Iltapäiväkerhon maksun tuplaus aiheuttaa vain sen että pikkukoululaiset on jatkossa iltapäivät yksin kotona
Kovin moni ei lähde maksmaan 160 euroa kuussa siitä että lapsi saa hengailla koulussa vähän pidempään ja saa jonkun näkkileipäivälipalan.
Kommentit (51)
Vertailun vuoksi: asun Ruotsissa ja kotikunnassamme ip-toimintaa on 1-6-luokkalaisille. Maksaa noin 80 e/kk. 1-3-luokille on samat opettajat ja tilat kuin koulupäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoin kysymys kuuluukin, onko yhteiskunnan maksettava lapsiperheiden puolesta kaikki vai voidaanko edellyttää, että myös vanhemmilla on taloudellinen vastuu. Jo se aikaisempi 80 e/kk eli noin 1.3 e/h olikin vanhemmille ihan liian kamala summa siitä, että lapsi on ohjatussa toiminnassa.
Ja vielä isompi kysymys kuuluu, että haluaako yhteiskunta tähän maahan uusia veronmaksajia ja työntekijöitä. Jos ei, niin sitten tietenkin on vanhempien oma asia kustantaa lastensa eläminen. Mutta sitten aikanaan kun nämä lapset menevät töihin, niin palkan he saavat luonnollisesti verovapaasti.
Voidaanko sopia, että jos perhe haluaa yhteiskunnan maksavan lapsen kulut, niin yhteiskunta saa sen lapsen samantien itselleen? Säästyisi moni lapsi juopoilta ja laiskoilta vanhemmilta ja saisi rakastavan kodin ja hyvän lapsuuden.
Iltapäiväkerhot ovat aika uusi kunnan tarjoama palvelu, joten miten lapset 2000-luvun alussa pärjäsi, kun kerhoja ei ollut?
Mä aloitin ekaluokan vuonna '86 ja olin 2 vuotta koululaisten iltapäivähoidossa ja sen jälkeen monta päivää viikossa koulussa erilaisissa kerhoissa tuntienpäätyttyä.
Aamu- ja iltapäivätoiminta alkoi lakisääteisenä vuonna 2003.
40e viikossa ? Ei musta paha, maksettava vaan mitä pyydetään, lapsi menee edelle. Nimim pienituloinen
Kiva kun täällä maksaa 120 kuussa ja jo sen maksaminen on ollut ongelma.
Yhteiskunnallisten palveluiden tuottaminen ei ole ilmaista. Ihmisiltä ei saisi unohtua se, että jokaisen palvelun joku maksaa. Hyvä, että maksut nousee! Se maksaa, joka käyttää!
Olen itse ollut 70-luvulla ip:kerhossa, että niin uusi kunnallinen palvelu:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoin kysymys kuuluukin, onko yhteiskunnan maksettava lapsiperheiden puolesta kaikki vai voidaanko edellyttää, että myös vanhemmilla on taloudellinen vastuu. Jo se aikaisempi 80 e/kk eli noin 1.3 e/h olikin vanhemmille ihan liian kamala summa siitä, että lapsi on ohjatussa toiminnassa.
Ja vielä isompi kysymys kuuluu, että haluaako yhteiskunta tähän maahan uusia veronmaksajia ja työntekijöitä. Jos ei, niin sitten tietenkin on vanhempien oma asia kustantaa lastensa eläminen. Mutta sitten aikanaan kun nämä lapset menevät töihin, niin palkan he saavat luonnollisesti verovapaasti.
Voidaanko sopia, että jos perhe haluaa yhteiskunnan maksavan lapsen kulut, niin yhteiskunta saa sen lapsen samantien itselleen? Säästyisi moni lapsi juopoilta ja laiskoilta vanhemmilta ja saisi rakastavan kodin ja hyvän lapsuuden.
Iltapäiväkerhot ovat aika uusi kunnan tarjoama palvelu, joten miten lapset 2000-luvun alussa pärjäsi, kun kerhoja ei ollut?
Mä aloitin ekaluokan vuonna '86 ja olin 2 vuotta koululaisten iltapäivähoidossa ja sen jälkeen monta päivää viikossa koulussa erilaisissa kerhoissa tuntienpäätyttyä.
Ahaa, ai lakisääteisyyttäkö tässä tarkoitettiinkin? Se on tietty uutta, toisin kuin itse ip-toiminta.
Vierailija kirjoitti:
Lakisääteinen vuodesta 2003 alkaen, ennen sitä vanhemmilla ei ollut mitään mahdollisuutta vaatia ko. palvelua. Vähän samalla tavalla 70-luvulla päivähoidossa oli alle 40% lapsista eli isä tai äiti tai hoitaja hoiti lapset, miksi emme siis palaisi siihen aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, ai lakisääteisyyttäkö tässä tarkoitettiinkin? Se on tietty uutta, toisin kuin itse ip-toiminta.
Ennen lakisääteisyyttä maksun sai määrätä vapaasti, vanhemmat eivät voineet vaatia lapselleen ip-hoitopaikkaa, systeemi ei ollut organisoitu kyten nyt (ei ollut mitään muodollisia vaatimuksia hoitajille, siellä saattoi olla kuka tahansa lapsista kiinnostunut eläkeläinen). Tietty sen voi rinnastaa nykyisiin ip-kerhoihin, mutta samaa niissä oli vain nimi. Naapurin eläköitynyt mielisairaanhoitaja kävi katsomassa lasten perään, ettivät teloneet itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakisääteinen vuodesta 2003 alkaen, ennen sitä vanhemmilla ei ollut mitään mahdollisuutta vaatia ko. palvelua. Vähän samalla tavalla 70-luvulla päivähoidossa oli alle 40% lapsista eli isä tai äiti tai hoitaja hoiti lapset, miksi emme siis palaisi siihen aikaan?
Aivan. Miksei ne lapset nyt vaan sais viettää aikaa kotona tai ulkona toisten lasten kanssa? Miksi niihin kerhoihin pitää mennä?
80-luvulla oli jo ippe