Uusperheen rahat, kun puolisoilla todella iso tuloero
Hei!
Olemme suunnittelemassa mieheni kanssa yhteenmuuttoa uusperheeksi. Minulla on kolme minun luonani asuvaa lasta, miehellä yksi puoliksi hänen luonaan asuva lapsi. Olemme seurustelleet pidempään ja mies on ollut unelmieni mies (kiltti, kohtelias, meillä on kivaa yhdessä jne.), myös lapsemme tykkäävät kovasti toisistaan. Ongelmaksi nousee kuitenkin se, että mies on todella kovatuloinen. Olen itsekin korkeakoulutettu ja hyväpalkkaisessa työssä, mutta mieheni tienaa 5 kertaa (monena vuonna paljon enemmänkin) sen kuin minä! Hän on siis tottunut kaikessa "luksukseen" ja haluaa todella ison kalliin talon, jonka omistusosuus jaettaisiin meidän omien lainojen suhteen. Minulla siis pysyy sama iso laina ja kuukausierä, jota maksan nyt yksin lasteni kanssa asuessa. Mutta mies haluaa kaikki muut asumiskulut jaettavan puoliksi. Isossa omakotitalossa siis valtavat kotivakuutukset (joka paljon pienempi minulla nyt asunto-osakeyhtiössä), kiinteistöverot (jollaista minulla ei siis nyt lainkaan), vedet, sähköt, ruuat. Ruuissakin minä ja lapseni syömme aivan eri hintaista ruokaa kuin mieheni, joten loppupeleissä minulla nousee ruokakulutkin. Samaan aikaan mm. työmatkani pituus moninkertaistuu (muutettava miehen lähelle, jotta tämän lapsi voi käydä koulua molempien vanhempiensa luota) eli autoni bensakulut nousevat 100-200 euroa kuukaudessa, menetän lapsilisien yksinhuoltajakorotukset (kun elän perheenä), päiväkotimaksut nousevat huimasti miehen tulojen vuoksi. Maksaisin tietysti omien lasteni vaatteet, harrastukset, lelut jne., mutta en pysty maksamaan puolia miehen elintason kustannuksista. Onko nyt siis vain syytä lopettaa koko juttu? Harmittaa kun hän on ollut elämäni rakkaus. Mutta en mitenkään pysty maksamaan puolia miehen viisinkertaisilla tuloilla ylläpitämästä elintasosta, kun vielä maksan kolmen lapsen menot tuloistani. En mitenkään voi menettää lähes tuhatta euroa käteen jäävistä tuloista kuukaudessa ja lisätä siihen päälle vielä menoja. Sen jälkeen en kyllä pysty ostamaan koskaan itselleni pienintäkään asiaa. Mies sen sijaan ostelee itselleen ja lapselleen koko ajan ties mitä merkkitavaraa. En voi muuttaa niin, että minä ja lapseni olemme sitten aivan tilityhjinä kaiken aikaa ilman, että voimme ostaa mitään. Onko ero ainoa mahdollisuus?
Kommentit (297)
Mitä vittua nyt taas? Miten joku edes voi vetää johtopäätöksen että tässä on kyse jostain lompakkoloisimisesta ap:n toimesta. Ihan normaalia perusasioista sopimista joiden pitää olla kunnossa jos tarkoitus olisi edes _alkaa_ puhumaan yhteisestä elämästä.
T.m30
En ole muutenkaan koskaan käsittänyt sitä, että ollaan perillä puolison varallisuudesta. En minä ainakaan vaimolle kerro rahatilanteestani. Se on minun oma yksityisasia, joka ei kuulu kenellekkään. Sama menee tietysti toisinpäin, eli en tiedä kuinka paljon vaimolla on rahaa, enkä välitä pätkääkään.
Eikö mies voisi tulla sinun luoksesi niinä viikonloppuina, kun hänen lapsensa on äidillään? Ja jos kerran niin isossa ja hulppeassa talossa asuu, niin kai sieltä nyt joku paikka löytyy teidän peitoillenne. Osta vaikka itse. Vaikka eipä tuo kokonaisuutena hyvältä kuulosta.
Kun me seurustelimme, niin minä menin useimmiten hänen luokseen. Hän osti minua varten hiustenkuivaajan, rasvoja, kotivaatteita illaksi... Mies maksoi, kun me kävimme ulkona syömässä. Jos minä kävin kaupassa ja kokkasin, antoi hän minulle ruokarahaa.
Ja mies tienaa vähemmän kuin minä.
Tätä ketjua kun luen, olen ikionnellinen miehestäni.
Tämä on porvoosta koko juttu.. asiallisia kysymyksiä kun yrittää kysyä, niin ei saa vastausta. Ja väittää vielä, että kun miehen lapsi tulee hänen luokseen, niin hänen oma lapsensa jouluu nukkumaan lattialla ja miehen lapsi hänen lapsensa sängyssä. Hohhoijjaa.
Entä ne viiden tähden hotellit? Jos mies tienaa niin tähtitieteellisiä summia, niin hänellä on varmaan sen tason luottokortit, että saa ilman lisämaksua huoneluokan korotuksen, joten koko juttu on puutaheinää.
Kerrotko ap vielä, kuinka matkustatte? Kuvauksen perusteella miehellä luulisi olevan pakkomielle myös loungeihin, kerropa millaista siellä on? :)
Missä maissa ja missä viiden tähden hotelleissa olette yöpyneet? Jos vaikka sattuis samoja, niin voisimme vertailla kokemuksia, eikö ois kivaa? :) Mikä on hassuin juttu, mitä olette joskus conciercelta pyytäneet? Mikä on sun mielestä Euroopan paras ravintola, olette varmaan vierailleet Michelin-ravintoloissakin, kun varaatte matkanne niin hyvissä ajoin? Mitä olit mieltä?
Ainiin ja niistä vakuutuksista vielä, kuvailemasi kaltaisen tulotason ihmisellä on niin hyvä luottoluokitus, että saa vakuutuksetkin pilkkahintaan (niin epäreilua kuin se onkin), koska kytkee nämä asiat luottokortteihinsa ym.
Ja yks juttu vielä.. luksuselämän eläminen päivästä toiseen, jatkuva pröystäily ja ne sisäfileet.. se on aika rankkaa ylläpitää sellaista. Enpä usko, että kukaan pitkää päivää tekevä jaksais. Ei se jaksa pidemmän päälle kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
No onko mies jotenkin vajaaälyinen? Tietysti kun ollaa yhtä perhettä niin se jolla isommat tulot maksaa suhteessa enemmän yhteisistä menoista siihen pienempi tuloiseen nähden. Hyvin yksinkertaista.
EI VAAN TIETYSTI asutaan pienemmässä kämpässä vähemmän luonnonvaroja kuluttaen.........
Onko liian vaikeaa??
Sinä et jousta maksuissa vaan mies kulutuksessa.
Jos täällä on pareja joilla nuo roolit ovat toisinpäin niin tähän yläpeukku.
Muuten ignoraa tai alapeukku :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko mies jotenkin vajaaälyinen? Tietysti kun ollaa yhtä perhettä niin se jolla isommat tulot maksaa suhteessa enemmän yhteisistä menoista siihen pienempi tuloiseen nähden. Hyvin yksinkertaista.
EI VAAN TIETYSTI asutaan pienemmässä kämpässä vähemmän luonnonvaroja kuluttaen.........
Onko liian vaikeaa??
Ei, vaan kumpikin joustaa. sitä kutsutaan kompromissiksi.
Tietysti, jos ap: lla ei vain ole rahaa, niin hänen on vaikea joustaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko liian vaikeaa??
Ei, vaan kumpikin joustaa. sitä kutsutaan kompromissiksi.
Tietysti, jos ap: lla ei vain ole rahaa, niin hänen on vaikea joustaa.
No sitähän käytännössä tarkoitin, jos kulut ovat pienemmät niin molemmat voivat maksaa sen oikeudenmukaisen 50% kuluista. Ei paljon tienaava syyttä tienaa paljon. On silloin tullut rääkättyä itseä sen eteen tai muuten täällä muutkin tienaisi saman.
Miten ap voi olla maksamatta kiinteistöveroa? Kyllä osaketalossakin on kiinteistövero, ei sitä maksamatta voi jättää.
Lopettaisin suhteen, piste. Jos noin tärkeässä asiassa nousee seinä vastaan niin en lähtisi vielä muuttoruljanssiinkin. Siinä voi äkkiä paluumuutto tulla ajankohtaiseksi.
Onko ap jo kertonut, kuinka kauan ovat seurustelleet?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kommenteistasi samansuuntaisia kokenut akateeminen nainen. Minäkin kyllä pelkään juuri tuota, että hänen lapsensa elää sitten aivan eri elintasoa kuin minun lapseni ja minä. Ei tästä siis taida tulla mitään, niin paljon kuin sitä halusinkin. Meillä vain nytkin mm. useampi ulkomaanmatkaan buukattuna.
Ja olen jo aiemmin kertonut miksei onnistu, että oltaisiin minun luonanne joka toinen viikonloppu. Mies olettaa silloin minun ostavan koko porukan herkut ja minulla ei todellakaan ole varaa sellaisiin herkkuihin mitä he syövät aamusta iltaan. Lisäksi miehen lapsella ei ole sääntöjä, joten minulla on tuollaisten viikonloppujen jälkeen kauhea siivo, kun saa hyppiä sohvilla/sängyillä, syödä ja kävellä samalla missä päin asuntoa haluaa jne. Lisäksi minulla ei ole ylimääräistä sänkyä miehen lapselle enkä halua oman lapseni joutuvan yksin nukkumaan patjalla.
No vai niin. Miten ajattelit tuon asian muuttuvan yhteenmuuton myötä? Miehen lapsen käytöksen siis. Ja oletusten sijaan voit sanoa miehelle että viikonloppu sinun luona vietetään sinun ja lastesi ehdoilla syömisten suhteen.
Kolme vaihtoehtoa:
1) eroatte
2) jatkatte ilman yhteen muuttoa, uusin säännöin eli joka toinen viikonloppu sinun luonasi (eikö se miehen lapsi ole joka toinen viikonloppu äidillään). Sinun luonasi syödään tietysti sinun ruokiasi, niitä tavallisia ei gourmet. Ei mies voi pakottaa sinua ostamaan sellaista mihin ei ole varaa.
3) muutatte yhteen asuntoon, jonka mies omistaa 100%, sinä laitat onasi vuokralle. Ostatte yhteisen, jos yhteisasuminen sujuu.
Miestä varmaan harmittaa kun joutuu olemaan isä aikuiselle naiselle.
Huono juttu. Kun mies kyllästyy, hän heittää teidät pihalle. Pidä ona kämppä, oma tupa, oma lupa. Lapsenlapsillasi on mummola jatkossa.
Mies muuttakoon luksuskämppään lähemmäksi sua. Mitä sun lapset tahtoo?
Vierailija kirjoitti:
Ja lisää lapsia en missään nimessä ole tekemässä eli yhteisiä lapsia ei ole eikä tule. Miehen edelliseen eroon johti, ettei heillä ollut mitään samaa ja nainen kyllä kuulemma kulutti huolella miehen rahoja. En sitten sinänsä tiedä miten, kun heillä oli avioehto ja kuulemma tuokin nainen maksoi puolet kuluista.
Kyllä juu, mies tarttee jonkun ylläpitämään kalliita tapojaan. Nyt maksaa kaiken itse. Kohta sinä annat pillua, siivoat ja kokkaat. Ja prinsessalapsi elää leveästi, sun lapsilla ei oo varaa mihinkään. Köyhyys on vähemmän haitallista, jos rinnalla ei samassa talossa asu toista, jota kohdellaan ihan eri tavalla. Minkälaisen jäljen tämä jättää lapsiisi?
Vierailija kirjoitti:
Jos täällä on pareja joilla nuo roolit ovat toisinpäin niin tähän yläpeukku.
Muuten ignoraa tai alapeukku :D
Yksi yläpeukku.. ei vissiin hirveesti kokemusta täällä tuon miehen kaltaisesta tilanteesta, miksi kommentointikaan siis olisi kuin yhdestä näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Huono juttu. Kun mies kyllästyy, hän heittää teidät pihalle. Pidä ona kämppä, oma tupa, oma lupa. Lapsenlapsillasi on mummola jatkossa.
Mies muuttakoon luksuskämppään lähemmäksi sua. Mitä sun lapset tahtoo?
Kuka suunnitteli lapsenlapset?
Sinun kotona sinun säännöillä. Ostat ilmatäytettävän patjan, jossa vaikka jokainen voi vuorotellen nukkua. (Mies ostaa kotiinsa peitot sinun lapsille). Ostat sellaista ruokaa, jota yleensä syötte ja josta riittää kaikille. Miehen lapsi käyttäytyy niin kuin muidenkin lasten täytyy, korjaa sotkut itse ja ei tee kiellettyjä juttuja.