Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa pulleroa laihtumaan!

Vierailija
27.01.2016 |

Eli siis, tämä yksilö on kyllästynyt elopainoonsa, jota on yksinkertaisesti liikaa. Mittani ovat 163cm/85kg.
Salikortti löytyy, mutta saliohjelma on vähän hakusessa. Personal traineriin ei ole varaa.
Osaisitteko tehdä minulle tehokkaan, rasvaapolttavan treeniohjelman? Ryhmäliikuntamahdollisuus löytyy kans. Lähinnä siihen kaipailisin apua, että minkä verran aerobista ja salitreeniä kannattaisi tehdä per viikko.
Myös ruokavalioon liittyviä vinkkejä voi antaa. Olen asiasta lueskellutkin, mutta päätin silti kysyä vielä täältä.
Auttakaa naista mäessä, mammat! :)

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bautismo de Fuego kirjoitti:

Ruokavalion osalta Googleen "go fat go" ja salivinkit pakkotoisto.com. Lyhyesti: salia 2-4 kertaa viikossa voimapainotteisesti, ryhmäjumppa 1-2 kertaa viikossa ja joka päivälle olisi hyvä mahduttaa ainakin 30 min yhtäjaksoinen kävelylenkki.

Terveellinen aspartaamimehukeitto-burner-dieetti :) Pysyvät tulokset ja keho kiittää! Not.

Kannattaisi varmaan katsoa mistä se ruokavalio koostuu ennen kun aukoo sitä leipäläpeään. Jos ei mehukeitto maistu, niin sen aamupuuron voi syödä vaikka ihan marjojen kanssa. Tai voisilmällä. Tai millä vaan haluaa. Mikäli et tiennyt, niin mehukeitoissa ei ole mitään taikavoimia. Terveellistä perusruokaa 1500-2000 kcal päivässä, siinä se lyhyesti ja ytimekkäästi on tiivistetty.

Vierailija
22/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovesta ulos ja liikkeelle ja sen koiran voi jättää kotiin,sitä ei lenkillä tarvita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalion osalta Googleen "go fat go" ja salivinkit pakkotoisto.com. Lyhyesti: salia 2-4 kertaa viikossa voimapainotteisesti, ryhmäjumppa 1-2 kertaa viikossa ja joka päivälle olisi hyvä mahduttaa ainakin 30 min yhtäjaksoinen kävelylenkki.

Terveellinen aspartaamimehukeitto-burner-dieetti :) Pysyvät tulokset ja keho kiittää! Not.

Kannattaisi varmaan katsoa mistä se ruokavalio koostuu ennen kun aukoo sitä leipäläpeään. Jos ei mehukeitto maistu, niin sen aamupuuron voi syödä vaikka ihan marjojen kanssa. Tai voisilmällä. Tai millä vaan haluaa. Mikäli et tiennyt, niin mehukeitoissa ei ole mitään taikavoimia. Terveellistä perusruokaa 1500-2000 kcal päivässä, siinä se lyhyesti ja ytimekkäästi on tiivistetty.

Kannattaisi varmaan laskea, mikä määrä kilokaloreita oikeasti tuossa dieetissä on. Nimim. tätä dieettiä joskus kokeillut. 

Vierailija
24/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka viisi kertaa päivässä. Paljon kasviksia, marjoja, proteiinia joka aterialla, hyviä rasvoja, hedelmiä. Maitotuotteet ja viljat kauraa lukuunottamatta pannaan. Sokeri pois ruokavaliosta, samoin keinomakeutus. Ei mitään kitudieettiä, joka jatkuu hyvällä onnella pääsiäiseen saakka, vaan loppuelämän terveellinen ruokavalio, herkkuhetki parin viikon välein. 

Liikuntaan en osaa antaa kovinkaan paljon vinkkejä, mutta itse teen salitreenin 3 kertaa viikossa ja aerobista samat 3 kertaa. 

Hyviä vinkkejä, mutta aikamoinen lista pullerolle joka ei ole tottunut kaikkeen tuohon. Laihtuminen kun ei ole siitä kiinni pystyykö olemaan erossa maitotuotteita tai viljasta, vaan yksinkertasesti siitä että syö alle kulutuksen ja pystyy pitäytymään siinä pidemmän aikaa. Jos pullero lähtee äärimmäisen rajotetulle dietille niin pian käy niin, että motivaatio kuolee koska ruokaValio on niin erilainen ja rajoitettu. Terveellisyys kun on suhteellista ja pienikin parannus saa muutoksen aikaan. Jos haukkaa liian ison palan kerrallaan niin voi pian käydä niin että luulee ettei osakkaan/pysty siihen, vaikka tuloksia saisi vähemmälläkin. Pienin askelin kohti tavoitteita on mun motto.

Mitkä on sinulle aloittaja hankalia asioita? mikä saa sinut retkahtamaan herkkuihin? Mitä voisit muuttaa toimintamalleissasi?

Esimerkkejä vois olla vaikka alkuun esim

-ruokailuvälit kuntoon

-paska pois ruokavaliosta ja herkkuhetki satunnaisesti

-enemmän vihanneksia ja proteiinia, vähemmän höttöhiilareita

-liikunnan lisääminen

Minulle hankalinta on ehkä juuri nuo ruokailuvälit. On päiviä, jolloin ensimmäisen kerran pääsen syömään klo 19, jolloin syön joko kotiruokaa tai ostan töistä (ruokakauppa) jotain. Aamuisin en juuri tykkää syödä, tulee huono olo. Yleisin aamiainen on muutama huikka sokeritonta mehukeittoa. Kaurapuurosta ja muista hiutalepuuroista en pidä (lapsuuden traumoja), vaikka tiedän, että olisivat terveellisiä ja hyviä vatsalle. Mutta esim. Talkkunapuuro ja mannapuuro ovat hyviä.

Välipalojakaan en liiemmin harrasta, joskus ehkä sämpylä yliopiston kahvilasta. Suklaapatukoita yms. en syö.

Jos olen päivän koulussa ja illan töissä, voi ainoa lämmin ruoka olla vasta klo 22, mikä ei tietenkään ole hyväksi. Silloin tulee otettua enemmän kuin on tarvis, ja vielä mahdolliset napostelut ennen nukkumaanmenoa.

Vettä juon kuitenkin paljon pitkin päivää.

Olet ilmeisesti ap?

Mä en oikeasti ymmärrä, miten saat illan aikana syötyä koko vuorokauden kulutuksen edestä? Mä olen se aiempi vastaaja, joka syö terveellistä ruokaa herkkujen kera ja painan alle 45kg. En siis tarkoita että tämä olisi hyvä paino kaikille, vaan tarkoitan sitä, että jos mun vuorokausikulutus on noin 2000-2500kcal/vrk, niin sulla sen on oltava paljon enemmän. Miten ison annoksen oikein syöt iltaruokaa? Ja "napostelut päälle" - tarkoittaako tämä levyä suklaata, sipsipussia..? Olen siis aivan aidosti ihmeissäni.

Juu olen Ap, ja kuule, olen yhtä ihmeissäni :D siis napostelu omalla kohdallani tarkoittaa n. kourallista sipsejä/karkkia, tai max. 1/4 suklaalevystä. En ole koskaan vetänyt sipsipussia tai suklaalevyä kerralla.

Annoskoot taitaa olla mulla pielessä. Pitänee hankkia keittiövaaka. Mutta siis ei ne annokset nyt mitään järjettömiä ole. Normaali lautanen, eikä se ole ahdettu mitenkään täyteen tai kukkuralleen. Kasviksia voisin syödä enemmän, tosin kaikkeen ruokaan tungen mukaan kasviksia tai teen kasvislisuketta.

Joinakin päivinä kalorimäärät jää oikeasti vähäisiksi, jos esim. päivän ainoa ruoka on eines liha- tai kalakeitto, ja leipäpala tai kaksi. Ehkä kroppa pitää kiinni läskeistä kun muutakaan energiaa ei juuri saa..

Vierailija
25/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen on päivän tärkein ateria ja sen tulee sisältää runsaasti proteiinia. Vain tällä muutoksella voi saada ihmeitä aikaan! Suosittelen lukemaan Kaisa Jaakkolan hormonitasapaino-kirjan. Todella hyviä vinkkejä terveelliseen syömiseen :)

Vierailija
26/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan luottaisi hiukan tippaa yritykseen, joka mainostaa aspartaamikeittoa edes terveellisen laihdutusruokavalionsa  "vaihtoehtona".

Vierailija
27/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä keksi tekosyitä ettet pääsisi syömään 3-4 tunnin välein jotain.

Tee opiskeluihin/töihin illalla valmiiksi vaikka salaatti raejuustolla, jonka syö hetkessä. Hätätapauksessa joku proteiinirahkakin käy.

Kotona voit kiireessä laittaa wokkivihanneksia ja kanasuikaleita paistumaan.

Turha laskea hiilihydraatteja tms, jos ruokailuajat jo heittää.

Vierailija
28/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaan laskea, mikä määrä kilokaloreita oikeasti tuossa dieetissä on. Nimim. tätä dieettiä joskus kokeillut. 

On laskettu, kiitos vaan. Kalorilaskurin mukaan kutakuinkin näin, tämä vähän isommilla annoksilla tällaiselle 185 senttiselle rautaa nostelevalle miehelle tuunattuna:

Yhteensä: 1879 kcal

Prot/hh/rasv = 207g/134g/56g = 44% / 29% / 27%

Vierailija
29/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka viisi kertaa päivässä. Paljon kasviksia, marjoja, proteiinia joka aterialla, hyviä rasvoja, hedelmiä. Maitotuotteet ja viljat kauraa lukuunottamatta pannaan. Sokeri pois ruokavaliosta, samoin keinomakeutus. Ei mitään kitudieettiä, joka jatkuu hyvällä onnella pääsiäiseen saakka, vaan loppuelämän terveellinen ruokavalio, herkkuhetki parin viikon välein. 

Liikuntaan en osaa antaa kovinkaan paljon vinkkejä, mutta itse teen salitreenin 3 kertaa viikossa ja aerobista samat 3 kertaa. 

Hyviä vinkkejä, mutta aikamoinen lista pullerolle joka ei ole tottunut kaikkeen tuohon. Laihtuminen kun ei ole siitä kiinni pystyykö olemaan erossa maitotuotteita tai viljasta, vaan yksinkertasesti siitä että syö alle kulutuksen ja pystyy pitäytymään siinä pidemmän aikaa. Jos pullero lähtee äärimmäisen rajotetulle dietille niin pian käy niin, että motivaatio kuolee koska ruokaValio on niin erilainen ja rajoitettu. Terveellisyys kun on suhteellista ja pienikin parannus saa muutoksen aikaan. Jos haukkaa liian ison palan kerrallaan niin voi pian käydä niin että luulee ettei osakkaan/pysty siihen, vaikka tuloksia saisi vähemmälläkin. Pienin askelin kohti tavoitteita on mun motto.

Mitkä on sinulle aloittaja hankalia asioita? mikä saa sinut retkahtamaan herkkuihin? Mitä voisit muuttaa toimintamalleissasi?

Esimerkkejä vois olla vaikka alkuun esim

-ruokailuvälit kuntoon

-paska pois ruokavaliosta ja herkkuhetki satunnaisesti

-enemmän vihanneksia ja proteiinia, vähemmän höttöhiilareita

-liikunnan lisääminen

Minulle hankalinta on ehkä juuri nuo ruokailuvälit. On päiviä, jolloin ensimmäisen kerran pääsen syömään klo 19, jolloin syön joko kotiruokaa tai ostan töistä (ruokakauppa) jotain. Aamuisin en juuri tykkää syödä, tulee huono olo. Yleisin aamiainen on muutama huikka sokeritonta mehukeittoa. Kaurapuurosta ja muista hiutalepuuroista en pidä (lapsuuden traumoja), vaikka tiedän, että olisivat terveellisiä ja hyviä vatsalle. Mutta esim. Talkkunapuuro ja mannapuuro ovat hyviä.

Välipalojakaan en liiemmin harrasta, joskus ehkä sämpylä yliopiston kahvilasta. Suklaapatukoita yms. en syö.

Jos olen päivän koulussa ja illan töissä, voi ainoa lämmin ruoka olla vasta klo 22, mikä ei tietenkään ole hyväksi. Silloin tulee otettua enemmän kuin on tarvis, ja vielä mahdolliset napostelut ennen nukkumaanmenoa.

Vettä juon kuitenkin paljon pitkin päivää.

Olet ilmeisesti ap?

Mä en oikeasti ymmärrä, miten saat illan aikana syötyä koko vuorokauden kulutuksen edestä? Mä olen se aiempi vastaaja, joka syö terveellistä ruokaa herkkujen kera ja painan alle 45kg. En siis tarkoita että tämä olisi hyvä paino kaikille, vaan tarkoitan sitä, että jos mun vuorokausikulutus on noin 2000-2500kcal/vrk, niin sulla sen on oltava paljon enemmän. Miten ison annoksen oikein syöt iltaruokaa? Ja "napostelut päälle" - tarkoittaako tämä levyä suklaata, sipsipussia..? Olen siis aivan aidosti ihmeissäni.

Juu olen Ap, ja kuule, olen yhtä ihmeissäni :D siis napostelu omalla kohdallani tarkoittaa n. kourallista sipsejä/karkkia, tai max. 1/4 suklaalevystä. En ole koskaan vetänyt sipsipussia tai suklaalevyä kerralla.

Annoskoot taitaa olla mulla pielessä. Pitänee hankkia keittiövaaka. Mutta siis ei ne annokset nyt mitään järjettömiä ole. Normaali lautanen, eikä se ole ahdettu mitenkään täyteen tai kukkuralleen. Kasviksia voisin syödä enemmän, tosin kaikkeen ruokaan tungen mukaan kasviksia tai teen kasvislisuketta.

Joinakin päivinä kalorimäärät jää oikeasti vähäisiksi, jos esim. päivän ainoa ruoka on eines liha- tai kalakeitto, ja leipäpala tai kaksi. Ehkä kroppa pitää kiinni läskeistä kun muutakaan energiaa ei juuri saa..

Juuri näin! Kroppasi on säästöliekillä koska ei tiedä milloin saa ruokaa seuraavaksi. Uskon että säännöllinen ruokailu voi ratkoa ongelmasi!

Vierailija
30/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovesta ulos ja liikkeelle ja sen koiran voi jättää kotiin,sitä ei lenkillä tarvita.

No mutta sen koiran on päästävä myös lenkille, joten miksi ihmeessä jättäisin sen kotiin?

Vierailija
31/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä vallitseva salivillitys oikein on? Eikö kellekään enää riitä kehonpainoharjoitukset tai joku jumpparutiini/pilatesvideo youtubesta?

Itse tiputin 20kg vhh-ruokavaliolla ja nyt kroppa saanut kivasti jäntevyyttä ja muotoa ihan kotitreeneillä (pilates ja Jillianin jumpat). Saa treenit helposti sovitettua mihin tahansa vapaaseen rakoon ilman rahanmenoa tai salille raahautumista.

Vierailija
32/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut mikä pointti maitotuotteiden pois jättämisessä olisi? Paitsi että osan mielestä maito on paholaisesta, mut itsellä menisi elämä vaikeaksi, jos alkaisin pitkin poikin hakemaan parasta (ja todennäköisesti ylihintaista) maidonkorviketta tai maidottomalle ruokavaliolle ilman terveydellistä perustetta. No mut olenkin normipainoinen peruspulliainen, joka varmaan tuhlaa veronmaksajien rahoja ja kuolee ennenaikaisesti nauttimalla maitotuotteita.

Vierailija
33/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ainakaan luottaisi hiukan tippaa yritykseen, joka mainostaa aspartaamikeittoa edes terveellisen laihdutusruokavalionsa  "vaihtoehtona".

Jos nyt unohdetaan se tosiseikka, että aspartaamissa ei ole mitään haitallista ihmiselle paitsi jossain hörhöjen kuvitelmissa, niin mitä jos luottaisit ihan omiin aivoihisi? Varmaan ymmärrät että mehukeitto ei ole tämän ruokavalion ydin? Korvaa se sinulle mieluisalla tai jätä pois. Yksi paskan hailee.

Vierailija
34/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeestaan se on ihan sama mitä siellä salilla teet, kunhan teho on kova eli tarkoituksena rasvanpoltto. Painot saa olla pieniäkin (toki nyt sellaisia että tekeminen tuntuu) ja toistoja 20-30 krt 3. Tauot maksimissaan minuutti ja taas seuraavaa. Yksi salikerta voi olla vaikka 15min juoksumatto + 15min crosstrainer +15 soutulaite +15min kuntopyörä. Ja kun olet päässyt lähemmäs tavoitepainoa, voi myös alkaa enemmän panostaan lihaskuntoon ja alkaa sitten nostaan niitä painoja ihan lihaksenkasvatustarkoituksella.

Ja kierrä kaikki palautusjuomat kaukaa! Treenin jälkeen riittää banaani ja kotona sitten ihan normaalisti ruokaa. Laske kaloreita ja pidä kalorivaje kohtuullisena (500-800 kaloria)

Ensin sun pitää saada aineenvaihdunta käyntiin eli ala syömään säännöllisesti.

Vierailija
35/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt unohdetaan se tosiseikka, että aspartaamissa ei ole mitään haitallista ihmiselle paitsi jossain hörhöjen kuvitelmissa, niin mitä jos luottaisit ihan omiin aivoihisi? Varmaan ymmärrät että mehukeitto ei ole tämän ruokavalion ydin? Korvaa se sinulle mieluisalla tai jätä pois. Yksi paskan hailee.

Varmaan ymmärrät, että ihmiselle, joka ei osaa syödä, ei kannata ihan ekana mainostaa huuhaadieettiä elämäntapojen korjauksen sijaan? Koska sillä kohtaa kun maitorahka alkaa oksettaa, on se seuraava elintarvike se vanhan ruokavalion possumunkki, ellei ole siinä välissä ehtinyt luomaan omaan elämäänsä sopivaa ruokavaliota, jossa ei ruksita listalta, että 100 g raejuustoa syöty. 

Vierailija
36/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan ymmärrät, että ihmiselle, joka ei osaa syödä, ei kannata ihan ekana mainostaa huuhaadieettiä elämäntapojen korjauksen sijaan? Koska sillä kohtaa kun maitorahka alkaa oksettaa, on se seuraava elintarvike se vanhan ruokavalion possumunkki, ellei ole siinä välissä ehtinyt luomaan omaan elämäänsä sopivaa ruokavaliota, jossa ei ruksita listalta, että 100 g raejuustoa syöty. 

Kerrotko vielä että mikä tekee puhtaasta perusruoasta koostuvan ruokavalion (lihaa, kalaa, kanaa, kasviksia, juureksia, riisiä, pastaa) huuhaadietiksi? Tuohan on1:1 kaikkien ruoka- ja terveyssuositusten mukainen ruokavalio.

Ja nimenomaan pysyvä ruokavalio ja elämäntapa, ei mikään pätkädieetti.

Vierailija
37/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse päätin vuoden alusta pudottaa ylimääräiset kilot. Omalla kohdalla paras tapa on ollut käydä joka aamu puntarilla. Motivaatio kasvaa, kun paino on aina hiukan vähemmän. Omat muutokset ovat olleet maidon ja leivän pois jättäminen. Myös kaikki leikkeleet pois. Näkkileipä on hyvä aamupala. Salaatti lounaaksi ja illalla keitto tai jotain muuta pieni annos. Seitsemän jälkeen ei mitään suuhun muuta kuin vettä. Tasaisesti paino tippuu. Liikuntaa jonkin verran päivittäin, mutta kyllä se avain on ruokavalio ja ruoan määrä. 

Vierailija
38/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeestaan se on ihan sama mitä siellä salilla teet, kunhan teho on kova eli tarkoituksena rasvanpoltto. Painot saa olla pieniäkin (toki nyt sellaisia että tekeminen tuntuu) ja toistoja 20-30 krt 3. Tauot maksimissaan minuutti ja taas seuraavaa. Yksi salikerta voi olla vaikka 15min juoksumatto + 15min crosstrainer +15 soutulaite +15min kuntopyörä. Ja kun olet päässyt lähemmäs tavoitepainoa, voi myös alkaa enemmän panostaan lihaskuntoon ja alkaa sitten nostaan niitä painoja ihan lihaksenkasvatustarkoituksella.

Ja kierrä kaikki palautusjuomat kaukaa! Treenin jälkeen riittää banaani ja kotona sitten ihan normaalisti ruokaa. Laske kaloreita ja pidä kalorivaje kohtuullisena (500-800 kaloria)

Dietillä nimenomaan isot painot ja 4-8 toistoa. Voimatreeni suojaa parhaiten lihaskadolta laihdutuksen aikana. Ja läskiähän sitä olisi tarkoitus polttaa, ei lihasta. Toki kaikki lihastreeni on tyhjää parempaa.

Vierailija
39/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dietillä nimenomaan isot painot ja 4-8 toistoa. Voimatreeni suojaa parhaiten lihaskadolta laihdutuksen aikana. Ja läskiähän sitä olisi tarkoitus polttaa, ei lihasta. Toki kaikki lihastreeni on tyhjää parempaa.

Ei ne lihakset juoksemalla tai soutulaitteessa katoa. Tämä on perusvirhe, että sinne salille mennään reilun ylipainon kanssa ja aletaan nostaan isoja painoja. Sitten pukuhuoneeseen ja ravistellaan sheikkerillä palkkarit päälle. Ja sitten ihmetellään, kun ei laihdu. Lihasta on, mutta sitä ei kukaan näe kun ne on edelleen siellä rasvan alla piilossa. Ei se lihas mihinkään katoa jos ei sitä ole ollutkaan: ja kyllä ne pienillä painoillakin tehdyt toistot pitää ne vähäiset lihaksetkin paikoillaan.

Se rasva pitää polttaa pois kuitenkin. Ja jos tavoitteena ei ole painonnoston mm-kisat, kannattaa keskittyä siihen rasvanpolttoon. Kyllä ne bodaritkin joutuu dieetille ja lenkille ennen kisoja.

Vierailija
40/61 |
27.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos salilla haluaa keskittyä kovaan treeniin ja nostaa sitä punttia, niin sitten se rasvanpoltto pitää tehdä lenkeillä. Eli 4krt/vko 1-1,5h liikuntaa, jossa syke pysyttelee koko ajan vähintään yli 120, mielellään 130-140. Tehokasta on esim. juoksun ja kävelyn vuorottelu, askelkyykyt mäkisessä maastossa tms missä hiki todella lentää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme