Teinin kuukausiraha 100€, sanoo ettei riitä mihinkään
Minä ostan vaatteet, koulutarvikkeet, ruuat ja muut normaaliin elämiseen kuuluvat asiat, siis hygieniatuotteet ja perusmeikit.
En ymmärrä mihin 14-vuotias saa sen rahan kulumaan niin ettei muka riitä. Ei ole koskaan jäänyt tupakasta/alkoholista kiinni ja muutenkin kiltti tyttö. Kertoo että raha menee ihan siihen kun käy muutaman kerran elokuvissa, kahvilla tai subwayssa. Väittää myös että muut hänen ikäiset saavat enemmän käyttörahaa, eli siis, paljonko teidän 14-vuotiaat saa?
Kommentit (156)
Kun olin teini.en saanut edes viikoraha ja olen sama mieltä että 14 v 100 kkssaä on kyllä liian paljon. !!
Tolla rahalla saa korillisen kaljaa per viikkko ja jää reippaasti rahaa vielä pastilleihinkin.
Mä en ole koskaan saanut kk rahaa nyt opidkelijana saan 90 euroa opintotukea ja ostan sillä perusmeikit ja tarvikkeet itselleni käyn kahvilla syö ja säästöönkin jää.
Mä voisin antaa sen satasen mutta sillä sitten hoidetaan bussikortit ja puheajat itse. Eli n. 40 euroa menee heti. Lopulla kuudellakympillä pääsee jo kuusi kertaa leffaan kuussa tai pari kertaa leffaan ja heseen. Tai mitä nyt tekeekään. Voi myös säästää tai ostaa itse niitä meikkejään.
Puolittamisen kannalla minäkin olen.
Itselläni oli yläasteen aikana kk-raha 100€ (sitä ennen perus lasten viikkoraha 2-10€ ikävuoden mukaan muuttuva) ja ostin sillä vaatteita (talvitakit ym. "isommat" ostokset hoitivat vanhemmat), maksoin puhelinlaskuni, meikkejä, kävin leffassa ja ulkona syömässä tarvittaessa.
Tänäpäivänä tuolla saa näistä ostoksista:
Farkut 30€ (nykyteinit yleensä ostavat cubuksesta jne n. 20-30€ jegginssejä)
Leffa 10,50€ iltalippu
Popparit leffassa 5€, juoma 2,5€ (fiksu hakee naapurikaupasta ennen leffan alkua niin säästää :D)
3 paitaa arvoiltaan 10€, 15€ ja 20€
Loput 7€ voi käyttää vaikka yhteen syömiskertaan tai meikkiin, kyllä tuolla hinnallakin monia tuotteita löytyy :)
Ja itse en ainakaan ostanut joka kuukausi uusia farkkuja enkä käynyt leffassa, joten joka kuukausi säästin n. 50€ niistä menoista ja saatoin tehdä niillä jotain muuta tai jopa säästää seuraavaa kuukautta varten, jos tiesin jonkun tapahtuman tulevan. Omasta mielestäni 100€ on aika arvokas kk-raha ja sinuna opettaisin nuorelle rahan arvoa ja asioiden priorisointia tässä kulutusyhteiskunnassa. Esimerkiksi omat nuoremmat siskoni (yläasteella) ovat täysin vieraantuneet rahan arvosta, kun heille ostetaan kaikkea ja lisäksi annetaan rahaa huvituksiin.
N20
En tiedä missäpäin Suomea asut, mutta täällä Helsingissä paljon nuoria tyttöjä notkumassa kahviloissa kuten Starbucks, Robert's Coffee jne. Kahvien hinnat on jotaim 6-9 euron välillä, itse ihan työssäkäyvänä peruspalkkaisena ihmisenä hinnat on aivan jäätäviä, kahvista. Silloin tällöin "herkuttelen" ja ostan sairaan ison karamellilaten.
Jos käy vaikka kerran kuussa leffassa, lippu on 12€ ja popparit/limun kanssa melkein parikymppiä. Siihen päälle kerran viikossa ylihintainen kahvi ja puolet rahoista on mennyt.
100€ on mielestäni ihan tarpeeksi, varsinkin kun ostat hänelle vaatteet ja meikit. Tyttäresi (oletan) ei ole aloittanut työelämää ja tuonikäsiselle voi olla vaikea "hahmottaa rahan arvoa". Minäkin pidin tuonikäisenä 20 ihan pikkurahana, jolla ei voi tehdä yhtään mitään. Nyt, 10 vuotta myöhemmin 20 euroa iso raha opiskelijalle, sillä syö hyvin kolme-neljä päivää.
Ehkä teidän kannattaisi istua alas ja yhdessä pohtia tätä, rahan arvoa ja kysy vaikka tyttäreltäsi, olisiko hän valmis selsomaan tunnin mäkkärin kassalla saadakseen kalliin kahvin? Sillä sen verran se vaatisi töitä.
Meillä saatiin 50e lauantaisin, sit kerran kuussa isompi oikea summa sellaiseen huvishoppailuun, 200-300 yleensä. Hyvin koulutettuja ja fiksuja musta ja veljestä tuli. Eli ei tosiaan se että saa rahaa tee vastuutonta kuluttajaa, päin vastoin.
Miten tämä nuori pärjää tulevaisuudessa? Nyt tottunut helppoon elämään, kaikki tulee kuin manulle illallinen ihan itsekseen ja kuukausiraha on todella iso, mieti jos itse olisit saanut 600 mk kuukaudessa.
Jos antaisin teinilleni 100 e kuukaudessa joutuisi hän maksamaan sillä puhlimen kk maksun sekä meikit ja lopun saisi käyttää miten haluaa.
Nuorelle pitää opettaa vastuullista rahankäyttöä. Miten hän oppii huolehtimaan elinkustannuksistaan jos niihin ei kotona opeteta. Minulla on omakohtainen kokemus. Menin avoliittoon miehen kanssa joka oli asunut kotonaan, ei ollut koskaan tarvinnut ajatella kuin omaa napaansa. Kävi töissä ja koskaan ei ollut tarvinnut maksaa kotiin edes ruokarahaa. Käytti rahansa harrastuksiinsa, keräilyharrastus ja autoharrastus.
Kun muutimme yhteen niin pistin ehdoksi että osallistuu elinkustannuksiin, ja elämänsä ensimmäisen kerran joutui maksamaan asumisesta, ruoasta, sähköstä ja puhelimesta (otti koville sen voin kertoa). Äiti oli kustantanut elämän vaikka mies oli lähes 30. Toki ulkona syömisensä ja huvittelunsa oli tottunut maksamaan.
Näistä asioista tuli tietty alkuun meillä riitoja, ei hän ollut tullut ajatelleeksi miten paljon eläminen maksaa.
Erosimme myöhemmin muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Lastenkodissa jossa työskentelen saavat tuon ikäiset 160e/kk käyttörahaksi
Voi hyvinkin olla, mutta sillä pitää sitten ostaa bussikortit, hygieniatarvikkeet ja meikit, vaatteet jne.
Meilläkin oli vähän isompi kk-raha, mutta sillä piti sitten hoitaa itse kaikki muu, paitsi koulu, asuminen ja kotiruoka. Sovittiin niin, että jos raha riittää, niin asia on sillä selvä. Jos ei riitä, niin täytyy pitää kirjaa koko kuukaudelta ja sitten katsotaan, tarvitaanko lisää rahaa vai onko kulutuksessa jotain pielessä. Aina riitti. Suosittelen vastaavaa myös ap:lle. Se on hyvää harjoitusta tulevaa varten.
Meillä saa 150 euroa. Maksan tietysti asumisen, tarpeelliset vaatteet, lukiokirjat ja harrastuksen.
Ihan kaiken muun maksaa itse: matkat, hankinnat, puhelinliittymän jne. Näin ollen ei ole paljon, vaikka summa vaikuttaa korkealta.
Antaisin enemmän, jos pystyisin. Nytkin tekee aika paljon lastenhoitotyötä. Saa siitä lisää n. 100 euroa kuussa. Tyttö on 16-vuotias.
Minä sain aikoinaan 100e/kk ja siitä kustannettiin mm. iso osa vaatteista, meikit, kahvittelut ym. Vaatteista kalliimpiin hankintoihin saattoi saada lisärahaa (esim. talvikenkiin 50e ja tuosta kk-rahasta sitten lisää jos ei riittänyt). Vanhemmat maksoi myös puhelinlaskun, bussikortin ja lukiokirjat.
Mielestäni sain rahaa ruhtinaallisesti. Tein myös satunnaisia pikkutöitä joilla kustansin isompia menoja.
no mul tulee mieleen että ostaa jotain mistä ei kehtaa puhua :) eli siis menee joko ehkäisyyn,"niihin" välineisiin tai johonkin laittomaan...
Meillä teinitytöt (13v ja 15v) saavat 50€ kuukausirahaa. Kaikki kulut maksetaan, tämä raha ns. omaan käyttöön. Isommalla menee kaikki, mut hän ostaa itselleen tarpeellisia juttuja rahalla. Pienempi ei käytä rahaa mihinkään. Nyt "pakotin" joulun jälkeisiin alennusmyynteihin (annoin toki molemmille vaaterahaa lisäksi). Vaarinsa kävi eilen ja antoi myöhästyneeksi joululahjaksi 200€ kummallekin. Nuoremmalla on nyt lompakossa 350€ ja mietin, onko mun mitään järkeä antaa kk-rahaa. Tietty säästäminenkin on hyve..
Sain 14 vuotiaana 15e kuukausirahaa ja hyvin riitti kaikkeen mitä tarvitsin
Meillä ei ole enää 14-vuotiasta, mutta kun pari vuotta sitten oli, hän sai 20 euroa kuukaudessa. Lisää saattoi tienata tekemällä ylimääräisiä kotitöitä.
En ymmärrä, miksi pitäisi niin kauheasti pihistellä teinin kohdalla. Elämän ihaninta aikaa ja se on vain hienoa, jos vanhemmilla on antaa rahaa kivaan elämään.
Yksi laskettelupäivä nielee helposti viitisen kymmpiä, kun ostetaan välipalaa ja ateria, vaikka olisi omat laskettelukamat. Leffassa käynti ei ole vain se leffalippu vaan tietysti vähintään hampurilaiselle mennään sen jälkeen jne.
Totta kai simpsakka teinityttö haluaa hyvännäköisiä kuteita alvariinsa, laukkuja ja meikkejä. Lisäksi kielikurssimatkoja ja etelän lomia. Harrastaa saa, mitä haluaa, raha ei ole esteenä.
Puute se ihmiset mädättää. Mistä rikolliset tulevat? Ne tulevat köyhistä oloista. Se katkeroittaa ja tekee luonteesta kieroutuneen.
Käytämme teinehimme ainakin tonnin kuukaudessa, jos jyvitetään vuositasolla. Heitä on kaksi.
10-vuotias saa 5€/vko. Jos antaisin kaiken kuukausirahana, niin raha loppuisi heti. Saakohan teidän teini liikaa rahaa kerralla? Oon huomannu, että on siedettävämpää odottaa viikon tilipäivää kuin kuukauden. Tuo 10-v on alkanu jo oppimaan, että rahaa kannattaa myös pistää sivuun eikä törsätä kerralla.
Ja muuten: viikkorahaa en vähennä, jos vaikka lapsi saakin synttäri tai joulurahaa! Minusta se on jo kohtuutonta..
Minä olen 17-v ja saan 50e/kk. Siitä maksan vaatteet (kalliimmat talvitakit ja kunnon kengät vanhemmat sponssaa, mutta muut vaatteet ja kengät maksan itse), meikit ja roskaruuan. Ja tuo 50e riittää aivan hyvin, siitä jää jopa säästöön.
MUUTAMAN kerran leffassa joka kuukausi?? Minä, -83 syntynyt, en kyllä käynyt tuon ikäisenä kun ihan max.kerran kuussa leffassa. Joo ei varmaan 100€ riitäkkään tuollaiseen hulttioelämään. Opeta sille lapselles että raha ei kasva puussa ja vähennä luukausiraha puoleen. Kai tää on provo.
Lastenkodissa jossa työskentelen saavat tuon ikäiset 160e/kk käyttörahaksi