Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluatko miljonääriksi: Puumalan kunnanjohtaja ei tiedä missä etruskit elivät!?!!

Vierailija
23.01.2016 |

Siis tähän on tultu yleistiedossa ja peruskoulun/lukion valinnaisuudessa. Kunnanjohtajaksi voi päästä tietämättä noin perushistorian tuntemukseen kuuluvaa asiaa, joka pitäisi tietää unissaankin.

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etruskit elää Grönlannissa ja heidän pääkaupunkinsa oli Karthago. Näin meille opetettiin. O tempora o mores, sanoi Caesar Cassius Clay (CCC).

Tämä sama Caesarhan perusti myös Color Climax Corporationin 60-luvulla.

Vierailija
62/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että ruskit asuivat Venäjällä, kuten nykyäänkin. Tosin muutama Suomessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskusteletko usein tuttaviesi kanssa etruskeista?

Vierailija
64/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä missä Puumala on.

Itse olisin tiennyt sen olevan Saimaan rannalla. Etruskit olisin tiennyt myös. Sen sjjaan en olisi tiennyt, että Puumalassa on kunnajohtaja.

Ainahan kunnissa on kunnanjohtaja.

Joo, en vaan tiennyt, että Puumala on oma kuntansa edelleen. Itse olen Länsi-Suomesta ja ollut sielläpäin Haminassa Rukissa vuosia sitten. Olisin arvannut, että on osa vaikka Mikkeliä vaikka en tiedä onko edes 100 kilometrin etäisyydellä.

Vierailija
65/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mites tuo tieto etruskien historiassa auttaa käytännössä siinä kunnanjohtajan pestissä? Voiko ap kertoa.

Se on yleistietoon kuuluva asia, ja jos ei sen vertaa historiaa osaa niin ei tunne sitä kulttuuria, jonka piirissä elää. Kunnanjohtajat päättävät osaltaan monien asioiden rahoituksesta, myös kulttuurin ja koulutuksen. Peruasian tietämättömyys herättää syvän epäilyksen että kyseinen henkilö halveksii sekä koulutusta että kulttuuria.

Sinä se olet tietämätön perusasioista. Kunnanjohtaja ei todellakaan päätä "monien asioiden rahoituksesta". Otapa selvää asioista ennen kuin kirjoittelet muka-tietoa.

Opettele lukemaan "osaltaan päättää". "Osaltaan". Väitätkö, että kunnanjohtajalla ei ole vaikutusvaltaa eikä osallistu siihen prosessiin, usein täysin ratkaisevasti, jossa päätöksiä tehdään? 

Vierailija
66/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tiedetäänkö Italiassa missä esim saamelaiset asuvat? Yleistietoa tämäkin.

Jos ikinä olet ollut italialaisten kanssa tekemisissä niin italialaiset todella ovat opiskelleet historiaa. Niillä on antiikin suurvallan asenteita, rooman perillisiä, mutta uskoisin, että saattaisivat tietää. Ja jos ovat niin itseriittoisia että eivät tiedä, niin onko se peruste itse tunkea pää ämpäriin ja  ylpeillä tyhmyydellään ja tietämättömyydellään. Etruskit ovat kuitenkin Euroopan historian kannalta olennaisia ja suomi ja saamelaiset ovat marginaalissa.

Toisaalta eräs kuuluisin Lapin tutkimusmatkailija jo 1700-luvun lopulla oli italialainen Giuseppe Acerbi.

Vierailija
67/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olisin tiennyt sen olevan Saimaan rannalla. Etruskit olisin tiennyt myös. Sen sjjaan en olisi tiennyt, että Puumalassa on kunnajohtaja.

Joo, en vaan tiennyt, että Puumala on oma kuntansa edelleen. Itse olen Länsi-Suomesta ja ollut sielläpäin Haminassa Rukissa vuosia sitten. Olisin arvannut, että on osa vaikka Mikkeliä vaikka en tiedä onko edes 100 kilometrin etäisyydellä.

60 km päässä Mikkelistä.

Vierailija
68/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, Ap, olet todella, todella viisas. Kyllä, Ap, sinä olisit sen tiennyt. Kyllä, en ikinä kyseenalaista viisauttasi. Se tuli nyt selväksi.

Vierailija
69/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tiedetäänkö Italiassa missä esim saamelaiset asuvat? Yleistietoa tämäkin.

Jos ikinä olet ollut italialaisten kanssa tekemisissä niin italialaiset todella ovat opiskelleet historiaa. Niillä on antiikin suurvallan asenteita, rooman perillisiä, mutta uskoisin, että saattaisivat tietää. Ja jos ovat niin itseriittoisia että eivät tiedä, niin onko se peruste itse tunkea pää ämpäriin ja  ylpeillä tyhmyydellään ja tietämättömyydellään. Etruskit ovat kuitenkin Euroopan historian kannalta olennaisia ja suomi ja saamelaiset ovat marginaalissa.

Toisaalta eräs kuuluisin Lapin tutkimusmatkailija jo 1700-luvun lopulla oli italialainen Giuseppe Acerbi.

Pinokkion isä ja kuuluisa säveltäjä.

Vierailija
70/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa keskustelumme sivusi etruskeja viikko sitten. Puhuimme yllensä Italiasta ja enemmän oskein kielestä.

Vierailija
71/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mites tuo tieto etruskien historiassa auttaa käytännössä siinä kunnanjohtajan pestissä? Voiko ap kertoa.

Se on yleistietoon kuuluva asia, ja jos ei sen vertaa historiaa osaa niin ei tunne sitä kulttuuria, jonka piirissä elää. Kunnanjohtajat päättävät osaltaan monien asioiden rahoituksesta, myös kulttuurin ja koulutuksen. Peruasian tietämättömyys herättää syvän epäilyksen että kyseinen henkilö halveksii sekä koulutusta että kulttuuria.

Kunnanjohtaja osasi sentään laittaa Suomen presidentit järjestykseen, toisin kuin kukaan muu kilpailijaehdokkaista. Ihmettelen, että etruskit nostettiin heti puheeksi, mutta kukaan ei inahtanutkaan tuosta, etteivät tietokilpailuun osallistujat osaa luetella oman maansa presidenttejä kronologisessa järjestyksessä. Ei niitä nyt kovin montaa ole edes ollut.

Karsintakysymys on aivan eri asia. Nopeus ratkaisee, joten kiirettä on pidettävä ja silloin voi tapahtua huolimattomuusvirhe. Joku voi kiirehtiä niin ettei lue kunnolla kysymystä jne.

Vierailija
72/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä se olet tietämätön perusasioista. Kunnanjohtaja ei todellakaan päätä "monien asioiden rahoituksesta". Otapa selvää asioista ennen kuin kirjoittelet muka-tietoa.

Opettele lukemaan "osaltaan päättää". "Osaltaan". Väitätkö, että kunnanjohtajalla ei ole vaikutusvaltaa eikä osallistu siihen prosessiin, usein täysin ratkaisevasti, jossa päätöksiä tehdään? 

Meni jo. Turha itkeä kun maidot on jo maassa.

Vierailija
73/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on kuntayhtymän sosiaalipuolen johtotehtävissä, mutta hänkään ei tiennyt vastausta. Minä luulen, että tämä ei työntekoa tule haittaamaan. Etruskeja kun tuskin tulee turvapaikanhakijoiksikaan.

Vierailija
74/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi mitä kaikkea olemmakaan oppineet tänä lauantai-iltana! :)

Vierailija
75/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

60 km päässä Mikkelistä.

Katsoin Wikistä ja naapurikuntia ovat. Varmaan keskustojen väli 60 km.

Vierailija
76/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskusteletko usein tuttaviesi kanssa etruskeista?

Etruskit opeteltiin peruskoulun 6:lla luokalla silloin kun minä kävin koulua. Ja uudelleen 7:lla ja lukion ekalla. En voi kuvitella keskustelua, joka ei saattaisi polveilla viittauksiin Euroopan historiaan, kulttuurihistoriaan, filosofiaan, fysiikkaan ... ihan mihin vain yleis- ja vähän spesiaalimpaankin tietoon. Työpaikalla tai kotona. Enkä ole edes historiaa lukion jälkeen opiskellut ja siitä on +20v  aikaa. Tuntuisi todella rasittavalta olla kokoajan selittämässä mitä viittauksillaan tarkoittaa.  En ole tottunut sellaiseen.

Vierailija
77/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meni jo. Turha itkeä kun maidot on jo maassa.

Otan osaa, itseäsi kun surkuttelet. 

"kunnan toiminnasta ja taloudesta sekä kunnallisten palvelujen järjestämisestä päättävät valtuusto, kunnanhallitus, lautakunnat ja johtokunnat eli luottamustoimielimet sekä viranhaltijaorganisaatio."

Vierailija
78/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun amispohjainen varastoduunarimieheni tiesi jo ennen vaihtoehtoja oikean vastauksen. On se sivistynyt!❤️

Vierailija
79/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...jo muinaiset etruskit..." klassinen aloitus.

Vierailija
80/141 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä pidän aika bb-bimbona ihmistä, jolla ei ole hajuakaan etruskien asuinpaikasta. Mistä mä edes keskustelisin sellaisen kanssa, kun kokoajan joutuisi varmaan rajoittamaan omaa puhumistaan kun tyyppi on kuutamolla. 

Varmaan etruski-teema voisi olla yksi niistä, joihin eräs tuttavani kommentoisi "ai mitä ne on/mikä se on/missä se on/miten sä voit tollasta tietää". Tulee kyllä vähän hullu fiilis siinä jutellessa.