Mitä kotitöitä et joudu koskaan tekemään koska miehesi tekee ne?
Minun ei tarvitse koskaan (tai melkein koskaan)
- ajaa nurmikkoa
- tehdä lumitöitä
- siivota lattiakaivoja (jotka on täynnä mun hiuksia)
- pestä saunaa
- viedä tuhkia takasta (en edes tiedä minne? :))
- viedä roskia
- hakea aamulehteä laatikosta
Kaksi viimeistä toki teen jos mies on reissussa. Ei ole vielä ollut niin pitkään, että muita olisi minun tarvinnut tehdä.
Tasapuolisuuden vuoksi voin listata mitä mieheni ei tarvitse koskaan tehdä:
- siivota vessaa ja kylppäriä
- vaihtaa lakanoita
- pestä pyykkiä
Yritin myös silittää hänen paitansa, mutta olen laiskistunut siinä hommassa pahasti.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
ei sellaisia ole. mies paljon poissa töiden takia, joskus jopa kuukauden putkeen. toisaalta mies tekee ihan omasta aloitteestaan ilman turhia kysymyksiä reippaasti kotitöitä kotona ollessaan; ruokaostoksista, siivoukseen ja pyykkäykseen. mietin onko toisinpäin, eli onko töitä joita mies ei joudu koskaan tekemään. ja kyllä, minä olen hoitanut kaikkien kolmen lapsemme kaikki kouluun liittyvät asiat (emme asu suomessa, joten tähän kuuluvat kouluihin/ päiväkoteihin tutustumiset, lapselle parhaiten sopivan koulun valinta, vanhemmilta odotetaan aktiivista osallistumista, vanhempainillat yms, läksyihin tarvittava mahd apu jne jne), lasten lääkäri- ja neuvolakäynnit olen aina huolehtinut, ja minä olen se jolla on kokonaiskuva perheen taloudesta ja huolehdin siihen liittyvistä asioista (sähkö-, vakuutus- yms sopimukset, mahdollisten tukien hakeminen, suurin osa laskujen maksuista jne jne).
Joudutko sinä osallistumaan perheen elatukseen käymällä töissä?
Minun ei tarvitse koskaan tehdä seuraavia asioita jos mies on kotona (on paljon työmatkoilla):
- Viedä roskia
- laittaa autoa lämmitykseen/huoltaa autoa/vaihtaa renkaita
- leikata nurmikkoa/tehdä lumitöitä
- aukaista tukkeutuneita viemäreitä
- porata tai naulata tai vaihtaa lamppua
- maksaa laskuja tai hoitaa vakuutusasioita
- koota huonekaluja
- palauttaa pulloja/pattereita/elektroniikkaa
- tehdä mitään tietokoneisiin liittyvää
Mieheni taas ei tarvitse koskaan:
- viikata pyykkejä
- pestä vessoja
- pestä kylpyhuonetta
- järjestellä kaappeja tai hyllyjä
- pyyhkiä pölyjä
- pestä lattiakaivoja
- osallistua vanhempainiltoihin tai muihin lapsiin liittyviin tapaamisiin
- auttaa lapsia läksyissä, selvittää riitoja ja ylipäätään kasvattaa lapsia
Nämä jaot on aika konservoituneet meillä. Toki silloin kun mies on työmatkoilla, vien roskat ja maksan laskuja. Jos mies on kotona niin jotenkin se vain ajautuu näihin jakoihin. Muita kotitöitä tehdään yhdessä.
-puhdistaa vessanpönttöä
-ajaa nurmikkoa
-putsata lattiakaivoja
-vaihtaa lamppuja tai sulakkeita
-puhdistaa mitään suodattimia (ilmalämpöpumppu jne.)
Mä en pese vessaa. :D miehen homma.
Imuroida. Meidän viikkosiivousrutiinissa se on yleensä miehen homma. Muuten ei nyt tule kauheasti mieleen, renkaiden vaihdossakin olen yleensä mukana. Kotityöt jakautuvat mielestäni melko tasaisesti.
Tontti 1 hehtaari
Meillä mies tekee ja minä en tee:
nurmikon leikkuu (vaikka haluaisin, mutten saa!) ilmeisesti niin kivaa kurvata päältä ajettavalla..?
siimaus (siis reunojen siistiminen)
raivaussaha
kasvimaan kääntäminen ja perunan nosto
puun kaataminen
autojen renkaiden vaihto ja autojen pesu
saunan siivous ja kiukaan tuhkien tyhjennys (pihasaunasta, sisällä sähkösauna)
veden kantaminen (meillä on uppopumppua ja puutarhapumppua, mutta ilmeisesti veden kantaminen saunan muuripataan on jotenkin rituaalinen äijätoimitus)
mattojen tamppaus
rännien putsaus syksyisin (mulla on helvetillinen korkean paikan kammo)
minä teen aina:
lakanan vaihto
silitys
kukkapenkin kitkeminen (en takuulla päästä lähellekään)
pölyjen pyyhkiminen
remppahommien tarkkuusosuudet, esim. mitat, suunnittelu, sahaus ja kasaus, pistosahan ja jyrsimen käyttö (isäntä vetäisis ronskisti moottorisahalla ja ihmettelisi sitten miten tämä näin meni....)
eli miehelleni sopii paremmin hommat, jossa saa käyttää voimaa ja oikoa mutkia.
Teemme molemmat kaikkia, ainoa mitä mies EI tee on kissahiekkalaatikon siivous paitsi jos minä olen pidempään poissa.
Minä osaan korjata autoa siinä missä mies osaa pestä pyykkiä tms. Meillä EI ole miesten ja naisten töitä, on vain hommia jotka tehdään...
En ole koskaan tankannut autoa enkä mankeloinut lakanoita.
Mies taas ei tee mitään remontteja eikä leikkaa nurmikkoa. (Ruohonleikkurimme on sellainennvähän ronskimpia otteita vaativa)
Muuten kumpikin tekee kaikkia hommia.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pese vessaa. :D miehen homma.
Samoin! Ajatuskin pönttöön koskemisesta ja niiden renkaiden nostelemisesta ällöttää.
Minun ei tarvitse tyhjentää lavuaarien hajulukkoja ja porailla mitään. En usein vaihda myöskään kattolamppuja tms.
Miehen ei tarvitse hoidella vakuutusasioita, wilma-viestejä tai kummilapsien muistamisia.
Muuten hoitelemmw noin puolet ja puolet asioita ja kotitöitä
Ei tarvitse (yleensä) koskaan
-tiskata
-putsata likakaivoa/hajulukkoja
-luututa lattioita
-viedä mattoja ulos
Muita hommia tehdään aika tasapuolisesti, paitsi minä yleensä imuroin ja pesen vessan (lukuunottamatta likakaivoa).
Mies vaihtaa kattolamput ja verhot. Kärsin huimauksesta ja en pysty kiipeämään tikkaille.
Minä vaihdan autoihin renkaat, koska pidän siitä ja se sujuu minulta nopeammin.
Muuten kotityöt tekee se, joka ehtii, jaksaa ja viitsii. Jos kumpikaan ei ehdi/jaksa/viitsi, niin sitten tehdään toiste.
Mies petaa sängyn (minä en tykkää että se on pedattu), rassaa hajulukot, sytyttää grillin, jouluna paistaa kinkun ja pystyttää kuusen.
Minä pesen aina vessan, kylppärin ja saunan ja pyyhin pölyt ja kaappien ovet yms.
Lapset vie aina roskat.
Hmm. Piti oikein miettiä. Ainoa homma jota en todella tee koskaan on saunapuiden pilkkominen. Mies ei anna minun käyttää kirvestä tai klapikonetta ilman valvontaa. Pelkää että loukkaan itseni.
.
Autojen huollot ja korjaukset tekee pääsääntöisesti hän, minä tosin joudun muistuttamaan niistä (joskus useita kertoja). Ja olen joutunut viemään auton liikkeeseen kun miestä ei huvittanut tehdä sille mitään.
.
Yksi on vielä. Tietokoneongelmat mies ratkoo. Kaikkeen muuhun joudun osallistumaan jos haluan että hommat tulee tehtyä. Ainakin joudun muistuttamaan lukuisia kertoja (eli nalkutan?).
.
Mitä vain minä teen. Se lista on niin pitkä etten jaksa luetella. Mm. kaikki lapsemme olen hoitanut lähes yksin. Samoin siivous on asia johon mies ei osallistu juuri mitenkään. Ja aika moni muukin...
Vierailija kirjoitti:
Mä en tee meillä juurikaan mitään kotihommia, ainakaan yksin. Olen liikuntavammainen ja mieheni tekee lähes kaikki kotihommat. Jotain pientä voin tehdä yksin. Muuten teen henkilökohtaisen avustajani kanssa. Siivooja huolehtii siivouksesta. Kiitokset maailman ihanimmalle miehelleni!
Siskoni on myös liikuntavammainen. Sairaus vammautti. Hänellä kaksi kouluikäistä lasta miehensä kanssa. Mies ei tee kotona yhtään mitään. Siskolla käy myös siivooja mutta päivittäisiä kotitöitähän riittää. Mies ei tee mitään koska sanoo siskolle että sinähän olet kotona vaikka siskolla ei esim toinen käsi ja jalka toimi.
Mies korjaa auton ja vaihtaa renkaat, on autoasentaja. Useimmiten leikkaa myös nurmikon.
Mun ei tarvitse koskaan pyykätä eikä imuroida. Suurimmaksi osaksi mies tyhjentää ja vie kaikki roskat. Mies hoitaa myös kaikki autoon liittyvät asiat, minulla ei ole ajokorttia. Miehen ei tarvitse koskaan laittaa ruokaa, luututa, pyyhkiä pölyjä tai siivota vessoja. Molemmat hoidamme astianpesukonehommat, mies tosin tyhjentää sen paljon useammin. Minä hoidan lapsen vaatetuksen hankkimisen ja pienten vaatteiden myymisen pois. Hoidan myös kaikki lahja- ja korttiasiat sekä juhlien järjestämisen leipomisineen, mies siivoaa tai hoitaa lasta sillä aikaa. Molemmat hoitavat raha-asioita. Mies käy töissä, minä olen kotona 1-vuotiaan kanssa.
Mun ei tarvitse imuroida eikä viedä roskia (inhokkihommani), vastavuoroisesti miehen ei tarvitse pyyhkiä pölyjä tai pestä lattioita.
kyllä. ja tienaan kekimäärin enemmän kuin mieheni (miehelläni hyvin epäsäännölliset tulot, myös suuret tulonhankkimiskustannukset, välillä hänen työnsä muistuttaa lähinnä kallista harrastusta...).
ei sellaisia ole. mies paljon poissa töiden takia, joskus jopa kuukauden putkeen. toisaalta mies tekee ihan omasta aloitteestaan ilman turhia kysymyksiä reippaasti kotitöitä kotona ollessaan; ruokaostoksista, siivoukseen ja pyykkäykseen. mietin onko toisinpäin, eli onko töitä joita mies ei joudu koskaan tekemään. ja kyllä, minä olen hoitanut kaikkien kolmen lapsemme kaikki kouluun liittyvät asiat (emme asu suomessa, joten tähän kuuluvat kouluihin/ päiväkoteihin tutustumiset, lapselle parhaiten sopivan koulun valinta, vanhemmilta odotetaan aktiivista osallistumista, vanhempainillat yms, läksyihin tarvittava mahd apu jne jne), lasten lääkäri- ja neuvolakäynnit olen aina huolehtinut, ja minä olen se jolla on kokonaiskuva perheen taloudesta ja huolehdin siihen liittyvistä asioista (sähkö-, vakuutus- yms sopimukset, mahdollisten tukien hakeminen, suurin osa laskujen maksuista jne jne).