Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koiran tuntijat!Nyt on hyvät neuvot kalliit!HELP!

Vierailija
20.01.2016 |

Pentu ollut meillä nyt alle viikon.Käytän sen pihalla puolentunnin välein ja saan usein kantaa sen ulos väkisin koska hänen mielestään ulkona on liian kylmä..:)
Pennulta tulee kuitenkin päivittäin sisälle pissavahinko vaikka näin usein käymmekin pihalla ja sinne pissalirut päästää.Onko normaalia että vahinkoja sattuu vaikka usein koittaakin käyttää ulkona pissillä?Ottanut kohteekseen yhden huoneen yhden maton joten melko järjestelmällistä..
Vitsi että vi*uttaa tää pakkanen,koirakaan ei välittäsi lähtee ulos..

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pennusta voi kadota lämpö ulkona jo pelkän kakalle kyykistymisen aikana, joten älä nyt ihmeessä ainakaan seisota sitä ulkona näillä ilmoilla. Eli olkaa reippaassa liikkeessä ja ihan vaan talon ympäri tms. Ja jos on joku paikka, johon pissaa ulkona niin suoraan sinne ja takas. 

Riippuu toki rodustakin. Mutta osittain kylmänarkuus on edes jonkun verran karvaisilla roduilla tottumisasia. Kasvatan itse westieitä ja meillä on nyt 6 pennun pentue. Olen totuttanut 6-viikkoisesta alkaen pentuja ulkoilemiseen, ja nyt kun on luovutusikä kohta käsillä, niin ovat jo varsin reippaita ulkoilijoita. Ei noita toki missään pitkällä lenkitetä, näillä säillä, mutta kyllä ne kun pihaan päästää, lumista pihaa mielellään tutkivat ja siellä telmivät, kuin mitkäkin jääkarhunpennut. Ja tarpeensakin tekevät siinä samassa.

Mutta kylmään totuttaminen on tehtävä asteittain. Esimm. itse alkuun vain vien pentu kerrallaan ne pihalle "haistamaan ulkoilmaa", lasken lumelle. Pentu usein tärisee sekä uudesta tilanteesta että kylmästä. Nostan heti takaisin sisälle. Samaa uudestaan ja seuraavana päivänä pentua jo kiinnostaa vähän ottaa askelia. Sitten kun voivat olla jo pari minuuttia ulkona, päästän kaikki pennut aidattuun pihaan, ja seura usein rohkaisee leikkimään, mikä pitää lämpimänä. Ellei rotu tosiaan ole hyvin vähäkarvainen ja kylmänarka, niin minusta saisi kaikki kasvattajat jonkin verran totuttaa pentunsa ulkoilmaan, niin ettei uusi omistaja saa semmoista arkajalkaa, joka ekaa kertaa ulos talveen vietäessä vikisee ja tärisee surkeasti. 

Vierailija
22/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus sentään. Voit palauttaa sen koiran. Saa jostain asiantuntevan kodin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

..ja kyllä se hyvin huomaa tehneensä pöljyyden kun sanon ei kun rupeaa pissille sisällä..ollaan sitten menty ulos ja olen kehunut kun pissaa sinne..

sana ei täytyy tulla tutuksi kun meinaa aina ohimennen syödä kakat kissanlaatikosta ja koitan ei sanalla pitää sen poissa lipsuttelemasta vauvan naamaa..

Ei se koira huomaa tehneensä pöljyyttä siinä mielessä että tajuaisi että pahus, sisälle pissaaminen oli tyhmää. Se lähinnä huomaa että omistaja on tyytymätön, ja siksi käyttäytyy lepyttelevästi. Se pentu ei välttämättä yhtään yhdistä sitä pissaamiseen edes. Ja on muutenkin vähän julmaa torua 14-viikkoista pentua sisälle pissaamisesta tai osoittaa tyytymättömyyttä  - tuonikäinen pentu kun ei sille mitään voi.

Sitä ei-sanan merkitystäkään koira ei ymmärrä, ellei sitä sille opeta. Ja sittenkin jos opettaa, niin kannattaa varoa ettei EI kärsi inflaatiota liian käytön takia. Jos sitä koko ajan huutaa, niin kohta se on pennulle vain merkityksetön taustaääni. Itse en kiellä näistä syistä pikkupentuja kuin hyvin harvoin. Ja ennen kuin kiellän kertaakaan, olen opettanut palkkioiden avulla sille, että EI tarkoittaa: lopeta heti se mitä olet tekemässä ja ota katsekontakti emäntään.

Vierailija
24/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut pentua, kaikki otettu aikuisina, joten en tiedä näistä pennun rokotusasioista ja koska voi viedä kadulle. 

Oma piha on kiva silloin kun siellä leikitään jne. mutta pidemmän päälle ja etenkin talvipakkasilla se on tylsä, koska ei siellä ole mitään hajuja tutkittavana. Siksi se tulee sitten mielummin napottamaan sun kengille että josko mentäis takaisin sisään leikkimään. 

Helpottaa sitten kun pääsette kunnolla kadulle tai se, että koira ottaisi pihalta jonkun tietyn kohdan vessakseen, mihin helposti tekisi pikapissat. Nurtsi on muten sitten kesällä keltainen siltä kohtaa...

Vierailija
25/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva on seppä syntyissään. Ap kyselee apua, se on hyvä merkki halusta oppia. 

Vierailija
26/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiän koira oppi sisäsiistiksi 9 kk  vanhana. Kaikki oli kokeiltu mutta niin kauan siinä meni. Ei kannata viikon jälkeen tuollaista hermoilla, mietittekö yhtään mitään millaista koiraa on kasvattaa ennen kuin otitte koiran?

Vierailija
27/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu samaa mieltä olen että olisivat vähän voineet ulkoiluttaa ettei olisi tullut ihan shokkina tämä ulkoilma..eipä ole kauaa tosiaan oltu..sen verran että se pissa tai kakka tulee..

itse olen tammikuussa pentueen kasvattanut ja pentuja totuttelin ulos ja osasivat pisut ja kakit sinne päästää..tää on nyt outoo kun tuo on kuitenkin noin vanha kun sen hain..omasta vanhasta koirasta en enää kunnolla muista kun on aikaa ja silloin oli kesä et oltiin jatkuvasti ulkona..

tää on mulle nyt ihan uusi tilanne myönnän kun on talvi ja kylmä ja noin vanha pentu..epävarma olen et saako opetettua vielä hyvin vai onko jo oppinut huonoille tavoille...

Vierailija
28/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ollut pentua, kaikki otettu aikuisina, joten en tiedä näistä pennun rokotusasioista ja koska voi viedä kadulle. 

Oma piha on kiva silloin kun siellä leikitään jne. mutta pidemmän päälle ja etenkin talvipakkasilla se on tylsä, koska ei siellä ole mitään hajuja tutkittavana. Siksi se tulee sitten mielummin napottamaan sun kengille että josko mentäis takaisin sisään leikkimään. 

Helpottaa sitten kun pääsette kunnolla kadulle tai se, että koira ottaisi pihalta jonkun tietyn kohdan vessakseen, mihin helposti tekisi pikapissat. Nurtsi on muten sitten kesällä keltainen siltä kohtaa...

Kannattaa noudattaa oman koiran kasvattajan neuvoa, mutta itse omille kasvatinomistajille aina sanon, että rokotuksia ei kannata odotella, ellei sitten parhaillaan riehu joku epidemia alueella. Mutta rokotetun emän pennut saavat vastustuskykyä emältään, ja se suojaa niitä varsin hyvin ensimmäisiin rokotuksiin asti. Meillä on aina vapaasti saanut käydä koiravieraita ja on käyty kotipihan ulkopuolellakin, jopa ennen luovutusikää, eikä ole yksikään pentu rokotuksella suojattaviin tartuntatauteihin sairastunut.

Vierailija
29/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meillä ollut koira ja pentuekin joka lähti kotoa 8 viikkoisena joten tää tilanne mulle outo.en aio pentua palelluttaa enkä palauttaa kiitos vaan.

Vierailija
30/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisenkin koiran saa opetettua sisäsiistiksi. Vaikka olisi kuinka koko elämänsä pissannut sisälle. Sun koira on nyt mitä, 14 viikkoa vanha? Ja sä luulet että se on jo oppinut huonoille tavoille?

Voi hyvä luoja.

Vierailija
31/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tää on mulle nyt ihan uusi tilanne myönnän kun on talvi ja kylmä ja noin vanha pentu..epävarma olen et saako opetettua vielä hyvin vai onko jo oppinut huonoille tavoille...

Tuota vaaraa ei ole. Koiraa voi opettaa ihan missä iässä tahansa. Olen itse ottanut esim. ei-sisäsiistin entisen koe-eläinkoiran, 8-vuoden ikäisen, ja hyvin senkin sisäsiisteysopetus onnistui. Kaikki koiran käytökset on aina koulutuksella muokattavissa, kun tietää miten käytöstä muokataan. Koskaan ei ole liian myöhäistä.

Vierailija
32/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mulla on ollu luupää lapinkoiria, kyllä niitä sanomalehtiä on tarvittu pitkään vaikka jatkuvasti ulos aidatulle pihalle molemmat pieninä pääsivät. Matot olen ottanut pois ihan oman mielenrauhan vuoksi, erityisen vaarallisia on sellaiset joista laikku ei näy (esim karvalanka, voi käydä pissillä usein, pissan haju ei tunnu ihmisen nenään mutta oh kun käännät mattoa, haistat ja näät läikät parketissa...) . Kärsivällisyyttä, kyllä se oppii. Ja sinä opit lukemaan merkit, vinkuna ja rauhaton pyörintä paikallaan, näin ainakin meillä. Ja sitten pieneltä niitä ilopissejä pääsee pitkään kun jostain oikein innostuu on pikku lätäkkö vieressä...

Vierailija
33/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentu pissailee aika usein. Veikkaisin sen olevan sopeutumisvaiheen ohimenevä juttu. Laita paperi johonkin, jos pentu on oppinut paperille. Sitten kun pissaaminen tasaantuu, näet pennun rytmin ja se on helpompi opettaa sisäsiistiksi. En kyllä ole asiantuntija. Meillä taisi olla helppoja pentuja, koska ne oli sisäsiistejä jo luovutusiässä ja sitä ennen kävivät yhdessä paikassa olevassa paperivessassa. Kun yksi lähti pissalle niin muutkin juoksivat kilpaa pissalle siihen paperille. Kuka ekana ehtii on kingi.

Vierailija
34/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota vaaraa ei ole. Koiraa voi opettaa ihan missä iässä tahansa. Olen itse ottanut esim. ei-sisäsiistin entisen koe-eläinkoiran, 8-vuoden ikäisen, ja hyvin senkin sisäsiisteysopetus onnistui. Kaikki koiran käytökset on aina koulutuksella muokattavissa, kun tietää miten käytöstä muokataan. Koskaan ei ole liian myöhäistä.

Juu jotenkin musta tuntuu että kun kaikilla koiranomistajilla on aina joku häkki sille koiralle,melkein kaikilla jotka tunnen et ne koirat on sielä häkissä kun kukaan ei tunnu saaneen koiriaan täysin sisäsiisteiksi..

Meillä vanha koira oli kesät yöt ja päivät ulkona ja talvella sen oma paikka oli tuossa eteisessä ja ei siihen tehnyt ikinä vahinkoja..sen pentuaika ei ole mulla mielessä ja oltiin tosiaan paljon ulkona silloin..

Pelottaa jotenkin jo vaan valmikksi että jos en saa tuota tajuamaan kun tuntuu olevan niin järjestelmällinen tuon pissapaikan kanssa..mut otan tosiaan tän maton pois ja lopetan pissatahrojen siistimisen..toivottavasti ei ota toista mattoo kohteeksi:)

Viisaalta tuntuu kaveri muuten et on sellainen hyvin miellyttämishaluinen mikä on musta hyvä koska siitä täytyy nopealla hyvällä koulutuksella saada  kelpo koira.

Tuntuu että tottelee muuten hyvin.

Mut hyvä jos tää ei nyt vielä kuulosta pahalta.

Musta se kuulostaa kun omat pennut oli niin erilaisia ja vanha koira oli tosiaan jo vanha ja viisas ja kaavoissa...

Vierailija
35/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu jotenkin musta tuntuu että kun kaikilla koiranomistajilla on aina joku häkki sille koiralle,melkein kaikilla jotka tunnen et ne koirat on sielä häkissä kun kukaan ei tunnu saaneen koiriaan täysin sisäsiisteiksi..

Meillä vanha koira oli kesät yöt ja päivät ulkona ja talvella sen oma paikka oli tuossa eteisessä ja ei siihen tehnyt ikinä vahinkoja..sen pentuaika ei ole mulla mielessä ja oltiin tosiaan paljon ulkona silloin..

Pelottaa jotenkin jo vaan valmikksi että jos en saa tuota tajuamaan kun tuntuu olevan niin järjestelmällinen tuon pissapaikan kanssa..mut otan tosiaan tän maton pois ja lopetan pissatahrojen siistimisen..toivottavasti ei ota toista mattoo kohteeksi:)

Viisaalta tuntuu kaveri muuten et on sellainen hyvin miellyttämishaluinen mikä on musta hyvä koska siitä täytyy nopealla hyvällä koulutuksella saada  kelpo koira.

Musta se kuulostaa kun omat pennut oli niin erilaisia ja vanha koira oli tosiaan jo vanha ja viisas ja kaavoissa...

Näköjään erilaisia tuttavapiirejä - itse en tunne ketään joka pitäisi koiria häkeissä tuon takia. Tiedän kyllä ihmisiä joilla on esim. sairauksien tai korkean iän takia pidätyskykyongelmaisia koiria, mutta nämä sitten vaan hyväksyvät sen että vahinkoja sattuu, eivätkä vangitse koiraa häkkiin sen takia mille koira ei mitään voi. Häkitys pitkiksi aikoja esim. koko työpäivän ajaksi on myös laitonta, ellei häkki ole todella suuri (riippuu koiran koosta).

Vierailija
36/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläkä missään nimessä suutu kun se pissaa lattialle. Kun ei se sitä tahallaan tee

Vierailija
37/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään erilaisia tuttavapiirejä - itse en tunne ketään joka pitäisi koiria häkeissä tuon takia. Tiedän kyllä ihmisiä joilla on esim. sairauksien tai korkean iän takia pidätyskykyongelmaisia koiria, mutta nämä sitten vaan hyväksyvät sen että vahinkoja sattuu, eivätkä vangitse koiraa häkkiin sen takia mille koira ei mitään voi. Häkitys pitkiksi aikoja esim. koko työpäivän ajaksi on myös laitonta, ellei häkki ole todella suuri (riippuu koiran koosta).

Juu en sitten ole kysellyt miksi koirilla on häkki..näyttäisi vaan siltä että kaikilla koiraperheillä tälläinen häkki koirille on ja usein kun poikkeen menee on koira siellä vaikka isäntäperhe on kotona..enpä ole asiaa ajtellut sen ihmeemmin..oma koira on ollut aina pihassa tai tuossa eteisessä jos ollaan poissa oltu ja oli niin hyvä tyyppi että ei ollut ikinä vahinkoja tai ei repinyt mitään..toivottavasti tästä uudesta tulokkaasta tulee puoliksikaan yhtä järkevä.

Tuntuu vaan et kaikki puhuu et aina saa töistä tullessaan siivota kakkoja ja pisooja ja en todellakaan haluaisi sellaista koiraa kun ei ole sellaiseen tottunut..

Mut koitan ton kanssa näitä vinkkejä ja jaksan taas jatkaa kun annoitte vertaistukea!Kiitti!:)

Vierailija
38/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt alkoi kyllä kuulostaa vähän hämärältä. En tunne ketään, kenellä olisi häkki koiralle kotona sisällä. Tai no yhden tapauksen tiedän, että koirat lukitaan tiettyyn huoneeseen kun perhe on poissa. 

Onko teillä tuttavapiirissänne tapana 'kasvattaa' koiria jotenkin 80-luvun meiningillä? Tänä päivänä on ihan älyttömän hyvää tietoa saatavilla joka tuutista, ilmaista ja maksullista ja koiran kanssa saa vaan niiiiin paljon paremman suhteen positiivisen vahvistamisen opeilla ja operantilla oppimisella kuin noilla pissaamisesta torumisella ja häkkiin sulkemisella kun omat taidot eivät riittäneetkään. Se on henkisen kasvun paikka myös omistajalle. 

Vierailija
39/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on aika jännä kommentti.Etsin Pirkanmaalta koiraa melko kauan ennenkuin tähän pääsin kiinni.Myös muualta suomesta soittelin.Omat pentuni myin 2 tunnissa ilmoituksen laitosta joten melkoinen määrä koiria suomessa on ja ostetaan..oletko sitä mieltä että kaikki muut paitsi minä ovat asiantuntijoita?

Vierailija
40/56 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, sun täytyy nyt vain hiukan rauhoittua ja ymmärtää että se pentu on vielä vauva, sillä ei ole edes fyysistä kykyä vielä pidätellä sitä pissaa, vaikka se kuinka tahtoisikin sitä pidättää. 

Jos se matto ei ole kovin arvokas niin vie se pissanhajuinen matto ulos ja anna pennun tehdä sille ulkona pissansa. Oppii edes yhdistämään sen ulkotilan ja pissaamisen. 

Ja rullaat nyt kaikki muut matot pois lattialta!

Jos pissaa sisälle vielä 6kk päästä, niin tuu kysymään uudestaan, me neuvotaan sitten kun on oikeasti aihetta! :) Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä