Luetelkaa asioita, jotka teet vielä "vanhanaikaisella" tavalla
Mä voin aloittaa.
- käytän edelleen vain ja pelkästään paperikalenteria, johon merkitsen menot ja muistettavat asiat yms.
- kodistamme löytyy ei koskaan rikki menevä ja takuuvarmasti toimiva lankapuhelin
- kauppalistat kirjoitan paperille
- mulla on tavallinen näppäinkännykkä ja lähettelen paljon tekstareita
- kuuntelen iltaisin rentoutusmusaa kannettavasta CD-soittimesta sängyssä (aikoinaan tuli paljonkin ostettua CD:itä)
- meillä on perinteiset stereot, joista kuunnellaan CD:illä musaa ja radiota
N38
Kommentit (160)
En hajota keskittymiskykyäni käyttämällä kaikenlaisia laitteita yhtä aikaa (tv, netti, puhelin).
Kun keskustelen ihmisten kanssa, en vilkuile mitään näistä laitteista.
En pidä työpaikallani omaa puhelintani käden ulottuvilla vaan vaatekaapissa kassissa.
Kirjoittelen kirjeitä paperille ja lähetän postitse kirjeenvaihtoystävälle.
Tämä vie varmasti voiton 😊: kaulaan kaulinlaudalla pöytäliinat (jotka eivät mahdu vanhaan Upo -mankeliin, jolla mankeloin lakanat ja keittiöpyyhkeet).
Enkä ole edes viittäkymmentä täyttänyt.
Olen 18-v nuori nainen ja it-nörtti
- Teen viikkosiivouksen
- Käytän kotona langallista nettiä, vaikka meillä olisi myös wifi
- Pakastan itsekerätyt marjat talvelle ja teen niistä myös itse hilloa
- Luen "oikeita" kirjoja ja käyn viikottain kirjastossa
- Kirjoitan muistiinpanot koulussa vihkoon, vaikka opiskelen it-juttuja ja voisin kirjoittaa ne ylös läppärille, niinkuin koko muu luokka tekee
- Minulla on mp3 ja se on käytössä päivittäin. Minulla olisi myös älypuhelin, mutta en ole ladannut sinne yhtään musiikkia.
- Teen ruuat 95% itse, loput on kaupan valmisjuttuja tai roskaruokaa. Leivon myös paljon, mm. kaikki leivät mitä syön ovat itsetehtyjä.
- Tiskaan tiskit käsin
- Noin 90% vaatteistani on saatu kavereilta tai kirppikseltä, loput 10% uutena kaupasta. Ostan kengät ja alusvaatteet uutena kaupasta, mutta muut hankin muualta, vaikken mikään hippi olekkaan.
- Kudon villasukkia, kaulahuiveja ja lapasia. Korjaan myös rikkinäiset vaatteet.
- En käytä pilvipalveluita, vaikka olisin saanut joskus ilmaiseksi jonkun 50 GB. Pidän kuvani yms ulkoisella kovalla.
Muuten olen kyllä aktiivinen somessa yms :D
Melko vanhanaikainen olen minäkin, mutta mainitsen nyt tähän vain yhden jutun, jota en vielä aiemmissa viesteissä huomannut: käytän ihan tavallista hammasharjaa (en siis sähkösellaista).
Käytän vauvalla semmoisia isotädin neulomia lapasia, jotka on yhdistetty toisiinsa langalla. Koska niitä vaaditaan käyttämään niin, mitä sen väliä vaikka kuristuisi niihin.
Vierailija kirjoitti:
Kirjani tulen aina lukemaan perinteisinä kirjoina tai pokkareina. En ikinä vois lukea e-kirjana. Perinteisestä kirjasta ei lopu akku, se toimii paikassa kuin paikassa, sen voi säästää, antaa lapselle tai kaverille ja on mukavaa, kun kotona on kirjahyllyssä kirjoja.
Kindlestä ei lopu akku, eipäs levitetä väärää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Bautismo de Fuego kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä voin aloittaa.
- käytän edelleen vain ja pelkästään paperikalenteria, johon merkitsen menot ja muistettavat asiat yms.
- kodistamme löytyy ei koskaan rikki menevä ja takuuvarmasti toimiva lankapuhelin
- kauppalistat kirjoitan paperille
- mulla on tavallinen näppäinkännykkä ja lähettelen paljon tekstareita
- kuuntelen iltaisin rentoutusmusaa kannettavasta CD-soittimesta sängyssä (aikoinaan tuli paljonkin ostettua CD:itä)
- meillä on perinteiset stereot, joista kuunnellaan CD:illä musaa ja radiotaN38
Kirjoitan kynällä kaiken, koska ostamani printteri oli paskaakin paskempi. 2 mustekasettia meni sen paskaläjän "putsaamiseen" ja sain sillä jopa 1 A4 tulostettua, vaikka yhdellä mustekasetilla piti tulostaa 700 sivua. (mikä nyt on aivan täyttä paskaa, vaikka kaikki menisi putkeen niin sillä sai 20-30 sivua)
Lopulta vedin paskaläjän omasta johdosta roskikselle ja kippasin sinne. Ostin paketin lisää kyniä.
Ei mustesuihkua kannata ostaa jos ei tarkoitus ole pääasiassa tulostaa valokuvia, ja niitäkin kohtuu usein. Mustavalkolaser ei maksa juuri mitään nykyään, eikä haittaa vaikka seisoo vuoden tulosteiden välillä, korkeintaan joutuu värikasettia vähän ravistamaan jos on oikein jämähtänyt.
Niin, vikahan on tietenkin minun, että valmistaja valehtelee sillä voitavan tulostaa 700 sivua. Kyllä se olisi minulle riittänyt, mutta jos tulostan 2 värikasetilla 1 sivun, niin silloin se on vähän liian kallista.
Yksikään värikasetti ei kestänyt edes 10 osaa tuosta luvatusta, vaikka olisi tulostettu uutena ja kaikki sivut putkeen.
En tiedä eikä kiinnosta kenen vika se on. Marttyyrinviittaasi voit ulkoiluttaa minun puolestani jossain muualla. Jos ei joku neuvo tai vinkki tunnu tarpeelliselta, niin sen voi vain ohittaa.
Ei ole minkäänlaisia viittoja jos ei tulla tyrkyttämään tapojaan, joita A) ei olla kysytty B) tiedetään itse, mutta niihin ei ole ollut mahdollisuuksia
Olen lasertulostimien kanssa ollut tekemisissä joka päivä 10 vuotta jo työnikin puolesta ja olen myöskin ollut niiden kanssa todellisten ammattilaisten kanssa tekemisissä, joten lähinnä naurattaa nuo vinkkisi.
Siinä tapauksessa suosittelen edelleen niiden vinkkien ohittamista ja jättämistä niille joille ei ole sinun jumalallista viisautta siunaantunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tallennan työtiedostot omalle koneelle, jaetulle kovalevylle, samanlaiseen hakemistopuuhun kuin jo 90-luvun alussa Ms-dos-aikaan. En käytä pilvipalveluja, enkä nykyisten ohjelmien oletusarvoisia tallennuspaikkoja. On vain niin paljon parempi kun tietää, mistä kaikki yhteen projektiin kuuluvat tiedostot löytyvät. Vähän hitaampaa aina uusilla ohjelmaversioilla kyllä, mutta työt pysyvät näin paremmin järjestyksessä.
Onko sulla tähän hallinnointiin joku ohjelma, vai oletko kaiken tallettanut "käsin" itse?
Nimittäin mua ottaa pattiin kun windows roiskii kaiken pitkin poikin mihin sattuu kansioihin ja sitten pitäisi levyä "eheytellä", kun ongelmaa ei olisi kun asiat tehtäisiin järkevästi alun alkaen.
Eheyttämisellä ja levyn pirstaloitumisella ei ole tuon kanssa mitään tekemistä.
Nimenomaan on. Et taida paljon osata tietotekniikkaa.
Niitä tiedostoja joudutaan siirtelemään ja jos ne eivät fyysisesti siirry ja ole siellä missä niiden kuuluisi, niin silloin levy pirstaloituu.
Tällöin jos siirrellään fyysisesti oikeassa paikassa olevia tiedostoja ja kansioita, niin levy ei pirstaloidu. Opiksesi vain ;)
No sen verran osaan, että olen pari sulautettua tiedostojärjestelmää ohjelmoinutkin. Ja ei, tiedostojen siirtäminen levyllä ei edelleenkään vaikuta pirstaloitumiseen millään tapaa, sillä se data ei siirry mihinkään (jos et siirrä sitä eri osiolle tai fyysiselle medialle), ainoa mikä "siirtyy" on osoitintaulun tiedostoviittaus.
Kyllä mulla vaan siirtyy. Ehkäpä sulla on sitten joku muu kuin windows?
Siinä tapauksessa käytät windowsissasi jotain muuta kuin NTFS-levyjärjestelmää.
Pirstalointi tapahtuu tiedostojen kasvaessa tai niitä poistaessa. Ei siirtäessä, jos ei siirto tapahdu eri osioiden tai kokonaan eri levyjen välillä (jolloin silloinkin se on se vanhan kopion poisto joka sitä pirstalointia aiheuttaa), ja silloinkin vain jos levy on lähes täysi.
- paperikalenteri
- paperinen päiväkirja, ei blogia
- kirjoitan kortteja ja kirjeitä ystävilleni
- luen "oikeita" kirjoja
- kuuntelen CD-levyjä (ostaminen on kyllä vähentynyt)
- kauppalistat paperille
Hei te rakkaat tietokoneasioista kinastelevat kullannuput! Mitäpä jos jatkaisitte keskinäistä torailuanne vaikkapa kirjeitse. Nimimerkit vain tämä lehden konttoriin...
Tai sitten vaan aloitatte ihan uuden ketjun, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Hei te rakkaat tietokoneasioista kinastelevat kullannuput! Mitäpä jos jatkaisitte keskinäistä torailuanne vaikkapa kirjeitse. Nimimerkit vain tämä lehden konttoriin...
Tai sitten vaan aloitatte ihan uuden ketjun, kiitos!
Voit myös hypätä niiden viestien ohi jos ne eivät kiinnosta. Ole hyvä.
- Mankeloin lakanat, juuri hankin ikioman mankelin siihen hommaan, rakastan mankeloituja lakanoita ja se puuha on kivaa<3
- laskut tule lähes kaikki paperisina, en tykkää e-laskuista ja muista yhtään
- luen oikeita kirjoja, en e-kirjoja
- teen luentomuistiinpanot vihkoon jne., en koneelle
- paperinen kalenteri ihan ehdoton
- hilloan marjoja jne
- teen itse viiliä, tosin en aina mut välillä
- teen paljon käsitöitä
Tässä nyt jotain, 24v olen.
Hammasharjatyyppi jatkaa:
-käytän talvella villahousuja
-kerään ja kuivaan luonnonkasveja teeksi/ruoanlaittoon sekä kylpyihin
Harmi kun niin harva on laittanut viestiinsä mukaan ikänsä. Kuulostaa ihan karmivalta, jos joku alle 5-kymppinen voisi olla jo niin jumittunut jäärä kuin monien viestien kirjoittajat. Omiin korviin kuulostaa niinkuin osa porukasta tekisi elämästään ihan tahallaan mahdollisimman vaikeaa ja joustamatonta, ja sitten vielä pitää sitä jotenkin hyvänä asiana.
Nämä on varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka jossain vaiheessa ovat sitten täysin sukulaislasten varassa, kun itse ei osata enää hoitaa mitään asioita kun ne "vanhat hyvä" (eli helvetin hankalat ja kalliit ylläpitää) systeemit on poistuneet kokonaan käytöstä. Kiva sitten esim. eläkeikäisenä alkaa hoitaa e-laskuja kännykällä, jos siihen asti on kitkutellut paperilaskujen, pankin tädin ja pyöritettävän lankapuhelimen varassa. Olisi jo ihan yleissivistystä ja omaksi parhaaksi vähän pysyä kärryillä siitä, miten asioita nykyaikana hoidetaan.
Vaadin hyvää, normaalia käytöstä teineiltä. Murrosikäistenkin pitää osata puhua niin kuin muutkin ihmiset. Meillä ei mumista, kiroilla tai väännellä naamaa. En myöskään salli alaikäisille mitään päihteitä, enkä varsinkaan osta niitä heille itse. Sähkötupakat heitin roskiin, kun meille sellainen ilmestyi, ja sanktiot päälle.
Tiedän, että olen vanhanaikainen, enkä voi kasvattaa lapsiani tynnyrissä, mutta pidän johdonmukaisen linjan. Meillä noudatetaan terveellistä elämäntapaa ja kunnioitetaan kaikkia ihmisiä.
N36 kirjoitti:
Harmi kun niin harva on laittanut viestiinsä mukaan ikänsä. Kuulostaa ihan karmivalta, jos joku alle 5-kymppinen voisi olla jo niin jumittunut jäärä kuin monien viestien kirjoittajat. Omiin korviin kuulostaa niinkuin osa porukasta tekisi elämästään ihan tahallaan mahdollisimman vaikeaa ja joustamatonta, ja sitten vielä pitää sitä jotenkin hyvänä asiana.
Nämä on varmaan niitä samoja ihmisiä, jotka jossain vaiheessa ovat sitten täysin sukulaislasten varassa, kun itse ei osata enää hoitaa mitään asioita kun ne "vanhat hyvä" (eli helvetin hankalat ja kalliit ylläpitää) systeemit on poistuneet kokonaan käytöstä. Kiva sitten esim. eläkeikäisenä alkaa hoitaa e-laskuja kännykällä, jos siihen asti on kitkutellut paperilaskujen, pankin tädin ja pyöritettävän lankapuhelimen varassa. Olisi jo ihan yleissivistystä ja omaksi parhaaksi vähän pysyä kärryillä siitä, miten asioita nykyaikana hoidetaan.
Voi, kuule näin viisikymppisenä jääränä on niin mukavaa pysytellä vanhoissa toimintatavoissa niin kauan kuin ne suinkin toimivat, ja sitten kun on pakko vaihtaa, antaa just niiden sukulaislasten tehdä asennukset ja käyttöopastuksen. Ja sitten päivitellä, että tämähän on kätevä, miks ette ole ennen kertoneet. Ja siihen nuoriso säännöllisesti vastaa, että kyllä tämä sinulle on kerrottu jo aikoja sitten, et vain ole uskonut.
Kaikki ovat tyytyväisiä, ja tulee sukupolvien välisiä yhteyksiäkin hoidettua.
Minulla ei ole verkkopankkitunnuksia, tai siis koko nettipankkia, maksan laskuni läheisellä R-kioskilla tai pankissa. Minulla ei ole imuria, vaan lakaisen lattiat. Minulla ei ole autoa, ei edes auton ajamiseen oikeuttavaa ajokorttia (T-kortti on), kuljen yleensä pyörällä tai kävelemällä. Minulla ei ole mitään tehosekoittimia tai vastaavia surisijoita, jos vaikka teen pottumuusia, niin litistelen potut jollain survimella. Jos leivon leipää, niin vaivaan taikinan kunnolla käsin. Kuuntelen musiikkia myös C-kaseteilta ja minulla on edelleen toimiva Walkman, sillä on ikää noin 20 vuotta. Nämä tuli nyt mieleen. M34
Noudatan ruoka-aikoja, jotka kaikki perheessä tietävät. Kahveilla syödään aina suolaista ja makeaa. Iltaruoka on käytännöllisesti katsoen aina alusta asti itse tehtyä. Kaikkien kotona olevien oletan tulevan syömään saman pöydän ääreen, kun ruoka on valmista. Kuivaan pyykit ulkona narulla kesäisin. Silitän kaikki pyykit, paitsi en alusvaatteita. Käytän jalkaraspia enkä mitään happosukkia, kuivaan hiukset föönillä enkä suorista niitä, vaan mieluummin kiharran kihartimella. Luen lehdet ja kirjat paperisina, en tilaile mitään netistä, vaan ostan kaupoista. Käytän kirjastoa (onko se vanhanaikaista?), luen paljon ja kaikenlaista. Meillä on lankapuhelin, jonka äänenlaatu on on huippua. Kännykkä on, ehkä n. 7 vuotta vanha, näppäinmalli simpukka. Kiva, pieni, ja punainen. Tekstailen kylläkin, en pelkästään soittele. Musiikkia kuuntelen 80-luvulla rakennetuista kaiuttimista, cd-levyjä kyllä. En voi sietää korvakuulokkeita vaan haluan, että musiikki soi koko asunnossa kunnolla ja ympäröi minut. Minulla on kannettava, jota osaan käyttää, mutta en ole kiinnostunut mistään tietokoneisiin liittyvästä. En ole fb:ssä enkä ole kiinnostunut watsapeista. Soittelen pitkiä puheluita muutamille ystävilleni ja sukulaisilleni silloin tällöin, kun kummallakin on aikaa jutella. Teen viikon ruokalistat sunnuntaisin ja ostoslistat joka ilta kynällä ja paperilla. Tykkään käsialastani ja kirjoittamisesta. Teen perjantai-iltaisin viikkosiivouksen ja kerran kuussa vien matot ulos. Käyn kävelyllä, en harrasta muuta liikuntaa. Aika antiikkista? Tykkään tästä elämästä näin.