Kuinka nostaa verenpainetta raskaana ollessa? Kun kerran salmiakki on kielletty...
Aikaisemmissa raskauksissa olen syönyt salmiakkia ja lakua ihan asiakseni. Vähän on ollut sellainen olo, että se auttaisi huonovointisuuteen ja toisaalta matalaan verenpaineeseenkin. Nyt sitten on lakut ja salmarit pannassa. Jos mulla jotain ruokahimoja raskaana on, niin ne on just noi.
Tämä olo on ihan syvältä, verenpaine maissa ja syke pilvissä. Päivät menee ihans sumussa.
Mitäs vinkkaisitte? Itselle tulee lähinnä mieleen, että suolan määrää pitäisi lisätä. Mutta kun ei tee mieli. Ei tee mieli mitään suolapähkinöitä tai ylisuolaista sapuskaa.
Olin jo ihan unohtanut, kuinka syvältä tää raskaana oleminen voi olla. Liitoskipuja ja muita kremppoja vielä odotellessa.
Kommentit (22)
Joo, siis en huomannut, ettet hlua syödä suolaa.
Kyllä itse söisin salmiakkia, jos verenpaine olisi alhainen.
Salmiakki on kielletty ainoastaan siitä syystä että se nostaa verenpainetta. Useimmissa raskauksissahan se ei ole suotavaa, mutta jos sulla on matala verenpaine niin voit ihan rauhassa syödä salmiakkia. Näin mulle neuvolassa neuvottiin vuosi sitten kun kärsin myöskin matalasta verenpaineesta.
Ennen joo olen minäkin syönyt salmiakkia ja lakua hyvällä omallatunnolla virallisesta kiellosta huolimatta, koska veranpaine on matala eikä korkea. Mutta nyt se on siis kokonaan kielletty, ja neuvolassakin sitä korostettiin. Viime viikolla siis THL antoi suosituksensa sen perusteella, koska salmiakki ja lakritsi voi johtaa ennenaikaiseen synnytykseen ja vaikuttaa jopa heikentävästi lapsen älykkyyteen. (Miten tota älykkyyden ja lakunsyönnin suhdetta on muka voitu edes testata?) Mutta joka tapauksessa, viimeistelen pikku hiljaa tämän viimeisen lakupussini, enkä tämän raskauden aikana uutta osta. Aiemmat lapseni eivät kyllä ole ennenaikaisesti syntyneet eikä älykkyydessäkään ole vikaa. Tai ehkä he olisivat superneroja, jos olisin jättänyt lakut ja salmarit syömättä.
https://www.thl.fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/-/lakritsia-ja-salmiakki…
ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, siis en huomannut, ettet hlua syödä suolaa.
Kyllä itse söisin salmiakkia, jos verenpaine olisi alhainen.
Ei ole kyse siitä, etten halua syödä suolaa. Suolainen vaan oksettaa nyt, kun pahoivointiakin on muutenkin. En oikein tiedä, miten sitä suolan määrää saisi lisättyä yrjöämättä. Miten lisätä suolaa niin, ettei sitä huomaa?
ap
Jaa, missä vaiheessa laku ja salmiakki nyt sitten oikein on "kielletty"? Juuri eilen söin lakuja puoli pussia (rv40+4). Ei neuvolassa mainittu kuin että jos on korkea verenpaine, noita kahta on syytä välttää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, missä vaiheessa laku ja salmiakki nyt sitten oikein on "kielletty"? Juuri eilen söin lakuja puoli pussia (rv40+4). Ei neuvolassa mainittu kuin että jos on korkea verenpaine, noita kahta on syytä välttää.
Viime viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Etkö seuraa uutisia? Yllä oli myös linkki asiasta.
Nopea pulssi ja matala verenpainen viittaisi natriumin vajaukseen. Oksentelua?
Kuin minun kirjoittama aloitus. Päivät menee nimenomaan sumussa ilman salmiakkia. Tosi matala verenpaine, olen lisännyt suolan määrää mutta ei auta. En tiedä että onko tää nuutunut olo vaan pään sisällä. Nyt kun olen n.viikon ollut ilman salmiakkia niin tuntuu kyllä että vähän helpottaa, ehkä vieroitusoireet katoavat. :D
Tiesin aikaisemminkin ne salmiakin vaarat jotka ei suinkaan ole ainoastaan verenpaineen nousu niinkuin joku tuolla väitti. Mutta nyt lopetin kokonaan sen syömisen kun suositus putosi nollaan. Yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Nopea pulssi ja matala verenpainen viittaisi natriumin vajaukseen. Oksentelua?
No on sellaista yökkimistä koko ajan, mutta ei edes joka päivä tule yrjöt pihalle asti. Taistelen todella, että saan edes jotain syötyä. Huono olo ennen syömistä, syömisen aikana ja sen jälkeen. Huonompi olo tietenkin, jos ei kuitenkaan syö. Varmasti näillä syömisillä ja yökkimisillä voi natriumvarastoissa olla vajaata.
ap
Jatkat sitä salmiakin syöntiä. Mulla kolmessa raskaudessa ihan sama homma kuin sulla ja salmiakilla siitä selvittiin. Lapset on syntyneet joko viikolla 41 tai 42, joten mitään keskosia eivät ole ja koulun ka:t kaikilla alkaa vähintään 8:lla, että ihan normiälyisiäkin käsitykseni mukaan. Enemmän siitä vaaraa sille vauvalle on, jos pyörryt sen mahasi päälle tai oksennat itesi nestehukkaan.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/745535/Sikiolle+haitallista+glykyrrits…
Tämän takia ei saa syödä! Ei siksi että nostaisi verenpainetta.
Mulla sama ongelma! Verenpaine on laskenut taas ennätysalhaiseksi koko raskauden ajan. Pari viikkoa sitten laitoin salmiakit pannaan tuon uutisen takia ja kyllä on hurja olo!!! Pyörryttää ja välillä mietin, että selviinkö koko päivästä ilman että nukahdan kesken kaiken. Ekassa raskaudessa samoja ongelmia ja salmiakki korjasi näitä jonkin verran. Ei se kuitenkaan mikään "ihmelääke" ole, mutta esti pyörtyilyä ihan hyvin. Onneksi ei enää pitkä aika synntytykseen. Tämän jälkeen en kyllä halua raskaaksi enää ikinä :)
Jätät arjen pyörittämisen miehen toiminnan varaan, eiköhän se verenpaine ala nousta...
mies
Salmiakkia, lakua ja kivennäisvettä "määräsi" terkkari minulle raskauden alhaiseen verenpaineeseen.
Raskausmyrkytys, niin verenpaine nousee.
Olkaa iloisia matalasta.
Mulla oli aina raskausaikana (3 kpl) matala verenpaine. Söin salmiakkia ja lakua hyvällä omallatunnolla, sillä se varmaan pysyi edes siedettävissä mitoissa ettei ihan kanttu vei tarvinut olle.
No ei se pala salmiakkia päivässä nyt kai niin paha ole..itse olen syönyt salmiakkia ja lakritsia vähän raskaana ollessani (mut silloin tosin sitä ei oltu vielä kielletty kokonaan ;) )
Suolaa, suolaa, enemmän suolaa.
Kiellettiinkö salmiakki ja lakut muuten juuri tuon mahd kohoavan verenpaineen takia vai mikä on syy?