Mitä myyntireskontran hoitaja tekee?
Suoritan työssäoppimistani yrityksen talousosastolla. Pohdin, mitä ryhtyisin isona tekemään.
Täällä myyntireskontran hoitaja eli A/R specialist vaikuttaa kaikkein työllisteyimmältä, aina venyy päivät ja lomia ei ehdi pitää. Pääkirjanpitäjä, ostoreskontra ja palkanlaskijat vaikuttaa siltä, että työmäärä on ihan OK, joten kiinnostaa tietää, mikä on myyntireskontran toimenkuva?
Ja olen kysellyt, mutta en osaa tentata. Vastaus on ollut vaan työn määrän voivottelua ja kaiken vaadittavan osaamisen taivastelua.
Kommentit (18)
No pääkirjanpitäjän hommia en ole tehnyt, mutta noista muista luettelemistasi minusta myyntireskontran hoito oli mieluisin työ. Siinä tarvitsi olla vähiten ihmisten kanssa tekemisissä. Ostoreskontrassa sai joskus kissojen ja koirien kanssa selvittää, mitä ja kuka oli jotain ostanut. Palkanlaskennassa sain suoraa huutoa, jos palkka ei ollut aamuseitsemältä pankissa vaikka aineisto oli laitettu ajallaan. Taitaa teillä olla kyse kyseisen työntekijän ominaisuuksista.
Ne ihmisrajapinnat tärkeitä koska siihen koneet ei ihan heti taivu.
Vierailija kirjoitti:
Ne ihmisrajapinnat tärkeitä koska siihen koneet ei ihan heti taivu.
Kyllä kyllä. Mitkä on ne rajapinnat tässä tapauksessa? Heitä pari esimerkkiä?
Sen tyyppinen ihminen ettei vaan ehdi työaikana.
Laskujen oikeellisuuden tarkistus, alvin, hintojen jne. Korjaustoimenpiteet.
Tarkistus, että kaikki tulee varmasti laskutettua.
Erääntyneiden laskujen seuranta, maksumuistutukset, perintään laittaminen.
Maksujen kirjaaminen, jos tulee viitteettömiä suorituksia.
Luottotappiot.
Ja, kyllä toisissa paikoissa siihen sisältyy runsaastikin asiakaspalvelua, koska laskujen saajat ovat yhteydessä myren hoitajaan, esim. eräpäivien siirrossa.
On paljon yrityksestä, mikä on ulkoistettu ja järjestelmistä, mitä käytetään.
Myös myren hoitaja voi hoitaa myös laskutuksen kokonaan.
Tuleva kirjanpitäjä(kö?) kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ihmisrajapinnat tärkeitä koska siihen koneet ei ihan heti taivu.
Kyllä kyllä. Mitkä on ne rajapinnat tässä tapauksessa? Heitä pari esimerkkiä?
Esim. perintä. Jos perintä on ulkoistettu, täytyy ne perintään menevät jonkun sinne ilmoittaa, ajaa ohjelmalla.
Vierailija kirjoitti:
Sen tyyppinen ihminen ettei vaan ehdi työaikana.
Älä höpise, kun et asiasta mitään tiedä. Idiootti.
Myyntireskintralla on suuria vaikutuksia yhtiön talouteen
- se laatii ja lähettää kaikki laskut
- seuraa niiden eräpäiviä
- seuraa saapuvia suorituksia, että millon laskut on maksettu
- perintä
- avl kirjaukset
- karhuaa erääntyneitä, eli maksamattomia laskuja
- raportoi asiat kirjanpitoon
- jne
Yrityisen tileillä ei ole rahaa maksaa yrityisen omia laskuja, ellei
asiakkaat laskujaan maksa ajoissa?
Koko ajan oltava kirjanpidossa tieto, mikä on yrityisen taloudellinen
tilanne.
Helppo huudella paskaa sivusta, jos ikänänsä ole missään toimistotöissä ollut!
Vierailija kirjoitti:
Sen tyyppinen ihminen ettei vaan ehdi työaikana.
Tollo.
Eikö nuo ole jo monessa firmassa automatisoitu tai lähivuosina automatisoitavissa?
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo ole jo monessa firmassa automatisoitu tai lähivuosina automatisoitavissa?
No, kuulepas. On ulkoistettu, esim. Sarastialle, mutta tuntuu, että työmäärä tuplaantui.
Juurikin ne rajapinnat ja mistä on sovittu, ei sitä useinkaan kysytä käyttäjiltä (myre, osre jne).
Vastuukysymykset.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo ole jo monessa firmassa automatisoitu tai lähivuosina automatisoitavissa?
Epäilen ettei koskaan voi automatisoida täysin. Sotkuisimmat jutut jää aina ihmisen selvitettäväksi. Toki nyt jo oikein maksetut laskut ajetaan reskontraan koneellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo ole jo monessa firmassa automatisoitu tai lähivuosina automatisoitavissa?
Moni vaihe prosessi on "automatisoitu" eli enää ei tarvitse soittaa pankkiin tai odottaa faksia...
Mutta sen kun näkisi, että kirjanpidon prosessit automatisoitaisiin täysin!
Niin kauan, kun kuvioissa on ihminen ja ihmisiä, niin rutiinit varmaan sujuu mutta... Meillä esimerkiksi oli tilanne, että asiakas maksoi laskun kahteen kertaan. Sellaista sattuu, oli varmaan joku kesätyöntekijä siellä. Sen sijaan, että tästä olisi kommunikoitu ja mahdollisesti ylisuoritus olisi palautettu, meidän kesätyöntekijä kirjasi sen ennakkomaksuihin. Tämä sitten jatkui ja jatkui, kunnes tultiin tilanteeseen, ettei reskontra täsmännyt koska avoimet laskut loppui.
Myyntireskontra vastaa myös täsmäyttämisestä. Jos hommat tehdään joka päivä oikein, niin täsmäytys on helppo juttu. Jos taas on yllämainittuja tapauksia, niin meneehän siinä aikaa.
Mutta kyllä noin yleensä pitäisi työajan puitteissa hommat hoitamaan, jos joskus tilinpäätösaikaan saattaakin päivä venyä. Tilinpäätöstä tehdään firmasta riippuen joka kuukausi, kvartaaleittain tai viimeistään kerran vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tyyppinen ihminen ettei vaan ehdi työaikana.
Älä höpise, kun et asiasta mitään tiedä. Idiootti.
Myyntireskintralla on suuria vaikutuksia yhtiön talouteen
- se laatii ja lähettää kaikki laskut
- seuraa niiden eräpäiviä
- seuraa saapuvia suorituksia, että millon laskut on maksettu
- perintä
- avl kirjaukset
- karhuaa erääntyneitä, eli maksamattomia laskuja
- raportoi asiat kirjanpitoon
- jneYrityisen tileillä ei ole rahaa maksaa yrityisen omia laskuja, ellei
asiakkaat laskujaan maksa ajoissa?Koko ajan oltava kirjanpidossa tieto, mikä on yrityisen taloudellinen
tilanne.Helppo huudella paskaa sista, jos ikänänsä ole missään toimistotöissä ollut!
Olin työikäni toimustotöissä. Kirjanpitäjä tietää tilanteen, myyntireskonta hoitaa tietokoneella myyntilaskut ja karhuamisajot.
Jos puhutaan vain myyntireskontran töistä.
Sinä puhut ihan muusta tehtävästä, kirjanpitäjän ja nk pääkassan ( maksaminen, pankkitilit) tehtävistä.
On ihmisiä jotka työakan seurustelevat, selaavat facebookkiaan, hoiravat yksityisasioitaan, kolmelta tulee se hätä, taas pitää jäädä ylitöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tyyppinen ihminen ettei vaan ehdi työaikana.
Älä höpise, kun et asiasta mitään tiedä. Idiootti.
Myyntireskintralla on suuria vaikutuksia yhtiön talouteen
- se laatii ja lähettää kaikki laskut
- seuraa niiden eräpäiviä
- seuraa saapuvia suorituksia, että millon laskut on maksettu
- perintä
- avl kirjaukset
- karhuaa erääntyneitä, eli maksamattomia laskuja
- raportoi asiat kirjanpitoon
- jneYrityisen tileillä ei ole rahaa maksaa yrityisen omia laskuja, ellei
asiakkaat laskujaan maksa ajoissa?Koko ajan oltava kirjanpidossa tieto, mikä on yrityisen taloudellinen
tilanne.Helppo huudella paskaa sivusta, jos ikänänsä ole missään toimistotöissä ollut!
Laskituksen hoitaa laskutus.
Ei kai nyt misssään enää reskontran hoitaja paperisista laskuista näpyttele myyntilaskuja käsityönä tietokoneelle ao ostajien tietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tyyppinen ihminen ettei vaan ehdi työaikana.
Älä höpise, kun et asiasta mitään tiedä. Idiootti.
Myyntireskintralla on suuria vaikutuksia yhtiön talouteen
- se laatii ja lähettää kaikki laskut
- seuraa niiden eräpäiviä
- seuraa saapuvia suorituksia, että millon laskut on maksettu
- perintä
- avl kirjaukset
- karhuaa erääntyneitä, eli maksamattomia laskuja
- raportoi asiat kirjanpitoon
- jneYrityisen tileillä ei ole rahaa maksaa yrityisen omia laskuja, ellei
asiakkaat laskujaan maksa ajoissa?Koko ajan oltava kirjanpidossa tieto, mikä on yrityisen taloudellinen
tilanne.Helppo huudella paskaa sivusta, jos ikänänsä ole missään toimistotöissä ollut!
Laskituksen hoitaa laskutus.
Ei kai nyt misssään enää reskontran hoitaja paperisista laskuista näpyttele myyntilaskuja käsityönä tietokoneelle ao ostajien tietoihin.[/quot
Kyllä on organisaatioita, missä osa laskuista naputellaan käsin järjestelmään, josta ne tulostuvat asiakkaille (paperisena tai e-laskuina). Esim. oppilaitoksissa on paljon työtoimintaa ulkopuolisille asiakkaille (ei siis opiskelijoille, jotka ovat ns. järjestelmissä).
Tulikohan noissa vielä täsmäyttäminen, eli viikottain kannattaisi täsmäyttää laskutus / myre / avoimet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tyyppinen ihminen ettei vaan ehdi työaikana.
Älä höpise, kun et asiasta mitään tiedä. Idiootti.
Myyntireskintralla on suuria vaikutuksia yhtiön talouteen
- se laatii ja lähettää kaikki laskut
- seuraa niiden eräpäiviä
- seuraa saapuvia suorituksia, että millon laskut on maksettu
- perintä
- avl kirjaukset
- karhuaa erääntyneitä, eli maksamattomia laskuja
- raportoi asiat kirjanpitoon
- jneYrityisen tileillä ei ole rahaa maksaa yrityisen omia laskuja, ellei
asiakkaat laskujaan maksa ajoissa?Koko ajan oltava kirjanpidossa tieto, mikä on yrityisen taloudellinen
tilanne.Helppo huudella paskaa sista, jos ikänänsä ole missään toimistotöissä ollut!
Olin työikäni toimustotöissä. Kirjanpitäjä tietää tilanteen, myyntireskonta hoitaa tietokoneella myyntilaskut ja karhuamisajot.
Jos puhutaan vain myyntireskontran töistä.
Sinä puhut ihan muusta tehtävästä, kirjanpitäjän ja nk pääkassan ( maksaminen, pankkitilit) tehtävistä.
On ihmisiä jotka työakan seurustelevat, selaavat facebookkiaan, hoiravat yksityisasioitaan, kolmelta tulee se hätä, taas pitää jäädä ylitöihin.
Kyllä esim. viitteettömät maksusuoritukset kirjataan myyntireskontrassa, ei kirjanpidossa.
Tähän tarvitaan pankkitilien seurantaa ja viitesuoritusten sähköistä noutamista pankeista.
Myös laskujen maksu päivittäin (ajo sähköisesti) on myynrireskin työtä.
Näin itseni kohdalla, tehnyt töitä kymmeniä vuosia ja iso kunnallinen lafka kyseessä.
No onko se työ niin salaista vai oletteko kaikki myyntireskat niin ylityöllistettyjä ettei edes aihe vapaalle -ehdi?