Koiran tuntijat!Nyt on hyvät neuvot kalliit!HELP!
Pentu ollut meillä nyt alle viikon.Käytän sen pihalla puolentunnin välein ja saan usein kantaa sen ulos väkisin koska hänen mielestään ulkona on liian kylmä..:)
Pennulta tulee kuitenkin päivittäin sisälle pissavahinko vaikka näin usein käymmekin pihalla ja sinne pissalirut päästää.Onko normaalia että vahinkoja sattuu vaikka usein koittaakin käyttää ulkona pissillä?Ottanut kohteekseen yhden huoneen yhden maton joten melko järjestelmällistä..
Vitsi että vi*uttaa tää pakkanen,koirakaan ei välittäsi lähtee ulos..
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jeesus sentään. Voit palauttaa sen koiran. Saa jostain asiantuntevan kodin.
Tää on aika jännä kommentti.Etsin Pirkanmaalta koiraa melko kauan ennenkuin tähän pääsin kiinni.Myös muualta suomesta soittelin.Omat pentuni myin 2 tunnissa ilmoituksen laitosta joten melkoinen määrä koiria suomessa on ja ostetaan..oletko sitä mieltä että kaikki muut paitsi minä ovat asiantuntijoita?
Jätä omaan arvoonsa tuo kommentti, jokaisessa koirakeskustelussa on aina,aina yksi joka hokee noita "anna takaisin, kun et osaa" ja "miksi et hankkinut lelukoiraa, se olisi teille sopiva."
Vierailija kirjoitti:
No nyt alkoi kyllä kuulostaa vähän hämärältä. En tunne ketään, kenellä olisi häkki koiralle kotona sisällä. Tai no yhden tapauksen tiedän, että koirat lukitaan tiettyyn huoneeseen kun perhe on poissa.
Onko teillä tuttavapiirissänne tapana 'kasvattaa' koiria jotenkin 80-luvun meiningillä? Tänä päivänä on ihan älyttömän hyvää tietoa saatavilla joka tuutista, ilmaista ja maksullista ja koiran kanssa saa vaan niiiiin paljon paremman suhteen positiivisen vahvistamisen opeilla ja operantilla oppimisella kuin noilla pissaamisesta torumisella ja häkkiin sulkemisella kun omat taidot eivät riittäneetkään. Se on henkisen kasvun paikka myös omistajalle.
No näinhän se on ja minusta tuntuu juuri niin älyttömältä kuin sinustakin.Ei ole meillä ikinä häkkiä koiralle "rauhoittumis" paikaksi tai muuksikaan tarvittu joten en voi käsittää.
Toisaalta suhtaudun juuri eritavalla koiraan kuin nämä tuntemani perheet,meillä koira on paljon ulkona vahtimassa pihaa ja kulkee lasten ulkoilutusreissut mukana ja ollut sellainen että voinut ottaa joka paikkaan mukaan..pihassa ollut lämmin koppi että on viileämmälläkin voinut olla ulkona..
Ei ole koira meille sellainen kikkelinjatke joka otetaan häkistä ja lähdetään esittelemään ulos ja lenkityttämään omistajaansa vaan on perheenjäsen ja melkein yksi lapsista..
Vierailija kirjoitti:
No nyt alkoi kyllä kuulostaa vähän hämärältä. En tunne ketään, kenellä olisi häkki koiralle kotona sisällä. Tai no yhden tapauksen tiedän, että koirat lukitaan tiettyyn huoneeseen kun perhe on poissa.
Onko teillä tuttavapiirissänne tapana 'kasvattaa' koiria jotenkin 80-luvun meiningillä? Tänä päivänä on ihan älyttömän hyvää tietoa saatavilla joka tuutista, ilmaista ja maksullista ja koiran kanssa saa vaan niiiiin paljon paremman suhteen positiivisen vahvistamisen opeilla ja operantilla oppimisella kuin noilla pissaamisesta torumisella ja häkkiin sulkemisella kun omat taidot eivät riittäneetkään. Se on henkisen kasvun paikka myös omistajalle.
Tämä häkki-juttu hämmentää minuakin.. Koirallisia on lähipiirissä lukuisia, eikä kukaan ole koiraansa pitänyt häkissä. Yhdellä oli pennulle pentuaitaus ja sehän on ihan eri asia kuin häkitys.
Ketä nämä häkittäjät oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Sisäsiistiksi oppiminen vie 2 viikosta jopa 3 kuukauteen riippuen koirasta, joten ihan normia.
Paljon kauemminkin saattaa mennä. 5 kk ikäinen täysin sisäsiisti koira on jo tosi hyvin.
AP:nä laittaisin nyt heti muutaman pissa-alustan siihen matolle, johon vahinkoja on tullut ja aina kun pentu osaa pissata siihen spottiin, kehuisin hirveesti. Ulos kannattaa viedä aina kun pentu on herännyt, syönyt, juonut tai leikkinyt. Näin kylmillä voi varsinkin pieniturkkista otusta palella, niin että ehkä ei aina onnista. Mutta kun onnistuu, niin taas hirveesti kehumista ja palkkaamista. Jos pihalle ei oikein koskaan mitään rupea tulemaan, mutta pissa-alustalle sisälle tulee, ota pissa-alusta mukaan ulos niin ahaa-elämys iskee ennemmin tai myöhemmin.
Ihan TÄYSIN normaalia, kestää jokun aikaa saada opetettua koira sisäsiistiksi. Rakkautta ja kärsivällisyyttä vaan. Toiset muuten hiffaa homman nopeammin, ja toiset koirat hitaammin.
Mun vanhalla steriloidulla nartulla on joskus fyysisesti vaikea pidättää pissaa. Voi mennä kuukausia, ettei pissaa sisälle ja joskus useinkin. Olisi sillä varmaan hirveä olo olla häkissä kauheassa pissahädässä, mutta ei voisi pissata tai vaihtoehtona kastua itse ja olla siinä pissankäryssä kunnes joku tulee kotiin.
Matot pois ja pyyhit kusenhajun pois sillä aina päästää samaan paikkaan missä kusi haisee. Sisäsiitksi opettaminen on kärsivällistä puuhaa jonka oppii vain toistoilla. Heräämisen, juomisen, syömisen jälkeen ja siinä välillä aina pihalle kun mahdollista. Aina kun tekee tarpeensa pitää muistaa kehua. Sekin on hyvä niksi että kun koira pissaa toistat samalla heti jotain tiettyä sanaa. ja pisun loputtua kehut. Vähän ajan kuluttua pelkästään tuon tietyn sanan toistaminen laukaisee pissaamisen. Tärkeintä on rutiini.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sellaisen koiran kanssa harrastetaan, joka on häkissä tai eteisessä? Pääsee metsälle viikottain tai johonkin muuhun työhön? Kotikoiran funktio on touhuta kotiväen mukana eikä olla suljettu tarhaan, häkkiin tai eteiseen.
Meillä ei siis ole koiralle mitään häkkiä eikä tule..vanha koira vietti eteisessä aikansa jos oli sisällä koska se oli sen paikka..ja jos yksin jäi sisään kun johonkin lähdettiin niin oli siinä eteisessä..eipä se kyllä yksinään ikinä ollut kuin muutamia tunteja..vanha koira oli niin valtava koirarontti et oli tuossa eteisessä makuulla jos sisällä halusi pakkasen takia olla..muutoin oli kopissaan tai pihassa itsekseen..
Ne häkittäjät on niitä jotka ei jaksa opettaa koiraa sisäsiistiksi,ne on vain esittelykappaleita ja lemmikkejä.
Koiraa ei voi musta pitää lemmikkinä..sillä täytyy olla joku funktio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä häkki-juttu hämmentää minuakin.. Koirallisia on lähipiirissä lukuisia, eikä kukaan ole koiraansa pitänyt häkissä. Yhdellä oli pennulle pentuaitaus ja sehän on ihan eri asia kuin häkitys.
Ketä nämä häkittäjät oikein on?
No esim. mun sukulaiset. Heille ihan kasvattaja oli suositellut häkitystä uuden koiran kanssa. Aluksi koira vietti häkissä kaikki yöt, ja oli tarkoitus että tämä on pentuajan ratkaisu siihen ongelmaan, että aiheuttaa muuten yön aikana tuhoja, ei anna nukkua ym... Mutta nyt koira on melkein 3v. ja viettää edelleen 8h yössä häkissä, koska nyt omistajat on vakuuttuneita, että muuten ei nukkuminen onnistu. Jäi siis tavaksi. Lisäksi koiran ollessa n. 2 v. päivät kotona ollut vanhempi palasi työelämään, joten koira alkoi viettää myös päivällä 8 h häkissä... Ja kun olin järkyttynyt mulle naurettiin pilkallisesti, että kuule, näin kaikki tekee, tervetuloa koiramaailmaan.
Nyt viime kuukausina tilanne on alkanut parantua siinä mielessä, että koira on lukittuna tiettyyn huoneeseen päivät, ei enää häkkiin muulloin kuin öisin. Nämäkin omistajat havahtuivat siihen, ettei koiraa voi pitää häkissä 16 h/vrk.
Mutta siis joo... Mäkin olen saanut sen kuvan, että häkittäminen on kokenut varsinaisen toisen tulemisen viime vuosina, ja tosiaan ihan jotkut kasvattajatkin suosittelevat.
Mua säälittää jo gerbiilit ja akvaariokalat niin voi ei näitä elämäänsä häkissä viettäviä koiria =(
Häkki on ok, jos sen ovi on auki. Silloinhan se vastaa petiä tai muuta pesää.
..juuri näin..mulle naurettiin kun oma vanha koira oli sellainen kulkija ja sai olla pihassa rauhassa ja oli oma koppi siinä..sisälle pääsi jos pyysi,just esim pakkasilla..
Kuulin näiltä häkki-ihmisiltä arvostelua et ei voi koiraa noin pitää ja itse pitivät koiraa sisällä häkissä!!En voi kertakaikkiaan ymmärtää..
Et tää käänty siinä vaiheessa niin et minä pidän koiraa jotenkin puolivillaisesti kun on paljon ulkona ja mulla ei ole sille edes häkkiä sisällä...
Vierailija kirjoitti:
Ne häkittäjät on niitä jotka ei jaksa opettaa koiraa sisäsiistiksi,ne on vain esittelykappaleita ja lemmikkejä.
Koiraa ei voi musta pitää lemmikkinä..sillä täytyy olla joku funktio.
No on lemmikkejä ja lemmikkejä. Seurakoiralle se seuranpito vastaa lammaskoiran paimennusta. Mutta silloinkin omistajan pitää tuntea vastuunsa elollisesta olennosta.
Mulla on kaksi pientä terrieriä, toinen on nyt 12-vuotias, toinen 10.
Vanhempi oli lopullisesti sisäsiisti n. 8 kk ikäisenä, nuorempi n. 9 kk ikäisenä.
Vein ne ulos aina ja heti, kun ne olivat -kuten neuvotaan pennunomistajia- nukkuneet, syöneet tai leikkineet. Eli käytännössä monta kertaa tunnissa; ihan yöllä en mennyt. Olin päivisin kotona niiden kanssa. Kyllä toi sisäsiisteyden opettaminen työstä kävi ja monta kertaa arvelin, että pentu ei taida ikinä oppia täysin sisäsiistiksi, niin monta takapakkia tuli monen onnistuneen päivän jälkeen.
Talvella toi onkin hankalampaa ja hitaampaa (pukeutumisen takia) kiikuttaa koira ulos, mutta sitkeys palkitaan ja vähitellen pentu hiffaa, mitä siltä odotetaan ja se on muutenkin riittävän kehittynyt kyetäkseen pidättämään tarpeitaan.
Jollain hajunpoistajalla (esmes https://www.mustijamirri.fi/simple-solution-extreme-stain-and-odour-rem…) voi käsitellä myös pissittyjä paikkoja lattialla. Mattoa todennäköisesti joutuu pesemään paremmin.
Itse päädyttiin pistämään ruokakuppi ei-toivotun pissipaikan päälle jonkin vinkin pohjalta. Ensimmäisen koiran kanssa ruokakuppi sitten vaelteli pitkin asuntoa.
Mitä sellaisen koiran kanssa harrastetaan, joka on häkissä tai eteisessä? Pääsee metsälle viikottain tai johonkin muuhun työhön? Kotikoiran funktio on touhuta kotiväen mukana eikä olla suljettu tarhaan, häkkiin tai eteiseen.