Pakkosaunominen on ällöttävää!
Suomalaiset ovat kyllä sairaita, kun joka välissä pitää mennä saunaan. Sen ymmärrän, että sinne mennään läheisten ihmisten kanssa, mutta kun työpaikankin tapahtumissa saunominen on yksi ohjelmanumero. Mennään saunaan työkavereiden tai jopa vieraiden ihmisten kanssa.
Miten joku voi olettaa, että kaikille sopii hyppiä alastomana muiden kuin oman kumppanin tai muiden läheisten edessä? Tällainen olettaminen on törkeää, siinä unohtuu hienotunteisuus täysin. Ja on turha selittää, kuinka saunominen on suomalaisille niin luonnollista. Eivät kaikki suomalaiset pidä saunomisesta.
Ulkomaalaisetkin monesti ihmettelevät tätä holtitonta nakuna hyppimistä ja hieman kiusaantuvatkin siitä, etenkin jos joutuvat itse tekemään niin. Ja tässä he ovat aivan oikeassa. Suomalainen saunomiskulttuuri ei kunnioita ihmisen yksityisyyttä lainkaan.
Kenenkään ei ole pakko olla alasti vähän vieraampien ihmisten seurassa.
Kommentit (84)
Onko tämä joku sukupolvikysymys? Olen 90-luvulla syntynyt, eikä koskaan ole missään pakotettu saunaan tai katsottu oudosti, jos ei ole mennyt. Etenkin naiset mun mielestä useammin skippaa saunan kuin menee sinne. Kerran olin saunaillassa jossa oli 15 naista, ja vain kaksi meistä saunoi.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ällötä yhtään saunoa kumppanin tai muiden läheisten ihmisten kanssa. Mutta pointti on siinä, että he ovat läheisiä. Se ratkaisee.
On todella luonnotonta olla alasti tuota vieraampien ihmisten kanssa. Ja sitä tunnetta ei tosiaan kunnioiteta Suomessa yhtään.
Komppaus tälle. Alastomuudessa muiden kuin oman kumppanin kanssa ei ole mitään luontevaa tai luonnollista.
Suomalaiset jaksavat aina vouhkata siitä, miten mahtavaa on, kun täällä ei olla estyneitä vaan istutaan pyllyt vierekkäin kenen kanssa tahansa. En tajua sen hienoutta yhtään. Minusta siinä on ollut aina kyse siitä, että suomessa ei osata kunnioittaa ihmisten rajoja eikä oikeutta yksityisyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko, ei. Mutta saa kyllä kuunnella sitten huomautuksia seuranpetturuudesta ymv. Sillä aikaa kun muut saunoo, istut yksin odottelemassa ja tunnet itsesi ihan ulkopuoliseksi, pohdit, että lähtiskö kotiin, vai mitä tehdä. . .
Anteeksi, että sanon näin tiukasti, mutta tämä kommentti on ROSKAA. Saunapetturuus? Höpö höpö, ikinä kuullutkaan! Tuntea itsensä ulkopuoliseksi? Ihan hullua, onhan siellä saunaillan viettopaikassa varmasti luettavaa, pelattavaa, välipalaa, juotavaa. Tyhjästä on tämä valitus nyt nyhjäisty!
Kieltämättä. Eikä ole edes kyse mistään sekasaunomisesta (joka on yksi painajaisteni aiheista), vaan ihan poikaporukan keskenäisestä illanvietosta. Aina pitää saunoa. Kaikkien.
Ennen häpesin vain katkarapumunaani ja nyt lihoneena hävettää koko keho. Olenkin viime aikoina järjestelmällisesti kieltäytynyt jokaisesta illanviettokutsusta. Säästyypähän tuijottelulta ja vittuilulta.