Lastensairaalalle lahjoitettiin 20 000e. SIllä hankittiin kahvilan kattoon ruma kala!
https://pbs.twimg.com/media/CZL-VihXEAAIF0A.jpg
Olisin äkkiseltään keksinyt parempaakin tekemistä, vaikkapa pienten potilaiden omia taideprojekteja varten.
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti! En laittaisi tuota edes takkaan! Lapsiraukat tulevat näkemään painajaisia, kun tuon hirvityksen kohtaavat.
En minäkään laittaisi 20000 euron työtä, jos siitä saisi oikeasti sen hinnan jostain. Enpä usko, että mikään oikea taidetahokaan ostaisi tuota sillä rahalla, mitenköhän sen arvo on oikein määritetty? Taiteilija kertonut paljonko haluaa siitä ja jotkut naisasianaiset päättäneet toisten rahoilla, että taide maksaa?
Tekisi mieli määrittää markkina-arvo laittamalla tuosta myynti-ilmoitus nettiin. Tulisikohan yhtään tarjousta edes alta viidenkympin? Ei taida olla luvallista kuitenkaan.
No eiköhän tuonkin kalan hankkimisen taustalla vaikuta maan tapa™ niinkuin näyttää vaikuttavan koko Lastensairaala-hankkeessa muutenkin. Ei teiltä tyhmiltä köyhiltä kysytä kun isot pojat ja tytöt laittaa pelimerkkejä pöydälle. Tiesittekö että Uusi Lastensairaala-kiinteistöyhtiön postiosoite on c/o Bernerin Vallila-sisustusfirman osoitteeseen? Eipä taida jäädä ainoaksi kytkökseksi näiden kahden välillä.
Mutta mitäpä tuosta, kun saadaan lapsille sairaala.
Eiköhän taiteilija ole säätiöporukan kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka sanotte, että tekisitte itse paremman, niin ottakaapa yhteyttä taitelijaan ja kysykää, miten kala on tehty ja miten kauan sen tekemiseen meni. Veikkaisin kahta vuotta.
Vähän niin kuin joku tekisi auton, ja joku toinen tulisi sanomaan, että tekisi itse paremman. No, siitä vain yrittämään.
Mäkään en pidä kalasta ja kuten joku toinen kommentoija sanoi, että luultavasti rahojen ehtona on ollut ostaa taidetta Suomesta. Ehkä tuossa kalassa on se pointti, että sen arvo kasvaa vuosien myötä ja sairaalassa on nähty se sijoituksena. Sijoitus taas ei ole se, että av-mamma piirtää paperille kalan.
En tiedä taiteilijaa, mutta kun omat vanhemmat on mulle taidetta ostaneet perintömielessä, niin eivät ihan siltä tuntemattomimmalta ole ostaneet. Ja se, ettei av-mamma tunne maailman kaikkia taiteilijoita, paitsi ne jotka on olleet uutisvuodossa, ei kerro hänen taiteen arvosta yhtään mitään.
Mä sentään tajuan, että vaikka en seuraakaan kuvataidetta aktiivisesti, niissä piireissä saattaa olla arvokkaina pidettyjä juttuja.
Vielä pahempi jos aikaa mennyt kaksi vuotta ja tulos on tuo! Olen kiinnostunut taiteesta ja taiteilen itsekin ja en ikinä kehtaisi tuollaista hirvitystä edes näyttää kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka sanotte, että tekisitte itse paremman, niin ottakaapa yhteyttä taitelijaan ja kysykää, miten kala on tehty ja miten kauan sen tekemiseen meni. Veikkaisin kahta vuotta.
Vähän niin kuin joku tekisi auton, ja joku toinen tulisi sanomaan, että tekisi itse paremman. No, siitä vain yrittämään.
Mä voisin tuolla logiikalla rutata paperipalloa kaksi vuotta ja pyytää siitä sitten miljoonan kun kesti niin kauan tehdä :D
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän tuonkin kalan hankkimisen taustalla vaikuta maan tapa™ niinkuin näyttää vaikuttavan koko Lastensairaala-hankkeessa muutenkin. Ei teiltä tyhmiltä köyhiltä kysytä kun isot pojat ja tytöt laittaa pelimerkkejä pöydälle. Tiesittekö että Uusi Lastensairaala-kiinteistöyhtiön postiosoite on c/o Bernerin Vallila-sisustusfirman osoitteeseen? Eipä taida jäädä ainoaksi kytkökseksi näiden kahden välillä.
Mutta mitäpä tuosta, kun saadaan lapsille sairaala.
Niin, sairaala, jonka omistaa suomenruotsalainen säätiö, ja jonka käytöstä maksetaan vuokraan. Muutenhan tämä olisi ihan OK, mutta harvoinpa vuokralainen joutuu ensin maksamaan rakennuksen rakentamisen ja sitten vielä maksamaan siitä vuokraa.
#16, Vaikka tässä kalassa onkin varmaan joku todella haastava ja koulutusta vativa tekniikka, niin mitäpä se loppukuluttajaa liikuttaa. Ehkä hankinta on tosiaan ajateltu sijoituksena, mutta mielestäni harkinta- ja tilannetaju on kyllä nyt pettänyt aika pahasti. Ihan sama olisiko kyseessä Mona Lisa tai Picasson raapustus, niin tälle paikalle olisi sopinut paremmin jokin kaunis tilataideteos, jonka suurimpana tarkoituksena on tuoda hyvää mieltä ja viihtyisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mäkään en pidä kalasta ja kuten joku toinen kommentoija sanoi, että luultavasti rahojen ehtona on ollut ostaa taidetta Suomesta. Ehkä tuossa kalassa on se pointti, että sen arvo kasvaa vuosien myötä ja sairaalassa on nähty se sijoituksena. Sijoitus taas ei ole se, että av-mamma piirtää paperille kalan.
En tiedä taiteilijaa, mutta kun omat vanhemmat on mulle taidetta ostaneet perintömielessä, niin eivät ihan siltä tuntemattomimmalta ole ostaneet. Ja se, ettei av-mamma tunne maailman kaikkia taiteilijoita, paitsi ne jotka on olleet uutisvuodossa, ei kerro hänen taiteen arvosta yhtään mitään.
Mä sentään tajuan, että vaikka en seuraakaan kuvataidetta aktiivisesti, niissä piireissä saattaa olla arvokkaina pidettyjä juttuja.
Kala on tehty puusta (kuten tekstissäkin kerrotaan) ja Veikko Hirvimäki tosiaan tekee taiteensa pääasiassa puuveistoksista. Mutta samanlaisen lopputuloksen saisi kyllä vaikka paperimassasta. Samalla tavalla kuin Juhani W. Rytkölä teki Speden "pronssi"patsaan paperimassasta ja lumpuista. http://www.hs.fi/kaupunki/a1444959671695
Ja lastensairaalan tehtävänä on kaiketi auttaa ja parantaa pitkäaikaissairaita lapsia eikä tehdä taidehankintoja sijoitusmielessä?
Lapsia ei kuitenkaan päästetään leikkimään tuolla (koska on niin kallis), joten turha ostos.
Ohhoh... Mitä kaikkea lasten mielestä oikeasti kivaa sillä summalla olisikaan voinut hankkia, kivaa ja kehittävää jos joutuu olemaan suljettuna sairaalassa, ja tämäkin vasta sitten jos kaikki tarvittava hoitolaitteisto on priimaa kuten maassamme voisi edellyttää olevan, kun lääketiede on täällä tällä korkealla tasolla. Mutta että tuo kammottava taidekala! :'D Johan siinä puhkeaa herkimmät pienet itkuun, melkein itsekin näkisin tuosta vellovia painajaisia ja olen sentään aikuinen. Mitä vittua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kala on tehty puusta (kuten tekstissäkin kerrotaan) ja Veikko Hirvimäki tosiaan tekee taiteensa pääasiassa puuveistoksista. Mutta samanlaisen lopputuloksen saisi kyllä vaikka paperimassasta. Samalla tavalla kuin Juhani W. Rytkölä teki Speden "pronssi"patsaan paperimassasta ja lumpuista. http://www.hs.fi/kaupunki/a1444959671695
Ja lastensairaalan tehtävänä on kaiketi auttaa ja parantaa pitkäaikaissairaita lapsia eikä tehdä taidehankintoja sijoitusmielessä?
Tämän sairaalan tehtävä taitaa olla kartuttaa rahaa suomenruotsalaiseen säätiöön.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän taiteilija ole säätiöporukan kavereita.
no shit...
Juu, tuskin lapset katonrajassa leikkii.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei kuitenkaan päästetään leikkimään tuolla (koska on niin kallis), joten turha ostos.
Mä alan taiteiliaksi, nyt se on varmaa. Pari tommosta paperimassapötköä ja sitten mä vietän loput vuodesta matkoilla. Mut... pitikö olla niinku jotain suhteita...? Vai riittääkö että puserran itsestäni tommosen ja menen pyytämään siitä 20 000,-? Helppoa kuin heinän teko.
Kun lukee myös uutisen, ymmärtää idean. Lahjoittaja on taideyhdistys, joka lahjoittaa tietenkin taidetta.
Taideyhdistyksen väellä on ollut lähempänä sydäntä taiteilijan tukeminen, ei niinkään sairaiden lasten viihdyttäminen. Jos olisi ajateltu nimenomaan lapsia, teos olisi ollut sellainen, jossa pienet lapset näkevät jotain erityistä.
Mielellään myös värikästä. Monien tunnetujen taiteilijoiden näyttelyissä on jotain tiettyjä teoksia, joita pienet lapset aina menevät katsomaan, ja useamman kerran näyttelyssä käyvät menevät aina suoraan sen yhden työn luokse.
No todellakin... Pitääkö ne lapset pelotella henkihieveriin? Tuollainen kaksimetrinen painajaisten hirviökala killuu katossa?
"Lapsia ei ole konsultoitu teosvalinnoissa."
Ehkä olisi pitänyt :/
Taideteokset valitsi Levannon esityksestä toimikunta, johon kuuluivat Nykytaiteen museo Kiasman johtajaLeevi Haapala, Kuvataideakatemian dekaaniMarkus Konttinen, sekä akatemian professorit Veli Granö ja Tarja Pitkänen-Walter.
Eikö olisi ollut järkevämpää kuulla vaikkapa jotain lastenpsykiatria tms? Eihän se mikään hiton taidemuseo ole vaan LASTENsairaala.
Itkettää ajatus kuolevasta lapsesta, jonka viimenen näky on toi kaamea kala:(
Ehkä se toimii kuitenkin kannustimena syömään reippaasti: Jos et syö kunnolla, niin kala tulee ja vie!
On kiiskellä hintaa