Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetatteko lapsille ettei rahalla ole merkitystä?

Vierailija
26.01.2016 |

Tuli vain mieleen tuosta Nanna Karalahden haastattelusta, jossa tuo on yksi periaatteista joita hän aikoo lapselle opettaa. http://m.iltalehti.fi/viihde/2016012521016906_vi.shtml

Itse olen aikonut painottaa lapsille koulun merkitystä ja tukea kunnianhimoa (yritän tehdä sen painostamatta). Haluan että lapset käyttävät lahjojaan ja kykyjään mahdollisimman hyvin. Miksi ihmeessä opettaisin lapselle että rahalla ei ole merkitystä? Kunnon ammatti on mielestäni varmin tapa hyvään elämään ja kyllä siinä rahalla on oma osansa. Toki vähemmällä rahallakin voi olla onnellinen, mutta helpompaa se on ilman rahahuolia.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin olet indoktrinaation itseesi imenyt. Mutta ei se mitään, eliitti tarvitsee kaltaisiasi :)

Vierailija
2/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En opeta, se ei pidä paikkaansa emmekä kaikki voi kasvattaa lapsistamme yhteiskunnan tuilla lusmuilevia. Tietysti jos olisimme erittäin varakkaita, niin voisimme väittää ettei rahalla ole merkitystä, kuten julkisuudessa usein kuulee niiden sanovan, joilla sitä on enemmän kuin tarpeeksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo 8v ole jo oppinut että rahaa tarvitaan aumiseen, syömiseen, vaatteisiin ja huveihin. Ja että töissä käymällä sitä saa kuukausittain tililleen sovitun summan. Sen kummemmin opettamatta, ihan vain arkea elämällä.

Vierailija
4/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan lapseni tajuamaan rahan arvon. Että 50€ on jo iso raha eikä sitä ole järkevää sijoittaa miten sattuu. Eikä mitään 100€ kuukausirahoja ja uusia puhelimia joka vuosi.

Vierailija
5/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään valehtele lapsilleni. Nyky-yhteiskunnassa ei ilman rahaa pärjää. Paras keino varmistaa hyvä elämä on kouluttautua. Minun tärkein opetukseni lapsille on se, että koulut on käytävä hyvinja pitää hankkia ammatti. Olemme myös keskustelleet eri ammattien palkkatasoista ja siitä mihin kaikkeen aikuiset tarvitsevat rahaa.

Vierailija
6/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin olet indoktrinaation itseesi imenyt. Mutta ei se mitään, eliitti tarvitsee kaltaisiasi :)

Itsehän en ole noita lahjojani käyttänyt. Ryyppäsin koko lukioajan, sen jälkeen opiskelin kulttuurialaa ja olen työskennellyt matalapalkkaisissa hommissa. Nyt työtön, miehen siivellä. Mutta olen tarkkaillut miten ns.paremmissa piireissä lapsia kasvatetaan ja noin se menee. Sukulaisissani on lääkäreitä, asianajajia yms. menestyviä ihmisiä. Eivät he opeta lapsilleen että "ihan sama, kunhan olet onnellinen". Ja kun itsellä nyt on kokemuspohjaa tästä että olen haihatellut kaikenlaista typerää ammatillisesti, niin ei se minua mitenkään erityisen onnelliseksi ole tehnyt.

Ap

Vierailija
7/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään erityisemmin, koska se ei ole totta. Sen sijaan painotan sitä, että se, että on rahaa, ei tee kenestäkään arvokkaampaa tai parempaa ihmistä. Joillakin sitä vaan on enemmän ja joillakin todella vähän. Silti ihmiset on yhtä arvokkaita. Raha ei suoraan tee myöskään kenestäkään pahaa tai huonoa tai esim. laiskaa ihmistä.

Vierailija
8/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään erityisemmin, koska se ei ole totta. Sen sijaan painotan sitä, että se, että on rahaa, ei tee kenestäkään arvokkaampaa tai parempaa ihmistä. Joillakin sitä vaan on enemmän ja joillakin todella vähän. Silti ihmiset on yhtä arvokkaita. Raha ei suoraan tee myöskään kenestäkään pahaa tai huonoa tai esim. laiskaa ihmistä.

Tämä on hyvin sanottu. Erityisesti tuo on hyvä huomio että varakkuuskaan ei huononna ihmistä. Kun lapsen opettaa alusta asti halveksimaan menestyviä ihmisiä, miksi hän yrittäisi itse tulla sellaiseksi? Tuossa on sellainen ansa minkä moni tekee lapsilleen huomaamatta.

Se että raha ei myöskään tee kenestäkään arvokkaampaa ihmistä on helpompi muistaa opettaa.

Ap

Vierailija
9/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

olen samaa mieltä. Eliitille tärkeintä on saada ihmiset uskomaan "meritokratiaan" vaikka se on ihan löpön höpöä. Samoin riittää, että pitää keskiluokan riittävän tyytyväisenä: että keskiluokka saa laskettelulomansa talvella ja kesämökkiviikot heinäkuussa, kivan auton millä ajaa töihin ja herkut viikonlopuksi. Ja sitten ne tekee tyytyväisinä töitä rikkaiden pussiin ja vihat ja kaunat kohdistetaan sitten ihmiskunnan roskakerrokseen, (= työttömät, mamut yms. joista on juuri tämä sylkykuppina/syntipukkina ja huonona esimerkkinä olemisen malli eliitille, miten käy jos vieroksut työtä tai et jää sotimaan ja tappamaan kotimaasi eliitin puolesta)

mutta totta kai ap on oikeassa, jollei ole syntynyt eliittiin, on helpointa ja mukavinta pyrkiä palvelemaan systeemiä systeemin ehdoilla, meillä yht. kunta toistaiseksi tarjoaa mukavan ja helpon elämän niille jotka sopeutuvat systeemiin ja pärjäävät siinä. Pieni ja ok eläm, kunhan ei turhaan mieti mitä ja ketä oikeasti palvelee. 

Vierailija
10/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla on minulle sen verran merkitystä että sitä pitää olla sen verran ettei ihan kuseen joudu. Muuten saan elämäni sisällön muualta kuin materiasta tai pankkitilin saldosta. Toivon että lapsenikin ymmärtää tämän.

Se on myönnettävä että jonkinlaista herravihaa minustakin löytyy, mutta vain niitä kohtaan jotka ottavat rikkautensa muiden selkänahasta. Yksityisyrittäjiä arvostan paljon, he laittavat likoon sen oman selkänahkansa ja todella harvat pääsevät siinä varsinaisesti rikastumaan, kädestä suuhun elävät suurin osa.

Vierailija
11/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tainnut olla nainen kymmentä vuotta putkeen työttömänä. Niin surullista kuin se onkin, niin raha on elämän tärkein asia.

Vierailija
12/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmiksi auktoriteeteiksi ja arvojen sanelijoiksi näyttävät tulleen kasvottomat markkinavoimat ja rahan valta ja ollaan luisuttu arvosekaannukseen tai suoranaiseen arvotyhjiöön ja tämän olen lapsilleni myös opettanut tästä kovin arvojen maailmassa.

Yhteiskunnallinen järjestys ja rakenne ovat hajonneet. Mikä johtanut ihmisten taantumiseen suhteissaan toisiinsa ja yhteiskunnan instituutioihin. Seurauksena keskinäinen valtataistelu, jossa kateus, ahneus ja itsekkyys hallitsevat suhteita kanssaihmisiin ja kansakäymisessä vallitsee viidakon laki vahvin voittaa. Heikot ja häviäjät väistykööt! 

Rauha ja rakkaus jäi sinne 60-luvulle ja arvot pitää vaan päivittää tähän aikaan!

Vierailija
13/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahalla on minulle sen verran merkitystä että sitä pitää olla sen verran ettei ihan kuseen joudu. Muuten saan elämäni sisällön muualta kuin materiasta tai pankkitilin saldosta. Toivon että lapsenikin ymmärtää tämän.

Se on myönnettävä että jonkinlaista herravihaa minustakin löytyy, mutta vain niitä kohtaan jotka ottavat rikkautensa muiden selkänahasta. Yksityisyrittäjiä arvostan paljon, he laittavat likoon sen oman selkänahkansa ja todella harvat pääsevät siinä varsinaisesti rikastumaan, kädestä suuhun elävät suurin osa.

Mitkä sitten ovat elämäsi sisällöt? 

Vierailija
14/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut lapsille, että kun ei ole rahahuolia, on huolia yksi vähemmän, ja että jokaisella on ensisijainen vastuu itsensä ja perheensä raha-asioista, tukia kerätään vain silloin kun on pakko, yhteiskunnan palveluja käytetään silloin kun niitä oikeasti tarvitaan, ja että hyvä koulutus ja kontaktit ovat tärkeitä. 

Vierailija
15/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisältö tulee esim. lasten koulumenestyksestä?

Selkänahan riistäjät sentään työllistää nämä riistettävät. Yksityiyrittäjä työllistää korkentaa itsensä. Heidän lisäarvonsa tälle yhteiskunnalle on melko vähäinen.

Vierailija
16/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio opettaa, että rahalla ei ole merkitystä, koska sillä on. Tuollainen asenne passivoittaa ihmisen kuin ihmisen olla lukematta ja käymättä kouluja ja heittäytyä tukien varaan tai rikkaan puolison siivelle eläjäksi

Vierailija
17/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut, ettei raha saa olla elämän ainoa sisältö, eikä rikkaat välttämättä ole onnellisempia. Mutta samalla olen opettanut, että hyvä ammatti vähentää rahahuolia ja elämä on helpompaa, kun ei tarvitse koko ajan huolehtia rahasta. Koulutuksen merkitystä olen korostanut - hvyä koulumenestys antaa enemmän mahdollisuuksia valita ammattinsa. 

Vierailija
18/18 |
26.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryöstä rikkailta opetan.. niin nekin tekee sinulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi