Miehen lapsen äiti kiusaa lastaan vaatteiden avulla
Meille tullessaan lapsella on kaikki vaatteet joko 1) liian pieniä 2) rikki 3) tahraisia tai 4) kaikkea edellämainittua
Lapsi ei kehtaa lähteä ulos vaatteissaan, kouluakin olisi huomenna. Uutta vaatetta ostettu, mutta lapsi tahtoo tietysti viedä ne kotiinsa, ja sille tielle jäävät.
Mites tästä selviäisi?
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Ostatte halpoja, mutta siistejä vaatteita niin paljon, että voi viedä joka kerta kotiinsa. Se on pieni hinta lapsen itsetunnosta.
Jos lapsi on joka toinen viikonloppu isällään niin tulee todella kalliiksi sallia se, että kahdesti kuussa kaikki uudet vaikkakin halvat vaatteet, viedään eikä niitä näe enää koskaan.
Ilmeisesti tää on aika tavallinenkin tilanne, meillä oli ihan sama. Meillä kuitenkin toimi se, että samat risat pantiin lapsille ylle, kun palautettiin äidille. Loppui sitten pikkuhiljaa se vedätys, tuli tosin seuraavat konstit tilalle.
Onkohan meillä sama mies ap?
Ei vaan, meillä sama homma. Miehen lapset tyttö 8, poika 6 tulevat joka ikinen kerta meille joko rikkinäisissä tai likaisissa vaatteissa. Pojalla on yleensä jopa samat verkkarit, kun meille tulevat.
Ei ennemmin niin kiinnitetty huomioita edes siihen, että meiltä lähteneet vaatteet ei tullut koskaan takaisin. Mutta jossain vaiheessa kun lasten kaapit olikin täynnä niitä rikkinäisiä vaatteita, päätettiin että nyt siihen tulee muutos.
Nykyään kun lapset tulevat niin saavat vaihtaa vaatteet ja äitin puolen vaatteet laitetaan kaappiin hyllylle ja ne laitetaan takaisin päälle kun ovat lähdössä takasin äitillensä. Toki nyt sukat ja alushousut menee sekasin, mutta housuista ja paidoista pidetään kiinni.
Kaikista oudointa on se, että jossain vaiheessa kannettiin äidin luo kassikaupalla tutulta saamia vaatteita lapsille, mitkä olivat tosi siistejä, mutta yhtäkään vaatekappaletta ei ole lasten päällä näkynyt meille tullessaan. Mitä lie niille on tapahtunut.
Lasten uusi pikkuveikka kuitenki kulkee siisteissä tamineissa suurimman osan ajasta...
Se on kyllä outoa miten monessa eroperheessä lasta käytetään keppihevosena kun halutaan kostaa eksälle jotain. Nämä samat ihmiset pitävät itseään monesti kovinkin fiksuina ja hyvinä ihmisinä, mutta katkeruus eksää kohtaan aiheuttaa sokean pisteen omalle toiminnalle.
Säälittää vaan niiden aikuisten väliin jäävät lapset.
Tässäkin AP:n tapauksessa lapsi varmasti varastelee tavaroita ja vaatteita koska pohjimmiltaan oireilee vanhempien eroa. Ehkä äiti jopa rohkaisee tyttöä viemään kaikkea mukanaan?
Lapsen varastelu on aina huolestuttavaa käytöstä. Lapsi ei välttämättä tee sitä ilkeyttään, vaan jostain on oppinut että uusia tavaroita saa kun entiset vie pois?
Ap:na sanoisin miehelle että rupeaisi tarkasti dokumentoimaan millaisissa vaatteissa muksu tuled viikonloppuna kylään. Ja että mitä on tullut ostettua. Kyllähän miehen eksän pitäisi elareilla kustantaa lapselle vaatteet, ei elareitten maksajan pidä joutua koko ajan ostamaan kaikkea ylimääräistä lisää. Miehen pitää nyt lakata lepsuilemasta ja pistettävä eksälle kampoihin.
Minäkin tiedän samoja tapauksia. Ja kun tätä ketjua lukee, on ap:n ongelma yleinen. MIKSI kukaan äiti ei ole vielä ilmoittautunut tähän ketjuun ja kertonut omia motiivejaan? Av:lla kun on koko yhteiskunnan kirjo, eli myös näitä äitejä pyörii täällä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen varastelu on aina huolestuttavaa käytöstä. Lapsi ei välttämättä tee sitä ilkeyttään, vaan jostain on oppinut että uusia tavaroita saa kun entiset vie pois?
Ap:na sanoisin miehelle että rupeaisi tarkasti dokumentoimaan millaisissa vaatteissa muksu tuled viikonloppuna kylään. Ja että mitä on tullut ostettua. Kyllähän miehen eksän pitäisi elareilla kustantaa lapselle vaatteet, ei elareitten maksajan pidä joutua koko ajan ostamaan kaikkea ylimääräistä lisää. Miehen pitää nyt lakata lepsuilemasta ja pistettävä eksälle kampoihin.
Tulipa mieleen yksi Vilja Eerika, jonka äitipuoli väitti tytön varastavan. Loppu onkin historiaa. Analogiaa löytyykin täältä paljon.
En ehdi viimeisiä sivuja ketjusta lukea, mutta nyt oikeasti kovat otteet käyttöön, ei tuo noin voi mennä. Lapsikaan ei ole enää ymmärtämätön taapero vaan kouluikäinen, jonka pitäisi ymmärtää ihan puhetta. Eli reppu ratsataan lähtiessä ja ne isä-kodin tavarat jää odottamaan lapsen seuraavaa tuloa. Sille hullulle äidille te vaan palveluksen teette jos ette puutu kunnolla. Ja lapselle samalla karhunpalveluksen.
Puhu sille miehellesi tiukasti kun lapsi ei ole paikalla. Sen pitää olla vielä suakin jämäkämpänä.
Minulla on kaksi tytärtä jotka ovat myös isällään säännöllisesti. Meillä on molemmissa kodeissa ns omat vaatteet, mutta tytöt ronttaavat vaatteitaan edes takaisin, koska yleensä on aina joku "suosikkivaate" joka pitää saada mukaan. Meillä tämä toimii, kumpikaan meistä vanhemmista ei hilloa vaatteita jemmaan. Tytöt pitävät kyllä huolen, että käyttökelpoisia vaatteita löytyy aina. Käsittämätön tämä äiti. Luulisi, että lapsikin pistäisi kampoihin jos äiti vaatii, että kaikki kivat vaatteet jää äidin luokse. Tuon ikäisellä on yleensä jo oma tahto siitä, että mitä päällensä pistää. Tosi "kiva" että lapsi joutuu menemään kouluun rytkyissä. Äläkä siis ap ymmärrä väärin, en todellakaan tarkoittanut, että sinun pitäisi lapsi tästä syystä palauttaa teidän ostamissa vaatteissa. Ymmärrän kyllä, että ei tee niitä mieli ostaa, kun häviävät. Mielestäni isän pitäisi pitää äidille joku puhuttelu, liekö se auttaa yhtään mitään, mutta yrittäkää kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa mieleen yksi Vilja Eerika, jonka äitipuoli väitti tytön varastavan. Loppu onkin historiaa. Analogiaa löytyykin täältä paljon.
Niinpä, onhan se äitipuolen vika että tytön äiti laittaa lapsensa likaisissa ja rikkinäisissä vaatteissa isänsä luo? Sinä taidat itse olla yksi niistä katkerista äideistä jotka haluavat aina nähdä jotain pahaa eksänsä uudessa naisessa.
Näihin tapauksiin saisi kyllä ottaa lastensuojelun mukaan.
Olemme sijais- ja tukiperheenä nähneet kaikenlaista, mutta paremmin yhteistyö tuntuu sujuvan kun näissä eroperheissä. Meille olen hommannut kirppiksiltä perusvaatetta sille varalle, että tukiperhelapsi tarvitsee kotiinlähtiessä lisävaatetta. Sitten on ihan sama palautuuko, mutta yleensä palautuu. Ja sijoitetut tuovat kyllä ihan tarkkaan kaikki tavarat takaisin, mitä on mukana ollut. Ei yritä kukaan mitään kähveltää. Lapset ei varasta eikä tarvitse laukkuja tutkia. Saavat viedä lelujakin mukana, jos siltä tuntuu.
En lukenut koko ketjua, mutta mitä jos lapsen äiti odottaa, että hermostutte tilanteeseen, ettekä enää osta uusia vaatteita vaan annatte kulkea niissä nuhjuisissa joissa tulee? Sitten juonii jotain ja saa teidät näyttämään siltä että ette pidä huolta lapsesta.
Kuvan ottaminen lapsen saapuessa todistusaineeksi oli hyvä idea.
Kyllähän tuo jonkinlaista kiusantekoa on äidiltä, tyttäreltä tai molemmilta ja teidän tulee pistää siihen stoppi.
Ottakaa tyttö kahdenkeskiseen keskusteluun ja kysykää miksi hän vie vaatteita? Kertokaa, ettei teillä ole varaa ostaa hänelle kokoajan uusia ja että tähän täytyy nyt tulla muutos. Tyttö saattaa myös ajatella, että teillä on paljon rahaa ja äidillä ei, niin toimii noin. Keskustelkaa. Mikäli ei auta, niin silloin voitte ottaa yhteyttä sossuun ja kysyä, miten toimitte tilanteessa. Lapsella tulee olla säähän sopivat vaatteet ja äiti ei hoida osuuttaan.
Älkää ainakaan painako asiaa villaisella, niin kuin jotkut täällä ehdottaa, asia ei ratkea jos ei sille tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostkaa lapselle erikseen teillä käytettävät vaatteet, jotka jäävät teille. Kysykää lapselta missä aiemmin ostamanne vaatteet ovat? Jos ne ovat kateissa, niin kysykää lapsen äidiltä mitä on tapahtunut. Myykö äiti vaatteeita rahapulassa? Kerotte äidille, että vaatteet ovat lapsen omaisuutta, eikä hän saa niitä myydä tai kieltää/estää käyttämästä. Ostakaa joitakin vaatteita vaikka kirppikseltä lapselle mukaan annettavaksi.
On ostettu erikseen vaatteet meille, mutta lapsi tahtoo viedä ne kotiin. Isä ei hentoa sanoa vastaan. Nykyään joudutaan joka kerta tarkistamaan laukku ettei lähde liikaa tavaraa mukaan, sillä niitä ei näy enää toista kertaa. Lapsella on muuten aina suht siistit vaatteet päällä, suurin osa noita meille ostettuja vaatteita. Kun niiden käyttöikä alkaa olla lopussa, eli ovat puhkikulutettuja niin tulevat takaisin meille. Lapsi 8v, on sanottu suoraan että ei saa viedä kotiin ellei niin sovita, sillä sinulla täytyy olla täällä meidänkin luona siistiä, ehjää ja säähän sopivaa vaatetta mukana kun äiti ei sitä sinulle pyynnöistä huolimatta laita mukaan.
Kerran mies ihmetteli kun lapsen vaatekaappi oli lähes tyhjä, lapsi oli pukenut suurimman osan meidän vaatteista päälleen että saisi vietyä ne kotiin. Että näin.
Ap
Jos lapsi kerran häpeää kotoa saatuja vaatteita, sanotte, että ette osta enää uusia ettekä anna käytää ostamianne edes teillä, jos vie ne mukanaan.
Melkomoista käytöstä 8-vuotiaalta, että jatkaa touhujaan kielloista huolimatta.
Ap täällä. Hyviä vinkkejä on tullut, ja mies aikoo pitää lapselle puhuttelun, se keskustella asiasta lapsen äidin kanssa kun menee viemään lasta. Ollaan nyt kerätty tuota lapsen pyykkiä, pestään vasta kun lapsi lähtee.
Tuosta varastelusta: tapaus Vilja Eerika on järkyttävä, niin väärin. Siksi olen tahtonut olla 100% varma siitä että onko lapsi oikeasti vahingossa ottanut tavaraa/laittanut piiloon jne. enkä olla heti syyttelemässä lasta. Minulla oli varastamisesta epäilyjä jo ennen kuin lapsi jäi isälleen kiinni tuosta tabletista. Kerran olimme sukulaisten luona, jossa lapsi sai käsiinsä jotain "siistiä" krääsää: pattereilla toimiva kala, jotain barbien tilpehööriä ym. Lapsi tuli esittelemään näitä tavaroita, ja ihailtiin niitä yhdessä. Jossakin vaiheessa lapsi sanoi ettei löytänyt noita tavaroita enää, perheen äiti sanoi että kyl ne löytyvät.
Kun päästiin kotiin niin aloin ottamaan laukustani jotain, kunnes lapsi nosti sen kalan sieltä laukusta ja alkoi syyttää minua varkaudesta. Mies ei ollut paikalla, ja olin ihmeissäni. Soitin perheen äidille ja sanoin että ne hukkuneet tavarat löytyivät laukustani, olivat jostain syystä sinne eksyneet. Käytiin lapsen kanssa palauttamassa, ja lapsi vain hoki että minä olen varastanut.
En voinut syyttää lasta, sillä todisteita ei ollut. Mainitsin asiasta isälle, joka painoi sen villaisella. Tämän jälkeen noita pikkuvarkauksia on ollut useampia, tosin ne ovat olleet aina "vahinkoja" ja se olen minä joka ne on huomannut. En minäkään voi mennä tuon syyttämään lasta vanhemmilleen, ja ainakaan isä ei ole huolissaan tästä "varastelusta" ennen tätä tablettivarkautta ja vaatteiden panttaamista.
Tuntuu, että lapsi tietää minun olevan hampaaton häntä vastaan. Jota olenkin. Eivät vanhemmat tahdo uskoa lapsestaan pahaa.
Ap
Vaikuttaa kyllä siltä että lapsen äiti on käskenyt lasta tuomaan kamppeitaan kun noin systemaattista on tuo vaatteiden / tavaroiden vieminen ja katoaminen sinne jos ei kerta puheetkaan mene perille.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta varastelusta: tapaus Vilja Eerika on järkyttävä, niin väärin. Siksi olen tahtonut olla 100% varma siitä että onko lapsi oikeasti vahingossa ottanut tavaraa/laittanut piiloon jne. enkä olla heti syyttelemässä lasta. Minulla oli varastamisesta epäilyjä jo ennen kuin lapsi jäi isälleen kiinni tuosta tabletista. Kerran olimme sukulaisten luona, jossa lapsi sai käsiinsä jotain "siistiä" krääsää: pattereilla toimiva kala, jotain barbien tilpehööriä ym. Lapsi tuli esittelemään näitä tavaroita, ja ihailtiin niitä yhdessä. Jossakin vaiheessa lapsi sanoi ettei löytänyt noita tavaroita enää, perheen äiti sanoi että kyl ne löytyvät.
Kun päästiin kotiin niin aloin ottamaan laukustani jotain, kunnes lapsi nosti sen kalan sieltä laukusta ja alkoi syyttää minua varkaudesta. Mies ei ollut paikalla, ja olin ihmeissäni. Soitin perheen äidille ja sanoin että ne hukkuneet tavarat löytyivät laukustani, olivat jostain syystä sinne eksyneet. Käytiin lapsen kanssa palauttamassa, ja lapsi vain hoki että minä olen varastanut.
En voinut syyttää lasta, sillä todisteita ei ollut. Mainitsin asiasta isälle, joka painoi sen villaisella. Tämän jälkeen noita pikkuvarkauksia on ollut useampia, tosin ne ovat olleet aina "vahinkoja" ja se olen minä joka ne on huomannut. En minäkään voi mennä tuon syyttämään lasta vanhemmilleen, ja ainakaan isä ei ole huolissaan tästä "varastelusta" ennen tätä tablettivarkautta ja vaatteiden panttaamista.
Tuntuu, että lapsi tietää minun olevan hampaaton häntä vastaan. Jota olenkin. Eivät vanhemmat tahdo uskoa lapsestaan pahaa.
Ap
Hitto mä näkisin punaista, jos lapsi hokisi aivan vallattomasti mua varkaaksi vaikka en aikusena ihmisenä tee yhtän mitään millään helkutin lasten leluilla!
Lapsihan kävelee ylitsesi miten haluaa.:o Mitään todisteita ei tarvita, sillä tuo on päivänselvää että lapsi oli ne tavarat sujauttanut sinne laukkuusi. Seuraavaksi hän syytti sinua kun ne löytyivät eli vieritti vastuun niskoillesi noiden tilpehöörien varastamisesta. Vain neljä vuotias voi laittaa vahingossa tavaroita jonnekin mihin ne ei kuulu, ei enää kahdeksan vuotias, joten tuo on ihan tietoista toimintaa. Tytölle olisi heti pitänyt tiukasti tehdä selväksi, että syy ei ole ainakaan sinun ja käskeä sen jälkeen lopettamaan se hokeminen ja tehdä selväksi että syyttä varkaaksi haukkuminen ei ole sallittua. Sen jälkeen olisi ollut aiheellista tiukata miten niiden tavaroiden kanssa oikeasti kävi, koska lapset tunnustavat ennen pitkää kun tajuavat etteivät valheet mene läpi. Vaikka olet äitipuoli, niin sinullakin on jotain oikeuksia, ja niihin kuuluu puolustautuminen lapselta kun syytetään varkaaksi. Miksi et kysynyt mitä ihmettä muka tekisit aikuisena ihmisenä patterikalalalla tai barbiekrääsällä? Mitä lapsen isä totesi tohon jupakkaan? Mua hirvittäisi enää viedä lasta minnekään kun koskaan ei tiedä mitä tavaroita lähtee mukanaan tai katoaa, ja kertoisin tämän lapsellekin (ne kuuluisat seuraukset). Voisit hyvin sanoa, että lapsi ei tule enää mukanasi koska ei osaa käyttäytyä?
Ei löytänyt niitä tavaroita enää- on muuten lapsuudesta tuttu klassinen selitys, jonka muistan olleen varasteluun taipuvaisilla kavereilla hanakasti käytössä. Vein joskus kinder- leluja ekaluokalla vai tokalla kouluun ja kaveri otti ne katseltavakseen. Myöhemmin muistin ne figuurit, ja mietin että missä ne ovat ja kaveri sanoi viattomana "ettei löydä niitä enää" Todellisuudessa ne olivat kaiken aikaa sen repussa ja matkalla kaverin kotiin. Kaveri palautti ne vuotta myöhemmin :D Saman selityksen olen kuullut parilta muultakin tenavalta, ja siinä ei auta kuin olla tiukkana jotta lapsi huomaa ettei kusettaminen auta. Jopa teininä (taisi olla sama kindermunahahmovaras) kun varasteli kavereiden meikkejä. Kun sen jäljiltä katosi mystisesti jotain, kuten peitepuikko tai huulikiilto, niin kaveri oli vain "En tiedä, hävisi.." ja levitteli suurieleisesti käsiään kun hihoissa kolisi meikit.
Lapsi joutuu myöhemmin vielä koulussa hankaluuksiin jollei kukaan opeta sille että varastelu on väärin, ellei ole jo. Sitä paitsi toi vaatteiden vieminen kertoo jo tietynlaisesta rajattomuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Meille tullessaan lapsella on kaikki vaatteet joko 1) liian pieniä 2) rikki 3) tahraisia tai 4) kaikkea edellämainittua
Lapsi ei kehtaa lähteä ulos vaatteissaan, kouluakin olisi huomenna. Uutta vaatetta ostettu, mutta lapsi tahtoo tietysti viedä ne kotiinsa, ja sille tielle jäävät.
Mites tästä selviäisi?
Tuttavani on hoitanut asian niin että isällä on omat vaatteet ja äidin luona omat vaatteet. Eikä niitä viedä toisen luo. Lapsi oppii hyvin pian systeemin. Ei pitäs olla ongelma.
Tilanne kuulostaa koko ajan pahemmalta. Kunnon kuria nyt kun se vielä onnistuu, teininä tommosen rajattoman tapauksen hallinta ei enää ole niin helppoa. Sitten saakin odotella että kasvaako normaalin rehelliseksi iän myötä vaiko onko aikuisena samanlainen muita syyttelevä valehtelijavaras.
Näytä tämä ketju miehelle, jos hän ei tunnu ymmärtävän tilanteen vakavuutta.
Meillä oli joskus vähän samankaltainen tilanne. Lapsi saattoi tulla meille esim. äitinsä vanhoissa aivan liian suurissa kengissä. Puhuimme elatusasioitakin hoitaneen lakimiehen kanssa ja tämä sanoi, ettei lastenvalvojalle kannata mainostaa, kuinka paljon ostelee lapselle vaatteita, koska jotkut lastenvalvojat tulkitsevat sen niin, että olisi siis enemmänkin varaa lapsen elatukseen ja suosittaa elatusmaksujen korottamista. Mielestäni aivan päätöntä. Sillähän se asia varmaan korjaantuisikin.