Teini haluaa kielikurssille - kokemuksia?
15v tytär haluaisi lähteä ensi kesänä 3 viikoksi Maltalle kielikurssille. Onko teillä kokemuksia tällaisista kursseista itsenne tai lastenne kautta? Opiskellaanko siellä oikeasti vai onko kyseessä enemmänkin lomamatka? Katsoin, että Maltalla saa alkoholijuomia ostettua jo 16-vuotiaana, mutta kai koulutetut ohjaajat vahtivat, ettei alkoholia juoda? Millaisia isäntäperheet ovat ja valvovatko he tarpeeksi hyvin?
Kommentit (31)
Ainakin nuoret juhlivat aikalailla noilla kielikursseilla.
Tyttöni oli kavereineen. Asuivat hotellissa. Kyllä siellä drinkkejä olivat juoneet ja baareissa käyneet. Hauskaa oli ollut,varmaan lomareissu enemmän kuin opiskelu. Tästä on jo aikaa tovi.
Itse olin aikoinaan Ruotsin Helsingborgissa kesällä -88 kielimatkalla. Olin 16 ja kurssin aikana täytin 17. Meillä oli joka arkipäivä oppitunnit, muistaakseni 3/pv, ja opettajina suomalainen sekä paikallinen. Kyllä siinä 3,5 viikon aikana oppii kieltä, jos kurssista ottaa kaiken hyödyn irti. Toki korostaisin, että siten niinkuin meillä oli yksi poika lähetetty, eli ei osannut juuri mitään sanoa ruotsiksi, mutta vanhemmat "pakottaneet" (ehkä vähän rajusti ilmaistu, mutta ymmärrät ehkä pointin?) mukaan, niin homma ei toimi. Nuoren tulee itse haluta parantaa kielitaitoaan. Tuo poika oli riippuvainen toisten avusta.
Itselläni isäntäperheen suhteen olisi ollut toivomisen varaa, koska aktiivisempi isäntäperhe, jossa kieltä olisi päässyt harjoittamaan enemmän, olisi ollminun toiveeni. Kaikesta huolimatta tuo kesä on ollut yksi hienoimmista ikinä, kurssikaupunki oli ihana ja palasin kotiin monta upeaa kokemusta rikkaampana!
"Jag vet inte om Helsingborg är Sveriges vackraste stad, men jag är alldeles säker på att det är den gladaste och soligaste." <3
Lähinnä biletystä = jos et halua tyttäresi ollenkaan juovan yms., et voi kontrolloida asiaa muuten kuin olemalla päästämättä.
Kommentin 4 kirjoittaja lisää vielä, että meillä oli säännöt varsinkin alkoholin suhteen. Mikäli humalassa tavattiin, seurasi paluu Suomeen. Se oli EK:n tai tarkemmin EF:n kurssi silloin.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä biletystä = jos et halua tyttäresi ollenkaan juovan yms., et voi kontrolloida asiaa muuten kuin olemalla päästämättä.
Kiitos tiedosta, en todellakaan päästä nämä kommentit luettuani. -AP
Vierailija kirjoitti:
Kommentin 4 kirjoittaja lisää vielä, että meillä oli säännöt varsinkin alkoholin suhteen. Mikäli humalassa tavattiin, seurasi paluu Suomeen. Se oli EK:n tai tarkemmin EF:n kurssi silloin.
Niin meilläkin, mutta ei tätä sääntöä noudatettu. Soitto kotiin kylläkin seurasi.
Tyttäreni oli EF:n kielikurssilla Espanjassa. Heillä oli kyllä tiukka kuri siinä mielessä, että pakollista ohjelmaa oli aamu yhdeksästä vähintään ilta yhdeksään. Huonona puolena tässä oli se, että espanjaa ei päässyt kovin paljon käyttämään oppituntien ulkopuolella, koska ryhmä kulki aina yhdessä ja osa ryhmästä harjoitteli vasta espanjan alkeita. Tyttäreni oli onneksi kansainvälisellä kurssilla, joten oppituntien ulkopuolella puhuttiin sitten englantia. Jos ryhmä olisi ollut kokonaan suomalainen, olisi hän puhunut suurimman osan päivästä suomea, mikä olisi ollut ihan älytöntä.
Tyttäreni ryhmässä opetus oli oikein hyvää, mutta periaatteessa samantasoisessa rinnakkaisryhmässä selvästi heikompaa. On siis ihan tuurista kiinni, millaiseen ryhmään pääsee. Tyttäreni kyllä selvästi oppi kieltä hyvin, sillä hän kirjoitti pari kuukautta kurssin jälkeen lyhyestä espanjasta eximian, jota voi pitää erinomaisena arvosana siihen nähden, että tyttäreni oli suorittanut lukion kahdeksasta lyhyen espanjan kurssista vain kuusi ja niistäkin puolet itsenäisesti lukujärjestyspäällekkäisyyksien takia.
Minulla on kyllä se käsitys, että englannin kielikurssipaikoista juuri Malta on se, jossa biletetään kaikista eniten ja opiskellaan kaikista vähiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä päästäkään, jos ei tyttäresi ole tuon kummoisemman luottamuksen arvoinen.
Oma 15v tyttäreni on lähdössä kesällä kielimatkalle Englantiin.
On luottamuksen arvoinen täällä kotona ja ihan varmasti luottamuksen arvoinen myös Suomen rajojen ulkopuolella.
Rahaa on säästetty sieltä mistä vaan ollaan saatu säästettyä ja tyttö on käynyt iltatöissä koko viime syksyn ja tämän talven.
On tehty niin paljon hommaa tuon matkan järjestymiseksi, että tyttö tietää kyllä, minkälaisen käytöksen arvoinen se matka on.
Tulee varmasti olemaan hieno kokemus, enkä haluaisi tyttöni jäävän paitsi tällaisesta mahdollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On luottamuksen arvoinen täällä kotona ja ihan varmasti luottamuksen arvoinen myös Suomen rajojen ulkopuolella.
Rahaa on säästetty sieltä mistä vaan ollaan saatu säästettyä ja tyttö on käynyt iltatöissä koko viime syksyn ja tämän talven.
On tehty niin paljon hommaa tuon matkan järjestymiseksi, että tyttö tietää kyllä, minkälaisen käytöksen arvoinen se matka on.
Tulee varmasti olemaan hieno kokemus, enkä haluaisi tyttöni jäävän paitsi tällaisesta mahdollisuudesta.
:D
Minä olin itse kunnollinen nuori kunnes menin kielikurssille. Kun kaikki muut lähtevät baariin, niin vaihtoehtoina on joko mennä mukaan tai olla yksin. Yleensä menin mukaan ja ryyppäsin siinä missä toisetkin, vaikka minulla olikin siitä huono omatunto. Joskus teeskentelin päänsärkyä ja jäin huoneeseen lukemaan kirjaa. Neitsyys meni matkalla jonkun paikallisen kanssa. Pitkään näitä juttuja kaduin, mutta nykyään tiedän, että monilla on ollut vieläkin hurjempaa koko teini-ikä.
Eli kyllä joukossa tyhmyys tiivistyy.
Mä olen ollut kielikurssilla Englannissa ja Amerikassa. Eroa oli kuin yöllä ja päivällä. Molemmissa oli oppitunteja 4 h päivässä, mutta Englannissa opiskeltiin enemmän. Jenkeissä kuotenkin opin paljon enemmän, koska perhe ei ollut vain majapaikka, perheen kanssa vietettiin aikaa, käytiin tapahtumissa jne. Siellä ei juopoteltu, koska käytännössä kurssikavereita näki tosi vähän tuntien ja retkien ulkopuolella. Englannissa biletettiin ja jopa paikallinen tutor osti olutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentin 4 kirjoittaja eli se itse Ruotsissa ollut kannustaa, asenteesi on oikea. Meillä nyt oli aikoinaan se, että oltiin perheen kanssa matkusteltu paljon, joten varmaan vanhemmillani on ollut suurempi luottamus kuin niillä, jotka eivät ole missään ulkomailla käyneet.
Hyviä kokemuksia kielimatkasta, tyttöni oli toissa kesänä 3 viikkoa Englannissa ysin jälkeen. Hän oli silloin 16v. Kaikki meni hienosti, järjestelyt infot ym. olivat meistä vanhemmistakin vakuuttavat alusta asti. Oppitunteja oli viikolla joka päivä ja aika tiukka ohjelma. Hän asui hyvässä perheessä, heillä oli tyttöni lisäksi toinen tyttö Ruotsista.
Eihän nyt 2-3 viikossa mitään ihmeitä opita, mutta nimeenomaan se rohkeus ja itsevarmuus puhua vierasta kieltä kasvoi. Tyttöni oli kansainvälisellä kurssilla niin oli jo ihan pakkokin perheessä ja kavereiden kanssa tulla englannin kielellä toimeen.
Varmasti oli kasvattava kokemus muutenkin.
Oma poika ei lähtenyt kielikursseille ja kirjoitti enkusta laudaturin. Veljen tyttö lähti jenkkeihin viideksi viikoksi viikoksi ja kirjoitti Een.
Noo, oma kielikurssi oli kyllä totaalibiletystä, ja oppihan siinä englantia sujuvasti baareja sukkuloidessa. Sanoisin et 15/40 kurssilta biletti. Ikää oli 15, aikaa kurssista parikymmentä vuotta. Kivaa oli ja normaali, työssäkäyvä akateemisesti koulutettu perheenäiti musta tuli. Itsepä tyttösi tunnet, että uskaltaako päästää. Tai siis lähinnä, että kestääkö hänellä kantti.
noissa "kielikursseissa" ei ole mitään järkeä, sinne mennään pahimmassa tapauksessa suomilaumassa ja puhutaan koko reissun ajan suomea. Valvonta on olematonta ja ainakin ennen ne opet olivat opiskelijoita (opiskelin kieliä yliopistossa ja moni kurssikaveri oli kesällä kielikursseilla opena).
Kannattaa valita sellainen kielikurssi, johon ei järjestetä Suomesta valmispaketteja. Eurooppa on pullollaan laadukkaita kielikouluja ym., jotka järjestävät kesäisin nuorille kielikursseja. Opetus on tasokasta, valvonta pelaa ja kurssin ajan ei pääse puhumaan suomea. Suosittelen (enkä kerro tarkempia vinkkejä, jotta lapseni saavat jatkossakin kielikursseilla ilman suomalaisia) :)
Itse olin 5 vuotta sitten ja joo.. Maltan valitsin biletyksen takia :D huikea reissu, mitään en oppinu mut tulipahan sekoiltua. En tiiä uskaltaisinko omaa lasta just sinne päästää :D ja ohjaajat näki monta kertaa kännissä, ei tullu mitään sanomista.
Ilman muuta teini kielikurssille. Itseäni harmittaa koko loppuelämäni jotta jätin tuollaiset kurssit väliin enkä lähtenyt katsomaan maailmaa nuorena.
Meidän tytär lähtee nyt ensi kesänä Englantiin kielikurssille ja häntä myös sinne kannustimme menemään. Rahasta on lievää niukkuutta meidänkin perheessämme mutta kyllä nuo kielikurssirahat etsittiin vaikka kiven silmästä.
Oma kokemus on vuosituhannen vaihteesta mutta tuolloin ainakin isantaperheet tekivat sita rahan takia, tarjosivat majapaikan ja ruuat ja siina se. Eivat todellakaan muuten vahtineet. Porukka joi ja poltti pilvea kun valvojien silmat valtti ja harrasti seksia puistoissa milloin kenenkin kanssa. Kyllahan siella opiskeltiinkin ja opittiin paljon, kaikesta ei vaan vanhemmat valttamatta pida..