Perintöasiaa - tiedoksianto S
Sain tänään käräjäoikeudelta kirjeen, jonka aiheena oli tiedoksianto S. Ilmeisesti asia koskee äitini testamenttia. En ollut äitini kanssa tekemisissä 18 vuoteen, koska hän oli narsisti ja teki elämäni äärimmäisen kauheaksi. Tuon 18 vuoden aikana en ole pyytänyt enkä saanut yhtään mitään ja kaikki lapsuudenperheeseen liittyvät tavarat olen palauttanut postitse - jopa valokuvat. Olen maksanut itse opiskeluni ja elämiseni ja olen siis ollut jo pitkään täysin riippumaton vanhemmistani, enkä ole halunnut tietää heistä mitään. Jokatapauksessa tämä tiedoksianto ahdistaa nyt suunnattomasti. Pelkään että se on jonkinlainen viimeinen loukkaus haudan takaa ja yritän valmistaa itseäni henkisesti siihen, että tapaan haastemiehen maanantaina. Eli voiko olla niin, että minut on tehty perinnöttömäksi ja siitä tiedotetaan nyt tällä tiedoksiannolla (mikä sopisi hyvin äitini nöyryyttävään linjaan) tai voiko olla niin, että voin joutua perimään velkaa ja jollen halua sitä, pitääkö tästä ilmoittaa jo tiedoksisaannin yhteydessä? En todellakaan ole kaipaillut tuota testamenttia, vaan olen pitänyt yhteystietoni salaisina ja hautajaisistakaan en tiennyt mitään. Itse asiassa en edes tiedä mihin äitini on haudattu, mutta vaikka hän on kuollut, pelkään yhä jonkinlaista viimeistä kostoa. En todellakaan ole elänyt mitään kunniatonta elämää, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta, kun äitini olisi valehdellut luonteestani. Vai onko niin, että perinnöstä tiedotetaan vain edunsaajille? En oikeastaan halua mitään muuta kuin selviytyä tiedoksiannosta kunnialla eli en halua järkyttyä siitä mitä joudun lukemaan, vaan ennakoida sen mahdollisimman hyvin. En ikään kuin halua, että ko. henkilöllä on valtaa masentaa minua vielä haudan takaa.
Kommentit (46)
Narsisti, hullu, juoppo tai narkkari vanhempi voi pilata lapsuuden mutta ei pidä antaa hänen pilata myös aikuisen elämää. Ja tätähän ei ymmärrä ihminen jolla on normaalin rajoissa olevat vanhemmat.
En koe mitään syyllisyyttä etten pidä yhteyttä toiseen vanhempaani. Tällä mennään ja todellakin minullekin on tulossa se viimeinen kosto vielä eteen mutta selviän siitäkin niinkuin kaikesta muustakin. Älä pelkää ap vaan pidä puolesi ja taistele ja elä omaa elämääsi onnellisena!
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että hän on kuollut
Veljeni soitti parhaalle ystävälleni, joka on paljon minua vanhempi ja on tuntenut sekä minut että perheeni. Näin veljenikin tuntevat hänet.
Ap
Toivottavasti ne veljet ovat sentään välittäneet äidistänne.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti ne veljet ovat sentään välittäneet äidistänne.
Narsistia voi vain totella, välittämisestä ei voi tässä yhteydessä puhua. Veljeni ovat kyllä itkeneet kohtaloaan parhaalle ystävälleni. Äitini vaati jatkuvaa huomiota ja palveluksia, muuten uhkana oli minun kohtaloni. Muodostaisitko sinä normaalin kiintymyssuhteen ihmiseen, joka koko ajan kiristää ja uhkailee sinua hylkäämisellä ja on sairaanloisen mustasukkainen tyttöystävistäsi tai koko omasta elämästäsi?
Ap
Kauheita vastauksia - kuin suoraan narsisteilta. "Me saadaan kyllä kiusata ketä vaan" Anteeksi nyt vain arvon ap:n tuomitsijat, mitä pahaa ap on tehnyt teille tai yhtään kellekään, mikä oikeuttaisi suhtautumaan häneen noin? Haluan vastauksen. Jos sitä ei tule, myönnätte, ettei vika ole aloittajassa, vaan jossain muualla.
Ja siis ap, jos on tulssa rahaa, totta kai ne kuuluvat sinulle. En tiedä, ehket halua niitä, mutta jos takana ei olekaan mitään kommervenkkejä, niin ota ne. Voit myöhemmin lahjoittaa ne vaikkapa hyväntekeväisyyteen.
26
No siis tuo on todennäköisesti tiedoksianto äitisi perunkirjoituksen ajasta ja paikasta. Sinun ei ole pakko mennä sinne, mutta lain mukaan sinut on ollut pakko kutsua. Ja se kutsu siellä nyt on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Olethan sinä syvästi loukannut hylkäämällä täysin. Oletko itse narsisti, joka syyttää itsessä olevista ongelmista syytöntä äitiä.
Martyyripaska se täällä ulisee, uliuli.
Rintaperillistä ei voi perinnöttömäksi tehdä, ja velkoja ei peritä.
Joko se ilmoittaa että olet saamassa jotain tai sitten sulle kerrotaan että kuolinpesä on varaton. Jälkimmäisessä tapauksessa omaisia ei velvoiteta maksamaan hautajaiskuluja, vaan ne voi pummia sossusta. Näin meillä appiukko sai arkkunsa, ja sitten mies ja miehen sisko maksoivat hautakiven ja tarjottavat.
Ap, sinulla on ollut syysi ratkaisuun. Mutta velkoja ei nykyään tarvi periä eli voit vain voittaa ko. tiedonannolla. Mikäli äitisi on yrittänyt ohittaa sinut testamentissa, niin et taatusti hyväksy sitä! Otat sen, mikä sinulle kuuluu ihan hyvityksenä kaikesta ja kiusana äidillesi haudan taakse. Raha ei kuule haise. Ei koskaan.
Vierailija kirjoitti:
No siis tuo on todennäköisesti tiedoksianto äitisi perunkirjoituksen ajasta ja paikasta. Sinun ei ole pakko mennä sinne, mutta lain mukaan sinut on ollut pakko kutsua. Ja se kutsu siellä nyt on tulossa.
Lain mukaan perunkirjoitus on lähetettävä tiedoksi kaikille rintaperillisille. Myös mahdollinen testamentti, johon voi sisältyä tieto 'perinnöttömäksi tekemisestä'. Mutta sehän ei sinua liikuta, kun et muutenkaan ole äidiltäsi mitään vailla.
Joskus vanhemmat ovat niin kamalia,että parempi pysyä erossa.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Ja sinun kannattaa ehdottomasti mennä perunkirjoitukseen juuri siksi, että voisit valvoa oikeuksiasi. Menemällä paikalle nimenomaan varmistat sen, että et tietämättäsi menetä lakiosaasi tai peri velkaa. Kenenkään ei ole pakko periä velkaa, mutta velan välttääkseen pitää tehdä oikeat toimenpiteet ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velka ei periydy, joten siitäkään ei ole huolta.
Ei nyt ihan näinkään. Pesään ei tule ryhtyä, jos pesä on velkainen. Velkaisen pesän osakkaana tulisi hankkia oikeusapua, mikäli ei tiedä mitä on tekemässä.
Kannattaa kuitenkin tsekata se pesä ensin, notta mitä siellä on. Sen jälkeen voi päättää, mitä tehdä.
Todennäköisesti saat tiedoksesi äitisi tekemän testamentin, jossa perintö on testamentattu toisille. Onhan Sinulla toki oikeus lakiosaan.
Mietin asiaa yön yli ja tein päätöksen. Perinnön menetyksen kestän kyllä, mutta en tule kestämään sitä, että perusteena lukee "kunniaton ja epäsiveellinen elämä" tms. Siitä alkaa välittömästi oikeusprosessi maksoi mitä maksoi. Kunnia ja siveellisyys ovat kuitenkin olleet tärkeimmät arvoni. Testamentin tulevat lukemaan monet tutut ihmiset ja historiankirjoihin ei varmasti jää tuollaista merkintää minusta. Kaiken muun voi viedä, mutta tuossa menee rajani.
Ihminen voi menettää kaiken rahan ja tavaran, mutta jos kunnia viedään julkisesti ja valheellisesti, on se minulle aivan liikaa.
Ihmettelen jos perheeni komppaa tätä. Kulissit ovat taas olleet heille kaikki kaikessa ja koko perheen historian revittely oikeudessa olisi aikamoinen sosiaalinen itsemurha.
Mutta jos rahaa tulisikin, annan sen vaikka hyväntekeväisyyteen.
Ap
Minä en tuomitse ap:n äitiä. Narsistisuus voi olla miten päin vain. Aunakin ap vaikuttaa kovin kiukkuiselta ja on täysin hylännyt äitinsä tämän vanhuuden päivinä.
Siveellisyys ja kunnia: ei niitä varmaan tulkita nykyään kovin herkästi sellaisiksi, että perintö jäisi saamatta. Lähinnä jos perinnönsaaja on tehnyt jotain todella ikävää perittävää kohtaan, saatetaan perintö menettää.
Ja jäähän se testamentti kaikkien pällisteltäväksi, vaikka siitä oikeudessa riideltäisiinkin.
Ehkä ap on noin kiukkuinen myös siksi, että se on hänen tapansa surra äitinsä kuplemaa ja sitä, että millaisia ne vikmeiset yhteiset vuodet olisivat voineet olla.
Käy hyvästit jättämässä haudalla. Kiitä niistä hyvistä asioista, mitä lapsuudessasi oli. Ehkä saat itsellesi rauhan.
Tunnen kaksikin narsistivanhemman lasta. He rakastavat vanhempaansa niin paljon kuin vanhempaa on "pakko" rakastaa. He hoitavat kyllä, että vanhemmilla on kaikki ok, mutta suhde on lähinnä asiallinen. Ei tavata ja soitella kuin pari kertaa kuussa. (Molemmat ovat tyttäriä perheessä, jossa se vanhempi on aina arvostanut vain sitä veljeä.)
No, se mun tutun perintö meni ainakin veljelle kokonaan. En ymmärrä, miten oli lakiosa junailtu pois. Heidän perintönsä oli suuri.
Käy haudalla ja anna anteeksi. Ajattele, että teki parhaansa, mitä niillä geeneillä pystyi. Ihan itsesi takia. Katkeruus syö sinua.
Mikset anna rahojen mennä veljillesi, kun et äidistäsi elinaikana välittänyt. Mielestäni perintö kuuluu heille.
Ei sureta yhtään. Pelottaa ja ahdistaa henkilön viimeinen tahto. Vain jota mitä on rakastanut, tai johon on ollut kiintynyt, voi surra. Jos esim. paras ystäväni kuolisi, surisin. Äitini kuitenkin on esim. uhannut tappaa minut ja läheiseni. Tällaisen henkilön kuolema voi olla vain helpotus. Etenkin koska tämä ongelmallinen suhde on leimannut minut ulkopuolisten silmissä kakkosluokan kansalaiseksi.
18 vuotta yksinäisyyttä on ollut jatkuvaa pohdiskelua ja selviytymistaistelua. Ei sitä vasta nyt tehdä.
En olisi voinut tehdä mitään toisin. Ja on ihme, että olen yhä hengissä.
Ap