Uusperheen rahat, kun puolisoilla todella iso tuloero
Hei!
Olemme suunnittelemassa mieheni kanssa yhteenmuuttoa uusperheeksi. Minulla on kolme minun luonani asuvaa lasta, miehellä yksi puoliksi hänen luonaan asuva lapsi. Olemme seurustelleet pidempään ja mies on ollut unelmieni mies (kiltti, kohtelias, meillä on kivaa yhdessä jne.), myös lapsemme tykkäävät kovasti toisistaan. Ongelmaksi nousee kuitenkin se, että mies on todella kovatuloinen. Olen itsekin korkeakoulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä, mutta mieheni tienaa 5 kertaa (monena vuonna paljon enemmänkin) sen kuin minä! Hän on siis tottunut kaikessa "luksukseen" ja haluaa todella ison kalliin talon, jonka omistusosuus jaettaisiin meidän omien lainojen suhteen. Minulla siis pysyy sama iso laina ja kuukausierä, jota maksan nyt yksin lasteni kanssa asuessa. Mutta mies haluaa kaikki muut asumiskulut jaettavan puoliksi. Isossa omakotitalossa siis valtavat kotivakuutukset (joka paljon pienempi minulla nyt asunto-osakeyhtiössä), kiinteistöverot (jollaista minulla ei siis nyt lainkaan), vedet, sähköt, ruuat. Ruuissakin minä ja lapseni syömme aivan eri hintaista ruokaa kuin mieheni, joten loppupeleissä minulla nousee ruokakulutkin. Samaan aikaan mm. työmatkani pituus moninkertaistuu (muutettava miehen lähelle, jotta tämän lapsi voi käydä koulua molempien vanhempiensa luota) eli autoni bensakulut nousevat 100-200 euroa kuukaudessa, menetän lapsilisien yksinhuoltajakorotukset (kun elän perheenä), päiväkotimaksut nousevat huimasti miehen tulojen vuoksi. Maksaisin tietysti omien lasteni vaatteet, harrastukset, lelut jne., mutta en pysty maksamaan puolia miehen elintason kustannuksista. Onko nyt siis vain syytä lopettaa koko juttu? Harmittaa kun hän on ollut elämäni rakkaus. Mutta en mitenkään pysty maksamaan puolia miehen viisinkertaisilla tuloilla ylläpitämästä elintasosta, kun vielä maksan kolmen lapsen menot tuloistani. En mitenkään voi menettää lähes tuhatta euroa käteen jäävistä tuloista kuukaudessa ja lisätä siihen päälle vielä menoja. Sen jälkeen en kyllä pysty ostamaan koskaan itselleni pienintäkään asiaa. Mies sen sijaan ostelee itselleen ja lapselleen koko ajan ties mitä merkkitavaraa. En voi muuttaa niin, että minä ja lapseni olemme sitten aivan tilityhjinä kaiken aikaa ilman, että voimme ostaa mitään. Onko ero ainoa mahdollisuus?
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko mies jotenkin vajaaälyinen? Tietysti kun ollaa yhtä perhettä niin se jolla isommat tulot maksaa suhteessa enemmän yhteisistä menoista siihen pienempi tuloiseen nähden. Hyvin yksinkertaista.
Lompakkoloisen puhetta.
On tämä naisena oleminen sitten niin kivaa. Naisilla on epäreilusti pienemmät palkat kuin miehillä, josta johtuen pariskunnan mies tienaa yleensä enemmän kuin nainen. Ja sittenhän naista voikin kätevästi nimitellä ⬆️
👏 😜💰 💸
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko mies jotenkin vajaaälyinen? Tietysti kun ollaa yhtä perhettä niin se jolla isommat tulot maksaa suhteessa enemmän yhteisistä menoista siihen pienempi tuloiseen nähden. Hyvin yksinkertaista.
EI VAAN TIETYSTI asutaan pienemmässä kämpässä vähemmän luonnonvaroja kuluttaen.........
Onko liian vaikeaa??
Sinä et jousta maksuissa vaan mies kulutuksessa.
Ei, vaan kumpikin joustaa. sitä kutsutaan kompromissiksi.
Tietysti, jos ap: lla ei vain ole rahaa, niin hänen on vaikea joustaa.
No sitähän käytännössä tarkoitin, jos kulut ovat pienemmät niin molemmat voivat maksaa sen oikeudenmukaisen 50% kuluista. Ei paljon tienaava syyttä tienaa paljon. On silloin tullut rääkättyä itseä sen eteen tai muuten täällä muutkin tienaisi saman.
Miksette alapeukuttajat vain kommmentoisi? Kertokaa OMA tilanteenne kuinka raha alkoi tulla luo raatamatta. Vain sen oman menestystarinansa voi kaikkein parhaiten selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lompakkoloisen puhetta.
On tämä naisena oleminen sitten niin kivaa. Naisilla on epäreilusti pienemmät palkat kuin miehillä, josta johtuen pariskunnan mies tienaa yleensä enemmän kuin nainen. Ja sittenhän naista voikin kätevästi nimitellä ⬆️
👏 😜💰 💸
Samasta työstä ei miehelle makseta viisinkertaista palkkaa............ :D
Selittelijä.
Joku ei nyt täsmää... miehellä ei ole edes yhtä ylimääräistä peittoa ja tyynyä naisystävälleen..ja on huikean rikas??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapset kyllä tykkäävät mielettömästi miehestä ja tämän lapsesta ja menevät heidän luokseen "yökylään" mielellään.
Niin, lapset alistuu aika moneen vanhempiaan miellyttääkseen.
niin, yökylään; mutta ovatko tietoisia että joutuvat jättämään tutun koulun, päiväkodin,kaverit, oman kodin ja oman elämäntavan. Helvetti, mieti nyt niitä lapsia ap! Ensin ero isästä, sitten repiminen pois tutuista kuvioista uuden miehen luo joka ei edes peittoja ja pyyhkeitä anna, katsomaan päältä kun miehen lapsi saa kaiken (voit vaan kuvitella missä rahasummissa liikutaan teini-iässä ja ap:lla on KOLME lasta joille pitäisi saada edes ne peruskamat) . Valot päälle nyt. Pienet lapset ei vielä paljoa kuluta ruokaa eikä muutakaan mutta teini-ikä, opiskelu ym. Sanon suoraan: älä tee sitä virhettä, ap. Joudutte palaamaan maitojunalla takaisin hyvin pian.
Minusta koko ap:n tarinasta haisee se, että on saanut mielestään todellisen kultakimpaleen näppeihinsä ja roikkuu siinä väkisin. Ap taisi kirjoittaa, ettei tajunnut alussa miehen varakkuutta. Pah. Kaikki naiset haistaa tuollaiset jutut heti, vaikkei euromääräisiä summia tietäisikään.
Mies varmaan välittää ap:sta. Se on selvä. Varmaan jollain tasolla rakastaakin, mutta omilla ehdoillaan. Hänelle sopii hyvin, että nainen rahtaa luunsa luokseen viikonloppuna, niin saa ilmaista seksiä ja hyvää seuraa. Itse ei viitsi liikahtaa mihinkään. Hyvää on, että mies näköjään välittää lapsistasi, mutta älä kuvittele siitäkään liikoja. Minä en tunne yhtään isää, joka retostelisi edes omilla lapsillaan töissä saati puolison lapsilla, vaikka ne hyväksyisikin. Jos mies tuollaisia kertoo, niin kyse on yksittäisestä lomamatkakuvasta tai sitten vedättää sinua. Minä en usko hetkeäkään, että mies ihan oikeasti olisi jotenkin rakastunut lapsiisi. Sellaisia miehiä ei vaan ole, jotka rakastuisi vieraisiin lapsiin tapailusuhteessa saati, kun löytyy omakin.. Pitkissä suhteissa mies saattaa kiintyä ja jopa rakastaakin puolison lapsia, mutta se tulee ajan mittaan. Mies, erityisesti bisness-elämässä menestynyt mies, on usein itsekäs ja jossain määrin narsistinen. Heidän kanssaan elämä menee heidän ehdoillaan.
Joillakin todella rikkailla ihmisillä on kadonnut tyystin käsitys siitä, millaista on olla tavallinen ihminen jolla on tavalliset tulot. Eivät osaa kuvitellakaan, millaista on kun ei todellakaan ole varaa heitellä tonneja tuosta noin vain heräteostoksiin, matkoihin tai muuhun ylimääräiseen.
Tuo AP:n mies vaikuttaa todellisuudesta vieraantuneelta ja uppiniskaiselta, kun kerran kieltäytyy osittamasta menoja tulojen mukaisesti.
Jokainen järkevä ihminen kyllä älyää, että ei ole ihan sama tienaatko vuodessa vaikka 100k vai miljoonia. (Tavikselle 100k on jo isot tulot, mutta miljonääreille pikkurahoja.)
Sanoisin kyllä AP:lle neuvoksi että noilla spekseillä unohda yhteen muutto, suhde ei tule toimimaan jos mies on noin joustamaton. Olisit kohta pahassa pulassa raha-asioiden kanssa kun yrittäisit epätoivoisesti pysyä miehen kulutuksen tahdissa ja pyrkiä samaan elintasoon kuin hän.
Mies vaikuttaa idiootilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä on pareja joilla nuo roolit ovat toisinpäin niin tähän yläpeukku.
Muuten ignoraa tai alapeukku :D
Yksi yläpeukku.. ei vissiin hirveesti kokemusta täällä tuon miehen kaltaisesta tilanteesta, miksi kommentointikaan siis olisi kuin yhdestä näkökulmasta.
Meillä minä tienaan n. 2,5 kertaisesti sen, mitä mies.. ja hän on hyvätuloinen myös. Minä maksan pääsääntöisesti kaiken ylimääräisen, mies osansa perusjutuista. Tosin meillä on mies se, joka haluaa niihin viiden tähden hotelleihin ja ajaa luksusautolla, mua ei vois vähempää kiinnostaa. Riittäis vaikka teltta ja mopo.
En kyllä itse haluaisi ensin opiskella yliopistossa 7v ja sitten tehdä pitkää päivää aikuisen miehen elättämiseksi, mutta onneksi olen tähän opiskelijan elintasoonkin eritäin tyytyväinen. Toivottaasti olen vielä valmistuttuanikin niin voidaan elää tyytyväisenä miehen elintason mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi yläpeukku.. ei vissiin hirveesti kokemusta täällä tuon miehen kaltaisesta tilanteesta, miksi kommentointikaan siis olisi kuin yhdestä näkökulmasta.
Meillä minä tienaan n. 2,5 kertaisesti sen, mitä mies.. ja hän on hyvätuloinen myös. Minä maksan pääsääntöisesti kaiken ylimääräisen, mies osansa perusjutuista. Tosin meillä on mies se, joka haluaa niihin viiden tähden hotelleihin ja ajaa luksusautolla, mua ei vois vähempää kiinnostaa. Riittäis vaikka teltta ja mopo.
Olispa näitä 50% muijista vaan kun ei..
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tienaan viisi kertaa enemmän kuin mieheni. En kuitenkaan ole heittäytynyt itsekkääksi mulkuksi, vaan maksan suuren osan miehenkin elämisestä, joten en peukuttanut mihinkään suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olispa näitä 50% muijista vaan kun ei..
Ja arvaa mitä muuta, inhoan shoppailua :D Mut ei se ihan tuulesta temmattua ole tuo "lompakkoloinen" juttu. Olen mä sen verran monta naista tuntenut opiskeluvuosista perheenperustamiseen saakka, että tiedän suuren osan tehneen valintansa rahan vuoksi. Mies tienaa, nainen tuhlaa. Ja nainen vaatii, pitää olla sitä ja tätä.. parempi auto, hienompi talo, parempi asuinalue, parempi status.. oksettavaa.
Yhden pariskunnan tiedän, joista nainen istuu kotona ja kaiket päivät shoppailee, millon netissä, millon kaupungilla, mutta kuitenkin JOKA PÄIVÄ. Ja nalkuttaa miehelleen, kun tämä ei etene urallaan ja tienaa enmmän. Tämä mies kertoi, että oli laskenut naisen vuoden aikana tekemät netti ym ostokset ja summa oli yli 50 000€! Kaikkea turhaa siis, vaatteita, kenkiä, koriste-esineitä, koruja ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tienaan viisi kertaa enemmän kuin mieheni. En kuitenkaan ole heittäytynyt itsekkääksi mulkuksi, vaan maksan suuren osan miehenkin elämisestä, joten en peukuttanut mihinkään suuntaan.
Miehesi on työtön ja sinä Salen kassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on työtön ja sinä Salen kassa?
Väärin molemmat. Mies on perusduunari, tienaa noin 3000 euroa kuussa. Minä olen korkeasti koulutettu ja johtotehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lompakkoloisen puhetta.
👏 😜💰 💸
Samasta työstä ei miehelle makseta viisinkertaista palkkaa............ :D
Selittelijä.
Lue uudestaan, jos vaikka tajuaisivat.
Toope.
Kannattaa ottaa selvää onko kaikki aivan niin hyvin kuin hän antaa olettaa. Tuossa nyt ei kaikki faktat oikein täsmää. Älä ainakaan myy omaa asuntoasi, silloin voisitte vaikka kokeilla yhteistä asumista perheenä. Voithan laitta oman asuntosi vuokralle, vähän kuin koeajaksi, selitä jotain keksittyä syyksi. Anteeksi jos sanon, että vaikutat vähän lapselliselta, noine luksuspuheinesi. Ei se mitään haittaa, elämä on annettu meille elettäväksi. hyvä olisi kuitenkin aina turvata selusta jatkoa ajatellen. Tunnetko ketään hänen entisestä elämästään tai sukulaisiaan. Koita nyt seläntakana ensin ottaa selvää millainen oli se edellinen avioliitto ja mies perheenisänä. Tai varmista vielä viranomaisten, pankin kautta onko asiat kuten sinulle on esitetty. Elämässä voi tulla uskomattomia kupruja esille. Toivon kuitenkin,että onnitusitte uusperheenä. Minäkin uskalsin aloittaa uuden elämän ja mieheni tienasi kyllä varmaan nelinkertasesti minun palkkani. Mutta me olimme työtovereita ja hän muutti meille, ettei asia ollut noin outo kummallekkaan. Meillä on kaikki rahat yhteistä alusta alkaen, parhaiten se siten onnistuu. On meillä yhteinenkin lapsi nyt, halusimme näin.
Hei, kerroit hyvin tarinasi, myös ongelma kohdat. Jos mies OIKEESTI välittää,rakastaa sinua, niin kyllä hänen pitäisi ymmärtää myös sinun faktat mitä tulee tulo/meno puoleen. Täytyyhän sinunkin pärjätä vähintään yhtä hyvin uudessa asumismuodossa, kuin nytkin. Mielestäni miehen pitäisi ymmärtää helpottaa tilannetta kannaltasi niin, että maksaa tuloihin nähden tietysti enemmän teidän asumiskustannusten "yhteisistä menoista" sehän on selvä se!! Jos näin EI halua tai kykene ajattelemaan keskusteluista huolimatta,niin on turha muuttaa saman katon alle, varsinkin kun olet etukäteen laskenut tämän. Turha on kasata itselle ongelmia ja paineita ja vielä lähteä toteuutamaan niitä! Lapsesi ovat etusijalla elämässäsi rakkaudesta huolimatta ja juuri teidän neljän hyvin vointi menee miehenkin edelle. Jos mies on ideaali kumppani muutoin, niin toivon hänen ymmärtävän sinun tilanteesi. Ei auta muu, kun puhua asiat halki eli sanot suoraan miten asiat ovat ja käytte "raha-asiat" yhdessä vielä läpi. Jos ei mies ymmärrä tai halua ymmärtää, niin sitten ei voi mitään. Antaa olla, näin se vaan on. Mies ei silloin arvosta sinua tarpeeksi ymmärtääkseen tämän tosiasian merkitystä. Ethän voi riutua lastesi kanssa lähes rahattomana ja samalla mies lapsensa kanssa elää tyyvtyväisenä teidän uudessa kodissa elämää sinun ja lastesi kanssa. Yhtälö ei vaan toimi. Onnea Sinulle elämääsi toivoo nimimerkillä "kokemusta on ".
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Olemme suunnittelemassa mieheni kanssa yhteenmuuttoa uusperheeksi. Minulla on kolme minun luonani asuvaa lasta, miehellä yksi puoliksi hänen luonaan asuva lapsi. Olemme seurustelleet pidempään ja mies on ollut unelmieni mies (kiltti, kohtelias, meillä on kivaa yhdessä jne.), myös lapsemme tykkäävät kovasti toisistaan. Ongelmaksi nousee kuitenkin se, että mies on todella kovatuloinen. Olen itsekin korkeakoulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä, mutta mieheni tienaa 5 kertaa (monena vuonna paljon enemmänkin) sen kuin minä! Hän on siis tottunut kaikessa "luksukseen" ja haluaa todella ison kalliin talon, jonka omistusosuus jaettaisiin meidän omien lainojen suhteen. Minulla siis pysyy sama iso laina ja kuukausierä, jota maksan nyt yksin lasteni kanssa asuessa. Mutta mies haluaa kaikki muut asumiskulut jaettavan puoliksi. Isossa omakotitalossa siis valtavat kotivakuutukset (joka paljon pienempi minulla nyt asunto-osakeyhtiössä), kiinteistöverot (jollaista minulla ei siis nyt lainkaan), vedet, sähköt, ruuat. Ruuissakin minä ja lapseni syömme aivan eri hintaista ruokaa kuin mieheni, joten loppupeleissä minulla nousee ruokakulutkin. Samaan aikaan mm. työmatkani pituus moninkertaistuu (muutettava miehen lähelle, jotta tämän lapsi voi käydä koulua molempien vanhempiensa luota) eli autoni bensakulut nousevat 100-200 euroa kuukaudessa, menetän lapsilisien yksinhuoltajakorotukset (kun elän perheenä), päiväkotimaksut nousevat huimasti miehen tulojen vuoksi. Maksaisin tietysti omien lasteni vaatteet, harrastukset, lelut jne., mutta en pysty maksamaan puolia miehen elintason kustannuksista. Onko nyt siis vain syytä lopettaa koko juttu? Harmittaa kun hän on ollut elämäni rakkaus. Mutta en mitenkään pysty maksamaan puolia miehen viisinkertaisilla tuloilla ylläpitämästä elintasosta, kun vielä maksan kolmen lapsen menot tuloistani. En mitenkään voi menettää lähes tuhatta euroa käteen jäävistä tuloista kuukaudessa ja lisätä siihen päälle vielä menoja. Sen jälkeen en kyllä pysty ostamaan koskaan itselleni pienintäkään asiaa. Mies sen sijaan ostelee itselleen ja lapselleen koko ajan ties mitä merkkitavaraa. En voi muuttaa niin, että minä ja lapseni olemme sitten aivan tilityhjinä kaiken aikaa ilman, että voimme ostaa mitään. Onko ero ainoa mahdollisuus?
Vain yksi kysymys; mistä korkeasti koulutettu fiksu (?) nainen on moisen idiootin löytänyt ja hhäneen kiinni tarttunut?
Mutta enpäs kysy, kun porvoossa elämä on ihmeellistä ja siinä on erityinen porvoo lisä!
Mutta kehitelkää ideaa ja neuvokaa siskoa, kaadoin itselleni lasillisen hyvää cavaa ja luen mitä mielenkiintoista tästä kehittyy!
Minun mielipiteeni tähän asiaan on se, että miehen todellakin kuuluu maksaa enemmän kun hän tällaiset kalliit asunnot haluaakin. Minun mielestäni miehen kuuluisi mennä kanssasi naimisiin ja jakaa omaisuutensa kanssasi. Together forever jne... Muutenhan se on aika lailla eron paikka.
Miksi antaa pillua eikä vain yksinkertaisesti jätä miestä?
Ai, koska haluaa kullia.
Ai, koska haluaa luksusta.