Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asuntoja välittävänä olen huomannut yhden jännän seikan...

Vierailija
21.01.2016 |

Nuorten naisten vaatimukset ovat jokseenkin erikoisia. yksi suurimmista syistä ettei haluta asuntoa on kun ei ole astianpesukonetta?!
eikö nuoret naiset enää osaa tiskata. miehillä en ole samaa asiaa huomannut. heillä on eri asiat oleellesimpia kuten pohjaratkaisu.
tämä on "vaatimus" on vain jokseenkin yleistynyt vuosien aikana.

Kommentit (111)

Vierailija
81/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaa ole tiskikonetta vaikka tila sille olis ja varaa olis ostaakkin, mutta meitä ei ole kuin kaks ihmistä ja yks kissa. Ei sitä tiskiä tuu niin paljoa että olis järkevää ostaa kone. Silloin kun vuokra asuntoa etsittiin nii pääasia oli tila että sitä on tarpeeksi ja vuokran määrä ei siinä paljoa katteltu että onko mitä koneita.

Vierailija
82/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vuokralaisena omistan oman tiskikoneeni. EN haluaisi että sellainen on valmiina. paikka koneelle riittää.

En haluaisi mitään uutta halpiskonetta, jotka pesee paljon huonommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no moni varmaan ajattelee, että astianpesukone sekä esim pesukone kuuluu normaaleihin kodinkoneisiin. En mä ainakaan jaksaisi käyttää aikaani tiskaamiseen tai pyykkäämiseen pesutuvassa. Samaten mikro nopeuttaa ruuan lämmittämistä. Jos ap:ta ärsyttää se, että jotkut haluavat helpottaa ja nopeuttaa arkiaskareita niin on ihan sun oma ongelma. Tiskaamiseen ej nyt kuitenkaan vaadi mitään erityistaitoja... :D

Vierailija
84/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Kun itse etsin uutta vuokralaista tänä syksynä, todella moni oli iloinen siitä että asunnossa olisi astianpesukone, että se ei ole todellakaan kovin yleistä. 

Mutta jos olisin tehnyt tästä aiheesta aloituksen, olisin ihmetellyt miten moni luottotiedoton hakee vuokra-asuntoa täällä päin. Lähes 8/10 oli luottotiedottomia. 

Vierailija
85/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun myötä tulikin mieleen, että minullakin on tiskikone. Eli ei todellakaan ollut kriteeri kämppää hakiessa!

Vierailija
86/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra-asunnoissa yleensä ongelma on se, että PAIKKAA tiskikoneelle ei ole. Varmaan aika moni pystyy sen itse hankkimaan, mutta esim itse asuin 7 vuokra-asunnossa ennen kuin muutin sellaisen, missä sille tiskikoneelle paikka oli.

Pesutupa on ärsyttävä, koska se pitää varata etukäteen ja tällöin pyykkäämiselle pitää pyhittää aikansa. Kotona se menee kaiken muun touhuilun lomassa silloin kun jaksaa ja kerkeää.

Vierailija
87/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorten naisten vaatimukset ovat jokseenkin erikoisia. yksi suurimmista syistä ettei haluta asuntoa on kun ei ole astianpesukonetta?!

eikö nuoret naiset enää osaa tiskata. miehillä en ole samaa asiaa huomannut. heillä on eri asiat oleellesimpia kuten pohjaratkaisu.

tämä on "vaatimus" on vain jokseenkin yleistynyt vuosien aikana.

Helppo uskoa, kun muistelen takavuosilta, miten veljeni tyttökaveri valitti, että olisi pitänyt hommata sellainen pöytämalli astianpesukone kun vielä erillään asuivat. Yhteen muutettuaan olin kerran heillä silloisessa opiskelikaksiossa käymässä. Tiskipöydällä oli varmaan kaikki huushollista löytyvät astiat ja ruokailuvälineet tiskaamatta, vaikka olin yökylässä heillä. Molemmat häpesi, kun minä lopulta tiskasin sen vuoren pois, en kestänyt katsella.

On se jumalavita vaikeaa opetella tiskaamaan sitä myöten, kun tiskiä tulee! Itse en voi sietää, että tiskipöydällä on aamulla ylös noustessa yhtäkään pesemätöntä astiaa. Ja kyllä, minäkin asun vuokralla!

Vierailija
88/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnoissa yleensä ongelma on se, että PAIKKAA tiskikoneelle ei ole. Varmaan aika moni pystyy sen itse hankkimaan, mutta esim itse asuin 7 vuokra-asunnossa ennen kuin muutin sellaisen, missä sille tiskikoneelle paikka oli.

Pesutupa on ärsyttävä, koska se pitää varata etukäteen ja tällöin pyykkäämiselle pitää pyhittää aikansa. Kotona se menee kaiken muun touhuilun lomassa silloin kun jaksaa ja kerkeää.

Minä taas en muista ainoatakaan rakennuskohdetta 80-luvun alun jälkeen, etteikö keittiössä ole ainuttakaan patakaappia. Yleensä patakaapin paikka on vaihtoehtoisesti tarkoitettu astianpesukoneelle eli ovi pois ja alahylly on irtonainen, samoin etusokkeli eli muutaman minuutin homma, niin tila on astianp.koneelle ja olen käynyt vuosikymmenien aikana sadoissa asunnoissa. Näin Suomessa.

Vierailija
89/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja Suomessa ei myöskään osata käyttää koko talon pesutupaa. Pitää olla oma pesukone pienessä vessassa viemässä tilaa, vaikka olisi hyvät yhteiset koneet kuivausrumpuineen käytössä.

pesutuvan joutuu varaamaan paljon aikaisemmin ja hinnatkin on melko kovia pesukoneiden käytöstä.

Aijaa, meidän omistusasuntoja käsittävässä taloyhtiössämme pesutupa on kylläkin täysin maksuton ja se on myöskin todella siisti. Tietenkin jos asuu jossain kaupungin tai VVO:n läävässä, ei varmaan voi kaksista odottaa.

Vierailija
90/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tullut vielä yhtään vuokra-asuntoa vastaan missä ei olisi paikkaa tiskikoneelle. Meidän asunnossa joutui kaapin purkamaan koneen tieltä, mutta helppo ja nopea homma.  

Vierailija
91/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tullut vielä yhtään vuokra-asuntoa vastaan missä ei olisi paikkaa tiskikoneelle. Meidän asunnossa joutui kaapin purkamaan koneen tieltä, mutta helppo ja nopea homma.  

Aivan, ja kun muuttaa pois, ast.pesukoneen paikan saa muutamassa minuutissa takaisin patakaapiksi, kunhan ovi ja hyllytaso on tallella.

Vierailija
92/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä huolehdin esiteini-iästä saakka äitini ja minun tiskeistä. Sitten tiskasin omillani asuessa yli kymmenen vuotta käsin. Nyt kun minulla on kolmekymppisenä ensimmäisen kerran tiskikone, niin en todellakaan luovu siitä. Mitä pahaa siinä on, että haluan elämäni olevan helppoa edes tiskien suhteen?

Vierailija
93/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän yhteistä pyykkitupaa juurikin siksi, etten halua kylppäriini pesukonetta tilaa viemään ja tykkään kuivata pyykin rummussa, mutta en halua isoa pesutornia. Hyvin toimii. Asun -15 valmistuneessa talossa, jossa pesutupa toimii sähköisellä varauskortilla, eli sisään ovesta pääsee vain se, jolla on varattu vuoro. Koneita voi käynnistää 15 min. sisään siitä kun on käyttänyt korttinsa lukijassa. Että ei tarvi pelätä runkkaripapan pyykkejä eikä omalla vuorolla muiden pesevän pyykkiä. kaksi tuntia on aikaa pestä, sit vielä voi käyttää kuivaushuonetta kakasi tuntia. Itse kuivaan melkein kaiken rummussa. Hyvin toimii.

Kuulostaa mahtavalta. Meillä varataan pesutupaa ja kuivaushuonetta ihan kynällä ja paperille. Luulisi periaatteessa olevan yksinkertaista, mutta nämä halvatun tapaukset, joita naapurustossa asuu, eivät ymmärrä/välitä perussäännöistä. Varsinkin kuivaushuoneen ja -rummun varaaminen on mahdotonta, joten sitten survotaan niitä omia pyykkejä muiden vuorolla koneisiin. Mitään arvokasta en todellakaan pesutuvassa kuivaisi, se taatusti mystisesti katoaisi sen siliän tien. Ja naapurit ovat ihan normaalituloisia, töissäkäyviä kantasuomalaisia lapsiperheitä.

Olisipa tässä taloyhtiössä edes tuo kynä ja paperisysteemi! 

Meidän taloyhtiössämme on nimittäin täysin järjetön varaussysteemi pyykkivuoroille. Kun haluaa pyykätä, täytyy käydä henkilökohtaisesti varaamassa pyykkivuoro huoltomieheltä. Huoltomiehellä on joka tiistai päivystystunti klo 16-17, ja pyykkivuoron pystyy tosiaan varaamaan vain tämän yhden kerran viikossa. Vuorotöitä tekevälle tämä on hieman vaikeaa, sillä teen paljon iltavuoroa, ja olen harvoin kotona tähän aikaan. Pyykkivuoron varaus maksaa 5 euroa kerta, ja lisäksi jokainen koneellinen maksaa kaksi euroa. Jos siis haluaa pestä viikossa kaksi koneellista, tulee hinnaksi 9 euroa, kolme koneellista 11 e jne. Pyykkäämiseen menee vuodessa satoja euroja, ja tulisi paljon halvemmaksi ostaa oma kone, mutta eipä tuonne kylppäriin mahdu. Olenkin nyt etsimässä uutta asuntoa, mielellään sellaista johon mahtuu pyykkikone, eikä se astianpesukonekaan haittaisi!

Mitää? Ja minä kun luulin, että meidän taloyhtiön 50€vuosimaksu+50€avainpantti+2€konemaksu on paljon! Asuin joskus nuorena talossa, jossa pyykkitupa oli ilmainen eikä sitä tarvinnut edes erikseen varailla. Toimi todella hyvin, vaikka asuntoja oli talossa suht paljon.

Vierailija
94/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sen kanssa on kerran elänyt ei halua tiskata. Ja ap, arjessa merkkaa joku tiskikone paljon enemmän kuin vuokrakämpän neliöiden "tehokkuus". Yleensä ei pienissä asunnoissa hukkaneliöitä olekaan. Kaikkea voi hyödyntää varsinkin just nuorena, kun ihminen on sisustajana melko joustava tai ei edes varsinaisesti vielä sisusta.

Kuinka paljon tiskin tekee pienessä asuva yksi ihminen...niin paljon, ettei pysty sitä suurta kasaa tiskaamaan? Oikeesti. Pyykkikone on tarpeen, mutta oikeesti yhdelle ihmiselle pieneen kämppään tiskikone?

Tai sit ne on ne rakennekynnet, mitkä ratkaisee....on oltava kone.

Vierailija
95/111 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut ilmaisia ja maksullisia pesutupia käytössä, mutta ikävä kyllä niitä ääliöitä, jotka eivät osaa varauslistaa tulkita tai eivät muuten vaan nakkaa paskaakaan, löytyy joka paikasta.

Se on todella turhauttavaa, kun olet itse tietyn ajankohdan varannut pyykkäämiseen ja silloin siellä koneet pyörii täyttä vauhtia. Eikä tietoakaan kenen pyykit (mutta yleensä mannejen, jäivät tästä kiinni monesti). En siis ehdi tuolla varatulla ajalla kaikkia pyykkejäni pesemään (jos lainkaan). Tämä on ollut toistuvaa yleisissä pesutuvissa taloyhtiöstä riippumatta.

Siksipä oma pesukone on itselleni ehdottoman tärkeä. Astianpesukone on ihan kiva arjen apuri, mutta ei niin välttämätön.

Vierailija
96/111 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullapa on vielä sellanen lisävaatimus sen tiskikoneen lisäksi, että kukaan muu ei ole sillä ennen astioita pessyt. Elikkäs ihan uusi kämppä käy tai sit uus kone. Ja tämä toive on aina täyttynyt. 

Myöskin paikka pyykinpesukoneelle ja kuivausrummulle on ehdoton.  Uusissa taloissahan ei myöskään nykyään enään pesutupia ole, kuivaushuoneen olen nähnyt.

No onhan. Mekin asutaan uudehkossa taloyhtiössä, jossa on pesutupa. Meidän taloyhtiössä on kaksi taloa, joissa kummassakin kaksi rappua, ja itse asiassa pesutupa (+kuivaushuone) on vain yhdessä näistä neljästä rapusta, muissa rapuissa on vain kuivaushuone. Ehkä et ole tajunnut tarkistaa koko taloyhtiön tilannetta?

Vierailija
97/111 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun sen kanssa on kerran elänyt ei halua tiskata. Ja ap, arjessa merkkaa joku tiskikone paljon enemmän kuin vuokrakämpän neliöiden "tehokkuus". Yleensä ei pienissä asunnoissa hukkaneliöitä olekaan. Kaikkea voi hyödyntää varsinkin just nuorena, kun ihminen on sisustajana melko joustava tai ei edes varsinaisesti vielä sisusta.

Kuinka paljon tiskin tekee pienessä asuva yksi ihminen...niin paljon, ettei pysty sitä suurta kasaa tiskaamaan? Oikeesti. Pyykkikone on tarpeen, mutta oikeesti yhdelle ihmiselle pieneen kämppään tiskikone?

Tuskin vuokranantajaa kiinnostaa kenenkään rakennekynnet, vaan taloyhtiön kulut. Käsitiski kuluttaa vettä lähes viisi kertaa enemmän kuin konetiski ja puhtaan veden lisäksi vedestä maksetaan lämmityskulut ja jätevesimaksut, joista osa maksetaan yhtiövastikkeen mukana eli se kaikki on tuotoista pois. Tiskikone on plussaa kun vuokraa huoneiston.

Vierailija
98/111 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin vuokranantajaa kiinnostaa kenenkään rakennekynnet, vaan taloyhtiön kulut. Käsitiski kuluttaa vettä lähes viisi kertaa enemmän kuin konetiski ja puhtaan veden lisäksi vedestä maksetaan lämmityskulut ja jätevesimaksut, joista osa maksetaan yhtiövastikkeen mukana eli se kaikki on tuotoista pois. Tiskikone on plussaa kun vuokraa huoneiston.

Useimmissa yhtiöissä on nykyään omat vesimittarit, lämpimälle vedelle erikseen, eli asukas maksaa itse kuluttamansa veden. Jätevettähän tulee saman verran, käyttää sitten kylmää tai lämmintä vettä, eikö?

Jos yhtiöllä on kiinteä vesimaksu ilman tasausta tai vesimaksu sisältyy vastikkeeseen tai vuokraan niin se on yhtiön valinta ja voi voi. Kannattaisi asentaa mittarit.

Vierailija
99/111 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa yhtiöissä on nykyään omat vesimittarit, lämpimälle vedelle erikseen, eli asukas maksaa itse kuluttamansa veden. Jätevettähän tulee saman verran, käyttää sitten kylmää tai lämmintä vettä, eikö?

Jos yhtiöllä on kiinteä vesimaksu ilman tasausta tai vesimaksu sisältyy vastikkeeseen tai vuokraan niin se on yhtiön valinta ja voi voi. Kannattaisi asentaa mittarit.

Suurin osa taloyhtiöistä on kaukolämmössä, eikä niitä vesiä erikseen lämmitetä. Eikä vesimittarit ja niiden asennus ja huolto ole ilmaista, vaan ne jää osakkeenomistajan maksettavaksi. Vai kuvittelet mittarien toimivan ikuisesti ja huoltovapaasti. Näin ei ainakaan meillä toimi.

Vierailija
100/111 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullapa on vielä sellanen lisävaatimus sen tiskikoneen lisäksi, että kukaan muu ei ole sillä ennen astioita pessyt. Elikkäs ihan uusi kämppä käy tai sit uus kone. Ja tämä toive on aina täyttynyt. 

Myöskin paikka pyykinpesukoneelle ja kuivausrummulle on ehdoton.  Uusissa taloissahan ei myöskään nykyään enään pesutupia ole, kuivaushuoneen olen nähnyt.

,,no minä olen se, kenen ihan viime joulukuussa valmistuneessa talossa oli se sähköisellä varauksella toimiva pyykkitupa.. että kyllä niitä uusissa taloissa on. Asunnosa oli myös varusteeena se astianpesukone jo muuttaessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi