Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Hollannissa on niin vähän psykoositapauksia suhteessa Suomeen?

Vierailija
29.01.2016 |

Vaikka kannabis on sielä käytännössä laillista?
Miksi Suomessa on psykoositapauksia enemmän suhteessa väkilukuun?

Kommentit (219)

Vierailija
181/219 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekäytössä käytetään yleensä gramman osia päivässä.  Itse olen polttanut enimmillään yli gramman päivässä ja kyllä se aika helvettiä oli. Haittavaikutukset vaihtelevat aika paljon yksilöllisesti, ja näkyvät enimmäkseen psyykkisellä puolella, ei kuitenkaan aina psykoosina.

Eräässä toisessa ketjussa kannabiksen lääkekäyttäjä kertoi käyttävänsä 400 grammaa kannabista kuukaudessa, eikä ongelmia esiintynyt. Mitä lääkekannabista sinulle oli määrätty?

Täh?? Muka melkein PUOL KILOA? Mun kaveri polttaa joka päivä monta jointtia ja on oikeasti jo aika tylsämieliseksi tullut, ahdistuu nykyään helposti ja polttaa sen takia sitten taas enemmän jne. Polttaa muutaman gramman viikossa, joka on jo paljon.

Vierailija
182/219 |
29.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän 14-15 vuotiaiden kuulu polttaa kannabista päivittäin. Nyt valoja päälle vastustajat ei tuonnikäisen kuulu juoda edes kahvia saatikaan sekaatua mihinkään muuhunkaan aivokemiaa sotkevaan edes kuukausittain.

Silloin kun Aarnio toi hassista Suomeen useita tonneja. Niin minä ja mun kaverit 90-luvulla maisteli sitä. Samalla huumevalistus antoi neuvoa eri huumeista ja vielä kannabisyhdistys auttoi sen verran että tiesi että tämä on se miedoin eli onneksi sai sen tiedon miedoista vaihtoehdoista.

Toki jos tykkää niin tulee käyttäjäksi.

Tuossa iässä se lähti. Nyt on lapsia ja työelämässä oltu pitkään. Kiinni ei ole jääty.

Sitä miettii että millaiset sanktiot tulee kotikasvattajalle joka omaan tarpeeseensa kasvattaa, kun on sitä perhettäkin ja työt.

Elämä on periaatteessa mallillaan ja olen onnellinen. Ainoastaan tämä syrjäyttävä ja perheitä rikkova laki huolestuttaa.

Miksi ihmeessä Suomessa on tälläinen systeemi?

Poliisi toi kannabiksen Suomeen ja loi käyttäjäkunnan. Milloin tilanne korjataan?

Meitä on satojatuhansia Suomessa.

Puhut asiaa. Tuo kuvio on todella sairas. Totuus on, että jos kannabis lallistetaan putoo monen lahjotun poliisin tulot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikasvattaja on kahden välissä jos väärät tyypit saa tietää. Diilerit ei tykkää koska bisnekset ja poliisille on kätsy käräyttää. Osta jatkettua hasaa äläkä kasvata niin pääset vähemmällä. Lex kukkaruukku, osta ruukku ja multaa niin olet rikollinen kun kerrot myyjjälle aikovasi kasvattaa kannabista.

Vierailija
184/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paskemmat porvarit kuin Hollannissa. Siellä eivät syyllistä köyhiä ym. niin paljon kuin täällä, ovat aidosti liberaaleja, mikä ehkäisee sairauksia.

Eli siis yhteiskunnan asenteet ratkaisee.

1

Tietenkin asenteet vaikuttaa. Tuo kannabiksen salliminen on hyvä esimerkki. Kun käyttö katsotaan omaksi asiaksi eikä siitä rangaista. Sressin helpotus vaikuttaa suoraan mielenterveyteen. Suomessa käyttäjiä jahdataan ja rangaistaan niin että se lisää ongelmia. Varmasti myös niitä henkisiä ongelmia.

Meinaat siis, että kannabiksen salliminen vähentäisi psykoositapauksien määrää Suomessa? Jotenkin minun on vaikea uskoa sitä.

Ainakin nuorten kanssa työskennellessä tulee ilmi usein se että moni on saanut ensimmäiset paniikkikohtaukset juurikin kiinnijäännin pelosta. Kielteinen ja rangaitseva ympäristö näyttäisi lisäävän ainakin nuorilla ahdistusta, masennusta ja paniikkikohtauksia.

Ei sinällään ihme jos miettii millaisen hysteerisen vastaanoton nuori saa vanhemmiltaan ja ehkä vanhanaikaisilta sosiaaliviranomaisilta kiinnijäädessään kannabiksesta.

Pelkkä tapauksen dramatiikka saa nuoren mielenterveyden horjumaan.

Kielteinen ja rangaitseva ilmapiiri aiheuttaa siis mielenterveysongelmia välittömästi.

Vierailija
185/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paskemmat porvarit kuin Hollannissa. Siellä eivät syyllistä köyhiä ym. niin paljon kuin täällä, ovat aidosti liberaaleja, mikä ehkäisee sairauksia.

Eli siis yhteiskunnan asenteet ratkaisee.

1

Tietenkin asenteet vaikuttaa. Tuo kannabiksen salliminen on hyvä esimerkki. Kun käyttö katsotaan omaksi asiaksi eikä siitä rangaista. Sressin helpotus vaikuttaa suoraan mielenterveyteen. Suomessa käyttäjiä jahdataan ja rangaistaan niin että se lisää ongelmia. Varmasti myös niitä henkisiä ongelmia.

Meinaat siis, että kannabiksen salliminen vähentäisi psykoositapauksien määrää Suomessa? Jotenkin minun on vaikea uskoa sitä.

Ainakin nuorten kanssa työskennellessä tulee ilmi usein se että moni on saanut ensimmäiset paniikkikohtaukset juurikin kiinnijäännin pelosta. Kielteinen ja rangaitseva ympäristö näyttäisi lisäävän ainakin nuorilla ahdistusta, masennusta ja paniikkikohtauksia.

Ei sinällään ihme jos miettii millaisen hysteerisen vastaanoton nuori saa vanhemmiltaan ja ehkä vanhanaikaisilta sosiaaliviranomaisilta kiinnijäädessään kannabiksesta.

Pelkkä tapauksen dramatiikka saa nuoren mielenterveyden horjumaan.

Kielteinen ja rangaitseva ilmapiiri aiheuttaa siis mielenterveysongelmia välittömästi.

Myös vanhempia pitäisi valistaa kannabiksesta. Kyseessä on alkoholia reilusti miedompi päihde.

Moni vanhempi saa hirveät raivokohtaukset asiasta eikä kykene puhumaan vaan räyhääminen ja ehkä lyöminenkin alkaa. Vanhemmat pelkäävät huumeita. Heidät on peloteltu omassa nuoruudessaan ja kuullessaan sanan kannabis heille tulee välittömästi hyvin negatiivinen tunnetila ja siihen yhdistettynä oman lapsen kiinnijäänti niin kyllä lapsi saa kärsiä.

Ei ihme että jopa aikuisetkin saattavat tuntea kannabiksen käytöstään ajoittain ahdistusta ja pelkoa.

Koska Suomessa reagoidaan hyvin voimakkaasti sinällään harmittomaan tapahtumaan. Kieltolaki aiheuttaa monille sellaisenaankin pelkoa ja levottomuutta. Herkimmille varmasti mielenterveysongelmiakin.

Vierailija
186/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekäytössä käytetään yleensä gramman osia päivässä.  Itse olen polttanut enimmillään yli gramman päivässä ja kyllä se aika helvettiä oli. Haittavaikutukset vaihtelevat aika paljon yksilöllisesti, ja näkyvät enimmäkseen psyykkisellä puolella, ei kuitenkaan aina psykoosina.

Eräässä toisessa ketjussa kannabiksen lääkekäyttäjä kertoi käyttävänsä 400 grammaa kannabista kuukaudessa, eikä ongelmia esiintynyt. Mitä lääkekannabista sinulle oli määrätty?

Täh?? Muka melkein PUOL KILOA? Mun kaveri polttaa joka päivä monta jointtia ja on oikeasti jo aika tylsämieliseksi tullut, ahdistuu nykyään helposti ja polttaa sen takia sitten taas enemmän jne. Polttaa muutaman gramman viikossa, joka on jo paljon.

Lääkekäytössä on ihan tavallista, että kannabista käytetään 2 - 4 grammaa päivässä, mutta suurempiakin määriä käytetään jos on tarve. Kaverisi on varmasti ollut "tylsämielinen" jo lähtökohtaisesti, koska edes runsas kannabiksen lääkekäyttö ei tee ihmisestä tylsämielistä.

https://kannabisuutiset.wordpress.com/2009/12/03/mika-huumeongelma-amer…

Vierailija
187/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotikasvattaja on kahden välissä jos väärät tyypit saa tietää. Diilerit ei tykkää koska bisnekset ja poliisille on kätsy käräyttää. Osta jatkettua hasaa äläkä kasvata niin pääset vähemmällä. Lex kukkaruukku, osta ruukku ja multaa niin olet rikollinen kun kerrot myyjjälle aikovasi kasvattaa kannabista.

Totta. Huumekauppiaan etu on käräyttää kannabista itselleen kasvattavat ihmiset, jos vain saavat asiasta tiedon. Poliisi auttaa kiltisti huumekauppiasta, riittää kun soittaa vaan.

Vierailija
188/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekäytössä on ihan tavallista, että kannabista käytetään 2 - 4 grammaa päivässä, mutta suurempiakin määriä käytetään jos on tarve. Kaverisi on varmasti ollut "tylsämielinen" jo lähtökohtaisesti, koska edes runsas kannabiksen lääkekäyttö ei tee ihmisestä tylsämielistä.

Olennainen asia kaikille muistettavaksi:

"Valtaosalle kannabiksen käyttäjistä ei aiheudu todettavaa fyysistä tai psyykkistä haittaa edes pitkäaikaiskäytössä (Lancet 1995)"

Vierailija
189/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollannissa on hyvin myönteinen ilmapiiri. Asuminenkin on siellä halpaa ja vuora-asuminen hyvin yleistä. Siellä ei ole välistävetäjiä kuten Sato, Vvo jne. Ja luulenpa että siellä asioihin puututaan ennenkuin menevät pahaksi, tarkoitan siis ihmisten mielenterveyttä.

Vierailija
190/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama gramma viikossa on kyllä aika vähän. Muutama gramma päivässä olisi jo lääkekäyttöä.

Vierailija
191/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama gramma viikossa on kyllä aika vähän. Muutama gramma päivässä olisi jo lääkekäyttöä.

Muutamasta grammasta ei myöskään kovin montaa kannabissavuketta tehdä.

Vierailija
192/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekäyttöön kasvatetuissa lajikkeissa on tyypillisesti paljon viihdekäyttöön kasvatettua alempi THC-pitoisuus ja suurempi CBD-pitoisuus ja ainakin jenkeissä koko ajan jalostetaan entistä CBD-pitoisempia lajikkeita. Nimenomaan CBD on se lääkekäytössä kiinnostavin aine ja ilmeisesti myös suojaa THC:n mahdollisilta negatiivisilta sivuvaikutuksilta, kuten vaikkapa ahdistukselta ja psykoottisilta oireilta. On siis hieman eri asia polttaa 2-4 grammaa päivässä lääkekasvia kuin kaverin komerossa kasvatettua skunkkia.

Laillistamisessa olisikin se hyvä puoli, että THC/CBD-suhdetta voitaisiin myydyssä tavarassa kontrolloida, kotikasvatuksessahan THC-pitoisuus on koko ajan lajikkeissa kasvanut ja se todennäköisesti lisää myös haittoja.

Vierailija
193/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän 14-15 vuotiaiden kuulu polttaa kannabista päivittäin. Nyt valoja päälle vastustajat ei tuonnikäisen kuulu juoda edes kahvia saatikaan sekaatua mihinkään muuhunkaan aivokemiaa sotkevaan edes kuukausittain.

Silloin kun Aarnio toi hassista Suomeen useita tonneja. Niin minä ja mun kaverit 90-luvulla maisteli sitä. Samalla huumevalistus antoi neuvoa eri huumeista ja vielä kannabisyhdistys auttoi sen verran että tiesi että tämä on se miedoin eli onneksi sai sen tiedon miedoista vaihtoehdoista.

Toki jos tykkää niin tulee käyttäjäksi.

Tuossa iässä se lähti. Nyt on lapsia ja työelämässä oltu pitkään. Kiinni ei ole jääty.

Sitä miettii että millaiset sanktiot tulee kotikasvattajalle joka omaan tarpeeseensa kasvattaa, kun on sitä perhettäkin ja työt.

Elämä on periaatteessa mallillaan ja olen onnellinen. Ainoastaan tämä syrjäyttävä ja perheitä rikkova laki huolestuttaa.

Miksi ihmeessä Suomessa on tälläinen systeemi?

Poliisi toi kannabiksen Suomeen ja loi käyttäjäkunnan. Milloin tilanne korjataan?

Meitä on satojatuhansia Suomessa.

Teininä sitä voi olla älyttömän tietämätön. Siksi valistuksella on suuri vastuu.

Surullista kun aikoinaan oli kova slogan että mietoa huumetta ei ole, tai että haitatonta huumetta ei ole.

Nämä jotka kokeilee joka tapauksessa niin sen tekevät. Siksi olisi hyvä edes mainita se miedoin ja haitattomin vaihtoehto ettei sen teinin ensimmäinen huume ole amfetamiini.

Teini helposti ajattelee että ahaa kannabis aiheuttaa psykoosia ja tekee hulluksi, joten otan amfetamiinia tai subutexiä.

Tiedon valta on niin suuri ja minusta valistus on aikoinaan pahasti kompastunut nokkeluuksiinsa. Valehtelulla ei ole hyviä tuloksia. Tässäkin tarinassa voimme hyvin todeta mikä vastuu vastavoimalla eli kannabisyhdistyksellä oli. Olipa hienoa että tämänkin tarinan poika kokeili kannabista eikä kovia huumeita. Voi olla että elämä ei olisi niinkään mallillaan kuin nyt on.

Vierailija
194/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkekäyttöön kasvatetuissa lajikkeissa on tyypillisesti paljon viihdekäyttöön kasvatettua alempi THC-pitoisuus ja suurempi CBD-pitoisuus

Suomessakin käytettävät lääkekannabikset ja niiden TCH- ja CBD-arvot:

http://www.bedrocan.nl/suomi/tuotteet/bedrocan.html

http://www.bedrocan.nl/suomi/tuotteet/bedrobinol.html

http://www.bedrocan.nl/suomi/tuotteet/bediol.html

http://www.bedrocan.nl/suomi/tuotteet/bedica.html

Osa näyttää hyvin vahvalta, jos THC-pitoisuus on mittarina.

Vierailija
195/219 |
30.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä Suomen "huume" ongelmaa.

Juuri äsken kävimme perheeni kanssa marketissa. Kadulla käveli ohi kaksi nuorta miestä. Tavallisen näköisiä ei mitenkään sekavia. Toisella oli jointti ja se selvästi tuoksui, kun astelimme heidän perässään raitiovaunupysäkille. Miehet jatkoivat matkaansa rauhassa. Ainoastaan tuoksu paljasti ettei poltettu savuke ollut pelkkää tupakkia.

Mitä Suomessa olisi näille jannuille käynyt? Ilmapiiri on ilmeisen rento kannabiksen suhteen. On kadunpätkiä joissa voi selvästi haistaa että lähistöllä kasvatetaan kannabista. Enkä ole tavannut täällä asuessani juoppojakaan. Juopothan ovat Suomessa hyvin yleinen ja näkyvä ilmiö.

Viikoittain näen näkyvää kannabiksen käyttöä katukuvassa ilman mitään häiriötä. Käyttäjät eivät myöskään ole mitenkään rappiolla tai psykoosissa. Kukaan ei myöskään ole tullut tyrkyttämään minulle huumeita. Ehkä kannabisvihaajien ja ennakkoluuloisten pitäisi nähdä vähän enemmän ja todeta ettei kyseessä ole ongelma. Kieltolaki tuntuisi olevan Suomessa suurin kannabiksen ongelma.

Miten poliisilla on aikaa ja rahaa jahdata kannabiksen käyttäjiä siellä Suomessa?

Siinä olisi suuri säästön paikka.

Terveisiä Brysselistä

Vierailija
196/219 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kannabis on sielä käytännössä laillista?

Miksi Suomessa on psykoositapauksia enemmän suhteessa väkilukuun?

52 yläpeukkua ja 13 alapeukkua.

Miksi 13 alapeukkua?

Onko Hollannissa paha psykoosiongelma?

Vierailija
197/219 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannabis ei itsessään ei ole millään lailla todistetusti kytköksissä psykoosiin tai muihin mielenterveysongelmiin, mutta jos ihminen on jo valmiiksi altis tai on mielenterveysongelmia, tottakai kannabis saattaa laukaista niitä, Siinä missä viina tai muut päihteet. Kun viina ja kannabis lyödään samalle viivalle nii kaikki tutkimukset ja tilastot huomioiden onhan tuo nyt aivan selvää kumpi aine niitä ongelmia ihmisissä aiheuttaa. Tästä voi jo päätellä miksi moiset erot hollannin ja suomen välillä vallitsee.

Vierailija
198/219 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä Suomen "huume" ongelmaa.

Juuri äsken kävimme perheeni kanssa marketissa. Kadulla käveli ohi kaksi nuorta miestä. Tavallisen näköisiä ei mitenkään sekavia. Toisella oli jointti ja se selvästi tuoksui, kun astelimme heidän perässään raitiovaunupysäkille. Miehet jatkoivat matkaansa rauhassa. Ainoastaan tuoksu paljasti ettei poltettu savuke ollut pelkkää tupakkia.

Mitä Suomessa olisi näille jannuille käynyt? Ilmapiiri on ilmeisen rento kannabiksen suhteen. On kadunpätkiä joissa voi selvästi haistaa että lähistöllä kasvatetaan kannabista. Enkä ole tavannut täällä asuessani juoppojakaan. Juopothan ovat Suomessa hyvin yleinen ja näkyvä ilmiö.

Viikoittain näen näkyvää kannabiksen käyttöä katukuvassa ilman mitään häiriötä. Käyttäjät eivät myöskään ole mitenkään rappiolla tai psykoosissa. Kukaan ei myöskään ole tullut tyrkyttämään minulle huumeita. Ehkä kannabisvihaajien ja ennakkoluuloisten pitäisi nähdä vähän enemmän ja todeta ettei kyseessä ole ongelma. Kieltolaki tuntuisi olevan Suomessa suurin kannabiksen ongelma.

Miten poliisilla on aikaa ja rahaa jahdata kannabiksen käyttäjiä siellä Suomessa?

Siinä olisi suuri säästön paikka.

Terveisiä Brysselistä

Kannabiksen osalta huumeongelma suomessa on asenteissa ja laissa. Se on sanottu moneen kertaan että ongelmia tulee jos jää kiinni käytöstä. Pöljää touhua johon ei tule parannusta vielä pitkään aikaan. Vaikka esim. canada päätti laillistaa niin suomessa rangaistaan sakoilla, leimaamisella, työn menetyksellä jne.

Vierailija
199/219 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannabis ei itsessään ei ole millään lailla todistetusti kytköksissä psykoosiin tai muihin mielenterveysongelmiin, mutta jos ihminen on jo valmiiksi altis tai on mielenterveysongelmia, tottakai kannabis saattaa laukaista niitä, Siinä missä viina tai muut päihteet. Kun viina ja kannabis lyödään samalle viivalle nii kaikki tutkimukset ja tilastot huomioiden onhan tuo nyt aivan selvää kumpi aine niitä ongelmia ihmisissä aiheuttaa. Tästä voi jo päätellä miksi moiset erot hollannin ja suomen välillä vallitsee.

Se on vain kumma ettei tuo totuus tahdo mennä perille.

Vierailija
200/219 |
31.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun viina ja kannabis lyödään samalle viivalle nii kaikki tutkimukset ja tilastot huomioiden onhan tuo nyt aivan selvää kumpi aine niitä ongelmia ihmisissä aiheuttaa. Tästä voi jo päätellä miksi moiset erot hollannin ja suomen välillä vallitsee.

Se on vain kumma ettei tuo totuus tahdo mennä perille.

Suurin osa perus suomalaisista jotka on aikoinaan valistettu kovalla kädellä elävät siinä luulossa että alkoholi on haitattomampi kuin kannabis. Alkoholilla on enemmän haittoja ihmisen terveydelle, kuin kannabiksella. Kannabista käytetään ensisijaisesti lääkkeenä.

Tietyt ikäpolvet on menetetty valheelliselle huumetiedolle. Näkyy asenteissa ja lainsäädännössä.

Prosessia voidaan ehkä nopeuttaa, mutta lainsäädäntö muuttuu viimeistään näiden valheen uhrien jouduttua eläkkeelle. Sitä ennen moni tulee kärsimään huonosta kieltolaista joka aiheuttaa kannabiksen kaikki haitat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi