua eri puolilla Suomea; millaisia ihmiset ovat, pelaako palvelu, tykkäättekö asua siellä?
Listataan tänne hyvät ja huonot puolet Suomen asuinpaikoista!
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin oon viihtynyt täällä Kuopiossa. Voisin muuttaa vielä syrjempäänkin jos ois auto ja kortti, mutta autottomana täällä kulkee sopivasti joukkoliikenne että pääsee asioimaan tarvittaessa.
Mitenkäs Kuopiossa riittää töitä? Ja sitten siellä on noita savolaisia aika paljon.
Siis, poistuuko täältä aivan normaaleja viestejä??!!
Onko mode krapulassa vai hullu vai molempia? Tsiisus....
Helsingissä olen aina viihtynyt (syntynyt siis täällä). Olen kuitenkin ihminen, joka kaipaa ympärilleen kunnon ulkoilumaastot, joissa on mahdollisuus olla omissa oloissaan koiran kanssa ja painaa joka päivä eri reittiä. Helsingissä on vielä toistaiseksi riittänyt alueita, joilla selviän, koska toisaalta nautin myös keskustan palveluista ja kulttuurista, mutta nyt kun asuntorakentamispaine kasvaa koko ajan, pelkään että nuo olemassaolevat viheralueet pilkotaan ja niitä alkaa käyttää entistä suurempi ihmisjoukko. Siksi olen alkanut miettiä, pitäisikö muuttaa pois täältä.
Toisaalta haluan työmatkan olevan mahdollisimman lyhyt, joten sieltä uudesta asuinpaikasta pitäisi löytyä myös töitä. Ja haluaisin kuitenkin pysyä tolkullisen matkan päässä pk-seudulta, koska täällä on kaikki kaverit ja perhe. Hankala yhtälö siis. Olen asunut lyhyempiä jaksoja Jyväskylässä, joka oli ihan ok mutta liian kaukana, Kotkassa, joka oli todella ankea ainakin keskellä talvea, en ole ikinä nähnyt missään niin paljon juoppoja ja (venäläisiä) narkkareita keskellä kaupunkia kuin tuolla sekä Sallassa, jossa en kyllä kestäisi pysyvästi, liian pieni paikka. Haluaisin kokeilla Tamperetta, Lahtea, Hämeenlinnaa ja ehkä Turkuakin. Espoo ja erityisesti Vantaa ovat myös mahdollisia.
Sellainen missä perheen molemmille vanhemmille on töitä, eikä asuntojen vuokrat/hinnat ole taivassa.
Asunto, jossa on sähköt, vesivessa ja lämmitys.
Rovaniemi on hyvä. Tunnin matka Helsinkiin. Luontoa, kunnon talvi, kansainvälinen ilmapiiri.
Sipoo: maaseutumainen, metsät, meri, toimivat palvelut, töissä voi käydä Helsingissä, Porvoossa tai Vantaalla ja asuminen on halvempaa kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoki on paras
Vaikka syntymäkaupunki ja suvun kotipaikka, en Seinäjoelle muuttaisi takaisin. Kaupunki ei ole kuin tylsä ratapihan jatke ja laatikkomaisten markettien pesäpaikka!
Missä sitten voisin asua: hyvät kulkuyhteydet ja lentokenttä lähellä, keskussairaalatason terveydenhoito, vanha sivistystä omaava kaupunki eikä mikään maalaispitäjästä itsensä "kaupungiksi" ylentänyt, vesistöjä lähellä. Eikä ainakaan Oulua pohjoisempana.
Siis tosissanneko ehdottelette täällä jotain Vantaata ja Lahtea?
Tarkentakaa Espoosta, mikä alue ?
Pk seutu. Täällä on kaikkea ja helppo lähteä matkoille ilman että tarvitsee ensin tunteja matkustaa lentokentälle
Espoo on hyvälapsiperheelle. On rantoja ja puistoja, hyvät koulut. Fiksuja ihmisiä naapureina ja lasten kavereina. Eri hintaisia asuinalueita ja paljon pientaloja. isot kauppakeskukset.
Mikä olisi minulle hyvä paikka. Nyt asun
Kankaanpäässä, en kotoudu vaikka suomalainen olenkin :) Ajattelin Lahti Orimattila seutua.
Kesäisin Helsingin Lauttasaari ja talvisin Rovaniemi.
Naapurit on kivoja, koulut ja päiväkodit erinomaisia, on vehreyttä ja tilaa ja voi pitää autoja, joilla pääsee minne haluaa.