Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vertasiko kukaan oikeasti lapsena itseään ja vartaloaan Barbie-nuken vartaloon?

Vierailija
29.01.2016 |

Tuli tuosta kohusta mieleen että barbie-nuket aiheuttavat lapsille syömishäiriöitä ja epäterveellistä esimerkkiä. Minulle ja kaikille kavereilleni ne olivat ainakin vain nukkeja muiden nukkien joukossa. Eipä tullut mieleenikään vertailla itseään nukkeen, vaikka 12-vuotiaaksi saakka niillä leikin. (eikä yhdelläkään kaverillani)

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä sillä on millä osastolla lelut on? Eikö voi katsoa myös sieltä "poikien" osastolta leluja? Eikö se ole vanhemmista kiinni mitä leluja lapsi saa? Kyllä me ainakin tytön kanssa mennään lelukauppaan ja katsotaan molempien osastojen leluja, eikä puhuta että "mennääs ny tonne tyttöjen leluosastolle".. Ja sieltä lapsi saa sitten valita mieleisen lelun, olkoon se auto tai barbi..

Ja sitten itse aiheeseen: Ei kylä barbeilla ollut vaikutusta mun itsetuntoon.. Mun mielestä se lähtee vanhemmista. Jos äiti (tai miksei isäkin) aina peilin edessä haukkuu itseään ja läskejään, niin lapsen ottaa siitä mallia..

Ja nykyään kun on tää "selfiekulttuuri" jossa kuvataan kokoajan itseän, vaikuttaa myös tulevaisuudessa.. Luulisin. Eikös niitä barbeja ole nykyään ihan kaikennäköisiä? Suomessa ei kyllä myydä niin montaa erinäköistä, mutta kyllä niitä tehdään maailmalla.

Vierailija
42/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss, kuuluitko teininä irc-galleriassa yhteisöön "vittuilu on taitolaji" ? :DDD

Niin surkeita argumenttisi ovat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähinnä ajattelin että onpa hassut tissit, kun ne töröttää :D En muutenkaan vertaillut itseäni leluihin.

Vierailija
44/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta mun lapset ovat pari kertaa verranneet itseään joihinkin moster high ja winx-nukkeihin, joilla ei ole vyötäröä juuri ollenkaan. Aika äkäiseen sanoin, että ne on vain nukkeja ja että heti loppuu tuollainen. Siihen se loppuikin.

Vierailija
45/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Lapset tulevat joka tapauksessa oppimaan, että barbiemainen laiha vartalo ja pitkät hiukset ovat kauneinta, joten syyllistävä kohu yhdestä nukesta on lähinnä huvittava!

Katsokaa tätä elävää mallia median aivopesusta. Vois ssss, nuori hölmö ssss.

Vierailija
46/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Lapset tulevat joka tapauksessa oppimaan, että barbiemainen laiha vartalo ja pitkät hiukset ovat kauneinta, joten syyllistävä kohu yhdestä nukesta on lähinnä huvittava!

Joo, jos se olisikin vain tuota. Että on parempi olla normaalipainoinen kuin ylipainoinen. Mutta kun pikkutytöille opetetaan että millään muulla ei ole merkitystä. Koko elämä pyörii ulkonäön ympärillä. Sinullekkin on ulkonäkö tärkeää, mutta oletko muka päässyt pelkästään ulkonäöllä johonkin elämässäsi? Ulkonäkö on elämässä vain plussaa, ei se ole se minkä varaan kaikki lasketaan. Perspektiivi vääristyy.

Sitä, että ulkonäkö on elämän ainoa sisältö ei opeteta, ellet sinä kasvattajana sitä lapsillesi opeta. Noin muuten, ulkonäöllä tulee aina olemaan vaihtelevasti merkitystä riippuen siitä, missä päin maailmaa on, eikä tässä ole mitään väärää.

Eikö? Mietintäänpäs hetki, ssss. Saat lapsen. Lapsella on huulihalkio ja epäsymmetriset kasvot. Lapsi kasvaa. Lapsi menee kouluun. Lasta kiusataan. Aiotko sinä, ssss, sanoa sille lapselle että "niin se vain on, ulkonäöllä on merkitystä. Hei älä mene sinne ruokakaapille, saatat lihoa kilon ja sitten sinua kiusataan vielä pahemmin,sinä läski possu."

Vierailija
47/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vertasin, piirsin barbille punaisella tussilla nännit kun sillä ei niitä ollut.

Sisko suuttui.

:DDD

Vierailija
48/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli tuosta kohusta mieleen että barbie-nuket aiheuttavat lapsille syömishäiriöitä ja epäterveellistä esimerkkiä. Minulle ja kaikille kavereilleni ne olivat ainakin vain nukkeja muiden nukkien joukossa. Eipä tullut mieleenikään vertailla itseään nukkeen, vaikka 12-vuotiaaksi saakka niillä leikin. (eikä yhdelläkään kaverillani)

No sitähän väitetään,että se "huonon roolimallin omaksuminen" tulee jotenkin alitajuisesti,eli ei kai sitä tietoisesti tule mietityttäkään.En kylläkään lapsena edes ajatellut että barbit ovat epärealistisen näköisiä,vasta aikuisena alkanut huvittaa se kumma ruumiinrakenne.Yksi asia mitä ihmettelin jo pienenä oli,miksi barbit seisovat aina varpaillaan nillä kumman suipoilla jaloillaan.Muistaakseni vain Aerobic-barbilla oli "kunnon" jalat.

Tietysti jonkin verran kiinnitin nukkejen ulkonäköön huomiota,mutta enimmäkseen käytin paljon mielikuvitusta,minulla ei ollut miesbarbeja,joten puin naisbarbille legginsit(muut käyttivät hameita),leikkasin sen kaljuksi ja se sai esittää miestä leikeissäni.Vasta aikuisena mietin,että leikkieni "miehellä" oli ihmeen isot rinnat ja paljon meikkiä :D 

Sinänsä ihan hyvä että nyt on tarjolla erilaisia barbeja,siis nuo eri kokoiset ja rotuiset,olihan se tylsää kun omassa lapsuudessani kaikki nuket olivat lähes identtisiä keskenään.

Vierailija
49/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss, älä nyt herra jumala sano että sinulla on lapsia???

Vierailija
50/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä ikinä ajatellu et mulla pitäis olla barbienuken ulkonäkö ja vartalo. Toisaalta oon aatellu et miehet haluaa sellasia naisia mut en oo yrittäny koskaan olla sellanen enkä halunnut.

Vierailija
51/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun barbie oli aina raskaana, kun ängin sen mopokypärän mahaksi :)

Serkulla oli raskaus-Barbie, jonka mahan pystyi avaamaan ja siellä oli vauva.

Mullakin oli sellainen pienenä,se oli ihana :) Muutenkin ne "erikoisbarbit" joita joulupukki toi oli parhaita,oli ballerina,voimistelija ja pehmeävartaloinen unibarbi.Siitä olen vähän katkera,etten koskaan saanut Ken-nukkkea tai Disney-prinsessabarbeja. 

Tai oli mulla Ariel-nukke,saman kokoinen kun Barbien sisko Skipper.Ensin hukkasin sen pyrstön,sitten lähti jostain syystä toinen jalkakin irti.Virkkasin jäljelle jääneen jalan ympärille uuden pyrstön,jos Arielin piti olla ihminen,se pukeutui pyrstön peittävään hameeeseen.Ariel seurusteli välillä Vaaleanpunaisen Pantterin ja välillä Leijonakuninkaan Rafikin kanssa.

Että sellaisia muistoja,en antanut realismin häiritä leikkejäni joten barbien epärealisteset kropat vähän niin kuin kuuluivat asiaan.En koskaan ajatellut asiaa tarkemmin,tai varsinkaan vertaillut itseäni leluihin :D

Vierailija
52/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Oi sinä vanha ja viisas viestien 48 ja 49 kirjoittaja, media ei ole aivopessyt minua. Minulla on hyvin harjaantunut silmä photoshopille.

Lapseni voi korjauttaa huulihalkionsa niin halutessaan. Jääkaapilla käymisestä ei tarvitse huomauttaa, jos syöminen on sallittua vain ruoka-aikoina. Minulla ei ole tarvetta haukkua lapsiani.

Niin on minullakin, mites se tähän liittyy. Jos media ei ole aivopessyt sinua niin miksi luulet että se median näyttämä kuva on ainoa oikea ja että kaikki muut on väärässä? Ja et muuten vastannut viestiin vaan kiertelet.

Vierailija
53/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. :D Sairastuin syömishäiriöön ihan muista syistä.

Vierailija
54/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Oi sinä vanha ja viisas viestien 48 ja 49 kirjoittaja, media ei ole aivopessyt minua. Minulla on hyvin harjaantunut silmä photoshopille.

Lapseni voi korjauttaa huulihalkionsa niin halutessaan. Jääkaapilla käymisestä ei tarvitse huomauttaa, jos syöminen on sallittua vain ruoka-aikoina. Minulla ei ole tarvetta haukkua lapsiani.

Niin on minullakin, mites se tähän liittyy. Jos media ei ole aivopessyt sinua niin miksi luulet että se median näyttämä kuva on ainoa oikea ja että kaikki muut on väärässä? Ja et muuten vastannut viestiin vaan kiertelet.

Länsimainen media näyttää montaa kuvaa, ja mieltymykseni sattuu olemaan laihin. Mieltymyksiä harvemmin pystyy selittämään. Vastasin viestiisi ja olen edelleen sitä mieltä, ettei ulkonäkökeskeisyydessä ole mitään vikaa.

Entäs se kommentti pitkistä hiuksista? Selitäpäs. Ja haukut aina muita ja muiden mieltymyksiä.

Ai ei ole? Eli joku joka syntyy rumaksi on tuomittu elämään ahdistuksessa? Kiva.

Vierailija
55/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapset vertaa, mutta kukkahattutädit vertaa eivätkä ymmärrä lasten ajatustenjuoksua.

Vierailija
56/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. N21

Vierailija
57/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan jo vuosia ollut erikokoisia ja näköisiä barbeja barbie-brändin alla. Leikkiässämme barbeilla yritin pukea yhtä paitaa yhdelle barbille viisivuotiaani tokaisi " ei se mee sille kun sillä on isot tissit, se paita on ton toisen" osoittaen litteämpi rintamuksellista barbia. Musta ihan luontevaa.

Vierailija
58/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan ajatellut ulkonäköäni juuri ollenkaan (vaatetusta lukuunottamatta) sen ikäisenä kun Barbeilla tuli eniten leikittyä. Toki se nukke oli minusta tosi nätti ja vaatteet ihania, mutta eihän sitä olisi edes voinut itseen verrata kun Barbie oli aikuinen ja sillä oli isot tissit ja meikkiä. Saatoin ehkä haaveilla, että sitten kun olen aikuinen minusta tulee niinkuin Barbie, mutta ei sen kummempaa. Kuitenkin kun leikin, niin yleensä se "ilkeä tyttö" oli aina minusta se rumin Barbie, tiedä sitten mistä se johtui.

Vierailija
59/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en ole koskaa verrannut vartaloani mihinkään. Joten en.

Vierailija
60/79 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan verranneeni itseäni sellaiseen tikkulaihaan Winx-nukkeen, jonka vyötärö oli kapea kuin mikä. Halusin itsellenikin sellaisen vyötärön ja harmittelin peilin vatsamakkaroitani

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi