Onko normaalia, ettei teiniperheessä ole enää pikkulasten leluja?
Meillä on parin viime kuukauden aikana käynyt useita pikkulapsiperheitä kylässä. Jokainen heistä on tullut taaperoidensa kanssa meille ilman leluja ja jokainen heistä on olettanut, että meillä on talo täys leluja, joiden parissa taaperot viihtyvät ne tunnit, jotka he meillä viettävät.
Me saimme lapset keskimäärin 10 vuotta nuorempina kuin ystävämme, parikymppisinä. Olemme nyt 35-vuotiata ja meidän lapset ovat 15v, 13v ja 12v. Ystäviemme lapset ovat suurimmaksi osaksi alle kouluikäisiä.
Meillä ei ole enää Duploja, pehmoleluja, pikkuautoja, rakennuspalikoita tai mitään taaperoille sopivia leluja jäljellä. Kaikki ystävämme ovat ihmetelleet tätä. Siis jokainen. Kysyvät hämmästellen, että missä meidän lasten vanhat lelut ovat ja miksi olemme niistä halunneet eroon?
En oikein ymmärrä. Miksi meidän pitäisi säilyttää tavaroita, joita emme tarvitse? Meillä ei myöskään ole pottaa, syöttötuolia, nokkamukia, eikä meidän kotia ole sisustettu alle metrin mittaisia varten (enää). Meillä on siis kirjoja taaperoiden korkeudella, helloissa tai kaapinovissa ei ole lapsilukkoja.
Ollaanko me jotenkin outoja, vai vain meidän ikäisten keskuudessa outoja, koska lapset ovat niin eri ikäisiä? Me ollaan viety lelut vanhemmilleni, 'mummolaan', jossa sisarusteni lapset saavat nyt leikkiä niillä. Syöttötuoli ja potta on mökillä.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän tökeröä yrittää patistaa teidän teinejä ilmaisiksi lapsenvahdeiksi. Kyllä mä tuollaisessa tilanteessa alkaisin sanoa, että tuokaa omat lelut, meillä on kaikki pikkulasten lelut jo laitettu kiertoon. Ja varoittaisin teinejä etukäteen, jos haluavat paeta paikalta :)
Niin, tämä onkin jo toinen ongelma. Me haluaisimme, että teinit ovat mukana esim. kahvipöydässä ja kertoisivat kuulumisia, olisivat läsnä. Ja sitten toisaalta tosi usein joutuvat leikittämään näitä pieniä pari tuntia putkeen, että vanhemmat voivat istua rauhassa.
ap
Teidän teinit kuulostaa tosi mukavilta ja hyvinkasvatetuilta, ja vaikuttaa siltä, että kaverinne käyttävät sitä hyväkseen. Mun mielestä on ihan ok ja tekee teineille hyvää leikittää niitä lapsia hetken, mutta ei todellakaan tuntikausia. Pidä teiniesi puolta!
Tuttavapiirissä teinit laittavat huoneidensa ovet lukkoon, kun kuulevat lapsivieraita olevan tulossa. Teineillä on huoneissaan ne rakkaimmat lelut eikä niitä ole tarkoitettu retuutettaviksi. Teinit olivat lapsina äärettömän tarkkoja tavaroistaan, kaikkea pidettiin huolellisesti eikä rikottu. Nyt ovat myyneet isoimman osan leluistaan kirppiksellä ja jättäneet vain muutaman rakkaimman ja onpa joukossa pari keräilyharvinaisuuttakin.
Olen pari kertaa ollut paikalla, kun näiden lasten vanhemmat ovat kiukutelleet siitä, että teinit ovat lukinneet huoneensa, jotta nämä tuhoajat eivät pääse niihin.
Meillä lapset on 7v, 8v, 11v ja 13v. Lelut meillä myydään kun huomataan että lapset ovat kasvaneet tietyistä leluista yli tai jollain leluilla ei leikitä. Eli sitä mukaa kun lapset kasvaa niin leluja laitetaan kiertoon. Vauvan leluja meillä ei siis enää ole eikä duplojakaan. Jos meillä käy vauvaperheitä niin ei koskaan tullut tunnetta että kaipaisivat meiltä vauvaleluja, kyllä heillä omat on mukana. Enkä ole ikinä olettanut että leluja tarjolla kun me menemme kyläilemään muille.
Eli mielestäni on normaalia ettei perheissä ole enää leluja jos ei ole pieniä lapsia. Tosin mun lapsettomalla siskolla (vapaaehtoisesti lapseton nelikymppinen) on korillinen erilaisia leluja eri ikäisille lapsille, on lapsirakas ihminen ja hänellä käy paljon lapsiperheitä kylässä.
Meillä on tämä sama ongelma! Itse sain kolme lasta 20-24-vuotiaana ja koska ystäväpiiri on akateemista väkeä, lapsia hankitaan vasta 30-35-vuotiaana. Minä opiskelin myöhemmin ja olen nyt itsekin maisteri.
Meillä ei ole mitään pienille lapsille. Ei astioita, ei pottaa, ei pöntön supistajaa, ei ruokalappuja, ei ruoka-alustoja, ei syöttötuolia, ei lapsiporttia, ei lapsilukkoja, ei parvekevaunuja, ei sateenvarjorattaita, eikä tietenkään niitä leluja. Näitä kaikkia kysellään jatkuvasti. Ymmärrän toisaalta, että olisihan meille voinut jäädä jotain varastoon, mutta ei vaan ole.
Kerran oli kamala ongelma, kun kaveri oletti, että meillä on varmasti jotkut vanhat vaunut tai rattaat jossain, johon 1v voi mennä päiväunille ulos. No ei ollut. Ja sitten sitä piti nukuttaa sisällä, johon lapsi ei ollut tottunut. Riehui ja kiljui ja viimein nukahti meidän sänkyyn, joka oli vuorattu molemmilta puolin mielettömillä tyynykasoilla putoamisen estämiseksi. Päiväunien jälkeen päiväpeitossa oli iso kuolajälki :(
En oikein tajua minäkään, miksi meidän pitäisi säästää lasten vanhoja vauva- ja taaperotarvikkeita meidän kavereiden lasten satunnaisia vierailuja varten.
Erikoisia tuttuja teillä. En olettaisi itse, että teidän kaltaisella perheellä on vielä leluja. Tuokoon itse viihdykettä lapsilleen. Ja älä ihmeessä anna teinejäsi ilmaisiksi lapsenvahdeiksi. Eivätkö tuttunne ole kiinnostuneita teinienne kuulumisista tai heistä ihmisinä?
Legot (duplot ja normit) olen säästänyt, enpä oikeastaan muuta. Muutama barbi, pehmoleluja.
Tuli mieleen, että olen aina ottanut isommallekin lapselle ajanvietettä mukaan jos on tarkoitus aikuisten kesken istua kaffetta juomassa ja kyläpaikassa ei ole samanikäisiä lapsia.
8v:lle kirja tai tabletti, nuoremmalle piirustusvälineet, palapeli tms.
Etusivulta syöttötuolinrämää tarjonnut
Siis kutsu ystäväsi ilman lapsia!
Meiltä löytyy lapsille leluja ja kirjoja. Omat lapset olleet jo kauan aikuisia, ja lapsenlapsia silmällä pitäen olen säästänyt lasten lelut, kirjat, rattaat ym. En ole vaan mummuksi päässyt :(
Olisi kiva, jos edes sukulaisilla olisi pieniä lapsia, jotka kävisi.. Olisi kiva lukea lapsille kirjoja, tehdä legoja lasten kanssa ym.
Leikkiminen silloin tällöin on hyväksi ihan kaikille. Teinini kavereineen innostuvat joskus leikkimään "taikahiekalla", rakentamaan legoilla, pelaamaan Kimbleä tms. Itsekin osallistun toisinaan ja jopa ehdotan leikkimistä. Minusta on mukava katsoa, kun teinit yhdessä innoissaan tekevät mitä kummallisempia viritelmiä Brion junaradalla ja kisaavat keskenään. Kaikki leikissä mukana ihan tosissaan, mutta pilke silmäkulmissa. Tuollaisen leikin funktio ei ole sama mitä se oli pienempänä; ei tarvitse enää opetella kädentaitoja tai sosiaalista kanssakäymistä. Leikki vapauttaa ja rentouttaa kaikkia ihan iästä riippumatta. Jos vain yhtään ylimääräistä säilytystilaa löytyy, niin kannattaa säityttää joitain leluja. Eikä vain satunnaisia lapsivieraita varten, vaan ihan itsesi takia.
Meillä nuorin lapsista 14 v. Varastossa on joitakin lasten leluja säilötty ihan sitä varten, että jos tekevät itse joskus lapsia niin saavat itsekukin ottaa sieltä ne mukaansa. Mutta en viitsi tuoda niitä sisälle kun täällä säilytystilaa vähän, joten kyllä meillä lapsiperheet tuovat omat lelunsa mukanaan. Teinit meillä kyllä touhuavat taaperoiden kanssa jotain, ja ovat esim. ulkona heidän kanssaan, mutta ei meillä kukaan vieras ole koskaan paria tuntia kauempaa, joten ei ne teinit edes narise että en halua vahtia. Mutta ei musta ole outoa, että teiniperheessä ei ole enää mitään lasten tavaroita, useimmat kyllä myy tai lahjoittaa niitä eteenpäin sitä mukaa kun omat ei niitä enää tarvitse.
Normaalej aolette. Minä laitan aina kaiken vanhan ja tarpeettoman kanssa kiertoon. Tunnearvotavarat säilytän, mutta ei meillä ole lelu- ja tarvikearsenaalia odottamassa mahdollisia pikkulapisvieraita. Eipä ole kukaan olettanutkaan.
No oho. Meillä on lähes kaikki oman lapsuuden lelut ja pelit säästetty, niillä leikkii nyt omat lapset. Joukossa paljon "klassikkoleluja", joista olen ikionnellinen, ettei niitä ole hävitetty.
Ei minustakaan ole outoa, vaan pikemminkin erittäin normaalia luopua sellaisista lasten tarvikkeista ja leluista, joista omat lapset ovat kasvaneet "pois". Itselläni on taapero, enkä odota, että leluja löytyy sellaisista kyläpaikoista, joissa ei samanikäisiä lapsia ole. Toisaalta meiltäkään ei löydy viihdykettä vanhemmille muksuille, eikä ole aikomustakaan hankkiakaan (toki oman lapsen kasvaessa) koska kyläilyt aika satunnaisia ja harvoin. Jotain akkareita löytyy ja toki piirustusvälineitä. Vauvojen leluja meillä on vielä, koska toivotaan lapselle pikkusisaruksia.
Me ollaan laitettu lelut kiertoon heti, kun ne ovat jääneet pois leikeistä. Tyttö on pikkasen vaille kolmevuotias eikä meilltä löydy enää esim. vauvaleluja. Barbeja ja pikkuautoja löytyy, joten vähän isommatkin lapset ehkä viihtyvät. Kaikki kaverimme ovat lapsettomia vielä, joten heillä vieraillessa otamme luonnollisesti omia leluja ja muuta viihdykettä mukaan.
Meillä nuorin 12v ja muut aikuisia ja kyllä löytyvät laatikolliset brion junaratoja, pikkuautoja, vauvanukkeja, legoja. Nuorimmainen vielä niitä kaiveleekin aika ajoin.
Syynä on ehkä se, että omasta lapsuudesta ei säilynyt oikein mitään ja sitten meillä on runsaasti säilytystilaa, joten yhden vinttikomeron olen varannut lasten vanhoille leluille.
Muutenkin huomaan olevani vähän sellainen höppänä, kun isommat ovat poissa laittelen nallet ja vanhat, rakkaat nuket istuskelemaan heidän huoneiden sängyille ja nojatuoleihin. Joku asustelee niissä huoneissa, kun ei olla osattu ottaa huoneita muuhun käyttöön.
No meidän esikoisella on joka on 14v. Hänellä lievä kehitysvamma ja hän on lego hullu eli löytyy vain pikku legoja.
12v. ei ole enää mitään tai täyttää siis kohta 12v.
Tammen kultaisia kirjoja on varastossa, ovat uusia ja menevät joskus kuopuksen lapsille.
Niitä ei saa lukea.
Kaiki lelut on myyty kirppiksellä pois ja näin saadaan käyttörahaa.
Vain pikku legot säästän, ehkä.
Aluksi piti säästää leluja mutta ajateltiin että uudet ja puhtaat lelut on kuitenkin kivempia ja tilaa ei ole säästellä leluja.
Eli ihan normaalia ettei teillä ole leluja. Pienten lasten vanhemmat on niin siinä omassa mailmassaan että ne ei voi tajuat että lapsi on yksin kotona tai ei leiki, siis että ne teinitkin on lapsia.
Me olemme lapseton pariskunta. Kerta kerran jälkeen jaksan hämmästellä miten pikkulapsiperheet tulevat meille kylään ilman leluja/viihdykettä. Ilmeisesti olettavat että meillä on joku lelujemma jossain. Ymmärrettävästi lapset tylsistyvät ja alkavat riehua. Olen miettinyt pitäisikö kutsun yhteydessä alkaa sanomaan "ottakaa lapsille leluja mukaan, meillä ei edelleenkään löydy duploja/legoja/lastenkirjoja".
On, kyllä ne meilläkin vähenee kovaa vauhtia (lapsi 11). Syöttötuoli olisi kun ostettiin aikoinaan tripptrapp ja se etukaari on vielä kaapissa, samoin muutamia lasten astioita ja jotain parivuotiaalle sopivia lelujakin (pehmoja ja muutama muovieläin) mutta ei esim pottaa, nokkamukia, nukkeja yms.