Suurperheen kauppakuitti
Täällä on viime aikoina ollut useita aloituksia kuukauden ruokalaskuista. On kauhisteltu ja ihmetelty suuruutta ja pienuutta. Ajattelin laittaa meidän perheen tämän päivän ostoskuitit tänne, mitä ajatuksia herättää? Meitä on vanhemmat ja seitsemän lasta (2 päiväkodissa ja 4 koulussa ja 2 täysi-ikäistä opiskelijaa).
Cittari
Jättiranskanleipä 3.35
ruisvarras x 2, 2,78
peruna 1,75
kevytmaito x 4, 3,00
lakt. maito x 4 4,76
mehukeitto 2,25
nuudelit, 1,75
koskenlaskija 2,89
maksamakkara 1,39
hotdog sämpylä 5,60
pasta x 5, 2,00
grahampaahto x 2, 3,90
porkkana 1,09
grillimakkara 4,50
maustekurkku 1,74
juhla mokka 3,45
viikarinakkeja 2,58
tomaatti 1,05
parsakaali 1,15
pekoni 4,00
miniluumutomaatti 1,29
karjalanpaisti 5,59
viili 1,60
broilerisuikaleita 5,95
ruokakerma x 4 3,16
oltermanni 5,99
reissumies 0,49
naudan jauheliha 1kg, 5,99
kurkku 2,53
jahtimakkara 1,00
Yhteensä 83e
Lisäksi kävimme Lidlissä.
Sulhaspiirakka x 2, 3,98
Lehtitaikina x 2, 2,00
Vihannessekoitus 1,78
Peruna-sipulisek. x 2, 1,38
Omenamehu x 3, 1,71
popcorn 0,85
keittokasvikset 1,35
rahka x 2, 2,00
siskonmakkara 2,89
sipuli 0,89
tomaattimurska 0,94
paprika 0,94
smarties karkki 3,59
mansikkarahka 2,75
herkkulenkki 2,59
juuressekoitus 1,49
pulled beef 5,99
juustoraaste 1,45
gouda 6,49
nugetit 4,17
sinappi 2,49
Yht. n. 54e
Lisäksi ostimme pesuaineita, sukkia, loisteputkia ja yhden lego-paketin. Rahaa kauppareissulla meni noin 200e. Tällä määrällä pärjäämme lähes koko viikon. Täydennystä haemme viikon aikana: maitoa, vihanneksia ja hedelmiä. Ennen kauppareissua meiltä kotoa löytyi hedelmiä ja salaattia ym. perustarvetta, jos joku ihmettelee niiden puutetta listalla.
Listalla olevat einekset on tarkoitettu koululaisille, kun me molemmat olemme illan töissä. Päiväkoti-ikäiset saavat päivällisen vuoropäiväkodissa. Aamu- ja iltapalat jokainen isompi ottaa itse. Viiliä, jukurttia, rahkaa, puuroa mikrossa, muroja, piirakoita.
Kalaa emme voi ostaa tai käyttää. 50% perheestä on kala-allergisia. Ne jotka voivat, syövät kalaa koulussa/päiväkodissa.
Viikon aikana syömme mm.
- karjalanpaistia + muusi
- siskonmakkarakeitto
- lasagne
- kasvissosekeitto + (pulled beef)
- kanakastike + riisi
- jotain kiusausta
- lämpöiset voileivät
- höyrytetyt kasvikset + pihvit (pakkasessa)
- nakkipiiloja
Kuukaudessa ruokaan menee n. 1000e. Tarvittaessa siitä voisi varmasti pihistää, mutta ei ole onneksi tarvetta. Molempien vanhempien vuorotyö asettaa omat haasteet ruuanlaitolle ja ruokaostoksille (tarjousten perässä kulkeminen).
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättiranskanleipä? Hot dog sämpylät? No kukin tavallaan.
Pågenin jättiranskiksesta tehdään lämpöisiä voileipiä lauantai-illaksi, hot dogit koululaisille illaksi, kun ei ole aikuista tekemässä ruokaa.
Sieltähän se kyvyttömyys suunnitella sitten tulikin.
koululaiset tekee itse ruokansa, tai sitten edellisen päivän jämiä.
No mut ap:han tässä suunnitteli. Hän ei valittanut kustannuksista.
Mun mielestä hodarit silloin tällöin on ihan ok iltaruoka, jos on syöty kunnolla koulussa. Korostan silloin tällöin. Onhan se hyvinkin ns. herkku, mutta ankeaa olisi vetää jotain spelttipuuroa aina ja ikuisesti vain terveellisyyden nimissä. Helppo pientenkin koululaisten lämmittää itse.
Tämä vain ja ainoastaan kommentti kohtaan "kyvyttömyys suunnitella". Meilläkin syötiin eilen noutopizzaa hyvällä halulla ja se oli suunniteltu jo maanantainma perjantain illalliseksi.
Hän vastasi aloituksellaan ihmettelyihin miten ruokaan kuluu rahaa. Ei valittanut ei. Itse vaan ärsyynnyin tuommoisesta turhasta kulutuksesta. Ripellystä siellä, ripellystä täällä. Ei mitään suunnittelua. Jos olisi suunniteltu, niin maidot, leivät yms. Lidlistä.
Joo, välillä hodareita kyllä, ok. Pisti vaan tuossa listassa silmään, että kuinka vähän tehdään sitä ruokaa yhdelle päivälle(jos koko porukka syö joka päivä) jäisi edes rippeitä seuraavaksi päiväksi. - ei suunnittelua.
Pienet koululaiset osaavat tehdä kasvismunakkaan näppärästi tai vaikka vaan puuroakin. paistaa edellisen päivän kasviksia ja nuudeleita... onhan näitä variaatioita.
Okei kaikki ei osaa tai viitti. silti kerska kulutus korpeaa. Pahoittelut!
Vierailija kirjoitti:
Et taida olla penaalin terävin kynä, lainaan tekstiäsi.
"Meitä on vanhemmat ja seitsemän lasta (2 päiväkodissa ja 4 koulussa ja 2 täysi-ikäistä opiskelijaa)."
Sain lapsienne lukumääräksi 8, sanoit että seitsämän, joten onko niitä seitsämän vai kahdeksan.
karjalanpaistilihat 5,99 ja perheessä 9-10 henkilöä.
Karjalanpaistilihaa varataan 200 g/hlö
Oliko liha tarjouksessa? Paljonko sitä ostettiin?
Todella pieni määrä broilerisuikaleita irtoaa hintaan 5,95.
Ilmeisesti ruoka annostellaan pipetillä.
Mitäs jos he täyttää sen lautasen muulla kuin lihalla? Ehkä jopa niillä kasviksilla?
Kun eikös lihansyöntiä pitäis rajoittaa?
No mä sanoisin, että suurperhe, jossa molemmat vanhemmat käyvät työssä ja vielä vuorotyössä, olet onnistunut ap. Se jo, että tekee sen ruoan päivittäin. Ihme nipotusta toisilla.
Asuuko ne 2 täysi-ikäistä opiskelijaa kotona? Ja minkä ikäisiä koululaiset ovat?
Lähinnä mietin, etteivätkö vanhimmat lapset voisi tehdä "kunnollista" ruokaa eineksien sijaan vanhempien vuorotyön mukaan, sen mukaan toki miten kyseiset opiskelijat itse ovat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa lihaa.
Kerrotko vaihtoehtoja? Huom. allergiat.
Ap
Pavut, linssit, herne, soija, maitotuotteiden käyttäminen proteiininlähteenä.
Eikö teille tule pavuista, linsseistä ja herneistä ilmavaivoja?
Ei. Jos sattuisi olemaan herkkävatsainen näille, niin huolellinen käsittely eli liotus ja vaahdon kuoriminen keittäessä kuulemma auttavat. Itse kokkailen aika huoletta, ilmavaivoja ei ole esiintynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pågenin jättiranskiksesta tehdään lämpöisiä voileipiä lauantai-illaksi, hot dogit koululaisille illaksi, kun ei ole aikuista tekemässä ruokaa.
Mun mielestä hodarit silloin tällöin on ihan ok iltaruoka, jos on syöty kunnolla koulussa. Korostan silloin tällöin. Onhan se hyvinkin ns. herkku, mutta ankeaa olisi vetää jotain spelttipuuroa aina ja ikuisesti vain terveellisyyden nimissä. Helppo pientenkin koululaisten lämmittää itse.
Tämä vain ja ainoastaan kommentti kohtaan "kyvyttömyys suunnitella". Meilläkin syötiin eilen noutopizzaa hyvällä halulla ja se oli suunniteltu jo maanantainma perjantain illalliseksi.
Hän vastasi aloituksellaan ihmettelyihin miten ruokaan kuluu rahaa. Ei valittanut ei. Itse vaan ärsyynnyin tuommoisesta turhasta kulutuksesta. Ripellystä siellä, ripellystä täällä. Ei mitään suunnittelua. Jos olisi suunniteltu, niin maidot, leivät yms. Lidlistä.
Joo, välillä hodareita kyllä, ok. Pisti vaan tuossa listassa silmään, että kuinka vähän tehdään sitä ruokaa yhdelle päivälle(jos koko porukka syö joka päivä) jäisi edes rippeitä seuraavaksi päiväksi. - ei suunnittelua.
Pienet koululaiset osaavat tehdä kasvismunakkaan näppärästi tai vaikka vaan puuroakin. paistaa edellisen päivän kasviksia ja nuudeleita... onhan näitä variaatioita.Okei kaikki ei osaa tai viitti. silti kerska kulutus korpeaa. Pahoittelut!
Tuossahan oli suunniteltu! Tuskin menivät kauppaan tyhjällä mielellä ja ostivat mitä mieleen tulee.
Ja ei, jos vanhemmat on VUOROtöissä ja osa lapsista VUOROpäiväkodissa niin eivät millään voi JOKA pv olla saman ruokapöydän ääressä kerralla....
En kyllä lapsille syöttäisi nugetteja ja pekonia ja muuta paskalihaa. Osta kunnon lihaa ensikerralla.
Itse kun teen karjalanpaistia niin teen sitä ison padallisen vaikka meitä on kolme, useammalle syöntikerralle.
Ehkä aloittaja laittaa hirveä pakkasesta joukkoon.
Suosittelen kyllä tekemään isompia satseja ruokaa kerralla. Joskus voi lämmittää ja syödä samaa ruokaa kahtena päivänä ja osan voi pakastaa.
Karjalanpaistin tähteestä saa hyvän lihakeiton, siis aivan parhaan.
Ymmärrän ettei vaikeasti kala-allergisten perheessä voi valmistaa kalaruokia. Ihmisillä on outoja käsityksiä ja selkeitä tietopuutteita allergioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet koululaiset osaavat tehdä kasvismunakkaan näppärästi tai vaikka vaan puuroakin. paistaa edellisen päivän kasviksia ja nuudeleita... onhan näitä variaatioita.Okei kaikki ei osaa tai viitti. silti kerska kulutus korpeaa. Pahoittelut!
Tuossahan oli suunniteltu! Tuskin menivät kauppaan tyhjällä mielellä ja ostivat mitä mieleen tulee.
Ja ei, jos vanhemmat on VUOROtöissä ja osa lapsista VUOROpäiväkodissa niin eivät millään voi JOKA pv olla saman ruokapöydän ääressä kerralla....
Hienoa, että joku ymmärtää vuorotyön haasteet.
Lihan annoskokoa on ihmetelty. Karjalanpaistiin lisätään hirveä pakastimesta, pekoni on hirvenlihaan myös (jauhelihaa). Osa leivistä ja juustoista menee pakastimeen. Kellarista löytyy pusseissa lanttua, punajuurta ja perunaa (ostettu joulun tarjouksesta). Broilerin MAUSTAMATON filesuikaleita on 1kg, punaisella lapulla ostettu. Tästä kauppalapusta riittää tulevaksi viikoksi, mutta myös sitä seuraavalle viikolle (juustot, leipä). Seuraavalla viikolla ostetaan sitten jotain muuta (esim. kanamunia ja margariinia)
Tuo lapsimäärä on ehkä sekavasti kirjoitettu. Lapsia on kahdeksan, joista vanhin ei asu enää kotona, mutta käy säännöllisen epäsäännöllisesti kotona syömässä.
Näistäkin vastauksista näkee sen, että nähdään tai ymmärretään vain se, mitä halutaan.
Ihan hirveä määrä lihaa. Kasvissosekeittoa ja pulletbeeffiä? Miksei voi tehdä kerralla vaikka niin kermaista ja täyttävää kasvisruokaa, ettei tarvitse sörkätä sitä lihaa joka paikkaan? Jatkuvasti herätään uudelleen siihen, miten Suomessa kulutetaan aivan liikaa lihaa. Se on helppo uskoa, kun monen ruokailutottumukset on niin lihaisia, tai pikemminkin lihojen prosessoitujen osasten vetelyä.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun teen karjalanpaistia niin teen sitä ison padallisen vaikka meitä on kolme, useammalle syöntikerralle.
Ehkä aloittaja laittaa hirveä pakkasesta joukkoon.
Suosittelen kyllä tekemään isompia satseja ruokaa kerralla. Joskus voi lämmittää ja syödä samaa ruokaa kahtena päivänä ja osan voi pakastaa.
Karjalanpaistin tähteestä saa hyvän lihakeiton, siis aivan parhaan.
Ymmärrän ettei vaikeasti kala-allergisten perheessä voi valmistaa kalaruokia. Ihmisillä on outoja käsityksiä ja selkeitä tietopuutteita allergioista.
Karjalanpaistilihoja kaupasta 700g, siihen hirvenlihaa n. 1kg, + porkkanat, lantut, sipulit = melko iso pata.
Isoissa satseissa tehdään. Kattilat on 5l, isompia ei meidän liedelle mahdu. Päivällisestä jää monesti seuraavan päivän lounaalle, sille porukalle joka on kotona (1 aikuinen ja kaksi tarhaikäistä). Kun molemmat on illan töissä, ei kotona ole ruuan laittajaa, joten silloin avuksi tulee einekset. 18v poika osaa kyllä munakkaan tehdä, mutta ei sekään monesti peräkkäin uppoa hänelle ja nuoremmille sisaruksille.
Tutulta tämä näyttää - vanhemmat + 6 nuorta/lasta (12, 14, 16, 17, 19, 21) ja ostoslista voi olla aika samanlainen. Meidän 5 poikaa urheilee ja ruoka menee määrällisesti valtavasti! Vähintään pitää olla 3.5 kg/ateria. Tänään esim lohimakkaronilaatikkoa. Käyn kaupassa joka toinen päivä ja lasken 4e/henkilö/päivä - eli n. 1000 e kuukaudessa . Oneeksi kaikki ovat koulussa ja saavat siellä yhden aterian. Lomilla 4 e/paivä kohti ei riitä millään.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän halvalla saatte suuren perheenne ruokittua, mutta ostoslistasta näkee kyllä, että syötte hieman vaatimattomasti. Itse tykkäisin syödä arkena vaatimattomasti ja viikonloppuna vähän paremmin, mutta miehellä on hieman vaativampi maku ja siksi meillä menee ruokaan yhtä paljon kuin teilläkin. Ellei enemmän, en ole viime aikoina pitänyt tarkkaa kirjanpitoa.
No, ehkä me ollaan vaatimattomia ihmisiä. Vuorotyöläisellä ei ole sitä parempaa viikonloppua. Töitä voi olla viisi päivää, sitten yksi vapaa, esim. tiistai ja sitten jälleen viisi päivää töitä. Tiistai on kuitenkin niille koululaisille normi arki, joten kaikki ei välttämättä ole edes silloin yhtä aikaa syömässä. Sille yhdelle päivälle kasaantuu kaikkea muutakin kuin ruuanlaittoa, siivoukset, pyykinpesut ja kauppareissut.
Sitten kun se vapaa viikonloppu tulee (kerran kuussa), niin voi ottaa sieltä pakkasesta sen hirvipaistin tai linnun.
Ap
Saisin minäkin meidän kauppalaskua pienennettyä hurjasti, jos jättäisi kaikki tuoreet kasvikset ja hedelmät ostamatta.
Keräsin ap:n listasta kaikki tuoreet kasvikset ja hedelmät, ne on tässä:
porkkana 1,09
tomaatti 1,05
parsakaali 1,15
miniluumutomaatti 1,29
kurkku 2,53
sipuli 0,89
paprika 0,94
ei näytä mun silmään kovin kummoiselta määrältä, varsinkin jos sitä on jakamassa 9 henkeä.
Meillä 4 hengen perheessä ostetaan jokaisella kauppareissulla huomattavasti reilummin, vaikka meillä(kin) on juurekset kellarissa eikä niitä tarvitse kaupasta ostaa.
Sitä oikeastaan vähän ihmettelen, että jos ap:llä on juurekset kellarissa kuten kehui, miksi ostetaan pieni nyssäkkä porkkanoita?
Elätte säästeliäästi ja mustakin lihaa kovin vähän. Meillä menee varmasti saman vertan rahaa ja kaksi aikuista, kaksi teiniä ja kolme kissaa. Meillä jo kissat syö sen yhden broilerin filepaketin päivässä.
Omaa listaani en tänne edes uskaltaisi laittaa mutta paljon rahaa menee ruokaan ja meillä miestalous jos mua ei lasketa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
50 % kala-allergisia niin kukaan ei saa kalaa? Koulujen kalapuikot tai -keitot sisältää niin minimaalisesti oikeaa kalaa. Meilläkin on kala-allergikko mutta todellakin tarjoan muille sitä kalaa koska se on terveellisintä liha-kana-kala vaihtoehdoista.
Sepä hyvä teille. Mun mies on niin allerginen kalalle että ei voi asua samoissa tiloissa missä laitetaan kalaa ruuaksi. Meillä ei syödä koskaan kalaa.
Me ollaankin ainut perhe joka ostaa kaikkia herkkuja ja vähän kasviksia. Eikä olla ollenkaan taloudellisia.
Meidän kaltaisia perheitä ei sitten löydykkään tältä palstalta, kun kaikki mussuttaa vaan lihaa ja kasviksia.
Itse leipominen säästää kyllä rahaa ja siihen kyllä on aikaa jos haluaa. Leivät sitten vaan pakkaseen ja ottaa sieltä kun tarvitsee. Toinen mistä meidän perhe tykkää on itsetehdyt kasvispihvit, on tosi hyviä esim. perunoitten kanssa mutta meillä tykätään myös hampurilaisissa niistä.
Kasvisruokia syödään meillä paljon ja kaikki tykkää meillä sienistä. Niistä saa tehdtyä vaikka mitä hyvää.
Annapa sun kasvispihviresepti, 59!
Mulle on jotenkin jäänyt käsitys että kala-allergikko ei voi syödä mustekalaa, simpukoita tai katkarapuja....
Ja vaikka kuin olisi liesituuletin yms niin silti todella paha allergikko saa niitä oireita, voi saada jopa 3h sen jälkeen kun kalaruoka on tehty, jos siis on samassa tilassa...