Salitreenaajat joilla selkäongelmia
Eli onko täällä ketään joka treenaa aktiivisesti salilla selkäongelmista huolimatta? Itsellä ollut 10 vuotta kroonista selkäkipua, koko selkä lannerangasta kaularankaan saakka rappeutunut, lisäksi löytyy pullistumaa ja välilevytyräkin. Millaisia ohjeita olette saaneet, mitä saa tehdä, mitä ei jne.kaikki kokemukset ja vinkit otetaan ilolla vastaan! Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (11)
Ei ole samoja (yhtä vakavia) ongelmia kuin ap:lla, mutta olen huomannut pilateksen auttavan lisäliikuntana ja sen, että kahvakuulailu ei sovi yhtään.
Olen tänä vuonna 40 täyttävä nainen.Ja tosiaan ei päivää ilman kipuja. Mutta mikä ei tapa niin (kai?) vahvistaa...
Kannattas varmaan käydä fysioterapeutilla ja ortopedillä jotka neuvoo mitä sinun siellä salilla kannattaa tehdä ja mitä jättää tekemättä
Jep... Olen kyllä tän 10 vuoden aikana käynytkin, mutta nyt haluaisin nimenomaan muiden selkäkivuista kärsivien kokemuksia kuulla..
Juuri irtisanoin kuusivuotisen salijäsenyyden koska ihan kaikki pahentaa kipua. Yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista on yritetty fysioterapeuttikoulutetun personal trainerini kanssa. Kotona koitan nyt vain liikuttaa selkää perusaskareilla, muuhun en enää kykene.
Epäterveellistä toimintaa tuo punttien nostelu.
Ei kannata. Itse jaksoin kaksikymmentävuotta kivuista huolimatta ja lopuksi puhkesi keskivartaloon tyräkin. Eli suolet pullahti painoja nostaessa läpi vatsalihaksista.
Kerkesin suorittaa pilatesohjaajan koulutuksenkin ja opettelin syvien vatsalihasten hallinnan ja sen lisäksi osaan neuvoa miten niitä käytetään. Ei vaan kroppa ole sellainen että kestäisi useiden päivien treeniä viikossa.
Kaikista ei ole huippu-urheilijoiksi. Kannattaa kuunnella kipua ja vaihtaa vaikka kävelyyn. Kävelyn olen todennut hyväksi liikuntamuodoksi.
Teette jotain väärin ja väärät tavoitteet. Miehille voin neuvoa sen verran että vähentäkää niitä painoja puoleen siitä mitä nostaisitte. Helvetin hölmöä ähertää ellette oikeasti ole urheilijoita. Urheilijat eivät käy töissä vaan tekevät juttuaan kokopäiväisesti.
Moni on rikkonut itsensä tahallaan kun on kuvitellut olevansa kova.
Voi sitä nostaa sisulla sen satakiloa mutta mitä se tekee vuosien saatossa kropalle?
Suosittelen myös kävelyä ja uintia näille ääliöille.
Minulla skolioosi ja siihen liittyvät alaselkäkivut. Kivut pysyvät nimenomaan kurissa säännöllisellä kuntosaliharjoittelulla ja palaavat, jos pidän taukoa liikaa. Vatsa- ja selkälihastreeni on mukana joka kerralla, muuten on jalkapäivää ja yläkropan päivää erikseen. En ole mikään huipputreenaaja, käyn 2-3 krt viikossa ja tärkein syy juuri kipujen pitäminen poissa.
En osaa antaa neuvoja, kannattaa kysyä ammattilaisilta. Tsemppiä!
Mulla hävisi selkäkivut salilla. Oli mm iskias. Teen paljon jalka- ja pepputreeniä ja jonkin verran selkää. Kun isot lihakset on kunnossa, selkäkin voi paremmin ja ryhti paranee. En nostele tankoja. Ei ole kipuja enää, vuosikausia niistä kärsin. Teen ihan omalla ohjelmalla omaa kroppaa kuunnellen, enköhän sen itse kuitenkin paremmin tunne kuin joku ulkopuolinen. Jos on paljon selkävaivoja, kannattaa kysyä ammattilaiselta (fysioterapeutti ym) mitä edes saa tehdä.
Joo, salille menossa kun saan syötyä.
Samat viat kuin sulla, ikää 40v.
Fysioterapeutin kanssa käyty salilla, olen ollut myös keskus-sairaalassa
Kuntoutuksessa ym.
Asennon hallinta, syvien lihasten aktivointi tärkeintä, kipurajoja ei saa ylittää, pienillä painoilla pitkiä sarjoja.
Ap ikä m/n?