Ovatko miesten oikeudet ja miesten mollaaminen mielestäsi keskustelun paikka nyt?
Aiemmin tällaisesta ei ole niin puhuttu, mutta kun asiasta kirjoitellaan niin mitä olette mieltä? Miesten syrjintää, aliarviointia, vähättelyä, mitätöintiä jne.
Entä toisaalta, oletteko sitä mieltä että on miesten omaa vikaa jos heidän tekemisiä moititaan?
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen alistus parisuhteessa: nalkutusta, vittuilua, vähättelyä
Naisen alistus parisuhteessa: hakkaus, raiskaus, tappo
Ei kukaan kiellä etteikö miehillä voi olla vaikeaa suhteessa naiseen, mutta tuo marttyrointi ei oikein ota tulta kun mies saa huolehtia vain loukatuista tunteista samalla kun nainen voi joutua pelkäämään henkensä edestä. Paska homma mutta totta silti. Totta myös silloin kun sinä, tätä lukeva mies, et ole henkilökohtaisesti niin tehnyt.
- Entisen miehensä pieksämä vaimo
ps. tikkari sille joka ensimmäisenä sanoo ettei minun olisi pitänyt nalkuttaa miehelleni. Sillä onhan se luonnollisesti sallittua hakata akka sairaalaan kun mokoma julkeaa mäkättää. Nalkutus ja pieksäminen, täysin verrannollisia, näinhän se on eiköstä vaan...
Otan tämän vakavasti sitten kun Suomessa naisia tapetaan yhtä paljon ja yleisesti kuin miehille mäkätetään ja nalkutetaan.
Eli naisten tappaminen on sinulle vähempiarvoisempaa kuin miehille mäkättäminen. Juuri näin, likaisista sukista nalkutus on vakavaakin vakavampi asia siinä missä keittiön lattialla kallomurtumaan ja sisäiseen verenvuotoon hitaasti kuoleva vaimo on ihan sama koska niin ei tapahdu yhtä usein.
Huoneessa on kaksi ihmistä. Toinen heistä kutsuu sinua tyhjänpäiväiseksi paskiaiseksi. Toinen hyökkää kimppuusi. Kumpi on vakavampi tilanne? Näiden palstamiesten mielestä tietenkin se ensimmäinen.
Yrität harhauttaa keskustelua sivuun mäkättämiseen suhteutettuna erittäin harvinaisella kallonmurtumauhriutumisella.
Yrittäisitkö olla uhriutumatta hetken? Yritä edes.
Odotan "innolla" tulevaisuutta miesasiamiesten Suomessa...
Soitto hätänumeroon:
Nainen: Mies hakkaa ja huitoo veitsellä, oon lukittautunu vessaa ja se repii ove irti, tulkaa auttamaan!!
Mies hätäkeskuksessa: Lopeta tuo uhriutuminen saatanan tussukka, mulla on isompiakin ongelmia kun tuo mun ämmä kehtasi mäkättää mulle aamulla! Naiset aina vähättelee mua! Varmaan säkin loisit miehes lompakolla, ei ihme että se suuttuu kun ärsytät!!
Niin, siis kuten miehille, jotka soittavat hätäkeskukseen naisen pahoinpidellessä on jo käynyt?
Ja oliko se siihen hätäpuheluun vastannut nainen vai mies?
Mitä väliä sillä on? Kettuilua sai osakseen ihminen hädässä, mikä kertoo yhteiskunnan asenteesta miesten kokemaa parisuhdeväkivaltaa kohtaan.
Ja kyllä, oli mies. Senhän sinä halusit tietää, koska miehen hätä ei ole sinulle tärkeä, vaan pätemisen tarve ja oman asenteesi oikeutus.
Onneksi mä olen sinkku, ja sellaisena aion myös pysyä. Kotipiiaksi en enää kellekään ala, ja parisuhteista on muutenkin naiselle enemmän haittaa kuin hyötyä.
Totta helvetissä siitä saa ja pitää puhua, että miehetkin kokevat alistamista, vähättelyä ja jopa henkistä ja fyysistä pahoinpitelyä parisuhteessa.
Ongelma vain on siinä, että tällainen keskustelu käydään aina "poterosta toiseen", missä ei voida kertoa edes omasta elämästä tarinoita ilman, että joku syyttää joko valehtelemisesta, yleistämisestä tai molemmista. Saati sitten, että keskustelussa päästäisiin eteenpäin esim. siihen, että mistä ja miten näissä huonoissa suhteissa olevat miehet voisivat löytää apua ja heidät otettaisiin vakavasti. Surullisinta näissä keskusteluissa on se, että koska keskustelu on niin kahtia jakautunutta ja syyttelevää, niin kaikki keskustelunavaukset ja kommentit aiheesta "ammutaan alas" saman tien, ja mistään ei oikeasti saa keskustelua aikaan.
Miesten kokemaa henkistä ja fyysistä pahoinpitelyä valitettavasti myös vähätellään sekä naisten että miesten toimesta. Tämä johtuu osittain siitä yhteiskunnan rakentamasta stereotyypistä, että mies on voimakas, omatahtoinen, määräävä, perheen pää. Mies ei voi olla alistettu, koska on se päättävä, rahallisesti ja fyysisesti huolehtiva puolisko. Surullista kyllä, tämä ajattelu ei korostu läheskään aina niinkään naisten puheissa, vaan etenkin NUORET miehet heittelevät toisilleen näitä juttuja, joissa maskuliinisuus ja miehisyys = voima, määräysvalta, alistumattomuus. Yleensähän se on nimenomaan nuori mies toiselle, joka heittä näitä "Otaksä naiselta pataan?!?" juttuja. Toki on naisiakin, jotka näitä todella jälkeenjääneitä mielipiteitä päästelevät ilmoille, en kiellä sitä ollenkaan, mutta etenkin nuorten miesten uhoamisissa tuo kuuluu aktiivisesti. Tästä taas voi monelle miehelle seurata se, että huonoon parisuhteeseen ajautumista pidetään henkilökohtaisena "miehisyydessä" epäonnistumisena, eikä asiasta uskalleta puhua, saati hakea apua.
Tämä on se, minkä eteen pitäisi tehdä töitä, hävittää tuo maskuliinisuusmyytti ja painottaa miehille, ettei avun hakeminen tai huonosta suhteesta lähteminen ole heikkoutta. Tätä ei ratkaista huutelemalla poterosta toiseen, kuinka kaikki naiset on vähätteleviä ja lisäksi parisuhteessa puhtaita hirviöitä, tai kuinka pahoinpitelyä kokevien miesten pitäisi vain ottaa itseään niskasta kiinni ja lähteä.
Apua pitäisi olla tarjolla matalalla kynnyksellä, ja kokonaisten sukupuolten syyttely asiassa pitäisi unohtaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se huvittavaa, että jos parisuhdeterapeutti kertoo miesten valittavan ongelmistaan, niin heti syntyy naisten/ feministien moraalinen paniikki, ettei tästä saa puhua - ja vedetään tilastot esiin, ihan niin kuin keskiarvo kertoo aina koko totuuden.
Koittaisitte nyt kuitenkin päättää, että saako mies hakea apua parisuhdeongelmiin vai onko se aina julkisen pilkan kohde.
Totta kai yksittäinen mies saa hakea apua, mutta tää juttu onkin paisunut ihan mahdottomiin. Enää ei puhuta esimerkkitapauksista vaan syyllistetään kaikkia naisia joidenkin miesten dissaamisesta. Tehty siis kärpäsestä härkänen. Sitä ei voi sulattaa.
Väität siis, että miehiä ei millään tavalla yleisesti dissata vaan kyse on harvinaisista yksittäistapauksista?
Väitän. Suurin osa ihmisitä on kuitenkin ihan järkeviä. Voisit laittaa esimerikin nyt kun väität sitä tapahtuvan yleisestikin.
Eli vähättelet asiaa.
Miesten dissaaminen, aliarviointi, miehelle nalkutus ovat vain harvoja yksittäisiä tapauksia? Oletko samaa mieltä naisten kokemasta kohtelusta?
Parisuhdeongelmat ovat yksittäistapauksia, niitä ei tehdä mitenkään systemaattisesti.
Eli niistä ei keskustella tarvitse. Kuten ei avioliittoraiskaamisista ja pahoinpitelyistäkään.
Hienosti muuten koet naisen harrastaman aliarvioinnin ja henkisen väkivallan olevan _parisuhdeongelma_.
Rikos on aina rikos vaikka tapahtuisi parisuhteessa. Et tosiaankaan voi olla noin musta-valkoinen ja sanoa että nainen on se pahis parisuhteessa jos nalkuttaa. Mies takuulla tekee jotain mikä nalkutuksen aiheutaa. Tai naisella on päässä vikaa. Tästä et systemaattista miesten dissaamista saa mitenkään.
Tai sitten monella naisella on jostain syystä ajatus, että miestä voi kohdella huonosti. Ehkä on nähnyt kotonaan sellaisen mallin, ehkä miehet vaan vituttaa yleisellä tasolla, ehkä kuullut vähän joka puolelta miten miehet ovat surkimuksia?
Mä olen nähnyt kotona tuollaisen mallin, enkä silti nalkuta. En vaikka olis aihetta.
Mun äiti oli (no siis on yhä) melkoinen diktaattori. Juurikin sellainen nalkuttaja-väheksyjä. Isästä ei hänen mielestään ollut mihinkään, vaikka miesparka paiski töitä ja kotitöitä aamusta iltaan, ja lisäksi oli hyvä ja huomaavainen ja osallistuva isä. Äidin mielestä kukaan ei osannut tehdä mitään yhtä hyvin kuin hän. No, isä antoi mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tämän myös me lapset opimme, itselläni oli pahiten napit vastakkain äidin kanssa.
Koen, että opin äidin käytöksestä miten todellakaan EI pidä toimia. Vaikka äiti ja isä yhä yhdessä ovatkin. Ja onnellisia kaikesta tuosta huolimatta. Isä ei myöskään pelännyt sanoa äidille vastaan, joskus murahti oikein kunnolla jos äidin jutut meni todella yli. Ja isä ei ole mikään jyrähtelijä, vaan rauhallinen ja kiltti mies pehmeillä arvoilla.
Itse en nalkuta, vaikka välillä olisi aihetta. Oma mieheni on koti-isä ja minä töissä. Eipä se juuri kotitöitä tee tai ruokaa laita, tai edes puuhaa lasten kanssa mitään mielekästä. Pystyy pitämään ne hengissä sentään. En jaksa olla samanlainen kuin äitini, joten mielummin alistun työpäivän päätteeksi hoitamaan ruoanlaiton, tiskivuoren, pyykkikoneellisen, lasten iltapuuhat ym, ja yritän vieläpä järjestää "parisuhdeaikaa" miehen kanssa.
Joskus mietin, että monikohan mies olisi valmis samaan kuin minä? Kuinka nopeasti alkaisi vituttamaan kotona loisiva hyödytön akka? Omassa miehessäni on sentään paljon hyvääkin, eikä arki tunnu ylitsepääsemättömän raskaalta. Välillä ärsyttää kyllä, mutta pärjään. Olisiko se nalkuttamista tai väheksymistä jos kertoisin miehelleni että hänen pitäisi tehdä kotona enemmän päivittäin?
Ei tietenkään olisi, mutta kerroit isäsi kohdalla taas yhden esimerkin siitä, miten nainen voi olla täysin kohtuuton miestä kohtaam ilman että mies on tähän mitenkään syyllinen. Ihan oikeasti en usko että valtaosa näistä miehistä jotka ovat lehdissä kertoneet saaneensa huonoa kohtelua, ovat oikeasti ansainneet sen.
Kyllä, isäni ei ollut äitini nalkutusta ansainnut. Mutta kaikki miehet eivät ole kuten isäni, eivätkä kaikki naiset ole kuten äitini. Voisimmeko lopettaa yleistämisen? Kummallakin sukupuolella on petrattavaa, yleisellä tasolla. Töitä on tehtävä, jotta tasa-arvoasiat paranevat.
Kuitenkin uskon, että siinä missä monet naiset nalkuttavat, monet miehet alisuorittavat kotihommat. Näin omasta kokemuksestani.
Ratkaisu tähän on se, että naiset opettelevat tuomaan asiansa esiin paremmin (miehille sopivammalla tavalla, ja siis ne naiset jotka eivät vielä asioita osaa kunnolla esittää vaan toivovat miesten lukevan ajatuksia) ja miehet opettelevat olemaan ottamatta vaimon tekemisiä itsestäänselvyytenä, ja osallistumaan arjen pyöritykseen. Kompromissejä pitäisi ihan jokaisen opetella tekemään ja sietämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan kiellä etteikö miehillä voi olla vaikeaa suhteessa naiseen, mutta tuo marttyrointi ei oikein ota tulta kun mies saa huolehtia vain loukatuista tunteista samalla kun nainen voi joutua pelkäämään henkensä edestä. Paska homma mutta totta silti. Totta myös silloin kun sinä, tätä lukeva mies, et ole henkilökohtaisesti niin tehnyt.
ps. tikkari sille joka ensimmäisenä sanoo ettei minun olisi pitänyt nalkuttaa miehelleni. Sillä onhan se luonnollisesti sallittua hakata akka sairaalaan kun mokoma julkeaa mäkättää. Nalkutus ja pieksäminen, täysin verrannollisia, näinhän se on eiköstä vaan...
Otan tämän vakavasti sitten kun Suomessa naisia tapetaan yhtä paljon ja yleisesti kuin miehille mäkätetään ja nalkutetaan.
Eli naisten tappaminen on sinulle vähempiarvoisempaa kuin miehille mäkättäminen. Juuri näin, likaisista sukista nalkutus on vakavaakin vakavampi asia siinä missä keittiön lattialla kallomurtumaan ja sisäiseen verenvuotoon hitaasti kuoleva vaimo on ihan sama koska niin ei tapahdu yhtä usein.
Huoneessa on kaksi ihmistä. Toinen heistä kutsuu sinua tyhjänpäiväiseksi paskiaiseksi. Toinen hyökkää kimppuusi. Kumpi on vakavampi tilanne? Näiden palstamiesten mielestä tietenkin se ensimmäinen.
Yrität harhauttaa keskustelua sivuun mäkättämiseen suhteutettuna erittäin harvinaisella kallonmurtumauhriutumisella.
Soitto hätänumeroon:
Nainen: Mies hakkaa ja huitoo veitsellä, oon lukittautunu vessaa ja se repii ove irti, tulkaa auttamaan!!
Mies hätäkeskuksessa: Lopeta tuo uhriutuminen saatanan tussukka, mulla on isompiakin ongelmia kun tuo mun ämmä kehtasi mäkättää mulle aamulla! Naiset aina vähättelee mua! Varmaan säkin loisit miehes lompakolla, ei ihme että se suuttuu kun ärsytät!!
Niin, siis kuten miehille, jotka soittavat hätäkeskukseen naisen pahoinpidellessä on jo käynyt?
Mitä väliä sillä on? Kettuilua sai osakseen ihminen hädässä, mikä kertoo yhteiskunnan asenteesta miesten kokemaa parisuhdeväkivaltaa kohtaan.
Ja kyllä, oli mies. Senhän sinä halusit tietää, koska miehen hätä ei ole sinulle tärkeä, vaan pätemisen tarve ja oman asenteesi oikeutus.
Mies vähättelee toista miestä ---> naisten vika! Logiikkaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten oma ongelma. Keskustellaan näistä sitten uudestaan, kun naiset on alistaneet miehiä sen 3000 vuotta.
Tällaista ajattelua en ymmärrä! Miten se on muka naisilta pois, että yhteiskuntaa parannetaan sen kaikkien jäsenten kohdalta? Se ei ole pois, vaan se on hyväksi kaikille.
-
Vastaus aloituksen kysymykseen: on keskustelun paikka. Mun mielestä vikojen ja syiden etsiminen ei ole se hedelmällisin tapa, vaan ongelmien ratkaiseminen. Se edellyttää kaikkien osapuolten kokemusten kuuntelemista. Perheessä ja parisuhteessa jäsenet voivat kokea eri asiat todella erilaisilla tavoilla.
Terv. nainen ja feministi
Hyvin kirjoitettu, olen samaa mieltä.
Mieleni tekisi kysyä kuitenkin, että auttaisiko asiaa ainakin aluksi jos feministit tekisivät selvemmän eron nais chauvinisteihin puheissa ja teoissa?
Tämä siksi, että feministit esittävät ajavansa tasa-arvoa, mutta välillä näkee myös selvästi, että ei ajeta tasa-arvoa vaan kyse em. chauvinismista, joka korostaa sitä että itse edustamansa puoli on parempi kuin vastapuoli.
t. mies
Kyllä minä lapsuudessa sain sellasen käsityksen, että miehet on sikoja ja miehiin ei ole luottamista. Kuvittelin, että kyllä minä sitten itsekin sellainen olen, kun minusta kasvaa mies. Pidin naisia arvokkaampina ihmisinä kuin miehiä. Naisia pidin järkevimpinä ja älykkäämpinä. Ihmettelin sitäkin, että miks nää naiset haluaa olla tekemisissä miesten kanssa ja perustavat perheitä? Tieten tahtoen hakevat hankaluuksia elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitto hätänumeroon:
Ei naisten, vaan koko yhteiskunnan, jota myös naiset ovat osa, vika.
Joku porukkahan teki sen kokeen, jossa kuvattiin, kun mies käy käsiksi naiseen julkisella paikalla ja erikseen, kuinka nainen käy mieheen käsiksi julkisella paikalla, miten eritavalla ihmiset, naiset ja miehet, reagoivat asiaan. Jostain kumman syystä edelleen on käsitys, että nainen saa lyödä miestä ja näin tapahtuessa mies on lyönnin ansainnut.
M39 kirjoitti:
Kyllä minä lapsuudessa sain sellasen käsityksen, että miehet on sikoja ja miehiin ei ole luottamista. Kuvittelin, että kyllä minä sitten itsekin sellainen olen, kun minusta kasvaa mies. Pidin naisia arvokkaampina ihmisinä kuin miehiä. Naisia pidin järkevimpinä ja älykkäämpinä. Ihmettelin sitäkin, että miks nää naiset haluaa olla tekemisissä miesten kanssa ja perustavat perheitä? Tieten tahtoen hakevat hankaluuksia elämäänsä.
Meillä taas oli niin päin että naiset ovat arvottomia, miehet saivat kaikkea enemmän ja ottivat pöydästä ensin jne. Muistan myös sanonnan lapsen syntyessä: tyttö tuli, tyhjä tuli. Ennakkoluuloja ja syrjintää on molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soitto hätänumeroon:
Osaatko lukea? Siinä luki "yhteiskunnan asenteesta"
Mitä luulette paljonko naiset pillastuisivat jos naisten auttavassa puhelimessa toiset naiset naureskelisivat uhrille? Olisi ehkä hiukan täynnä lehtien otsikot.