Taas kävi ilmi että käsketty tehdä väärin!
Kuka vastaa siitä, että monet on pilanneet lastensa terveyden täysimettämällä 6 kk? Kiva nyt sit sanoa et allergioitten takia oiski pitäny totuttaa ruokiin jo 4 kk iästä, kun osa edellisten suositusten uhreista on jo aikuisia allergikkoja! Ainaki joku korvausrahasto täytyy perustaa!
Kommentit (34)
Mä aion haastaa valtion oikeuteen, koska 70-luvulla äitejä neuvottiin pitään 4 tunnin imetystaukoja ja mun äidiltä loppu maito ja mä sain korviketta ja nyt mul on sen takia korkea verenpaine ja vaivasenluu. Onks jollain muulla sama. Joukkokanne?
Lapsille on iät ja ajat syötetty soseita jo jopa 2kk iässä. Ei äidinmaidonkorvikkeita ole ollut tarjolla kuin muutama vuosikymmen ja äidinmaito ei aina ole riittänyt. Allergioita ei ennen ollut. Järki käteen kuten ihan misdä tahansa ruokasuosituksissa. Kuka aikuinen vaikkapa syö virallisten suositusten mukaisesti. Ehkä joku 5%.
Imetin tytärtä 13 kk, poikaa 11, mitään allergioita ei kummallakaan ole. Ovat nyt 36 ja 34 vuotiaita, voihan ne toki vieläkin puhjeta 😀
Ei kannata joka suositusta ottaa aivan kirjaimellisesti. Suositus on aina jonkin yhteisen edun mukaan tehty. Esimerkiksi 6 kk täysimetys -> useampi imettää edes sen 3-4 kk. Allergioista tietty vaikea tietää, mut jotain osviittaa saattaa antaa vanhempien allergiat.
Vierailija kirjoitti:
Imetin tytärtä 13 kk, poikaa 11, mitään allergioita ei kummallakaan ole. Ovat nyt 36 ja 34 vuotiaita, voihan ne toki vieläkin puhjeta 😀
Kyse oli täysimetyksestä. En usko että täysimetit noin pitkään.
Veeikkaisin, että äidit yleensä aloittelee kiinteitä kun maito ei riitä pitämään lapsen nälkää. Näin minäkin tein, suosituksista viis.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö haluaisivat tissille?
No kahden vuoden sisään tämäkin taas kumotaan.Maailmalla syötetään, niin monenlaista ruokaa, ja niin monenikäisille ,että mikä lie totuus.Kaiketi sitä on seurattava kulloisiakin suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli kyse täsyimettämisestä, eli neuvolan suositukset oli ainakin -13 esikoistani imettäessä, että vasta 6kk jälkeen aletaan tarjoamaan kiinteitä. Kuulin kuitenkin tuohon allergiataipumukseen (itselläni atopia) liittyen eräältä toiselta äidiltä, että "altistus" eri ruoka-aineille kannattaa tosiaa aloittaa joa aikaisemmin. Niinpä sen rintamaidon ohella tarjottiin lusikallisia eri ruoka-aineita (muistaakseni kasviksia ja hedelmiä kypsennettynä ja soseutettuna) neljännestä kuukaudesta eteenpäin. Se ei siis ollut varsinaista syömistä, vaan kunnolla kiinteät tosiaan alkoivat sitten 6kk jälkeen. Jatkoin tosiaan imettämistä 11-kuukautiseksi asti. Lapsi nyt terve kohta 3-vuotias, ei toistaiseksi pahoja allergioita tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö haluaisivat tissille?
Eiköhän tuo poika ole aloittanut tissittelyn uudelleen, miksei tyttökin, jos on naiskumppani ;)
Miksi tuijottaa suosituksia? Vauva kyllä ilmaisee kun haluaa maistaa. Ja ilmaisee kun haluaa syödä enemmän. Toisilla se maistaminen on 3 kk iässä ja toisilla 7 kk. Miksi ei anneta vauvan kehittyä omaan tahtiinsa.
Pitääkö ap:lla olla joku, joka käskee. Eikö oma järki riitä elämiseen?
Joo, mutta missään ei neuvota sen kakaran kanssa menemään keskelle kahvilaa ja asettamaan utareitaan esille ja se kakara siihen lussuttamaan, tai neuvota tunkemaan sille kakaralle purkkiruokaa pitkin naamaa. Ei ihme, jos allergiat ja kaikenmaailman paskataudit leviää.
Minä en ottanut edes selvää mistään suosituksista. Ja jos neuvolassa jostain puhuttiin niin unohdin saman tein.
Ajattelin että vauvat ja ihmiset on yksilöitä, antaa asioiden mennä omalla painollaan. 9 kk vieroitin yötissistä kun ei se ollut enää syömistä vaan turhaa heräilyä. Päiväimetyksen vauva lopetti itse, kun pisti vaan suun suppuun. Ei kiinnostanut tissi enää.
Esikoinen aloitti kiinteiden maistelun 4kk:n iässä ja hänellä oli paljon pikkulapsi-iän ruoka-aineallergioita. Kakkonen samoin. Hän oli pienikokoinen eikä energiaa tahtonut muuten riittää kasvuun. Ei juurikaan allergioita hänellä. Kolmosta täysimetin 6kk ikään ja kiinteiden aloitus oli hänellä huomattavan vaikeaa. Ei oikein millään tajunnut kiinteiden tarkoitusta ja syöminen opettelutti tosi pitkään. Allergoita oli jo äidinmaidon kautta, joten siihen eivät kiinteät vaikuttaneet. Mutta kuopuksen suhteen kaduin 6kk:n täysimetystä. Hauska huomata, et nyt THLkin on samaa mieltä :)
Ei auta kaikkea uskoa. Minun maalaisjärki sanoo että 4 kk iässä muutakin ruokaa ja näin olen tehnyt. Itse olen sitä sukupolvea että 3 kk ikäisenä annettiin tomaattia ja appelsiinimehua. Enpä ainakaan ole kummallekaan allerginen.
ap on tainnut kirjoittaa avauksensa kieli poskella, ette kai te oikeasti provosoidu?
Mutta joka tapauksessa tämä on hyvä järjen äänen palautus nuorille ja epävarmoille vanhemmille, jotka ahdistuvat jos "sääntökirjasta" poiketaan. Hyvä muistutus myös sille pienelle imetysfanaatikkojen joukolle, joilta on meinannut lähteä järki jo siitä, että lapsi on saanut vettä pullosta alle 6-kuisena.
- Suositukset muuttuvat ajan mittaan, kun tutkittua tietoa ja näyttöä kertyy.
Oli kyllä paljon helpompaa saada vauvansa 90-luvulla, kun oli lupa vielä käyttää omaakin järkeä. Olen itse esim. antanut terkkarin myötävaikutuksella 2-kuiselle pojalle perunaa rintamaitoon muussattuna, kun huusi nälkäänsä. Jo loppui itku ja neuvolassakin oltiin tyytyväisiä. Vanhempien kannattaisi siis kuunnella suosituksia suurista linjoista, mutta myös omaa vaistoaan.
Ravitsemussuositukset ovat vain suosituksia, eivät ehdottomia toimintamalleja. Osana allergioiden ehkäisyä en äidinmaidon osuutta osaa sanoa, mutta vaikka täysimetyksen kestolla siihen ei olisikaan mitään vaikutusta, kaikkea muuta hyvää vauvalle siitä on, esimerkiksi hyviä bakteereja suolistolle sekä valkosoluja jotka auttavat taistelemaan sairauksia vastaan. Jokainen tippa äidinmaitoa on vauvalle hyödyksi, siksikään pitkä täysimetys/osittaisimetys ei ainakaan haitaksi ole. Ei allergioilta saa vältyttyä jos geeniperimässä on saanut taipumuksen niihin. Enemmänkin kiinnittäisin huomiota siihen mitä vauvalle syöttää silloin kun kiinteitä ruokia aletaan syöttämään. Pitkälle prosessoidut purkkiruoat ja valmisateriat ovat todennäköisesti enemmän allergioille altistavia kuin lyhyt täysimetys.
Eiköhän nuo allergiat ole suurimmalti osin perinnöllisiä? Tietysti, jos nyt heti 2kk iköisenä alkaa mättää hirveästi ruokaa vauvalle, mutta siinä 4-6kk varmaan ihan ok.