Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkosaunominen on ällöttävää!

Vierailija
21.01.2016 |

Suomalaiset ovat kyllä sairaita, kun joka välissä pitää mennä saunaan. Sen ymmärrän, että sinne mennään läheisten ihmisten kanssa, mutta kun työpaikankin tapahtumissa saunominen on yksi ohjelmanumero. Mennään saunaan työkavereiden tai jopa vieraiden ihmisten kanssa.

Miten joku voi olettaa, että kaikille sopii hyppiä alastomana muiden kuin oman kumppanin tai muiden läheisten edessä? Tällainen olettaminen on törkeää, siinä unohtuu hienotunteisuus täysin. Ja on turha selittää, kuinka saunominen on suomalaisille niin luonnollista. Eivät kaikki suomalaiset pidä saunomisesta.

Ulkomaalaisetkin monesti ihmettelevät tätä holtitonta nakuna hyppimistä ja hieman kiusaantuvatkin siitä, etenkin jos joutuvat itse tekemään niin. Ja tässä he ovat aivan oikeassa. Suomalainen saunomiskulttuuri ei kunnioita ihmisen yksityisyyttä lainkaan.

Kenenkään ei ole pakko olla alasti vähän vieraampien ihmisten seurassa.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakkosauna? Rakastan saunomista mutta en mene työ tai kaveriporukalla enkä sukulaismiesten kanssa.

Vierailija
42/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nää saunanegatiiviset ja alastomuuspelkoiset on läskejä.

En muuten ole, terveisin aloittaja. Seuraavaksi varmaan veikkaillaan traumaattista suhtautumista omaan kehoon.

Miksi sitten siellä saunojien joukossa on ei-niin-mallimittaisia ihmisiä? Ja toisaalta saunaa välttelevissä niitä aivan normaalipainoisia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on haukuttu homoksi. Onhan se loogista, jos ei halua viettää aikaa alastomien samaa sukupuolta olevien seurassa.

Vierailija
44/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vaikka kuinka sanot jämäkästi että en lähde ja piste, niin ei se välttis auta perseensilmän vertaa. Turha haukkua heti joku siellä selkärangattomaksi mössöksi. Mössö on housussas!

Vierailija
45/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se saunominen vaan on ns. pakollista melkein aina. Sosiaalinen paine on hirveä ja jos ei halua saunaan mennä, täytyy sitä selitellä ja keksiä tekosyitä. Itse inhoan saunaa, mutta koska en kestä sitä apinoiden mölisevää ihmettelyä ja julkista häpäisyä, kömmin alistuneesti lauteille ja yritän olla pyörtymättä kuumuudesta ja vitutuksesta. 

Vierailija
46/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkosaunomisessa ihmisiä ahdistaa lähinnä se oma läskiys, pelätään että aletaan niille makkaroille nauramaan. Miehillä lisäksi kullin kokoon littyvät itsetunto-ongelmat. Ja tottahan se on; itse ainakin katson jos joku on läski tai sillä on pieni muna. En toki sano sitä, mutta ajattelen sitäkin enemmän.

Mukavia saunomisia :D

Vierailija
47/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa jos kieltäytymistä ei ymmärretä/hyväksytä on syytä katsoa seuraa jossa liikkuu uudestaan....

T. Himosaunoja joka ei koskaan ole vaatinut ketään saunomaan vaikka illan viettoihin saunominen hyvin usein kuuluukin

Vierailija
48/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se lihavuus ole paljastunut jo ennen saunaan menoa.

Vierailija
49/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkosaunomisessa ihmisiä ahdistaa lähinnä se oma läskiys, pelätään että aletaan niille makkaroille nauramaan. Miehillä lisäksi kullin kokoon littyvät itsetunto-ongelmat. Ja tottahan se on; itse ainakin katson jos joku on läski tai sillä on pieni muna. En toki sano sitä, mutta ajattelen sitäkin enemmän.

Tästä kommentista selviää erinomaisesti näiden pakkosaunottajien ÄO. Ehkäpä aivot ovat jatkuvissa löylyissä jo pehmenneet? Hahhah.

Vierailija
50/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä kommentista selviää erinomaisesti näiden pakkosaunottajien ÄO. Ehkäpä aivot ovat jatkuvissa löylyissä jo pehmenneet? Hahhah.

Höpsistä. Nuo jatkuvat paskapuheet alhaisista verenpaineista sun muista ovat ihan tuubaa. Jengi pelkää sitä saunaa vain ja ainoastaan erilaisista ulkonäöllisistä ja itsetunnollisista syistä. Läskit yms. kyllä tämän sisimmässään tietävät miten vittumaista sinne saunaan on kömpiä makkaroiden heiluessa, kun ne kovaäänisimmät pakkosaunottajat ovat laihoja ja normaalivartaloisia päällepäsmäreitä. Tähän alitajuiseen pelkoon on ehdollistuttu jo kouluaikona, ja perinne jatkuu työpaikan saunailloissa.

Vierailija
51/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en sauno porukassa ja erittäin harvoin yksin tai mieheni kanssa. Vihaan kuumuutta, haluan rentoutua, olla hiljaa.   Tähän omituisuuteeni on jo onneksi totuttu ja olen oppinut jo menemään omia teitäni ja keksimään ajanvietettä kun muut ovat TUNTITOLKULLA saunassa. 

Vierailija
52/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa jos kieltäytymistä ei ymmärretä/hyväksytä on syytä katsoa seuraa jossa liikkuu uudestaan....

T. Himosaunoja joka ei koskaan ole vaatinut ketään saunomaan vaikka illan viettoihin saunominen hyvin usein kuuluukin

Juuri näin!

t. saunoja joka ei sauno edes joka viikko eikä joka saunaillassa

Vierailija
53/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jengi pelkää sitä saunaa vain ja ainoastaan erilaisista ulkonäöllisistä ja itsetunnollisista syistä. Läskit yms. kyllä tämän sisimmässään tietävät miten vittumaista sinne saunaan on kömpiä makkaroiden heiluessa, kun ne kovaäänisimmät pakkosaunottajat ovat laihoja ja normaalivartaloisia päällepäsmäreitä. Tähän alitajuiseen pelkoon on ehdollistuttu jo kouluaikona, ja perinne jatkuu työpaikan saunailloissa.

No selitähän sitten, miksi niissä innokkaissa saunojissa on läskejä ja saunomista vastustelevissa normaalipainoisia.

Vierailija
54/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän aikuinen ihminen osaa sanoa, jos ei jotain halua tehdä, eikö? Tämä kuulostaa vähän teinimeiningiltä tyyliin että on muka sosiaalinen paine olla käyttämättä pipoa, "kun kukaan kaverikaan ei käytä..." Kasvakaahan aikuisiksi älkääkä valittako turhasta, ei sinne saunaan todellakaan ole mikään pakko mennä ja se sosiaalinen pakko on teidä korvien välissä.

Ja taas näitä, että kun minulla ei ole ongelmaa asiasta, niin ei silloin muillakaan. Tule itse pois siitä tynnyristä, jossa olet kasvanut ja huomioi, että on muunlaisiakin ihmisiä ja tilanteita, kuin ne joissa sinä olet ollut.

Työskentelen itse miesvaltaisella alalla ja olin pitkään sellaisessa yksikössä, jossa oli vain yksi nainen minun lisäkseni. Aina piti varata sille saunomiselle aikaa, jos oli jotain yhteisiä yksikköpäiviä tms. ja kokouspaikka valittiin myös sen mukaan, että varmasti pääsi saunaan. Kerta toisensa jälkeen kieltäydyin yhteissaunasta, kun en vaan millään koe luontevaksi olla alasti vastakkaista sukupuolta olevan esimieheni kanssa. Joskus annettiin yksikön toisen naisen kanssa periksi jankkaamiselle ja mentiin kahdestaan saunaan. No kas kummaa, hetken lauteilla istuttuamme sisään törmää pomo ja muita yksikön ukkoja, kun eivät kuulemma jaksaneet odottaa omaa vuoroaan.

Ymmärrän siis AP:n ärtymyksen hyvin.

Vierailija
55/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nää saunanegatiiviset ja alastomuuspelkoiset on läskejä.

Sinun logiikalla nää saunapositiiviset haluavat esitellä itseään, vai? Tämän he yleensä jyrkästi kieltävät. Että minäkö muka haluaisin esitellä vartaloani menemällä alasti saunaan työporukan tai minkä tahansa porukan konssa.

Koskahan meidän lähikauppa muuten alkaa tarjoomaan mahdollisuutta saunoa muiden kaupassa kävijöiden kanssa, Suomessa kun ollaan.

Vierailija
56/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt kirjastoissa ainakin jo yhteissaunat on?

Vierailija
57/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aikuinen ihminen ei osaa sanoa ei saunomiselle, on varmaan kotona itkettävä kuinka joutui "pakotetuksi" saunaan.

Vierailija
58/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kaveriporukat voivat yhdessä pitää saunailtoja, mutta en ymmärrä, miksi opiskelijaporukalla tai työporukalla jokaiseen illanviettoon pitää tunkea se sauna mukaan. Joo, jotkut tykkäävät saunoa, mutta miksi se pitää aina yhdistää tuollaisiin tapahtumiin? Kyllä se tunne on aika ulkopuolinen, kun kaikki työasiat keskustellaan saunanlauteilla miesporukassa ja itse jää kaiken sen ulkopuolelle, kun ei tykkää saunoa tällaisissa illanvietoissa vaan vain yksin/miehen kanssa kotona. Kyllähän siellä yleensä jotain juttuseuraa jää, mutta ei kysymys ole siitä. Vaan siitä, ettei ole kivaa tälläytyneenä istua jossain kosteassa tilassa ja katsella, kun miehet ramppaa pyyhkeet päällä ja jotkut munasilleen olotilan kautta ulos viilentymään. Minua ei kiinnosta nähdä työkavereitani puolialastomina ja hikisinä. Eniten vituttaa se sosiaalinen pakko osallistua näihin tilaisuuksiin, vaikka mieluummin jäisin kotiin. Mutta minkäs teet, kun kaikki osallistuvat firman illanviettoihin ja pois jäämällä teet itsestäsi "huonon" työntekijän.

Vierailija
59/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aikuinen ihminen ei osaa sanoa ei saunomiselle, on varmaan kotona itkettävä kuinka joutui "pakotetuksi" saunaan.

Onko sinun yleensäkin vaikeaa ymmärtää lukemaasi? Kysymyshän ei useinkaan ole siitä, ettei osattaisi kieltäytyä, vaan siitä, mitä se aiheuttaa. Lueteltu on jo mm. sosiaalisia syitä, kuten yksin jääminen muiden rupatellessa saunassa. 

Vierailija
60/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän aikuinen ihminen osaa sanoa, jos ei jotain halua tehdä, eikö? Tämä kuulostaa vähän teinimeiningiltä tyyliin että on muka sosiaalinen paine olla käyttämättä pipoa, "kun kukaan kaverikaan ei käytä..." Kasvakaahan aikuisiksi älkääkä valittako turhasta, ei sinne saunaan todellakaan ole mikään pakko mennä ja se sosiaalinen pakko on teidä korvien välissä.

Ja taas näitä, että kun minulla ei ole ongelmaa asiasta, niin ei silloin muillakaan. Tule itse pois siitä tynnyristä, jossa olet kasvanut ja huomioi, että on muunlaisiakin ihmisiä ja tilanteita, kuin ne joissa sinä olet ollut.

Työskentelen itse miesvaltaisella alalla ja olin pitkään sellaisessa yksikössä, jossa oli vain yksi nainen minun lisäkseni. Aina piti varata sille saunomiselle aikaa, jos oli jotain yhteisiä yksikköpäiviä tms. ja kokouspaikka valittiin myös sen mukaan, että varmasti pääsi saunaan. Kerta toisensa jälkeen kieltäydyin yhteissaunasta, kun en vaan millään koe luontevaksi olla alasti vastakkaista sukupuolta olevan esimieheni kanssa. Joskus annettiin yksikön toisen naisen kanssa periksi jankkaamiselle ja mentiin kahdestaan saunaan. No kas kummaa, hetken lauteilla istuttuamme sisään törmää pomo ja muita yksikön ukkoja, kun eivät kuulemma jaksaneet odottaa omaa vuoroaan.

Ymmärrän siis AP:n ärtymyksen hyvin.

Joo, eikö ole kummallista. Joku turvis oli mennyt uimahallissa naisten suihkutiloihin ja siitä nousikin melkoinen meteli. Saunaan tunkeminen yhtä aikaa naisten kanssa onkin sitten ihan hyväksyttävää? ... Niin tota öh?  kun se on sauna?