Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini haluaa kielikurssille - kokemuksia?

Vierailija
23.01.2016 |

15v tytär haluaisi lähteä ensi kesänä 3 viikoksi Maltalle kielikurssille. Onko teillä kokemuksia tällaisista kursseista itsenne tai lastenne kautta? Opiskellaanko siellä oikeasti vai onko kyseessä enemmänkin lomamatka? Katsoin, että Maltalla saa alkoholijuomia ostettua jo 16-vuotiaana, mutta kai koulutetut ohjaajat vahtivat, ettei alkoholia juoda? Millaisia isäntäperheet ovat ja valvovatko he tarpeeksi hyvin?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheillä ei ainakaan ole kummoista vastuuta lapsista, olin 80-luvulla 3 viikon kielikurssilla Oxfordissa ja saimme liikkua varsin vapaasti yöelämässä. Veljeni oli myöhemmin 90-luvulla kielikurssilla, perheeksi oli tullut kahden homomiehen perhe, toinen miehistä selitti olevansa vakavasti sairas. Ruoka ja vaatteiden pesu toimi, mutta tuskin olisivat vanhempani päästäneet ko. perheeseen jos olisivat etukäteen tilanteen tienneet.

Vierailija
22/31 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perheillä ei ainakaan ole kummoista vastuuta lapsista, olin 80-luvulla 3 viikon kielikurssilla Oxfordissa ja saimme liikkua varsin vapaasti yöelämässä. Veljeni oli myöhemmin 90-luvulla kielikurssilla, perheeksi oli tullut kahden homomiehen perhe, toinen miehistä selitti olevansa vakavasti sairas. Ruoka ja vaatteiden pesu toimi, mutta tuskin olisivat vanhempani päästäneet ko. perheeseen jos olisivat etukäteen tilanteen tienneet.

Mitä vanhemmillasi on homoja ja sairaita vastaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikoinani kauan sitten ek:n kielikursseilla Itävallassa ja Ryotsissa. Kymmeniä vuosia sitten.

Isäntäperheet eivöt vahtineet tai kasvattaneet yhtään mitenkään. Sai tulla ja mennä niin kuin halusi. Opettajatkaan eivät välittäneet meistä yhtään, mitä vapaa-ajalla teimme.

Itävallassa sai alkoholia ilman ikärajaa. (Olin 16-v.) Olin huonekaverini kanssa diskossa monta kertaa viikossa aamuyöhön asti kolmen viikon ajan ja usein saimme joltain pojalta autokyydin majapaikalle. Moni muukin kävi siinä diskossa. Ohjaajat sen meille heti alkuun neuvoi ja koko ryhmä kävi yhdessä kerran siellä. Itse en juonut humalaan asti ja ei huonekaverinikaan. Pelottavaa ajatellakin tuota aikaa. En uskaltaisi omaa lastani tuollaiselle kirssille päästää.

Vierailija
24/31 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehehe... niinhän nuo vanhemmille lupaa että perään katsotaan ja säännöt löytyy... olin parin kaverin kanssa junnuna maltalla kielikurssilla... ei meitä kukaan rajoittanut, saatiin mennä js tehdä mitä huvittaa, kunhan tunneille mentiin nukkumaan... jurrissa oltiin kun pikku possut joka ilta, baareissa siis hilluttiin... tiedä sitten onko kuria tullut ja meininki muuttunut sitten vuoden 2000 jälkeen...

Vierailija
25/31 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikurssille en päästäisi teiniä, vaikka muuten olenkin myönteinen ulkomaanreissailua kohtaan. Löytyy niitä muitakin mahdollisuuksia päästä maailmalle.

Kannattaa muistaa, että kielikurssit ja suurin osa lukiovaihdoista ovat bisnestä. Erilaiset non-profit-vaihtoehdot (esim. korkeakouluvaihto) ovat minun kokemukseni mukaan parempia.

Vierailija
26/31 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin jo kultaisella 80-luvulla :) Englannissa ja Eastbournessa.

maailma on muuttunut niistä ajoista ja paljon, mutta uskon, että muutama juttu on ja pysyy:

- Isäntäperheet tekevät 90% vain rahaa noista kurssilaisista, eivät puutu kurssilaisten elämään mitenkään.

- Diskoissa ja muissa organisaation vapaa-ajan aktiviteeteissa on aika tiukkakin valvonta, selkeästi päihtyneet kyllä jäävät kiinni.

- Kännäilyä kyllä pystyy kokeilemaan, alkoholia on hyvin helppo saada ja turvana ovat vain kurssikaverit.

- Oppitunnit auttavat pienesti kielen oppimisessa, koska opiskelu on aika intensiivistä. Riippuu itsestä kuinka paljon panostaa. Paras anti ilman muuta on kuitenkin se, että sitä kieltä pääsee ja joutuu käyttämään ja se antaa hyvää itsevarmuutta. Itselläni ainakin kuullun ymmärtäminen myös parantui kielikurssin myötä ja kursii oli siemen hyvään kielitaitoon ja sitä kautta rohkeus lähteä opiskelijavaihtoon ja myöhemmin töihin ulkomaille ja nyt kansainvälisen yrityksen palvelukseen, työkielenä englanti.

T: EF Eastbournen bussikurssi Pariisin ja Smsterdamin kautta, kesä -86

Vierailija
27/31 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ihmeessä päästä. Kuten tästäkin olet lukenut, matkat ovat vähän kuin teinityttöjen seksiturismia.

Vierailija
28/31 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä biletystä = jos et halua tyttäresi ollenkaan juovan yms., et voi kontrolloida asiaa muuten kuin olemalla päästämättä.

Kiitos tiedosta, en todellakaan päästä nämä kommentit luettuani. -AP

Älä päästäkään, jos ei tyttäresi ole tuon kummoisemman luottamuksen arvoinen.

Oma 15v tyttäreni on lähdössä kesällä kielimatkalle Englantiin.

On luottamuksen arvoinen täällä kotona ja ihan varmasti luottamuksen arvoinen myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Rahaa on säästetty sieltä mistä vaan ollaan saatu säästettyä ja tyttö on käynyt iltatöissä koko viime syksyn ja tämän talven.

On tehty niin paljon hommaa tuon matkan järjestymiseksi, että tyttö tietää kyllä, minkälaisen käytöksen arvoinen se matka on.

Tulee varmasti olemaan hieno kokemus, enkä haluaisi tyttöni jäävän paitsi tällaisesta mahdollisuudesta.

Voi pyhä sylvi tuota naiviutta!

Eipä siinä mitään. Mun hienosta kokemuksesta muistan muutamia kännisiä valokuvia ja pubit, opettajan tylytystä (joo en ollut ryhmän kaunotar), "perheen" tylytyksen ja opettajan tylytyksen. Lähtiessäni olin kyllä matkaa arvostava, innokas ja raitis 15 v tyttönen...

Vierailija
29/31 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä biletystä = jos et halua tyttäresi ollenkaan juovan yms., et voi kontrolloida asiaa muuten kuin olemalla päästämättä.

Kiitos tiedosta, en todellakaan päästä nämä kommentit luettuani. -AP

Älä päästäkään, jos ei tyttäresi ole tuon kummoisemman luottamuksen arvoinen.

Oma 15v tyttäreni on lähdössä kesällä kielimatkalle Englantiin.

On luottamuksen arvoinen täällä kotona ja ihan varmasti luottamuksen arvoinen myös Suomen rajojen ulkopuolella.

Rahaa on säästetty sieltä mistä vaan ollaan saatu säästettyä ja tyttö on käynyt iltatöissä koko viime syksyn ja tämän talven.

On tehty niin paljon hommaa tuon matkan järjestymiseksi, että tyttö tietää kyllä, minkälaisen käytöksen arvoinen se matka on.

Tulee varmasti olemaan hieno kokemus, enkä haluaisi tyttöni jäävän paitsi tällaisesta mahdollisuudesta.

Voi pyhä sylvi tuota naiviutta!

Eipä siinä mitään. Mun hienosta kokemuksesta muistan muutamia kännisiä valokuvia ja pubit, opettajan tylytystä (joo en ollut ryhmän kaunotar), "perheen" tylytyksen ja opettajan tylytyksen. Lähtiessäni olin kyllä matkaa arvostava, innokas ja raitis 15 v tyttönen...

Tämän kaiken tarjosi tosiaan EF 80-luvun lopulla. Omaa lastani ei kielikurssille laiteta.

Vierailija
30/31 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kertaa olin englanissa 80-luvulla.ef ihan ok ei mitään turhaa kontrollia ollut ja kieltä oppi jos tahtoi. alkoholia oli saatavilla mutta kaikki omasta tahdosta kiinni, eli säästin sen käytön kotimaahan.

matkailu avartaa.

Vierailija
31/31 |
29.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma poika ei lähtenyt kielikursseille ja kirjoitti enkusta laudaturin.  Veljen tyttö lähti jenkkeihin viideksi viikoksi viikoksi  ja kirjoitti Een.

Minun tytär oli Englannissa 9-luokan jälkeen ja kirjoitti eximian. Tyytyväinen olen. Kurssista ei ole nyt myöhemminkään kuulunut mitään negatiivista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi