ARGH, apteekin asiakaslehden ainoa neuvo ongelmaan "kun maitoa ei tule" on, että...
...anna korviketta! Kyseessä siis Avainapteekkien julkaisu nimeltä Apteekki 1/2016.
Ymmärrän sen, että on tilanteita joissa korvikkeen antaminen on oikeasti paras tai ainoa vaihtoehto. Syyllistämisestä tuollaisiin tilanteisiin liittyen pitäisi päästä. MUTTA oikeasti tunne siitä että maitoa ei tule riittävästi vaivaa melkein jokaista imettäjää jossain vaiheessa ja sillä ei useinkaan ole mitään tekemistä sen kanssa, saako vauva oikeasti riittävästi maitoa vai ei. Miksei olisi voinut neuvoa kysymään imetysohjausta neuvolasta, muistuttaa siitä, että jos vauvan paino nousee ja vauvalta tulee sekä pissaa että kakkaa on kaikki yleensä kunnossa ja terveillä äideillä maidontuotanto sopeutuu lapsen kasvavaan maidontarpeeseen? Sen lisäksi olisi voinut mainita korvikkeesta ja korostaa sitä, ettei sen käyttämisestä tarvitse syyllistyä. Surkea imetysohjaus on suurin syy siihen että imetys kestää suositeltua lyhyemmän ajan ja tuollaiset neuvot THL:n asiantuntijalääkäriltä eivät millään tavalla edistä täysimetystavoitteen toteutumista.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Sehän on mainoslehti.
Niin on. On silti kummallista, että Prismassa ei saa sijoittaa äidinmaidonkorvikkeita hyllyn päätyyn, mutta apteekin mainoslehdessä lääkäri saa sanoa, että ainoa ratkaisu "maidon riittämättömyyteen" (jota ei sen tarkemmin avattu millään tapaa) on korvikkeen antaminen ja korvat kannattaa sulkea kaikelta muulta.
Mä kiinnitin eilen huomiota samaan. Odotin jo että Laktivistiäiti tai joku muu imetysaktivisti olisi huomannut ja kirjoittanut aiheesta jotain, mutta näköjään ei :D
Voihan sitä alkaa antaa korviketta ja samalla vielä välillä imettää ja jos imetys ei muutu parempaan, niin ei sitten väkisin yritä. Minun puolestani vauvan voi ruokkia vaikka kokonaan korvikkeella, itsekin olen eniten saanut korviketta.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä alkaa antaa korviketta ja samalla vielä välillä imettää ja jos imetys ei muutu parempaan, niin ei sitten väkisin yritä. Minun puolestani vauvan voi ruokkia vaikka kokonaan korvikkeella, itsekin olen eniten saanut korviketta.
Niin, vaihtoehtoja on monia, mutta kun tuossa jutussa ei sanottu mitään muuta kuin se, että "jos maito ei riitä, anna korviketta". Sitten ne pakolliset sepustukset siitä, että äidinmaito on kyllä parasta ravintoa ja sillä on näitä ja näitä etuja, MUTTA nykykorvikkeet ovat hyviä blaablaablaa. En tykkää siitä, että korvikeäidit kokevat syyllistämistä, mutten tykkää siitäkään, että asia esitetään noin yksipuolisesti eikä esimerkiksi lainkaan kyseenalaisteta sitä, onko kyse OIKEASTI maidon loppumisesta vai ainoastaan tunteesta, että maito on vähissä. Monet ihmiset virheellisesti kuvittelevat, että esimerkiksi rintojen ulkonäön/tuntuman muuttuminen olisi merkki maidon loppumisesta tai että tiheän imun kausi tarkoittaisi, että lapsi ei saa riittävästi maitoa.
Sehän on mainoslehti.