Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttöjen ja poikien lelut

Vierailija
23.01.2016 |

Oletteko huomanneet, että useat tyttöjen lelut/leikit keskittyvät nätiltä näyttämiseen ja koreiluun? Tässä on sellainen moraalinen ongelma, että siinä missä pojat saavat lelujensa kautta opittua mm. geometrista hahmottamista ja loogista ajattelua, yritätte tekin saada tytöistänne kasvatettua nättejä nössykkävässyköitä vailla taitoja näiden ihanien prinsessaleikkien avulla. Supersankari oppii oma-aloitteisuutta, rohkeutta, päätöksentekoa jne. Voisiko joku kertoa mitä kehittävää tässä prinsessailussa on? Tarkoitukseni ei ole olla aggressiivinen, olen aidosti kiinnostunut.

Toinen moraalinen ongelma on se, että Suomessa kun ollaan - tekevät sekä pojat että tytöt ruokaa ja ajavat esimerkiksi autoa - nämäkin lelut on silti määritelty sukupuolten mukaan vaikka ne koskevat yhtälailla molempien arkea. Iltapaskassakin oli tutkimus siitä, että naiset eivät auton lahotessa osaa tehdä itse mitään, vaan soittelevat heti elämänsä miehille saadakseen apua. Miehet toki tekevät kaiken itse urhoollisesti. Että kannattaako kuitenkaan sulkea toiselta sukupuolelta pois asioita, jotka kuuluvat kaikkien arkeen?

Tämän ei ole tarkoitus olla radikaalifeministinen palopuhe, vaan yksinkertaisesti huomio siitä, että esimerkiksi koulumaailma ja tässä tapauksessa kasvatusalat ja leikkiperinteet junnaavat menneillä vuosikymmenillä. Yhteiskunta on koneistunut, naiset ovat työelämässä aiempaa pidempään, ehkäisykin on keksitty joten kaikki naiset eivät päädy suorittamaan elämäntehtävänään kotileikkejä ja haalimaan itselleen parasta kumppania olemalla nätti prinsessa, jonka elämä on kiinni miehen siivellä elämisestä.

Tämän yhteiskunnan muutoksen olettaisi näkyvän myös varhaiskasvatuksessa. Loppuhuomautuksena sanon, että uskon kyllä toitotuksiinne sukupuolten eroista, mutta älkää jättäkö opettamatta lapsille tärkeitä arkeen kuuluvia asioita typerien stereotypioiden vuoksi. Saadaan avuttomat Auto-Annit ja Pakastepitsa-Petetkin pärjäämään yhteiskunnassa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko vähän harhaanjohtava, tein työotsikon ennen julkaisua. Pahoittelut! AP.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut ajattelemaan leluista seuraavalla tavalla:

Liittyykö niiden käyttö jotenkin sukupuolielimiin? Jos ei, ne sopivat kelle lapselle vaan. Jos liittyy, ovat ne aikuisille, eivätkä lapsille ollenkaan.

Kaikki lapsemme ovat saaneet juuri niitä leluja ja leikkejä joita ovat tahtoneet. Ja varsin sukupuolinormeista vapaasti ja luovasti ovatkin leikkineet. Nyt on kovassa huudossa Frozen ja hävittäjät, ihan hyvin Elsa voi olla myös hävittäjälentäjä. :)

Vierailija
4/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyykö niiden käyttö jotenkin sukupuolielimiin? Jos ei, ne sopivat kelle lapselle vaan. Jos liittyy, ovat ne aikuisille, eivätkä lapsille ollenkaan.

Kaikki lapsemme ovat saaneet juuri niitä leluja ja leikkejä joita ovat tahtoneet. Ja varsin sukupuolinormeista vapaasti ja luovasti ovatkin leikkineet. Nyt on kovassa huudossa Frozen ja hävittäjät, ihan hyvin Elsa voi olla myös hävittäjälentäjä. :)

Mutta helposti, varsinkin pientä lasta (tyyliin alle 3v.), ohjataan leikkimään "oman sukupuolensa leluilla". Tytöille tuodaan se nukke, pojille autoja. Tietysti on pääasia, että lapsi viihtyy lelujen äärellä mutta itse olen taipuvainen ajattelemaan, että juuri tuolla tavoin lapselle opetetaan että on tyttöjen ja poikien leluja.

Vierailija
5/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten jos on tyttöjen ja poikien leluja? Voi kai niillä silti leikkiä kuka vaan! Tyttöjä nyt vaan monesti kiinnostaa enemmän ne ns tyttöjen lelut ja poikia poikien. En nää siinä mitään pahaa. Miksi pitää pakottaa pojat leikkimään nukeilla ja tytöt autoilla vaan siksi että yhteiskunta muuttuu?

Itse ainakin leikin lapsena tyttöjen leluilla eli niillä nukeilla ja barbeilla. Ei se pois sulkenut sitä asiaa että osaan aikuisena tehdä pintaremonttia, avata viemärit ja asentaa kodinkoneet. Osaan myös laittaa ruokaa, siivota ym.

Minun mielestä tytöt saa olla tyttöjä ja pojat poikia. Tytöt saa katsella sitä vaaleanpunaista lelukuvastoa jossa on nuket ja ponit ja pojat ihailla lentokoneita ja autoja. Ja jos ei tyttöä nuket kiinnosta niin sen kun leikkii niillä mikä kiinnostaa.

Minulla on tytär ja kaksi poikaa ja kyllä tyttöä kiinnostaa nuket ja poikia poikien lelut. Minkäs sitä sukupuolelleen ja perimälleen mahtaa?

Toki leikkivät muutakin ja minulle se on ihan sama mutta pääasiassa leikit menevät sukupuolen mukaan.

Vierailija
6/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöille nuket ja pojille autot.

Hyvä selkee linja.

Vierailija
7/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sitten jos on tyttöjen ja poikien leluja? Voi kai niillä silti leikkiä kuka vaan! Tyttöjä nyt vaan monesti kiinnostaa enemmän ne ns tyttöjen lelut ja poikia poikien. En nää siinä mitään pahaa. Miksi pitää pakottaa pojat leikkimään nukeilla ja tytöt autoilla vaan siksi että yhteiskunta muuttuu?

Itse ainakin leikin lapsena tyttöjen leluilla eli niillä nukeilla ja barbeilla. Ei se pois sulkenut sitä asiaa että osaan aikuisena tehdä pintaremonttia, avata viemärit ja asentaa kodinkoneet. Osaan myös laittaa ruokaa, siivota ym.

Minun mielestä tytöt saa olla tyttöjä ja pojat poikia. Tytöt saa katsella sitä vaaleanpunaista lelukuvastoa jossa on nuket ja ponit ja pojat ihailla lentokoneita ja autoja. Ja jos ei tyttöä nuket kiinnosta niin sen kun leikkii niillä mikä kiinnostaa.

Minulla on tytär ja kaksi poikaa ja kyllä tyttöä kiinnostaa nuket ja poikia poikien lelut. Minkäs sitä sukupuolelleen ja perimälleen mahtaa?

Toki leikkivät muutakin ja minulle se on ihan sama mutta pääasiassa leikit menevät sukupuolen mukaan.

Jos mielestäsi perimän vuoksi ei tarvitse kasvattaa naisia oppimaan hallinnoimaan käyttämiään koneita ja poikia vastaavasti tekemään ruokaa niin selvä. Aloitusviestissä viittasin kotitalousrooleihin jotka ovat vanhentuneet, ja joita vieläkin syötetään lapsille. Leikki on lapsen työtä ja se valmistaa yhteiskuntaan sopeutumiseen. Tytöille suunnatut leikit ja naisen asema yhteiskunnassa(Suomessa) eivät tällä hetkellä täsmää, tätä ihmettelen.

Vierailija
8/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että hämmäsyin nähdessäni Hesen paperialustamainoksessa tytön, jolla oli yllään mininahkahame ja verkkosukkahousut. Kyllä se pisti miettimään, että mitä tytöille tuputetaan. Tuntuu että nuoret naiset jäljittelee jotain bratz nukke tyyliä isoilla kalanhuulilla.

Vierailija
9/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aikoinani 60- ja 70-luvulla leikkinyt sekä tyttöjen että poikien leluilla ja sama tyyli on jatkunut oman tytön kanssa. Kyse on enemmänkin siitä että ei estetä leikkimistä, ei kenenkään ole pakko leikkiä vain nukeilla, siksi että on tyttö. Ja kyllä lapsen päivähoitokavereina olleet pojat leikkivät myös vaikkapa petshop hahmoilla... hui kauheaa 😊

Vierailija
10/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta helposti, varsinkin pientä lasta (tyyliin alle 3v.), ohjataan leikkimään "oman sukupuolensa leluilla". Tytöille tuodaan se nukke, pojille autoja. Tietysti on pääasia, että lapsi viihtyy lelujen äärellä mutta itse olen taipuvainen ajattelemaan, että juuri tuolla tavoin lapselle opetetaan että on tyttöjen ja poikien leluja.

Ihan totta. Siksi se onkin tosi tärkeää tiedostaa, että ympäristö ohjailee ja olla itse ohjailematta. Eli antaa ihan oikeasti vapaus valita pienestä pitäen. Ja kun annetaan vapaus valita ei tietenkään pakoteta mihinkään.

Se onkin jännä huomata, että niissä perheissä joissa vanhemmat ajattelevat, että tyttöjä kiinnostaa luonnostaan eri lelut ja leikit kuin poikia on yleensä myös selvä ero eri sukupuolta olevien lasten leikeissä. Ja sitten meillä kun on alusta asti tietoisesti annettu lasten valita itse lelunsa, ne leikit eivät ole lainkaan niin sukupuolittuneita. Siinä voi sitten miettiä mikä lienee syy ja mikä seuraus. ;)

Vierailija
11/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mielestäsi perimän vuoksi ei tarvitse kasvattaa naisia oppimaan hallinnoimaan käyttämiään koneita ja poikia vastaavasti tekemään ruokaa niin selvä. Aloitusviestissä viittasin kotitalousrooleihin jotka ovat vanhentuneet, ja joita vieläkin syötetään lapsille. Leikki on lapsen työtä ja se valmistaa yhteiskuntaan sopeutumiseen. Tytöille suunnatut leikit ja naisen asema yhteiskunnassa(Suomessa) eivät tällä hetkellä täsmää, tätä ihmettelen.

Ei hitto sulla on luetun ymmärtämisessä vikaa!

Juurihan kirjoitin että itse leikin prinsessaleikkejä pienenä eikä se sulkenut pois sitä että aikuisena osaan tehdä myös niitä ns miesten töitä kuten pintaremontit(tapetointi, maalaus, laminaatit..), osaan asentaa kodinkoneet, avata hajulukot.. Osaan myös siivota ja laittaa ruokaa, entisöidä huonekaluja.

Ja siis nainen olen. Hyvin naisellinen nainen vielä kaiken lisäksi.

Ja kirjoitin myös että aivan sama millä leluilla lapseni leikkii mutta pääasiassa valitsee perinteiset roolit.

Ja sanottakoon että mieheni ei osaa tehdä niitä ns miesten töitä. Häntä ei kiinnosta eikä tarvitsekaan. Silti lapsena leikkinyt autoilla ja sotilailla.

Vierailija
12/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkin pidin taaperon lelut varsin sukupuolineutraaleina, mutta siitä huolimatta lapset pääosin halusivat leikkiä ns sukupuolensa mukaisilla leluilla. Tyttö rakasti prinsessoita, poneja, hevosia, barbeja, pet shoppeja, lego friedsejä ( pienempänä myös Toy Story ja Autot hahmoja), poika taas rakastaa autoja, junia, lego city sarjaa ja kaiken näköisiä monstereita. Iso osa pikkuveljen leluista on niitä siskolla hankittuja vähälle käytälle jääneitä "poikien leluja", pikkuvelikin tykkää kotileikistä, mutta prinsessat ja ponit ei yhtään kiinnosta. Tyttö on kuitenkin varsin matemaattisesti lahjakas ja hänellä on hyvä geometrinen hahmoituskyky, kyllä ne taidot kehittyivät lego friendseille ja poneille rakentaessa ihan yhtähyvin kuin autoilla leikkiessä. Molemmilla olut käytössä useita eri rakennussarjoja ja eo ainostaan siinä mille leluille rakennetaan :)

Minun siskoni on fyysikko ja veli lukenut pääaineenaan historiaa eli siis on humanisti. Sisko leikki barbeilla ja veli poikien leluilla. Ei vaikuttanut ammatinvalintaan.

Vierailija
13/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missäköhän kohtaa aloitusviestiä väitin näin? Älä vedä omia johtopäätöksiäsi. Miksi tyttöjä kasvatetaan KOTITALOUSROOLIN mukaan, kun suuri osa naisista on nykyään myös työelämässä?

Vierailija
14/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teksti oli niin pitkästyttävä, etten jaksanut lukea kuin pari riviä. Itse olen eri mieltätyttöjen ja poikien leluista. Tyttöjen lelut ovat kehittäviä (puhun nyt 2-3 vuotiaista, mistä on kokemusta), leikitään sitten nukkekodilla, leikkihellalla tai tehdään pitkäpinnaisestj palapelejä. Niissä leikeissä joka tapauksessa ajatellaan ja keksitään eri ratkaisuja. Poikien lelut puolestaan ovat ihan yksinkertaisia ja niissä ei joudu ajattelemaan mitään. Ei ihme, että pojat ovat älyllisesti tyttöjä jäljessä.

Vierailija
15/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen aikoinani 60- ja 70-luvulla leikkinyt sekä tyttöjen että poikien leluilla ja sama tyyli on jatkunut oman tytön kanssa. Kyse on enemmänkin siitä että ei estetä leikkimistä, ei kenenkään ole pakko leikkiä vain nukeilla, siksi että on tyttö. Ja kyllä lapsen päivähoitokavereina olleet pojat leikkivät myös vaikkapa petshop hahmoilla... hui kauheaa 😊

En ole missään vaiheessa sanonut että se on kauheaa jos tytöt leikkii poikien leluilla ja päinvastoin. Sanoin että minulle se on ihan sama millä leikkii.

En vaan ymmärrä miksi tästä tehdään numero? Jos tytöt leikkii tyttöjen leluilla niin miksi se tuntuu olevan niin kamalaa?

Minulla tosiaan on yksi tyttö ja kaksi poikaa. Tyttäreni saa olla prinsessa jos haluaa.

Myös poikani halusi olla nelivuotiaana prinsessa ja se oli ihan ok. Hänelle järjestettiin prinsessasynttärit. Minulle on ihan oikeasti sama vaikka poika kulkisi mekko päällä mutta kun yleensä se vaan menee niin että poikia kiinnostaa poikien jutut ja tyttöjä tyttöjen. Annetaan siis tyttöjen olla tyttöjä ja poikien poikia jos he niin haluaa. En osta pojalleni nukkea vain siksi kuin hän on poika ja tytölle autoa.

Vierailija
16/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole missään vaiheessa sanonut että se on kauheaa jos tytöt leikkii poikien leluilla ja päinvastoin. Sanoin että minulle se on ihan sama millä leikkii.

En vaan ymmärrä miksi tästä tehdään numero? Jos tytöt leikkii tyttöjen leluilla niin miksi se tuntuu olevan niin kamalaa?

Minulla tosiaan on yksi tyttö ja kaksi poikaa. Tyttäreni saa olla prinsessa jos haluaa.

Myös poikani halusi olla nelivuotiaana prinsessa ja se oli ihan ok. Hänelle järjestettiin prinsessasynttärit. Minulle on ihan oikeasti sama vaikka poika kulkisi mekko päällä mutta kun yleensä se vaan menee niin että poikia kiinnostaa poikien jutut ja tyttöjä tyttöjen. Annetaan siis tyttöjen olla tyttöjä ja poikien poikia jos he niin haluaa. En osta pojalleni nukkea vain siksi kuin hän on poika ja tytölle autoa.

Kyllä tytöt ovat edelleen ihan tyttöjä vaikka leikkisivätkin välillä autoilla, eikä poika ole vähemmän poika vaikka leikkisi niillä petshopeilla... eli annetaan lasten olla lapsia ja leikkiä niillä leluilla millä haluavat.

Vierailija
17/18 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä tyttö ja poika leikkivät merirosvolinnalla, tytöllä oli prinsessa ja pojalla merirosvo. Merirosvo huusi prinsessaa apuun, sillä oli pulassa. Tässä tapauksessa siis prinsessa ei ollut mikään avuton hörhelömekkoinen neitokainen.

Ei lelut määritä miten niillä leikitään, vaan lapsen mielikuvitus on kaiken a ja o.

Miksei tytöt muka leiki geomageilla? Meillä ainakin leikkii, kuten legoillakin, niitä on niin monenlaisia, että luulisi sekä tytöt että pojat löytävän mieleisensä!

Vierailija
18/18 |
24.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua joidenkin vauva.fi-äitien argumentteja ja johtopäätöksiä..

Lukekaa hyvät ihmiset aiheesta tehtyjä tutkimuksia ja oppikkaa aihetta perinpohjaisesti tutkineilta sen sijaan että vedätte täällä yhteyksiä mm. poikien tyttöihin verrattuna alhaisemman älykkyyden ja heidän lelujensa haastavuuden välille. Tässä vaan yksi esimerkki, ei nimittäin johdu leluista poikien ja tyttöjen väliset kognitiiviset erot vaan aikuisten (niin varhaiskasvatuksessa, kotona, kuin koulussakin) suhtautumisesta ja odotuksista lapsia kohtaan. Juuri niistä joita näytätte omiin lapsiinne varhaiskasvatuksen vaiheessa kitkevän.