Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viherkasvit sisustuksessa?

Vierailija
24.01.2016 |

Apua vihertietäjiltä? Olen nyt innostunut viherkasveista sisustuksessa, mutta asiassa on yksi pikku mutta: minulta puuttuu se maaginen "viherpeukalo"! En ole aikeissa muuttaa kotiani viidakoksi, mutta pieninä vihreinä pisteinä ne olisivat niin piristäviä sisustuksessa.

https://fi.pinterest.com/pin/463589355372971295/
https://fi.pinterest.com/pin/63965257182301274/
http://static1.squarespace.com/static/4fcf5c8684aef9ce6e0a44b0/t/50e9d4…

Olisiko kenelläkään mitään lyhyttä infoa, mitä kannattaa, ja mitä ei ainakaan kannata tehdä? Ai niin, ja jos tulee mieleen joitakin asiaan liittyviä blogeja tai linkkikuvia, niin heittäkää ihmeessä!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa altakasteluruukut, saat melkein kaikki lajikkeet pysymään hengissä niillä, mulla on esim. niitä lehcuzan ruukkuja (ebaysta saa ok hintaan), ja ne on hyviä.

Vierailija
2/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, altakasteluruukut hyvät. Mä olen kirppiksiltä ostanut melkein kaikki. Hanki helppohoitoiset kasvit! Ja kysy ihan ensin kavereilta pistokkaat ja neuvot. Kohta alkaa juurrutusaika. Satsaa kunnon multaan. Onko sulla tarpeeksi valoisaa? Aloita ensin parilla kolmella ja lisää sitten lajikkeita ja vaativampiakin mukaan, kunhan pääset jyvälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa huonekasveista on sellaisia, että niitä on aika mahdotonta saada hengiltä, kunhan muistaa kastella edes kerran kuussa tai silloin, jos kasvi alkaa näyttää selvästi nuhistuneelta. Mitään lannoituksia, mullanvaihtoja ym. ei tarvita ja valonkin suhteen toleranssit ovat isot.

Esimerkiksi traakkipuut (joita on hyvin monen eri näköisiä) ovat tällaisia, kuten myös palmuvehkat, anopinkielet ja monet palmulajit (vuoripalmut ym).

Vierailija
4/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viherkasvit ovat usein edullisia, ja niitäkin voi käyttää kuten muutakin sisustustavaraa, eli pitää niitä esillä niin kauan kuin niistä on iloa. Sitten vaan kompostiin ja uusi kasvi tilalle.

Vierailija
5/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palmuvehka on helpoin, kestää hämärässä ja tykkää kuivuudesta, omaani kastelen n neljästi vuodessa. Myös erilaiset maijat on helppoja ja näyttäviä. Altakasteluruukut tosiaan helpottaa hoitoa. Kirpparilta tai kirjastosta löytyy varmasti viherkasvikirjoja, joissa hoito-ohjeet ja kasvupaikkavaatimukset.

Vierailija
6/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusimman kotivinkin sivuilla oli juttu mehikasveista, ikkunan eteen voi ripustaa lasipalloja, joissa vähän hiekkaa ja mehi, hyvä sisustusvinkki

Vierailija
7/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, altakasteluruukut hyvät. Mä olen kirppiksiltä ostanut melkein kaikki. Hanki helppohoitoiset kasvit! Ja kysy ihan ensin kavereilta pistokkaat ja neuvot. Kohta alkaa juurrutusaika. Satsaa kunnon multaan. Onko sulla tarpeeksi valoisaa? Aloita ensin parilla kolmella ja lisää sitten lajikkeita ja vaativampiakin mukaan, kunhan pääset jyvälle.

Ap vastaa: tällä hetkellä minulla on kirjovehka, jota ainakin mainostettiin helppohoitoisena, ja tälle on ihan tavallinen savinen koristeruukku päällä (kukka muoviruukkuineen on sen alla ostokunnossa toistaiseksi). Paikka on aika valoisa, ikkunan läheisyydessä, mutta ei nyt suoranaisesti niin, että aurinko paistaisi suoraan päin. 

Lisäksi haaveilin tuon samaisen ikkunan läheisyyteen amppeliin murattia, mutten uskaltanut heti kerralla ostaa yhtä enempää (jos sattuu tuokin parka kuolemaan!). :)

Vierailija
8/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panosta johonkin isoon, helppoon peruskasviin ja kerää sen ympärille pienempiä mielihalujen mukaan. Isot kasvit ovat hinnakkaita, mutta usein helpompia koska ne ovat totutelleet ruukkukasvatukseen jo monta vuotta. Vehka, kumipuu tai limoviikuna ovat hyviä valintoja, tai jos olet tosi arka "peukalosi" kanssa, iso jukkapalmu. 

Rönsylilja ja kultaköynnös ovat tuhoamattomia, ja hyvän näköisiä amppleissa. Plussana on lisäämisen helppous joka voi innostaa kasviharrastukseen vähän liikaakin  :)

Meillä on avoimessa alakerrassa toisella puolella iso jukka ja toisella kattoon asti oleva nelirunkoinen siemenistä kasvatettu avokado"puu". Jukan kaverina on kokoelma pieniä mehikasveja (osa niistäkin siemenestä kasvatettuja), aloepehko (ikeasta) ja saniainen korkeassa ruukussa. Avokado on pihalle antavien lasiovien edessä joten saa tasaisesti valoa. Kynnyksellä sen vieressä on vaihtuva kokoelma pienempiä kasveja. Keittiön ikkunalaudalla on yrttejä ja kärsimyskukka kiipeilemässä. 

Vierailija
9/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viherkasvit ovat usein edullisia, ja niitäkin voi käyttää kuten muutakin sisustustavaraa, eli pitää niitä esillä niin kauan kuin niistä on iloa. Sitten vaan kompostiin ja uusi kasvi tilalle.

Ap vastaa: viherkasveja tosiaan ajattelin käyttää siksi, että olisi ympäri vuoden jotakin kasvillisuutta sisätiloissa, ja kuulemani mukaan ovat helppohoitoisia. Mieluusti toki hankkisin näitä kasveja harkiten ja kasvattaisin hankkimani kunnialla sen mitä suinkin pystyn - toki kyllä pelkään, että käy juuri niin, että vaalimani kasvi joutuu sinne kompostiin. :D

Vierailija
10/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, istuta se uusi vehkasi isompaan ruukkuun. Kohta päivät pitenevät niin että se lähtee kasvamaan kunnolla. Myyntiruukut ovat usein niin pieniä että kasvi saattaa kuivahtaa nopeasti. Vehka kestää ylikasteluakin joka on yleinen virhe kasvien hoitamisessa. 

Kastele kasvit kun multa kuivahtaa pinnalta. Tökkää siis sormi multaan ennenkuin kaadat vettä, jos on kostea, älä kastele vielä. 

Kasvit ovat "laumaeläimiä" ja viihtyvät ryhmänä koska ilmankosteus ryhmän ympärillä pysyy tasaisemmin korkeana. 

kasi :)

Vierailija
11/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panosta johonkin isoon, helppoon peruskasviin ja kerää sen ympärille pienempiä mielihalujen mukaan. Isot kasvit ovat hinnakkaita, mutta usein helpompia koska ne ovat totutelleet ruukkukasvatukseen jo monta vuotta. Vehka, kumipuu tai limoviikuna ovat hyviä valintoja, tai jos olet tosi arka "peukalosi" kanssa, iso jukkapalmu. 

Rönsylilja ja kultaköynnös ovat tuhoamattomia, ja hyvän näköisiä amppleissa. Plussana on lisäämisen helppous joka voi innostaa kasviharrastukseen vähän liikaakin  :)

Meillä on avoimessa alakerrassa toisella puolella iso jukka ja toisella kattoon asti oleva nelirunkoinen siemenistä kasvatettu avokado"puu". Jukan kaverina on kokoelma pieniä mehikasveja (osa niistäkin siemenestä kasvatettuja), aloepehko (ikeasta) ja saniainen korkeassa ruukussa. Avokado on pihalle antavien lasiovien edessä joten saa tasaisesti valoa. Kynnyksellä sen vieressä on vaihtuva kokoelma pienempiä kasveja. Keittiön ikkunalaudalla on yrttejä ja kärsimyskukka kiipeilemässä. 

Ap vastaa: tuo avokado kyllä kuulostaa loistoidealta. Joskus bongasin lehdestä aika "idioottivarmaksi" laaditun ohjeen, mutta en ole toistaiseksi vielä uskaltanut kokeilla, vaikka ajatus avokadonsiemenen kasvattamisesta kiehtookin (kun avokadoa tulee käytettyä ruoanlaitossa). 

Isompaan kasviin investoiminen kiehtoo myös, jos kohta meidän kissamme arvostaa niitä liikaakin ja hoitaa omalta osaltaan niiden "lannoituksen". :)

Tällä hetkellä haaveilin tosiaan makuuhuoneeseen jonkinlaista helppohoitoista, köynnöstyyppistä mutta ei liian "yliampuvaa" amppelikasvia, ja keittiöön ehkä jonakin päivänä jotakin yrttiä tai chiliä/tms. Toistaiseksi olen vain saanut nämä kuolemaan, vaikka keittiökasvien kasvatus olisi kaikin puolin hyvästä. :/

Vierailija
12/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap, istuta se uusi vehkasi isompaan ruukkuun. Kohta päivät pitenevät niin että se lähtee kasvamaan kunnolla. Myyntiruukut ovat usein niin pieniä että kasvi saattaa kuivahtaa nopeasti. Vehka kestää ylikasteluakin joka on yleinen virhe kasvien hoitamisessa. 

Kastele kasvit kun multa kuivahtaa pinnalta. Tökkää siis sormi multaan ennenkuin kaadat vettä, jos on kostea, älä kastele vielä. 

Kasvit ovat "laumaeläimiä" ja viihtyvät ryhmänä koska ilmankosteus ryhmän ympärillä pysyy tasaisemmin korkeana. 

Ap vastaa: kiitos vinkistä! Vehkan ruukku tosiaan oli aika pieni, joten ajattelin sen vaihtaa ensitöiksi edes hieman isompaan, mikä nyt päällimmäiseen ruukkuun mahtuu (on vähän tilavampi kuin tuo ostoruukku). Käsittääkseni kasvia ei kuitenkaan kannata suoraan laittaa multineen tähän koristeruukkuun, vai voiko näin tehdä? Tuo koristeruukku on siis umpinainen, valkoinen saviruukku. 

Vierailija
13/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: tuo avokado kyllä kuulostaa loistoidealta. Joskus bongasin lehdestä aika "idioottivarmaksi" laaditun ohjeen, mutta en ole toistaiseksi vielä uskaltanut kokeilla, vaikka ajatus avokadonsiemenen kasvattamisesta kiehtookin (kun avokadoa tulee käytettyä ruoanlaitossa). 

Tällä hetkellä haaveilin tosiaan makuuhuoneeseen jonkinlaista helppohoitoista, köynnöstyyppistä mutta ei liian "yliampuvaa" amppelikasvia, ja keittiöön ehkä jonakin päivänä jotakin yrttiä tai chiliä/tms. Toistaiseksi olen vain saanut nämä kuolemaan, vaikka keittiökasvien kasvatus olisi kaikin puolin hyvästä. :/

Avokado on todella idioottivarma ja hauska kasvi, tökkää siemenet puoliksi multaan suippo pää ylöspäin, laita muovipussi löyhästi päälle ja odottele. Meidän "puu" on nyt seitsemänvuotias, joka kevät leikkelen kattoa myöten kasvavia latvoja pois ja karsin myös pahimpia sivuoksia. Voimakas ja terve kasvi. 

Makkarin amppeliin suosittelisin kultaköynnöstä, se on todella kaunis kasvi. Rönsylilja on myös hyvä (ja kuulemma puhdistaa huoneilmaa), muttei ihan yhtä nätti ja vaatii uudistamista muutaman vuoden välein. 

Yrttien kasvattaminen on helppoa- osta kaupasta ruukkuruohosipuli, revi paakku kolmeen osaan ja istuta palat isoon ruukkuun jättäen muutaman sentin multatilaa palojen väliin ja laitoihin. Jätä rauhassa kasvamaan kesään asti, sitten voit aloittaa syömisen. Sitruunamelissa ja timjami toimivat samalla tavalla, basilika on vaikeampi. Minttu on maailman helpoin, mutta on pahaa  :D Persilja kasvaa hyvin mutta on kaksivuotinen eli kuolee jossain vaiheessa. 

Vierailija
14/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on paljon viherkasveja, jotka voivat ihan hyvin, vaikken ole koskaan jaksanut googlailla mitään hoito-ohjeita. Olen ostanut tai saanut helppohoitoisia kasveja, jotka sopivat kotimme valaistusolosuhteisiin: anopinkieli, varjoviikuna, pahapoika jne. Kastelen kasveja, kun muistan. (Kasvit myös näyttävät janonsa itse riiputtamalla lehtiään.) Liika kastelu on paljon vahingollisempaa kuin liian harvoin kastelu. Useimmille kasveille sopii se, että antaa mullan kuivahtaa pinnasta ennen veden lisäämistä. Keväisin sitten pari kertaa ravinnetta.

Vierailija
15/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos muuten kaikista vinkeistä ja ehdotuksista tähän asti! Tosi mukavaa, että ketju sai tuulta alleen. :) Kävin googlailemassa mm. mainitun kultaköynnöksen, ja se kyllä olisi minun makuuni aika passeli. Keittiökasveistakin saa heittää lisää ajatuksia, itseäni kiehtoisi chilin tai paprikan kasvatus, ja oikeastaan mikä tahansa yrtti tai kasvis tulisi käyttöön... mutta viime kertainen yritelmä oli kyllä niin masentava yritys, että aivan sääliksi kävi yrtti-parkoja. :D Kasvatin näitä siis siemenestä.

Ap

Vierailija
16/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa: näin sisustuksellisesti olen ehkä enemmän tällainen boho+hipster+mummola-tyyppinen, joten sinänsä runsaus ja värit eivät minua kauhistuta... jos kohta en tosiaan asunnosta ihan viidakkoa halua, enkä halua sortua siihen, että asunto alkaa näyttää liian kasarilta. Mutta ennakkoluuloton olen ainakin ideoiden suhteen, missä esimerkiksi kasveja voisi kasvattaa, kunhan vain se kasvin hengissäpysymisen kannalta on sopiva.

https://fi.pinterest.com/pin/560979697314457308/

https://fi.pinterest.com/pin/159033430568821303/

http://glamomamas.com/wp-content/uploads/2015/05/Dollarphotoclub_743017…

... Ja tässä olisi unelmistani suurin: http://zendeninterior.com.au/wp-content/uploads/2015/03/Beautiful-Bohem…

... mutta epäilen, että puolisoni ei arvostaisi ihan näin hippimäistä meininkiä. :D 

Vierailija
17/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrteistä sen verran, että niitä jos haluaa kasvattaa niin se ei yleensä onnistu niistä kaupan valmiista yrttipehkoista. Parhaalla hoidollakin ne elävät sen kuukauden verran ehkä, ja kuolevat sitten. Tämä johtuu siitä, että niitä kasvattamoilla kastellaan niin tujuilla ravinneliuoksilla, että sen kasvin juuret eivät kykene ottamaan tarpeeksi ravinteita tavallisesta mullasta tai edes lannoitteista. Minttu on tähän poikkeus, mutta se onkin yrtti, joka kestää melkein mitä vaan.

Jos kasvatat siemenestä, laita iso satsi kerralla itämään ja karsi kovalla kädellä kaikki epäkelvot. Kaikista siemenistä ei kasva elinkelpoja kasveja, joten ison määrän istuttaminen kerralla lisää sen mahdollisuutta, että joukkoon sattuu hyviäkin yksilöitä. Valo on äärimmäisen tärkeää, huonossa valossa itänyt kasvi kärsii tästä lopun ikäänsä, vaikka selviäisikin hengissä.

Jos innostuit avokadoista, kokeile myös sitruunaa! Sitruunansiemenet itävät todella hyvin, kunhan niistä ensin kuorii varovaisesti (siementä vahingoittamatta!) sen nahkean kuoren, jonka sisällä itse siemen on. Sitruunan lehti tuoksuu hyvälle!

Olen itse aika lahjakas tappamaan kasveja, mutta kultaköynnöstä, kliivioita, anopinkieliä ja saintpaulioita en minäkään ole saanut hengiltä, vaan olen jopa onnistunut lisäämään. :) Ne ovat siis helppoja. Rahapuu on myös helppo, mielestäni kaunis, ja siitä kasvaa ajan kanssa todella näyttävä.

Vierailija
18/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla vain on riittävästi valoa, onnistut varmaan chilin kasvatuksessa. Näihin aikoihin jos pistää tulemaan joutuu tosin antamaan myös lisävaloa.

Vierailija
19/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrteistä sen verran, että niitä jos haluaa kasvattaa niin se ei yleensä onnistu niistä kaupan valmiista yrttipehkoista. Parhaalla hoidollakin ne elävät sen kuukauden verran ehkä, ja kuolevat sitten. Tämä johtuu siitä, että niitä kasvattamoilla kastellaan niin tujuilla ravinneliuoksilla, että sen kasvin juuret eivät kykene ottamaan tarpeeksi ravinteita tavallisesta mullasta tai edes lannoitteista. Minttu on tähän poikkeus, mutta se onkin yrtti, joka kestää melkein mitä vaan.

Jos kasvatat siemenestä, laita iso satsi kerralla itämään ja karsi kovalla kädellä kaikki epäkelvot. Kaikista siemenistä ei kasva elinkelpoja kasveja, joten ison määrän istuttaminen kerralla lisää sen mahdollisuutta, että joukkoon sattuu hyviäkin yksilöitä. Valo on äärimmäisen tärkeää, huonossa valossa itänyt kasvi kärsii tästä lopun ikäänsä, vaikka selviäisikin hengissä.

Jos innostuit avokadoista, kokeile myös sitruunaa! Sitruunansiemenet itävät todella hyvin, kunhan niistä ensin kuorii varovaisesti (siementä vahingoittamatta!) sen nahkean kuoren, jonka sisällä itse siemen on. Sitruunan lehti tuoksuu hyvälle!

Olen itse aika lahjakas tappamaan kasveja, mutta kultaköynnöstä, kliivioita, anopinkieliä ja saintpaulioita en minäkään ole saanut hengiltä, vaan olen jopa onnistunut lisäämään. :) Ne ovat siis helppoja. Rahapuu on myös helppo, mielestäni kaunis, ja siitä kasvaa ajan kanssa todella näyttävä.

Ap vastaa: hei, kiitos kovasti ideoista! :) Tuo sitruuna kuulostaa kyllä tosi hauskalta kokeilla.

Tilan suhteen keittiökasvien kohtalo olisi varmaan roikkua myös jonkinlaisessa amppeliviritelmässä ikkunan edessä, kun keittiötila ei valitettavasti kovin suuri ole... mutta täytyy keväämpänä yrittää uudelleen kasvattaa siemenestä. 

Vierailija
20/21 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla vain on riittävästi valoa, onnistut varmaan chilin kasvatuksessa. Näihin aikoihin jos pistää tulemaan joutuu tosin antamaan myös lisävaloa.

Ap vastaa: tosiaan ainoa keksimäni ratkaisu valoon on ripustaa keittiökasvikin jonkinlaisessa amppelissa ikkunan eteen, niin olisi valo taattu. Chilin kasvatus kyllä kiehtoo, ja tulisi chilit vielä tarpeeseen! 

Ja ajattelin siirtää keittiökasvien kasvatuksen hieman keväämmälle, ja tämän talven kikkailla enemmän näillä sisustusviherkasveilla. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi