Työkkärin työtarjous. Mitä kirjoitan hakemukseen jotta ei varmana valittaisi?
Työkkäri siis lähetti työtarjouksen, johon kuulemma voisin olla soveltuva. No en ole, kun on täyttä asiakaspalvelutyötä ja saan tuollasissa töissä takuuvarmana paniikkikohtauksen (olen saanut ennenkin kun olen ollut vastaavanlaisessa töissä) jonka vuoksi jouduin lopulta työt lopettamaan.
Tuossa pitäisi suoraan työnantajalle kirjoittaa työhakemus, enkä tiedä mitä kirjoittaisin, kuitenkin sen verran huonosti, ettei varmana kutsuis edes haastatteluun asti. Toisaalta, en kehtaisi vaan kirjoittaa "Moi. Löysin tän työpaikan. Oon ihan reipas ja työtä pelkäämätön. T: Saara" :D
Karenssia pukkaa jos ei laita mitään.
Tästä olin vielä erikseen puhelimessa työkkärin virkailijalle maininnut, että ei tuollaista työtä historiani perusteella, kiitooos.. Sitten tulee ku rakettina juuri sellainen työtarjous, ylläripylläri... Ja vielä oikein "Uskomme sinun soveltuvan tähän työhön..." diipadaapa.
Kommentit (84)
Minä en ole koskaan kikkaillut noiden kanssa. Useinhan ne paikat on sellaisia, joihin ei oma koulutus ja työkokemus edes riitä. Mutta olen ottanut sen ihan harjoittelun kannalta ja yritän tehdä hyvän hakemuksen. Minulle hakemusten tekeminen on vaikeaa, koska ammatillinen itseluottamus on ihan nollissa. Minusta on hyvä vaan, että tulee välillä tuollainen ulkoinen pakote hakea jotain paikkaa. Pitää vain opetella luottamaan itseensä vähän enemmän ja yrittää tuoda hakemuksessa esiin niitä omia vahvuuksia.
Ei kai ne paniikkikohtauksetkaan mikään elinikäinen tuomio ole? Miksei niihin voi yrittää hakea apua ja opetella hallitsemaan niitä, että pystyy toimimaan työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
No jos ne työkkärin tarjoukset on ihan sopimattomia ni katoppa ite että mitä hakutietija ja -ammatteja olet sinne itsestäsi tallentanut. Se on ihan sun omalla vastuulla se. Työkkärin tätilla viu olla 600 asiakasta listallaan. Mistä niistä voi tietää että mitä kukain osaa ja tekee. Mulle tuli yks asiakas meuhkaamaan ettei nämä hänen tiedot pidä paikkaansa. Lähetin sen ihan ite täyttämään tietonsa oikein. Ei ole mun kädessä tieto hänen keilapallonkiillottajan hakuammateista...
Omista tiedoistani tarkistin, että siellä luki "omatoimista työnhakua". Silti minulle tuli tarjous paikkaan, johon olin jo laittanut hakemuksen. Ja mitä kummaa kun aloin ilmoittamaan ottaneeni yhteyttä työnantajaan! Sivulle tuli teksti " yhteydenotto työnantajaan ei voi olla aikaisempi kuin tarjouksen päiväys", ihan niin kuin minulla ei olisikaan oikeutta omatoimiseen työnhakuun.
Miten te sen selitätte?
Mistäkö voi tietää, mitä kukakin osaa ja tekee? No jos vaikka ihan lukisit ne tiedot! Me työttömät tunnollisesti kirjaamme kaikki kurssit ja työ, vaan mitä tekee työkkärin väki? Ihmettelee sormi suussa, että mistäs me semmoisia voisimme tietää?
Eikö työkkärin sivulla ole kysymystä ajokorttiluokasta? Entä kielitaidosta? Onko kysymystä tavanomaisista lakisääteisistä kelpoisuuksista, työturvallisuus- ym. korteista? Pitäisi olla, sillä vaatimus esimerkiksi hygieniapassista on monessa paikassa, ja sen puuttuminen kertoo aika paljon ihmisestä, joka on kiinnostunut ruokapuolen töistä.
Kirjoita että tämä osoitus tuli työvoimatoimistolta, joten kirjoitan teille sen perusteella. Tällaisia hakemuksia käsiteltiin taannoin Aamu-tv:ssä ja työnantaja sanoi siinä, että noita ei koskaan oteta hommiin ja että se on varmaan ollut heidän tarkoituskin.
Vierailija kirjoitti:
No jos ne työkkärin tarjoukset on ihan sopimattomia ni katoppa ite että mitä hakutietija ja -ammatteja olet sinne itsestäsi tallentanut. Se on ihan sun omalla vastuulla se. Työkkärin tätilla viu olla 600 asiakasta listallaan. Mistä niistä voi tietää että mitä kukain osaa ja tekee. Mulle tuli yks asiakas meuhkaamaan ettei nämä hänen tiedot pidä paikkaansa. Lähetin sen ihan ite täyttämään tietonsa oikein. Ei ole mun kädessä tieto hänen keilapallonkiillottajan hakuammateista...
Kuulehan. Ihan oikeat tiedot ja koulunkäynnit ja aiemmat työsuhteet olen kertonut. Silti sieltä saattaa tulla aivan hulluja tarjouksia. Joskus on jopa ilmoitettu Kelalle että haen sieltä korvausta vaikka oikea paikka (jonka olin ilmoittanut) oli liiton työttömyyskassa. Asia selvisi minulle kun Kela lähetti kirjeen jossa kertoi että en ole oikeutettu korvaukseen koska työssäoloehto ei täyty. Otin yhteyttä te-toimistoon jossa selitettiin että ei täyty koska olin ollut palkkatuella vuoden = puoli vuotta silloisen käytännön mukan siitä kertyi työssäkäyntiä eikä vuosi. Totta, mutta sen jälkeen olin ollut kaksi ja puoli vuotta ihan täysipäiväisessä normipalkkatyössä. Ja aivan oikeat tiedot olin jälleen kerran antanut. Te-toimiston täti huomasi ja myönsi virheensä. Tämä niille jotka uskovat virkailijoiden ja atk-systeemin toimivuuteen sokeasti. En siis itse kirjoittanut ja toimittanut mitään mihinkään vaan silloin vielä oli henkilökohtainen käynti ja virkailija näpytteli tiedot koneellensa.
Minunkin tiedoissani on "ei ajokorttia" sekä terveydellisistä syistä ei voi ajaa autoa ja silti minullekin on tullut pakkohakemuksia paikkaan johon vaaditaan se auto ja ajotaito.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajat kertovat te-toimistolle, ketkä paikkaa ovat hakeneet ja kuka valitaan. Ei siellä ruodita mitä sanavalintoja hakemuksissa oli ellei kyseessä ole räikeä yritys välttyä "työhönjoutumiselta"
Ihan oikeastiko? Moneen paikkaan tulee satoja hakemuksia ja he jaksavat ja viitsivät ilmoitella te-toimistoon kuka on hakenut :O
Tuskin on pelkoa että mikään työnantaja haluaa palkata ihmisen joka ei ole pätevä ko työhön -etenkin nyt kun joka paikkaan hakee miljoon muutakin tyyppiä- mutta itseäni nolottaa (vaikka hakemukseni todennäköisesti painuu samantien unholaan) antaa itsestäni niin typerä ja luetun ymmärtämätön kuva jos haen paikkaan johon en mitenkään täytä kriteereitä, siksi kerron että te-toimistolta sain tiedon tms. Ei kai sekään haittaisi mitä joku tuntematon työpaikka minusta (ehkä) ajattelee mutta moni paikka on sellainen missä saattaa jossain vaiheessa aueta minulla sopiva työ. Ja silloin ei ehkä ole niiden vahvimpien hakijoiden joukossa jos on ehtinyt antamaan itsestään tietynlaisen kuvan :(
Joku sano et sairaudesta kertominen on itseaiheutettua työpaikan saamisen estoa = karenssi. Voiko olla, jos kertoo et on vaik epilepsia ja sillä oikeesti on merkitystä työn kanssa niin eikö se just pitäisi kertoa? Kai oma terveys on etusijalla etenkin jos työkkärissä tiedetään siitä?
Tällaisia "tahallaan" huonoja hakemuksia tulee meille aina silloin tällöin. Joskus olen jopa ottanut haastatteluunkin ihan vaan nähdäkseni millaset tyypit näitä lähettelee (ja koska palkkaan työhön jota idioottikin osaa tehdä). Pari kertaa olen suoraan sanonut tyypille, että jos yrität antaa sellaisen kuvan tässä haastattelussa, että ei kiinnosta, niin ilmoitan työkkäriin ja juodut karenssiin. Silloin on yleensä hieman ryhti korjaantunut.
No eipä silti, turha noita elämänsä häviäjiä on kiusata - ei se paranna heidän tilannetta yhtään. Kun asenne elämää kohtaan on täysin väärä niin minkä siinä voi. Moni on sellaisessa tilassa, että ainoastaan uudelleen kasvattaminen auttaisi.
Sanot kaiken niinkuin ne ovat: olet ollut pitkään työttömänä, olet lääkityksessä masennuksen takia ja podet kroonisia selkäkipuja.
Mitenköhän tässä voisi asennoitua hakemuksen laatimiseen, hitto vieköön?!
Työsuhteessa oleva työkyvytön ja hakee paikkaa, koska TE-toimiston suunnitelmassa määrätty hakemaan aktiivisesti työpaikkoja..... Sairaus on ja vuosi sairauspoissaoloa omasta työstä.
Jos työssä käsitellään rahaa, niin ilmoita, että sinulla menee helposti omat ja työnantajan rahat sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nolaa itseäsi äläkä polta siltoja edestäsi tekemällä huono hakemus.
Tee niin hyvä hakemus kuin osaat ja mieti valintaa vasta sitten jos ja kun saat kutsun haastatteluun. Siellä olet oma itsesi ja vaikka sivulauseessa mainitset paniikkihäiriösi.
Karenssi tulee, jos haastattelussa mainitsee sairauden. Silloin katsotaan että on omalla menettelyllään aiheuttanut sen ettei tule valituksi. Jos työkkäri tekee työtarjouksen niin silloin on työkkärin mielestä kykenevä tekemään kyseistä työtä.
No ei tule karenssia. Työnantaja itse päättää, onko sairaudesta heidän mielestään haittaa työssä. Mikäli työnantajalla on työntekijää palkatessa tieto tämän sairaudesta, niin sairauden perusteella ei myöhemmin voi antaa potkuja. Työhönosoitus voi lähteä mihin työhön vaan vaikkei työnhakija pysty sitä työtä tekemään ja asia on työkkärin tiedossa. Ap:n kannattaa kuitenkin hankkia lääkärintodistus sairaudesta työkkäriä varten.
Jos asikaspalvelun työnhaussa joutuu haastatteluun, kannattaa sinne mennä virttynyt kirjava pipo silmille vedettynä. Itse joku aika sitten raakkasin tällaisen hakijan!
Vaikea oli haastetella ja pitää pokkansa, kun ajatteli tätä pipokaveria asiakkaita asiakkaita neuvomassa:)
"Herkkänä ihmisenä tuskin pärjään vaativissa asiakaspalvelutehtävissä, mutta toki voin yrittää. Toivottavasti tällä kertaa paniikkihäiriö ja stressi eivät laukaise kuukauden ryyppyputkea. En kestäisi sitä."
Kirjoita rehellisesti, että sinulla on paniikkihäiriö jonka vuoksi jouduit edellisen työsi lopettamaan.
Jos et halua kyseistä paikkaa,tietenkin voit kirjoittaa juuri noin,että "Moi. Löysin tän työpaikan. Oon ihan reipas ja työtä pelkäämätön. T: Saara" Tai sitten etsit jonkin kömpelön työhakemusmallin ja kopioit siitä suoraan tekstin.Silloin olet lähettänyt hakemuksen,niin kuin työkkäri haluaa mutta todennäköisesti et tule valituksi niiden satojen muiden hakijoiden joukosta.
Aika epätodennäköistä nykytilanteessa joutua töihin,tuntuu olevan aika sama mitä hakemukseen kirjoittaa kun parhaassakin tapauksessa saa vastaukseksi "kiitos kiinnostuksestasi,valinta ei osunut sinuun"-viestin.