Luetelkaa asioita, jotka teet vielä "vanhanaikaisella" tavalla
Mä voin aloittaa.
- käytän edelleen vain ja pelkästään paperikalenteria, johon merkitsen menot ja muistettavat asiat yms.
- kodistamme löytyy ei koskaan rikki menevä ja takuuvarmasti toimiva lankapuhelin
- kauppalistat kirjoitan paperille
- mulla on tavallinen näppäinkännykkä ja lähettelen paljon tekstareita
- kuuntelen iltaisin rentoutusmusaa kannettavasta CD-soittimesta sängyssä (aikoinaan tuli paljonkin ostettua CD:itä)
- meillä on perinteiset stereot, joista kuunnellaan CD:illä musaa ja radiota
N38
Kommentit (160)
Tulostan lomakkeet paperille ja laitan postiin. Pankkitunnuksia käytän vain pankkiasiointiin ja maksamiseen.
Luen kirjat paperisina, sanomalehdetkin mieluiten paperisina, mutta kun SK ei ole saanut tänne maalle viikonlopun lehtiä toimitettua ajallaan sen jälkeen kun paino siirtyi Tampereelle, niin täytyy viikonloppuisin lukea lehti sähköisenä. Ja sitten ne ihmettelevät tilausten vähenemistä...
Emme käytä eineksiä, hernekeittoa lukuun ottamatta. Toisinaan kyllä tehdään sekin itse, kuivatuista herneistä.
Hiutalepuuro keitetään liedellä eikä mikrossa, ja sellaisista hiutaleista, joiden keittoaika on yli 5 minuuttia. Hidas haudutus kuuluu ehdottomasti asiaan.
Juomme pannukahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan luennoilla muistiinpanot vihkoon, en läppärillä/tabletille tms.
N21
Kuin myös. Ostin eri värisiä hyvin ohkaisia tusseja, joilla voi tehdä erivärisiä otsikoita yms. Niin ohuita, että on kuin kirjoittaisi niillä kuin lyijykynillä. Ostin sellaisen 27 värin paketin. Ihana lukea niitä muistiinpanoja ja opiskeluja vihkosta ja sen voi säästää muistoksi, varsinkin kielten opinnot ja niistä tehdyt muistiinpanot eivät koskaan vanhene
Sama täällä! Teen muistiinpanot vihkoon ja käytän erivärisiä tusseja otsikoinnissa :D
Vierailija kirjoitti:
N36 kirjoitti:
Harmi kun niin harva on laittanut viestiinsä mukaan ikänsä. Kuulostaa ihan karmivalta, jos joku alle 5-kymppinen voisi olla jo niin jumittunut jäärä kuin monien viestien kirjoittajat. Omiin korviin kuulostaa niinkuin osa porukasta tekisi elämästään ihan tahallaan mahdollisimman vaikeaa ja joustamatonta, ja sitten vielä pitää sitä jotenkin hyvänä asiana.
Nämä on varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka jossain vaiheessa ovat sitten täysin sukulaislasten varassa, kun itse ei osata enää hoitaa mitään asioita kun ne "vanhat hyvä" (eli helvetin hankalat ja kalliit ylläpitää) systeemit on poistuneet kokonaan käytöstä. Kiva sitten esim. eläkeikäisenä alkaa hoitaa e-laskuja kännykällä, jos siihen asti on kitkutellut paperilaskujen, pankin tädin ja pyöritettävän lankapuhelimen varassa. Olisi jo ihan yleissivistystä ja omaksi parhaaksi vähän pysyä kärryillä siitä, miten asioita nykyaikana hoidetaan.
Voi, kuule näin viisikymppisenä jääränä on niin mukavaa pysytellä vanhoissa toimintatavoissa niin kauan kuin ne suinkin toimivat, ja sitten kun on pakko vaihtaa, antaa just niiden sukulaislasten tehdä asennukset ja käyttöopastuksen. Ja sitten päivitellä, että tämähän on kätevä, miks ette ole ennen kertoneet. Ja siihen nuoriso säännöllisesti vastaa, että kyllä tämä sinulle on kerrottu jo aikoja sitten, et vain ole uskonut.
Kaikki ovat tyytyväisiä, ja tulee sukupolvien välisiä yhteyksiäkin hoidettua.
Aivot tykkäävät kun opettelee säännöllisesti uutta. Voi olla ihan oikeasti mahdoton enää 60-70+ vuotiaana oppia esim. se nettipankin käyttö, jos on siihen asti lepuuttanut aivojaan ja ollut viimeisen 20 vuotta oppimatta mitään uutta. Onko se sitten tavoileltavaa, että on vanhuutensa täysin toisten armeliaisuuden varassa, asioissa, joissa voisi olla täysin omavarainen kun olisi ajoissa opetellut ja pitänyt aivojaan vetreänä. Ei minusta. Sillä tyylillä tulee juuri niitä huijattavia ja hyväksikäytettäviä vanhuksia, kun ei ymmärretä maailmanmenosta enää mitään ja ollaan muiden varassa ja vietävissä.
N36 kirjoitti:
Harmi kun niin harva on laittanut viestiinsä mukaan ikänsä. Kuulostaa ihan karmivalta, jos joku alle 5-kymppinen voisi olla jo niin jumittunut jäärä kuin monien viestien kirjoittajat. Omiin korviin kuulostaa niinkuin osa porukasta tekisi elämästään ihan tahallaan mahdollisimman vaikeaa ja joustamatonta, ja sitten vielä pitää sitä jotenkin hyvänä asiana.
Nämä on varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka jossain vaiheessa ovat sitten täysin sukulaislasten varassa, kun itse ei osata enää hoitaa mitään asioita kun ne "vanhat hyvä" (eli helvetin hankalat ja kalliit ylläpitää) systeemit on poistuneet kokonaan käytöstä. Kiva sitten esim. eläkeikäisenä alkaa hoitaa e-laskuja kännykällä, jos siihen asti on kitkutellut paperilaskujen, pankin tädin ja pyöritettävän lankapuhelimen varassa. Olisi jo ihan yleissivistystä ja omaksi parhaaksi vähän pysyä kärryillä siitä, miten asioita nykyaikana hoidetaan.
En minäkään osaa maksaa kännykällä laskuja, enkä edes tietokoneella. Minua ei vain kiinnosta tuollainen. Jos en pysty maksamaan perinteiseen tyyliin laskuja, niin sitten en käytä sellaista palvelua mistä en saa paperilaskua. Yksinkertaista. M34
Vierailija kirjoitti:
Vaadin hyvää, normaalia käytöstä teineiltä. Murrosikäistenkin pitää osata puhua niin kuin muutkin ihmiset. Meillä ei mumista, kiroilla tai väännellä naamaa. En myöskään salli alaikäisille mitään päihteitä, enkä varsinkaan osta niitä heille itse. Sähkötupakat heitin roskiin, kun meille sellainen ilmestyi, ja sanktiot päälle.
Tiedän, että olen vanhanaikainen, enkä voi kasvattaa lapsiani tynnyrissä, mutta pidän johdonmukaisen linjan. Meillä noudatetaan terveellistä elämäntapaa ja kunnioitetaan kaikkia ihmisiä.
Et ole vanhanaikainen, vaan tuo on hieno asenne. Arvostan tuollaista, koska olen samaa mieltä. Nykyään monet lapset ja nuoret käyttäytyvät aivan törkeällä tavalla, ja sitä näytetään pitävän normaalina käytöksenä. Se ei ole hyväksyttävää. M34
Vierailija kirjoitti:
N36 kirjoitti:
En minäkään osaa maksaa kännykällä laskuja, enkä edes tietokoneella. Minua ei vain kiinnosta tuollainen. Jos en pysty maksamaan perinteiseen tyyliin laskuja, niin sitten en käytä sellaista palvelua mistä en saa paperilaskua. Yksinkertaista. M34
Jääräpäisyytesi takia siis joudut rajoittamaan elämääsi huomattavasti (ainakin jatkossa, 10 vuoden päästä voi paperilaskut olla aika tiukassa). Ei kovin ihailtavaa, vaan kerrassaan typerää.
Olen suht' moderni, mutta olen jostain syystä säilyttänyt puheessani monia isoäidiltä opittuja ilmaisuja, joihin ihmiset aina tarttuvat. Puhun mm. yleisohjelmasta ja rinnakkaisesta sekä rautakirjasta.
Minäkin olen paperisten kalenterien ja muistivihkojen yms. käyttäjä. Tykkään kyllä muuten älypuhelimestani ja sen tarjoamista mahdollisuuksista (esim. liikunnan seuranta), mutta senkin hankin vasta viime vuonna, kun uskollinen näppäinpuhelimeni sanoutui irti. Puhelimen käyttöni on kyllä edelleen aika konservatiivista: lähettelen tekstareita ja soittelen, WhatsAppia tai muita en ole edes ladannut.
N25
Mietin pääni puhki, mutta en keksi kuin kaksi mahdollisesti vanhanaikaista asiaa arjestani: mankeloin lakanat ja keitän aamukahvin suodatintötteröllä suoraan tuoppiin, josta juon sen. No yksi vielä tulee mieleen: käyn ruokakaupassa itse enkä käytä mitään koriinkuljetussysteemejä. Ihan liikunnan vuoksi :)
Muuten olen uusien kotkotusten varhainen omaksuja. Ensimmäisen e-kirjojen "sähkömuste"-lukulaitteeni hommasin 2007, mutta toki ensimmäiset "sähkökirjat" (niinkuin termi siihen aikaan kuului) latasin ja luin HP Jornada PDA-laitteellani jo vuonna 2000. Digiboksi meni rikki muutama vuosi sitten, eikä vielä ole löytynyt kimmoketta uuden hankkimiseen. Tuntuu niin eilisen systeemiltä sekin.
N54
Vierailija kirjoitti:
Mietin pääni puhki, mutta en keksi kuin kaksi mahdollisesti vanhanaikaista asiaa arjestani: mankeloin lakanat ja keitän aamukahvin suodatintötteröllä suoraan tuoppiin, josta juon sen. No yksi vielä tulee mieleen: käyn ruokakaupassa itse enkä käytä mitään koriinkuljetussysteemejä. Ihan liikunnan vuoksi :)
Muuten olen uusien kotkotusten varhainen omaksuja. Ensimmäisen e-kirjojen "sähkömuste"-lukulaitteeni hommasin 2007, mutta toki ensimmäiset "sähkökirjat" (niinkuin termi siihen aikaan kuului) latasin ja luin HP Jornada PDA-laitteellani jo vuonna 2000. Digiboksi meni rikki muutama vuosi sitten, eikä vielä ole löytynyt kimmoketta uuden hankkimiseen. Tuntuu niin eilisen systeemiltä sekin.
N54
Meilläkin on digiboksi kerännyt pölyä jo vuosia. Striimauspalvelut ja AppleTV vastaa meillä telkkarin sisällöstä.
Autossani on kasettisoitin ja muutenkin kuuntelen c-kasetteja.
Puhelin on älyttömin malli, mitä markkinoilta löytyy.
Parsin sukkia, siis niitä itsekudottuja villaisia. Mankeloin lakanat, mutta silitän mahdollisimman vähän.
Maksan laskut paperilaskuina.
Vierailija kirjoitti:
Kirjani tulen aina lukemaan perinteisinä kirjoina tai pokkareina. En ikinä vois lukea e-kirjana. Perinteisestä kirjasta ei lopu akku, se toimii paikassa kuin paikassa, sen voi säästää, antaa lapselle tai kaverille ja on mukavaa, kun kotona on kirjahyllyssä kirjoja.
Ikiaikainen seurusteluvinkkini kahdelle teini-ikäiselle tytölleni on, että, kun menee pojan luokse ja tällä ei ole ainuttakaan kunnollista kirjaa, LOPETA SEURUSTELU.
Olen 34-vuotias mies.
- minulla ei ole älypuhelinta, käytän peruskännykkää
- käytän n. 10 vuotta vanhaa pöytätietokonetta kotona, tässä on ainut nettiyhteyteni vapaa-ajalla
- suunnistan paperikartan avulla tai sitten oman suuntavaiston pohjalta, pääsääntöisesti löydän aina perille
- kuuntelen CD-levyjä, joskus jopa YouTubestakin jotain
- luen kirjani kirjoina, en siis mistään laitteesta
- minulla on 2 toimivaa lankapuhelinta, tosin lankaliittymää ei ole
- minulla on VHS-nauhuri ja siihen läjä kasetteja, katsonkin näitä joskus
- työmatkoilla julkisissa en räplää puhelinta, pystyn olemaan sen 45 min omissa ajatuksissanikin
- olen sosiaalisessa mediassa pelkästään Facebookissa, sekin tuntuu usein liialliselta
- kaikki muistiinpanot kirjoitan käsin paperille
- kirjoitan kaunokirjoituksella
- kuuntelen välillä patteriradiosta esim. Merisäätä
- nautin kiertää divareita ja ostaa vanhoja kirjoja
Vierailija kirjoitti:
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin aloittaa.
- käytän edelleen vain ja pelkästään paperikalenteria, johon merkitsen menot ja muistettavat asiat yms.
- kodistamme löytyy ei koskaan rikki menevä ja takuuvarmasti toimiva lankapuhelin
- kauppalistat kirjoitan paperille
- mulla on tavallinen näppäinkännykkä ja lähettelen paljon tekstareita
- kuuntelen iltaisin rentoutusmusaa kannettavasta CD-soittimesta sängyssä (aikoinaan tuli paljonkin ostettua CD:itä)
- meillä on perinteiset stereot, joista kuunnellaan CD:illä musaa ja radiotaN38
Kirjoitan kynällä kaiken, koska ostamani printteri oli paskaakin paskempi. 2 mustekasettia meni sen paskaläjän "putsaamiseen" ja sain sillä jopa 1 A4 tulostettua, vaikka yhdellä mustekasetilla piti tulostaa 700 sivua. (mikä nyt on aivan täyttä paskaa, vaikka kaikki menisi putkeen niin sillä sai 20-30 sivua)
Lopulta vedin paskaläjän omasta johdosta roskikselle ja kippasin sinne. Ostin paketin lisää kyniä.
Ei mustesuihkua kannata ostaa jos ei tarkoitus ole pääasiassa tulostaa valokuvia, ja niitäkin kohtuu usein. Mustavalkolaser ei maksa juuri mitään nykyään, eikä haittaa vaikka seisoo vuoden tulosteiden välillä, korkeintaan joutuu värikasettia vähän ravistamaan jos on oikein jämähtänyt.
Niin, vikahan on tietenkin minun, että valmistaja valehtelee sillä voitavan tulostaa 700 sivua. Kyllä se olisi minulle riittänyt, mutta jos tulostan 2 värikasetilla 1 sivun, niin silloin se on vähän liian kallista.
Yksikään värikasetti ei kestänyt edes 10 osaa tuosta luvatusta, vaikka olisi tulostettu uutena ja kaikki sivut putkeen.
Anteeksi että kysyn, mutta mitä sä printtaat? Siis mihin tarvitset printteriä noin paljon? Mä kirjoitan paljon, mutta printteri on käytössä aniharvoin..
Muutenkin täällä monet sanovat kummallisia asioita vanhanaikaisina, kävely, lihan marinointi jne. Huomasin kuitenkin muuten olevani aika nykyaikainen ketjun kommenteista päätellen...
E-kirjojen lukua suosittelen, itse luen noin kirjan viikossa ja Kindle on ihana siihen. (kirjastosta ei saanut niitä kirjoja joita halusin). Kaikki musiikki on ostettu digitaalisena tai vanhat cd:t siirretty digitaaliseksi, kaikki on pilvessä, joten ne on kaikkialla saatavilla molemmille. Kauppalistat on jaetussa palvelussa joka synkkaa automaattisesti, eli helppo vaikka lisäillä tavaraa listaan kun toinen on jo kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N36 kirjoitti:
Voi, kuule näin viisikymppisenä jääränä on niin mukavaa pysytellä vanhoissa toimintatavoissa niin kauan kuin ne suinkin toimivat, ja sitten kun on pakko vaihtaa, antaa just niiden sukulaislasten tehdä asennukset ja käyttöopastuksen. Ja sitten päivitellä, että tämähän on kätevä, miks ette ole ennen kertoneet. Ja siihen nuoriso säännöllisesti vastaa, että kyllä tämä sinulle on kerrottu jo aikoja sitten, et vain ole uskonut.
Aivot tykkäävät kun opettelee säännöllisesti uutta. Voi olla ihan oikeasti mahdoton enää 60-70+ vuotiaana oppia esim. se nettipankin käyttö, jos on siihen asti lepuuttanut aivojaan ja ollut viimeisen 20 vuotta oppimatta mitään uutta. Onko se sitten tavoileltavaa, että on vanhuutensa täysin toisten armeliaisuuden varassa, asioissa, joissa voisi olla täysin omavarainen kun olisi ajoissa opetellut ja pitänyt aivojaan vetreänä. Ei minusta. Sillä tyylillä tulee juuri niitä huijattavia ja hyväksikäytettäviä vanhuksia, kun ei ymmärretä maailmanmenosta enää mitään ja ollaan muiden varassa ja vietävissä.
Sinähän olet vielä vanhanaikaisempi kuin minä viisikymppisenä jääränä... ei ihmisen tarvitse itse tehdä kaikkea, elämässä kannattaa opetella delegoimaan. Ei minun tarvitse enää perehtyä huonosti laadittuihin manuaaleihin oppiakseni uusien järjestelmien käyttöä, koska nuoremmat voivat ihan hyvin selvittää ne minun puolestani.
Huijattavia vanhuksia tulee niistä, jotka ryntäävät mukaan kaikkeen uuteen eturintamassa, tajuamatta itse asiassa ollenkaan mitä ovat tekemässä. Minä otan uudet asiat käyttöön sitten kun muut ovat niitä aikansa käyttäneet. Turha minun on rynnätä minkään beta-version koekäyttäjäksi, jos uusi keksintö on hyvä, se on käytössä sitten parin vuoden kuluttuakin, kun kysyn sukulaistytöltä, että mikä se tämä wattsappi on, kun siitä puhutaan. Onko siitä mihinkään. Ja mitenkä se sportstrakkeri toimii.
Ikääntymisen parhaita puolia on, ettei tarvitse yrittää olla aina ensimmäinen. Antaa nuorempien juosta kilpaa, minä keskityn aerobisiin harjoitteisiin.
-en omista astianpesukonetta, enkä halua
-ruoka tehdään itse karjalanpiirakoista pirtelöihin
-en kerta kaikkiaan suostu vaihtamaan vanupuikkoja korvasuihkeeseen vaikka niistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä (tuskin voidaan vielä laskea kovin vanhanaikaiseksi)
-joulukoristeisiin en kelpuuta mitään muovista vaan kaikki tehty kankaasta, puusta, paperista tai oljesta, koska siitä tulee arvokkaampi ja oikeasti perinteikäs vaikutelma (lapsena ihmettelin isovanhempien "supertylsiä" kuusia, nykyään käytän niitä esikuvina)
-neulon paljon, en koskaan osta lapasia tai villasukkia kaupasta (mun sukupolvelle tuntuu olevan täysin vieras ilmiö neuloa vapaaehtoisesti)
-sienet tulee mahdollisuuksien mukaan metsästä, marjat yli-innokkaan poimijatädin ylijäämäsadosta
N18
N36 kirjoitti:
Oli miten oli, mutta paperikalenterista en ikuna luovu.
Vierailija kirjoitti:
Paras keksintö ikinä on telkkarin kaukosäädin.
80-luvun B&O:ssa oli sellainen kaukosäädin, joka sopi käteen ja oli helppo käyttää. Sellaista ei varmaan sen koommin ole nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N36 kirjoitti:
Minä pelaan bridgeä ja shakkia, siinä tulee hoidettua myös sosiaalisia suhteita. Huonosti toimivien kännykkäsovellusten kanssa tappeleminen vain nostaa verenpainetta eikä taatusti paranna ajattelukykyä.
Tästä unohtui, että parsin myös villasukkiin kuluneita reikiä umpeen, koska nämä villasukat ovat mummoni tekemiä ja haluan pitää niitä kauan. Housuihin olen ommellut monia paikkoja käsin, hyvin käyvät vielä töissä haalarien alla. M34