Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ärsyttää olla rahaton kelan karenssi sääntöjen takia

Vierailija
26.01.2016 |

Minulla ei ole ammatillista koulutusta. Kela laittoi 5;kk karenssi. Rahaa en saa mistään vaan olen avopuolisoni elätettävänä. Hänkään ei asiasta ole iloinen. Työtä haen koko ajan.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se nyt kelan syy ole, etten ole opiskelut, vaan ihan omani. Harmittaa vain tämä tilanne. Jos asuisin yksin, saisin rahan toimeentulotukena. Nyt kun asun miehen kanssa, en saa mitään. Harkitsen oikeasti erilleen muuttoa. Ap

Tätä meinasin ehdottaa... ei ole miehesi velvollisuus elättää avopuolisoa.

Kelan säännöt on olleet samat jo pitkään, eli tilanne ei ole voinut tulla yllätyksenä. Kai sulla joku suunnitelma itsesi elättämisestä oli kun vanhempien helmoista muutit pois?

Oikeasti? Ei mielestäsi oli elinkumppanin velvollisuus auttaa rakastamaansa kumppaniaan taloudellisesti? Vaan valtion? Mikä ihme suomalaisiin on oikein mennyt?

En usko että maapallolla on yhtä ainutta kansaa olemassa, jossa joku möläyttäisi tuollaisia.

Ap kuulostaa nuorelle, hänen olisi pitänyt miettiä elatustaan ennen vanhempien luota muuttamista. Enkä kyllä olisi miehellekään yhteenmuuttamista suositellut jos toisella ei ole mitään tuloja.

Aikuinen järjestäköön itse oman ja lapsiensa elatuksen, avopuolisolla ei siihen ole velvollisuutta, siksi se avo on valittu eikä aviota.

Vierailija
42/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan kyllä pitäisi antaa enemmän rahaa ihmisille kuten AP. Sillä Suomi lähtisi nousuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä AP näytä niille porvareille siellä Kelassa että niiden rahat kuuluu sulle!!!

Vierailija
44/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin lausunnon mukaan estettä maksamiseen ei ole. Kelan päätös sanoo että 5 kk odotusaika. Ap

Noin ei voi olla. Kela/työttömyyskassa maksaa sen mukaan miten työkkärin lausunto menee Tarkistapas se työkkärin lausunto ihan ensin. Jos se on ok niin sitten menet sen paperin kanssa Kelaan hieman keskustelemaan...

Ihan oikein on mennyt. Ennen v. 2015 työkkäri antoi lausunnon odotusajasta. V. 2015 alusta työkkäri ei aseta odotusaikaa (työkkärin töitä vähennettiin ja siirrettiin kelalle:odotusaika ja toimenpiteistä poissaolot).

Työkkäri antaa esteettömän lausunnon, mutta jos ei ole ammatillista koulutusta (koskee kaikenikäisiä, ei vain alle 25-vuotiaita), kela asettaa odotusajan joka on 21 viikkoa.

Vierailija
45/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin lausunnon mukaan estettä maksamiseen ei ole. Kelan päätös sanoo että 5 kk odotusaika. Ap

Noin ei voi olla. Kela/työttömyyskassa maksaa sen mukaan miten työkkärin lausunto menee Tarkistapas se työkkärin lausunto ihan ensin. Jos se on ok niin sitten menet sen paperin kanssa Kelaan hieman keskustelemaan...

Ihan oikein on mennyt. Ennen v. 2015 työkkäri antoi lausunnon odotusajasta. V. 2015 alusta työkkäri ei aseta odotusaikaa (työkkärin töitä vähennettiin ja siirrettiin kelalle:odotusaika ja toimenpiteistä poissaolot).

Työkkäri antaa esteettömän lausunnon, mutta jos ei ole ammatillista koulutusta (koskee kaikenikäisiä, ei vain alle 25-vuotiaita), kela asettaa odotusajan joka on 21 viikkoa.

Kiitos selvennyksestä. Enpä tiennyt tuota...

Vierailija
46/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ei muuta kuin takaisin lapsuudenkodin ovia kolkuttelemaan. Sanot äitylille, että voinko muuttaa takaisin, kun minusta ei vielä ole kantamaan vastuuta omasta elämästäni.

Vierailija
47/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on avopuolison velvollisuus huolehtia kumppaninsa ja lapsiensa taloudesta kanssa. Jollei olisi, koko avopuolisi-termi voidaan samantien heittää roskikseen sillä se ei tarkoita yhtään mitään.

No voi hyvät hyssykät. Avoliittoon alettiin mennä aluperin sen vuoksi että ei tarvinnu kantaa vastuuta toisesta ihmisestä eikä toisen tulot vaikuttanut verotukseen ja muihin etuihin. Sitten se jäi käytännöksi. Avopuoliso ei lainkaan mukaan ole velvollinen elättämään asuin kumppania. Ainoastaan omat lapsensa jos niitä on. Avopuolisoilla ei ole oikeutta toisen omaisuuteen eikä tuloihin. Ainoastaan omiin tuloihin ja omaisuuteen josta on mustaa valkoisella että omistaa.

Hitto näitä ihmisiä. Eletään kuin pellossa ja kuvitteellisessa maailmassa. Sitten kun totuus tulee esille syytellään muita huonosta asemastaan.

Katsos kun tilanne on muuttunut. Kela ja muut viranomaiset ovat laittaneet ealutsuvelvollisuuden myös avoliittoon. Et sinä jollain 70 -luvun käytännöllä enää voi perustella muuta. 

Vierailija
48/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo sanoin, olen hakenut kouluihin, useaankin otteeseen. Olen ollut työkokeilussa kahdesti. Työtä haen jatkuvasti. Yritän siis tehdä kaikkeni oman elantoni eteen. Ja tiedän että on ihan oma syyniin tämä. Eikö silti saa asiaa harmitella?

Tervetuloa yhteiskuntaan.  Selvitä ihan oma-aloitteisesti miksi et saa tukea, varsinkin jos te-toimiston päätös on "ei estettä".  Tee valitus jos kelan päätös on mielestäsi väärä.  Pyydä Kelaa myös perustelemaan mihin lain kohtiin he perustavat päätöksensä (tärkeää).

Elä myöskään kuuntele noita "miksi sinulle pitäisi kustantaa" valittajia.  Sinä et voi päättää maksatko veroja, etkä voi myöskään päättää minkälaisia tukia saat tai veroja maksat.  Jos jätät sinulle kuuluvan tuen hakematta se on pois vain sinulta, eikä hyödytä muita yhtään.  Ota tästä opiksesti ja ole jatkossa valveutuneempi.  Selvitä oikeutesi ja velvollisuutesi olipa kyse omaisuuden hallinnasta, veroista, tuista, työoikeuksista tai opiskelusta.  Selvitä asiat ETUKÄTEEN, kerran kun paskat on housussa, niin sitä ei jälkikäteen korjailla.   Koskee erityisesti verotusta ja oikeuksia tiettyihin yhteiskunnan etuihin.

Vierailija
49/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikamoinen väliinputoaja yhdessä vaiheessa elämää.

Lukion jälkeen olin hakenut, ja päässytkin ammattikorkeaan. Kesälomalla ekan vuoden jälkeen kuitenkin masennus voitti, ja yritin itsemurhaa pari viikkoa ennen kesäloman päättymistä.

En kuitenkaan onnistunut (no shit Sherlock....), ja palasin kouluun. Eihän siitä sitten tullut yhtään mitään, joten lopetin koulun ja sain sairaslomaa.

Tästä tuli eka mielenkiintoinen vääntö KELAn kanssa.

Minulta vaadittiin takaisin syyskuun opintotuki, koska en ollut ollut tarpeeksi kiulussa syyskuussa. (Viikon vain ennen kuin lopetin. Olis pitänyt olla kaksi viikkoa.).

Sairaspäivärahaa eivät kuitenkaan voineet myöntää syyskuulle, koska olin saanut opintotukea. Jota he siis saivat takaisin....

Sossu tuli apuun, kiitos siitä.

Muutin takaisin kotiin.

Sairaslomaa en enää saanut, koska en ollut akuutisti masentunut.

KELAsta en mitään saanut, koska olin alle 25v, ei ollut ammatillista koulutusta.

Kävin sitten jonkun kurssin kossain vaiheessa, ja työkokeilussa eri paikoissa kuden kuukauden ajan, ja hain kuntoutumistukea, jota myönnettiin vasta parin kielteisen päätöksen jälkeen kun tarpeeksi jaksoin kirjoittaa valituksia.

Yksin en pärjännyt, oli sen verran paha ahdistus suuren osan ajasta. Onneksi sain asuaisän luona, ja kyllä hän maksoi laskuni (joita pidin mahdollisimman pieninä), ja tein sitten pimeästi töitä aima joskus.pari tuntia siellä sun täällä jotta sain vähän käyttörahaa.

Tottakai isäni lapsensa auttoi, mutta oliham se alentavaa aikuiselle ihmiselle kun ei yksin pärjännyt.

Kun vihdoinkin sain kuntoutustuen (vaikkei mikään huikea summa ollutkaan) pystyinkin keskittymäään itseeni ja pääni korjaamiseen iham eri tavalla.

Sainkin sitten töitä, oppisopimuspaikan, ammatin, tapasin mieheni, menimme naimisiin ja sain pari lasta joten loppu hyvin, kaikki hyvin vaikka aikoinaan tuntui että rämmin loputtomassa KELAlappusuossa josta ei vain pääse pois, kun mitään pykälää ei minuun voinut soveltaa jotta olisin rahaa saanut elämiseen.

(Anteekai pitkä, vähä ohi aiheen viesti)

Vierailija
50/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa esim. lähihoitajan, lastenhoitajan ala, koulunkäyntiavustaja, opas.ap

Koulunkäyntiavustajia ei juurikaan enää kunnissa ole, vaan ovat koulunkäynninohjaajia. Siihen ammattiin voi opiskella näyttötutkintona oppisopimuksella. Nyt on räkätaudit pahimmillaan kouluissa ja sijaisia tarvitaan. Soittele koulujen rehtoreille ja kysele sijaisuuksia. Sitä kautta näytät kyntesi ja keväällä kyselet oppisopimusta ensi lukuvuodeksi. Kotoa ei kukaan tule hakemaan.

Vierailija
51/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sait karenssin?

Huomautettakoon että yleensä se on omaa syytä (tiedän tapauksen, jossa ei ollut, ja virkailija uskoi, mutta laki on laki, ja jos ei voi todistaa, niin ei ollut virkailijalla muuta vaihtoehtoa; työnantaja antoi potkut väittäen syyksi laiskottelun ja osaamattomuuden, tosiasiassa syy oli se, että työnantaja sai pakit työntekijältä).

Tein töitä 89-2008 ja yritin 2008-2011, vaihtelin 3kk välein töitä ja olen ollut useammassa työssä kuin suurin osa suomalaista ehkä noin 40 kpl. Kun sain karenssin siitä että vaihdoin kausityötä 1,5kk ennen kauden päättymistä jatkuvan riitelyn ja tulehtuneen ilmapiirin takia johtuen pomosta joka huijasi minun välityksellä asiakkaita. Päätin etten ikinä enää tee työtä yhdellekään työnantajalle kun ei ole tahoa joka turvaisi oikeuteni tilanteessa jossa minua käytetään hyväksi. JHL oli työnantajan puolella ja työkkäri. Minulle ilmoitettiin saat 90 päivän karenssin koska vaihdoit työtä ilman pätevää syytä. Asia olisi ollut pelkästään minun vastuullani selvittää ja heidän kantansa oli että olen vastuussa luvattomasta työpaikan vaihtamisesta toiseksi viimeisessä työsuhteessani. Silloin tiesin viholliseni en ole tehnyt sen jälkeen töitä enkä tule tekemään. Miettikää sitä. Vieläkin pulssi alkaa hakkaamaan kun muistelen tätä ja kädet puristuvat nyrkkiin.

Vierailija
52/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on avopuolison velvollisuus huolehtia kumppaninsa ja lapsiensa taloudesta kanssa. Jollei olisi, koko avopuolisi-termi voidaan samantien heittää roskikseen sillä se ei tarkoita yhtään mitään.

No voi hyvät hyssykät. Avoliittoon alettiin mennä aluperin sen vuoksi että ei tarvinnu kantaa vastuuta toisesta ihmisestä eikä toisen tulot vaikuttanut verotukseen ja muihin etuihin. Sitten se jäi käytännöksi. Avopuoliso ei lainkaan mukaan ole velvollinen elättämään asuin kumppania. Ainoastaan omat lapsensa jos niitä on. Avopuolisoilla ei ole oikeutta toisen omaisuuteen eikä tuloihin. Ainoastaan omiin tuloihin ja omaisuuteen josta on mustaa valkoisella että omistaa.

Hitto näitä ihmisiä. Eletään kuin pellossa ja kuvitteellisessa maailmassa. Sitten kun totuus tulee esille syytellään muita huonosta asemastaan.

Katsos kun tilanne on muuttunut. Kela ja muut viranomaiset ovat laittaneet ealutsuvelvollisuuden myös avoliittoon. Et sinä jollain 70 -luvun käytännöllä enää voi perustella muuta. 

Kela ja muut viranomaiset...mutta laissa se ei ole. Jonkun pitäis haastaa ne viranomaiset tai avopuoliso oikeuteen, niin saatais tästäkin ennakkopäätös voiko lakien yli kävellä.

Vierailija
53/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sait karenssin?

Huomautettakoon että yleensä se on omaa syytä (tiedän tapauksen, jossa ei ollut, ja virkailija uskoi, mutta laki on laki, ja jos ei voi todistaa, niin ei ollut virkailijalla muuta vaihtoehtoa; työnantaja antoi potkut väittäen syyksi laiskottelun ja osaamattomuuden, tosiasiassa syy oli se, että työnantaja sai pakit työntekijältä).

Tein töitä 89-2008 ja yritin 2008-2011, vaihtelin 3kk välein töitä ja olen ollut useammassa työssä kuin suurin osa suomalaista ehkä noin 40 kpl. Kun sain karenssin siitä että vaihdoin kausityötä 1,5kk ennen kauden päättymistä jatkuvan riitelyn ja tulehtuneen ilmapiirin takia johtuen pomosta joka huijasi minun välityksellä asiakkaita. Päätin etten ikinä enää tee työtä yhdellekään työnantajalle kun ei ole tahoa joka turvaisi oikeuteni tilanteessa jossa minua käytetään hyväksi. JHL oli työnantajan puolella ja työkkäri. Minulle ilmoitettiin saat 90 päivän karenssin koska vaihdoit työtä ilman pätevää syytä. Asia olisi ollut pelkästään minun vastuullani selvittää ja heidän kantansa oli että olen vastuussa luvattomasta työpaikan vaihtamisesta toiseksi viimeisessä työsuhteessani. Silloin tiesin viholliseni en ole tehnyt sen jälkeen töitä enkä tule tekemään. Miettikää sitä. Vieläkin pulssi alkaa hakkaamaan kun muistelen tätä ja kädet puristuvat nyrkkiin.

Sori piti mainita etten ole tuo jolta kysyit vaan kerron oman tarinani.

Vierailija
54/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mies laskun varmasti maksaisi, mutta en aio sitä häneltä pyytää. Ap

Vierailija
55/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela ja muut viranomaiset...mutta laissa se ei ole. Jonkun pitäis haastaa ne viranomaiset tai avopuoliso oikeuteen, niin saatais tästäkin ennakkopäätös voiko lakien yli kävellä.

Varmaan näin käykin kun se ensimmäinen nälkäänkuollut avopuoliso löytyy. Kuinka kukaan voi olla niin kylmä, että pitää oman puolisonsa nälässä periaatteesta?

Vierailija
56/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko kyseessä olla ammattivalittaja? Puhuu yhtä vammasesti ku se

Vierailija
57/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 5kk odotusaika on todella syvältä, tiedän kokemuksesta. Mulla oli se viime vuonna ja söin noin joka kolmas päivä viimeiset 3kk, toisinaan meni viikon verran ilman ruokaa. Sen jälkeenhän tulee vielä 10pv omavastuu, salli mun nauraa. Kaikki eivät tosiaan pääse opiskelemaan, varsinkin aloille joille on paljon hakijoita. Itse haluaisin suorittaa lukion loppuun, muttei kertakaikkiaan ole varaa, niin tyhmää kuin se onkin. Minulla on terveydellisiä syitä, jonka vuoksi monet ammatit eivät käy (nosteleminen yms. mahdotonta), toisen asteen koulutus tuntuisi turhalta. Lukioa suoritan nyt kurssi kerrallaan eli ehkä viidessä vuodessa saan sen valmiiksi, etten menetä työttömyysetuutta. Jos suorittaisin enemmän, olisin opiskelija enkä työtön. Jipijaijee.

Vierailija
58/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattikouluun pääsee jos on edes yksi toimiva aivosolu, kunhan ei valitse vaativampia linjoja.

kiitos päivän nauruista.. "yksi toimiva aivosolu", kylläpäs arvostat korkealle meitä duunareita (kyllä, itsekin ihan tavallinen lähäri, silti nauroin/nauran vedet silmissä) :D:D

Vierailija
59/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa tilanteessa ja tuttavan työpaikka tarvitsi apulaista mutta ei ollut varaa palkata silloin, joten menin sinne työkokeiluun, sitten palkkatuella ja nyt vakituisena :)

Vierailija
60/70 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aika paska suhde teillä jos et kehtaa mieheltäsi apua pyytää, sori vaan.