Haluatko miljonääriksi: Puumalan kunnanjohtaja ei tiedä missä etruskit elivät!?!!
Siis tähän on tultu yleistiedossa ja peruskoulun/lukion valinnaisuudessa. Kunnanjohtajaksi voi päästä tietämättä noin perushistorian tuntemukseen kuuluvaa asiaa, joka pitäisi tietää unissaankin.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä missä Puumala on.
Itse olisin tiennyt sen olevan Saimaan rannalla. Etruskit olisin tiennyt myös. Sen sjjaan en olisi tiennyt, että Puumalassa on kunnajohtaja.
Ainahan kunnissa on kunnanjohtaja.
Miks yleistietoutta aina mitataan historian detaljeilla ja kauhistellaan, kun ihmiset eivät muista peruskoulun ja lukion historiaa? Sen sijaan kemiasta ja biologiasta ei tarvitsee muistaa mitään, vaikka moni asia olisi käytännössä paljon tärkeämpi kuin vaikka etruskit. Ei menis esim. kaikki ravitsemus-, rokotus- ja homeopatiahuuhaa läpi, jos jotain tajuais.
Olisin luullut, että olivat eskimoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa typerä tuo uusi kysy yleisöltä -vaihtoehto.
Luotettavampi apukeino tämä on kuin se aiempi yleisöäänestys.
Niin ennenhän yleisö-oljenkorsi on ollut se epävarmin, nythän se on oikeastaan paras, kun yleisöstä etsitään ne varmat tietäjät.
Minä taas luulen, että ihmisten on helpompi esittää tietonsa tai arvauksensa anonyymisti nappia painamalla, kuin nousta itse esille kertomaan vastauksensa/arvauksensa. Varsinkin siinä vaiheessa, kun ollaan kiinni isommissa rahasummissa ja vaikeammissa kysymyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mites tuo tieto etruskien historiassa auttaa käytännössä siinä kunnanjohtajan pestissä? Voiko ap kertoa.
Se on yleistietoon kuuluva asia, ja jos ei sen vertaa historiaa osaa niin ei tunne sitä kulttuuria, jonka piirissä elää. Kunnanjohtajat päättävät osaltaan monien asioiden rahoituksesta, myös kulttuurin ja koulutuksen. Peruasian tietämättömyys herättää syvän epäilyksen että kyseinen henkilö halveksii sekä koulutusta että kulttuuria.
Sinä se olet tietämätön perusasioista. Kunnanjohtaja ei todellakaan päätä "monien asioiden rahoituksesta". Otapa selvää asioista ennen kuin kirjoittelet muka-tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Miks yleistietoutta aina mitataan historian detaljeilla ja kauhistellaan, kun ihmiset eivät muista peruskoulun ja lukion historiaa? Sen sijaan kemiasta ja biologiasta ei tarvitsee muistaa mitään, vaikka moni asia olisi käytännössä paljon tärkeämpi kuin vaikka etruskit. Ei menis esim. kaikki ravitsemus-, rokotus- ja homeopatiahuuhaa läpi, jos jotain tajuais.
Olihan tuossa kemia-kysymyskin... Outo yleistys.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu. Samoin pidetään täysin normaalina, ettei fysiikasta tiedä kirjaimellisesti mitään. Mikä siinä historiassa on niin ihmeellistä, että pitäisi detaljeja muistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mites tuo tieto etruskien historiassa auttaa käytännössä siinä kunnanjohtajan pestissä? Voiko ap kertoa.
Se on yleistietoon kuuluva asia, ja jos ei sen vertaa historiaa osaa niin ei tunne sitä kulttuuria, jonka piirissä elää. Kunnanjohtajat päättävät osaltaan monien asioiden rahoituksesta, myös kulttuurin ja koulutuksen. Peruasian tietämättömyys herättää syvän epäilyksen että kyseinen henkilö halveksii sekä koulutusta että kulttuuria.
Kunnanjohtaja osasi sentään laittaa Suomen presidentit järjestykseen, toisin kuin kukaan muu kilpailijaehdokkaista. Ihmettelen, että etruskit nostettiin heti puheeksi, mutta kukaan ei inahtanutkaan tuosta, etteivät tietokilpailuun osallistujat osaa luetella oman maansa presidenttejä kronologisessa järjestyksessä. Ei niitä nyt kovin montaa ole edes ollut.
Se alkukarsinta on niin hermostuttava, että monella menee varmaan sormet sekaisin. Kun on ajasta kysymys ja vielä tuollainen kosketusnäyttöjuttu ja siihen oma hermostuneisuus niin en yhtään ihmettele, että tosi moni vastaa väärin heti siinä alkukarsinnassa.
Kyllä mä pidän aika bb-bimbona ihmistä, jolla ei ole hajuakaan etruskien asuinpaikasta. Mistä mä edes keskustelisin sellaisen kanssa, kun kokoajan joutuisi varmaan rajoittamaan omaa puhumistaan kun tyyppi on kuutamolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa typerä tuo uusi kysy yleisöltä -vaihtoehto.
Luotettavampi apukeino tämä on kuin se aiempi yleisöäänestys.
Niin ennenhän yleisö-oljenkorsi on ollut se epävarmin, nythän se on oikeastaan paras, kun yleisöstä etsitään ne varmat tietäjät.
Minä taas luulen, että ihmisten on helpompi esittää tietonsa tai arvauksensa anonyymisti nappia painamalla, kuin nousta itse esille kertomaan vastauksensa/arvauksensa. Varsinkin siinä vaiheessa, kun ollaan kiinni isommissa rahasummissa ja vaikeammissa kysymyksissä.
Varsinkaan vaikeammissa kysymyksissä se entinen kysy yleisöltä ei auttaisi kuitenkaan mitään. Suurin osa ihmisistä ei tiedä niitä vaikeita kysymyksiä ja vastaukset menee pelkäksi arvailuksi. Nyt siellä saattaa olla muutama tietäjä (jotka vielä uskaltaa nousta ylös), joilla olisi varmaa tietoa asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu. Samoin pidetään täysin normaalina, ettei fysiikasta tiedä kirjaimellisesti mitään. Mikä siinä historiassa on niin ihmeellistä, että pitäisi detaljeja muistaa?
Ei noi ole toisensa poissulkevia. Urpot ei tiedä eikä haluakaan tietää. Sivistyneet tietää tai jos ei tiedä, etsii sen tiedon.
Mua sattu korvaan se miten jaajo toisti sanaa "bubi". Pubista kuitenki kyse...
kirjoitti:
Mitä tykkäsitte jaajosta? Mun mielestä ihan paska. Oi niitä aikoja kun totakin visailua juonsi lasse lehtinen. Lehtinen oli rauhallinen ja asiallinen, jaajon ns. huumori ei sovi tohon... 😞
Minä katselen mielummin Jaajoa kuin jotain 7-kymppistä faaria.
En lukenut koko ketjua. Etruskit elivät Italiassa, jossain Toscanan huudeilla.
Ei ole järkeä muistaa historiasta nippelitietoa ja detaljeja, mutta suuret linjat on hyvä jokaisen hallita. Se, missä etruskit asuivat, kuuluu niihin suuriin linjoihin kyllä.
Kiinnostava tietokilpailu, kun kysymykset ovat niin laidasta laitaan. Kaikki muut olivat itselleni helppoja, paitsi Cheekin ja Haloo Helsingin levyistä minulla ei ollut mitään käsitystä. (Tästä voi varmaan helposti päätellä, että olen viisikymppinen vanhus...)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tiedetäänkö Italiassa missä esim saamelaiset asuvat? Yleistietoa tämäkin.
Jos ikinä olet ollut italialaisten kanssa tekemisissä niin italialaiset todella ovat opiskelleet historiaa. Niillä on antiikin suurvallan asenteita, rooman perillisiä, mutta uskoisin, että saattaisivat tietää. Ja jos ovat niin itseriittoisia että eivät tiedä, niin onko se peruste itse tunkea pää ämpäriin ja ylpeillä tyhmyydellään ja tietämättömyydellään. Etruskit ovat kuitenkin Euroopan historian kannalta olennaisia ja suomi ja saamelaiset ovat marginaalissa.
Tämä aihe on selvästi sinulle sydämenasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olihan tuossa kemia-kysymyskin... Outo yleistys.
Viittasin tähän aloitukseen. Tuskin olisi tullut aloitusta, jos kunnanjohtaja ei olisi tiennyt, mitä tapahtuu mitokondriossa.
Hah, olen käynyt etruskien hautapaikoilla ihan paikanpäällä. Pääsinpäs kehumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko vaikeita nuo ensimmäiset kysymykset siihen nähden mitä ne joskus oli. Silloin joskus ennen nuo olivat 10 000 markkaan asti aivan läpihuutojuttuja, jotka tiesi käytännössä jokainen. Tuosta Pradon taidemuseostakaan en ollut koskaan edes kuullut, vaikka oikein olisin arvannut.
Lausuiko juontaja tuon Pradon väärin kun lausui sen Ranskaksi ?
Melkoinen harhautus.
Kiinnitin samaan huomiota. Lisäksi lausui Pradon eritavalla lukiessan vaihtoehtoja ensimmäistä kertaa ja myöhemmin toistellessään niitä. En osaa espanjaa mutta en usko että se ainakaan "Pradoon" lausutaan.
Nimenomaan siksi kilpailija vastasi väärin, kun juontaja ääni Pradon "Pradoon" ranskalaisittain.
Kunnanjohtaja osasi sentään laittaa Suomen presidentit järjestykseen, toisin kuin kukaan muu kilpailijaehdokkaista. Ihmettelen, että etruskit nostettiin heti puheeksi, mutta kukaan ei inahtanutkaan tuosta, etteivät tietokilpailuun osallistujat osaa luetella oman maansa presidenttejä kronologisessa järjestyksessä. Ei niitä nyt kovin montaa ole edes ollut.