Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkosaunominen on ällöttävää!

Vierailija
21.01.2016 |

Suomalaiset ovat kyllä sairaita, kun joka välissä pitää mennä saunaan. Sen ymmärrän, että sinne mennään läheisten ihmisten kanssa, mutta kun työpaikankin tapahtumissa saunominen on yksi ohjelmanumero. Mennään saunaan työkavereiden tai jopa vieraiden ihmisten kanssa.

Miten joku voi olettaa, että kaikille sopii hyppiä alastomana muiden kuin oman kumppanin tai muiden läheisten edessä? Tällainen olettaminen on törkeää, siinä unohtuu hienotunteisuus täysin. Ja on turha selittää, kuinka saunominen on suomalaisille niin luonnollista. Eivät kaikki suomalaiset pidä saunomisesta.

Ulkomaalaisetkin monesti ihmettelevät tätä holtitonta nakuna hyppimistä ja hieman kiusaantuvatkin siitä, etenkin jos joutuvat itse tekemään niin. Ja tässä he ovat aivan oikeassa. Suomalainen saunomiskulttuuri ei kunnioita ihmisen yksityisyyttä lainkaan.

Kenenkään ei ole pakko olla alasti vähän vieraampien ihmisten seurassa.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä sinne saunaan voin mennä jos on ihan pakko mutta en tykkää siitä että sen jälkeen pitää taas laittaa tukka ja meikata ( toki ymmärrän että punakkanaamaisilla kouvolatukilla ei ole tätä huolta). Mieluiten pukeudun saunan jälkeen vaan pyjamaan ja painun omiin pehkuihini.

Vierailija
22/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja on turha selittää, kuinka saunominen on suomalaisille niin luonnollista. Eivät kaikki suomalaiset pidä saunomisesta.

Ei kai sitä tilastollista tosiasiaa että 9/10 suomalaisista pitää saunomisesta tarvitse mitenkään erityisesti selittää. Se on aika yksinkertaista.  Se, miksi näin on, voisikin kaivata selityksiä. Onko tästä aiheesta jotain oikeata tutkimusta tehty, tietääkö kukaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse saunon aina yksin koska siten saa omaa rauhaa ja löylyä niin paljon tai vähän kun haluaa. Inhottaa ajatus olla alasti vieraiden/kavereiden kanssa.

Samoin.

Menkää kylään ja rouvilla meikit ja hiukset laitettu... Sitten pitää saunoa. Koska kuuluu asiaan. Nojaa. En ymmärrä. En tykkää joukkosaunomisesta, mutten tykkää jääkiekosta/formuloistakaan, enkä tuppisuumentaliteetista...

Muut saavat toki saunoa niin paljon kuin haluavat ja kenen kanssa vain.

Vierailija
24/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja on turha selittää, kuinka saunominen on suomalaisille niin luonnollista. Eivät kaikki suomalaiset pidä saunomisesta.

Ei kai sitä tilastollista tosiasiaa että 9/10 suomalaisista pitää saunomisesta tarvitse mitenkään erityisesti selittää. Se on aika yksinkertaista.  Se, miksi näin on, voisikin kaivata selityksiä. Onko tästä aiheesta jotain oikeata tutkimusta tehty, tietääkö kukaan?

Lähde, kiitos.

Kyllä, monet suomalaiset pitävät saunomisesta, mutta sitä ei olekaan nähtävästi tutkittu, kenen kanssa. Varmaan useimmille sopii saunoa läheisten ihmisten kanssa.

Luvut voisivat olla toisenlaiset, jos kysyttäisiin, kiinnostaako saunominen puolituttujen tai ventovieraiden kanssa. Tätä saunaintoilijat eivät tunnu tajuavan.

Vierailija
25/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi vitsi, mä rakastan saunomista! Käyn yleisissä saunoissa viikottain, mussään muuaalla ei olla niin sulassa sovussa, herrat ja narrit. Niitä naisia jotka eivät sauno, pidän turhamaisina kanoina, eikä niitä kauaa kutsutakaan. Sekasauna on myös jees, kerrankin joku ottaa kunnon löylyt. Työpaikan saunailloissa löytyy ne parhaat tyypit ja sen perusteellahan työtkin sitten jaetaan:) illalla taas kunnon löylyt ja avantoon <3

Vierailija
26/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun naama oo etityosen punakka saunan jälkeen, lähinnä kuulas:) eikä kouvolatukkakaan uponnut, on pitkät paksut hiukset, jotka laitan kieputettuna nurturalle, eli tulee kiharat. Usein yhdistän saunan vielä treeniin, eli olen kyllä aika kivassa iskussa:)

Vierailija
27/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi vitsi, mä rakastan saunomista! Käyn yleisissä saunoissa viikottain, mussään muuaalla ei olla niin sulassa sovussa, herrat ja narrit. Niitä naisia jotka eivät sauno, pidän turhamaisina kanoina, eikä niitä kauaa kutsutakaan. Sekasauna on myös jees, kerrankin joku ottaa kunnon löylyt. Työpaikan saunailloissa löytyy ne parhaat tyypit ja sen perusteellahan työtkin sitten jaetaan:) illalla taas kunnon löylyt ja avantoon <3

Hyi helvetti. Oikein esimerkki siitä, kuinka tämä ällöttävä saunomiskulttuuri on lävistänyt työelämänkin.

Vierailija
28/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo ja muttakun! Ei ole pitkä aika kun viimeksi kieltäydyin kohteliaasti menemästä saunaan kun oltiin tupareissa, niin siitä nousi hirweeeee halooo! "ei voi olla totta! Etkö muka lähde saunaan?" " No lähtisit nyt seuraan!"  että kyllä se tämmönen mankuminen on aika raivostuttavaa.. ja sitä mankumista jatketaan ja jatketaan. Vieläpä sen  jälkeen kun tulevat saunasta pois niin alkaa taas " aaaah, olipa ihanat löylyt! olisit vaan sinäkin kuule tullut!"  "Nyt jäit kyllä paljosta paitsi, meillä oli ihan hullun hauska saunareissu!" jne jne

Vierailija
29/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin keksiä mikä tässä ketjussa on nyt se suurin ongelma, ja mikä mahtaisi olla ratkaisu.

Ap inhoaa saunomista ja ei halua olla alasti vieraiden nähden. Kuulemma ulkomaalaisetkin kiusaantuu. Pitäisikö suomalaisten lopettaa yhdessä saunominen siksi, että ap:n kaltaiset ihmiset tai satunnainen ulkomaalainen ei halua että muutkaan saunoo silloin kun he eivät halua?

Kyllä minä ainakin tykkään käydä saunassa, lämmitän sen näillä pakkasilla muutaman kerran viikossa ja käyn siellä yksikseni. En silti firman pikkujouluissa mennyt saunaan. Ei kukaan pakottanut, ei häirinnyt minua että jotkut saunoivat. Oli meitä muitakin jotka istuivat sisällä vaan juttelemassa kun muut kävivät paljussa. Eipä olisi tullut mieleenikään alkaa kieltämään toisia menemästä.

En tosiaan vieläkään ymmärrä miten joku voi kritisoida tätä. Mikä tässä on se ongelma? Tai tarjottu ratkaisu?

Vierailija
30/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se jotenkin helkkarin hullunkurista. On vaikka firman tilaisuus, ehkäpä joku palaverikin siinä tai tiedotusluonteista asiaa. Pomo puhuu tulevaisuuden näkymistä.

Sitten yhtäkkiä kaikki  painattavat mennä pesulle, tuosta vaan ja kesken kaiken. Jos joku pullikoi vastaan, häntä maanitellaan pesulle. Uhri miettii tuskissaan, että haisenko mä hielle, vai miks?

Jos mukana on ulkomaalaisia, heille ei edes anneta vaihtoehtoa. Saunaan vaan ja pulinat pois.

Vierailija
31/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Ap:n kanssa täysin samaa mieltä. 

En todellakaan halua saunoa työyhteisöni jäsenten kanssa. Minullakaan kysymys ei ole siveydestä tai huonosta itsetunnosta, vaan koko saunailtakulttuurista.

Omassa työpaikassani joku teki ehdotuksen yhteisestä saunaillasta. Onneksi olin paikalla, ja sanoin, että ei ole hyvä idea, itse ainakin osaan peseytyä kotonakin.  Idea haudattiin. 

Aiemmassa työpaikassani järjestettiin liikuntapäivä, eikä muuta peseytymismahdollisuutta ennen illallista ollut kuin yhteissauna. Hyi! Minua ei kiinnosta nähdä kunnanjohtajan rouvaa tisseinensä hikisenä. Kaamea näky. Olisin halunnut säilyttää illuusion tyylikkäästä rouvasta. 

Tosiaan, missään muussa sivistysvaltiossa ei hengailla työkavereiden kanssa alasti, eikä peseydytä porukalla. Onneksi kulttuuri on varmaan muuttumassa, luulen. 

Vierailija
32/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ällötä yhtään saunoa kumppanin tai muiden läheisten ihmisten kanssa. Mutta pointti on siinä, että he ovat läheisiä. Se ratkaisee.

On todella luonnotonta olla alasti tuota vieraampien ihmisten kanssa. Ja sitä tunnetta ei tosiaan kunnioiteta Suomessa yhtään. 

Olen supisuomalainen. Kaikissa työpaikoissa joissa olen ollut ja joissa on järjestetty saunaa sisältäviä tapahtumia on ollut ihan normaalia, ettei osa käy saunassa. Joo, on saatettu huudella porukkaa saunaan vaikka tiedetty ettei toinen tai toiset tule, mutta se on ollut siinä. Osa on saunonut, osa ei, pakkoa ei ole ollut mihinkään kenelläkään. Eli noin likemmäs sadan eri ihmisen kokemuksella sitä kunnioitusta on löytynyt. Ihan turhaan syyllistät kaikkia suomalaisia.

Vierailija
33/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä rakastan saunomista. Käyn siellä niin oman äitini kuin anoppini kanssa. Opiskelija-aikoina tuli saunottua parhaiden kavereiden (poikia) kanssa monta kertaa. Ja työporukalla olen saunonut myös, bikineissä kylläkin. Mutta me oltiin 20-30 vuotiaita tuolloin eikä sinne ketään pakotettu. Osa naisista ei halunnut sekasaunoa ja osa ei halunnut saunoa ollenkaan. Ja miksi pitäisi jos ei kerran halua. Hauskempaa siellä saunassa on kun yksi ei istu naama nutturalla ja juokse heti karkuun.

Mutta en mäkään mene saunaan jos on hiukset ja meikit laitettu jo valmiiksi, miehet kyllä saunovat ennen baariin menoa ja muutaman kerran on saanut aika kovasti yrittää iskeä mieheni päähän että mulla menee hiusten kuivumiseen se pari tuntia enkä ole todellakaan saunan jälkeen heti lähtövalmis kuten hän..

Vierailija
34/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi saunaan ei ole pakko kenenkään mennä. Mutta minäkin olen harmikseni törmännyt töykeään käytökseen johtuen saunomattomuudestani.

Itse saunon mieluiten yksin. Kumppanini änkee joskus samaan saunaan, enkä häntä häädä pois, mutta parhaiten viihdyn tosiaan yksin. Käyn suihkussakin mieluiten yksin - vaikka joskus on romanttista käydä yhdessä miehen kanssa suihkussa, niin arjen keskellä mieluiten kyykkyvatkaa ja levittelee persettään sitä ajellessaan ilman yleisöä. Kumppanini lapsuudenperheessä sen sijaan sekasaunominen on perinne: siellä on sekaisin iloisesti appivanhemmat, kälyni ja lankoni kumppaneineen sekä mieheni. Usein ekstrana vielä anoppini vanhemmat. Vain minä puutun, ja se aiheuttaa jatkuvaa närää ja piikittelyä. En ole arvostellut tai kommentoinut muiden ratkaisua mennä yhdessä saunaan, haluaisin vain kaikessa rauhassa toimia itse tavallani. En halua tietää, miltä appivanhempani näyttävät alasti. Ja haluaisin säilyttää jonkinlaisen salaperäisyyden verhon oman kehonikin yllä. En ole lapsuuteni jälkeen nähnyt edes omaa isääni tai veljeäni alasti, eikä se minua haittaa yhtään. Suomi lienee aniharvoja maita, joissa moinen on harvinaista - muissa kulttuureissa suhtaudutaan ehkä häveliäämmin alastomuuteen, mutta toisaalta kunnioittavammin yksityisyyteen. 

Ehkäpä absolutisteista tuntuu vähän samalta? Itselleni viina maittaa, mutta voisin kuvitella, että tuntemukset ovat samankaltaisia, vaikka heillekään ei tule viinaa kukaan väkisin kurkkuun kaatamaan. Kiusallista on se, että jotkut kokevat oikeudekseen olla suhtautumatta kunnioittavasti toisen näkemyksiin: tivaavat perusteluita, pyörittelevät silmiään, yrittävät näpäyttää. Kun joku kieltäytyy tulemasta saunaan, niin miksi ei voisi sanoa vaikkapa vaan "Aaa, aivan. Koita viihtyä sillä aikaa, kun me muut saunomme, jääkaapista löytyy lisää juotavaa ja telkkarin kaukosäädin on korissa pöydän alla.

Vierailija
35/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä sun ongelma oli? Kenenkään ei tosiaan ole pakko saunoa yhtään kenenkään kanssa, kuten niin viisaasti itsekin olet huomannut.

No höh, ei tietenkään ole pakko, mutta kovasti siihen painostetaan ja pidetään outona, jos ei halua saunoa. Ap:n lailla minua inhottaa tuntemattomien kanssa nakuilu. Sen lisäksi kärsin matalasta verenpaineesta, mikä osaltaan tekee saunomisesta epämiellyttävää. Kotona voin silloin tällöin saunoa, kun saan itse lämmittää saunan mahdollisimman miedoksi. Kyläpaikoissa on aina 100-asteiset saunat, kun luullaan, että kaikki sellaisissa pystyvät olemaan. 

Ei tasan varmasti ole 100 astetta

Vierailija
36/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ainakaan eläessäni ole kukaan kertaakaan pakottanut saunaan... Saunon ihan muitta mutkitta seurassa kuin seurassa. En vihaa enkä ällöksy omaa vartaloani enkä kenenkään muunkaan vartaloa. Ei minua ahista.

Vierailija
37/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja teitä selkärangattomia mössöä taas! Joka ketjussa joku itkee täysin tyhjästä ongelmasta jonka voisi ratkaista ihan asiallisella sivistyneellä keskustelulla ihmisten kanssa. Itse en ole koskaan törmännyt ihmisiin joille olisi jotenkin ongelma jos joku ei sauno, itse en esim. Sauno usein vain siksi että olen vaikka käynyt jo aiemmin suihkussa ja siihen en ole koskaan saanut mitään ihmettelyä tai vastalauseita. Mutta jos teitä säälittäviä lapsen tasoisia raukkoja näin painotetaan niin mikset voi vain sanoa esim "anteeksi vaan mutta en vaan yksinkertaisesti halua saunoa eikä asiasta mielestäni tarvi puhua enempää" tai "no, antakaahan jo olla ja menkää saunaan"... Sehän ei auta ketään jos joka asiasta vaan itsekseen (tai netissä) katkerana märehtii mutta sitten aina palaa muiden sylkykupiksi että sais taas sinne omaan katkeruuden pesään vähän polttopuita.

Vierailija
38/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nää saunanegatiiviset ja alastomuuspelkoiset on läskejä.

Vierailija
39/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pre-op-transihmisenä en todellakaan sauno muiden kuin läheisten kanssa. Onhan tuo vähän kaksipiippuinen juttu, toisaalta ikävää, että järjestetään aktiviteetti, johon kaikki eivät voi osallistua, toisaalta en halua olla se ilonpilaaja, jonka takia muut jäävät paitsi hauskasta saunaillasta.

Vierailija
40/84 |
21.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että itse saa valita osallistuuko saunomiseen vai ei? Niin kai teoriassa, mutta kyllä saunasta poisjäävää syyllistetään usein monella tavalla ja silmiä pyöritellen ihmetellään, kun joku ei haluakaan tulla mukaan. Tuntuu myös tosi ulkopuoliselta istua yksin muissa tiloissa ja odotella saunojia palaavaksi. Siellä saunassa on tietysti käyty parhaimmat keskustelut, joita sitten sillä porukalla jatketaan, kun tullaan ulos. 

Kivaahan se varmaan on heille, jotka (ryhmä)saunomisesta tykkäävät, mutta ajattelematonta muita kohtaan. Esim. itselläni on niin alhainen verenpaine, että saunominen tekee olosta todella huonon. Alkaa joka kerran huimata ja kerran olen pyörtynytkin lauteilta ylös noustuani, oltuani maltillisissa löylyissä muutaman minuutin. Siitä on edelleen muistona iso palovamma käsivarressa.

En myöskään voi ymmärtää, miksi juhliin mennään peseytymään. Eikö yleensä ole tapana peseytyä niitä ennen? Samoin kuivata ja laittaa hiukset ja mahdollisesti meikata kasvot etukäteen? Pitkä- ja paksuhiuksisena jo pelkkään föönaamiseen ja hiusten laittoon saa tuhrattua kevyesti puoli tuntia. Siellä kuuman ja hurisevan föönin alla hikisenä ähertäessä ei voi edes olla millään lailla sosiaalinen - tämä argumentti kun tuntuu olevan suosittu. Että on mukamas kiva siinä yhdessä laittautua. Ei ole, ja tuntuu muutenkin älyttömälle ajatukselle lähteä tekemään sitä alusta saakka kyläpaikkaan tai työpaikan iltamaan. Mieluummin nauttisin illasta täysissä pukeissa yhtälailla pukeutuneiden kavereiden tai kollegojen kanssa. 

Toki ymmärrän saunan viehätyksen heille, jotka siellä voivat käydä ja siellä viihtyvät. Silti toivoisin, että nämä pakkosaunomiset loppuisivat varsinkin työpaikkaympyröissä. On niin paljon kivempiakin ympäristöjä tutustua, keskustella ja pitää hauskaa.