Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vanhan lapsen jättäisitte yksin kotiin sairastamaan?

Vierailija
19.01.2016 |

Meillä todella itsenäinen ja reipas 6-vuotias, perus flunssassa. Kuume ei ole erityisen korkea. Minä tai mies ei voida jäädä kotiin ilman todella suuria vaikeuksia työpaikalla (tärkeitä palavereja, miehellä työmatka ja minulla tärkeä tapaaminen potentiaalisen asiakkaan kanssa). Mitä mieltä olette, pärjääkö puoli päivää itsekseen jos annan aamulla kuumetta alentavaa ja teen keiton valmiiksi niin, että se tarvitsee vain lämmittää mikrossa? Laitan esille myös lempparileffoja joita voi katsella. Poika vakuuttaa pärjäävänsä mutta hieman epäilyttää. Kävisin siis aamupäivällä tässä palaverissa mahdollisen asiakkaan kanssa ja tulisin sitten kotiin.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin 6-vuotiaana yksin kotona jos olin kipeä. Olin myös aina eka luokkalaiseta saakka koulun jälkeen kotona ennen kuin äiti tuli töistä neljän jälkeen. Oli ihan normaalia 80 - 90 luvuilla :)

Vierailija
42/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ladta saa jäädä hoitamaan sen vuoden loppuun, kun täyttää 10.

Sen jälkeen voi jättää.

Jos tuntuu, että on korvaamaton, voi laittaa sormen vesilasiin ja katsoa jääkö kuoppa.

Amen to that!

Tosin en kunnon oksennus-influenssassa olevaa kymmenvuotistakaan jättäisi yksin kotiin. Ottaisin palkatonta tai hätätilassa feikkaisin sairasta itse. Juu, ei ole moraalisesti oikein valehdella, mutta oman lapsen henki ja turvallisuus ovat tärkeämpiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaan olen jättänyt. Eilen 13-vuotias oli kuumeessa, joka pomppasi 39,5:n iltapäivällä, olin tyytyväinen että oli vp:llä. Oli heikossa hapessa kyllä.

Vierailija
44/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tässä lähistöllä tuntuu monet 6-vuotiaat elelevän jo ihan omaa ja itsenäistä elämää, pyörivät ulkona pitkin lähiötä, jotkut kävelee eskarimatkoja itsekseen autoteiden yli (jollain erikoisluvalla, mutta näitä tosiaan useampi tapaus). Erikoista toimintaa mun mielestä, mutta ihan koulutettua väkeä isoissa asunnoissaan monen vanhemmat. Viime kesänä otin valokuvia tällaisen 5-6-vuotiaiden porukan "majasta" metsässä: siellä oli rivissä useita leipäveitsiä ja suuria kokkiveitsiä, olivat vissiin kotiensa kaapeista kaivelleet vähän veistotarvikkeita päivän ratoksi. Kerran yhdellä oli mukana myös 2-vuotias pikkusisarus, tulivat tuohon meidän hiekkalaatikolle leikkimään usean korttelin päästä.... 

Tätä taustaa vasten rauhallisen lapsen jättäminen kännykän kanssa pariksi tunniksi kotiin videoiden ääreen on aika kevyttä mun mielestä, melkeinpä sanoisin, että turvallisempaa kuin päivä rauhattomassa esikouluryhmässä tai ulkoilemassa keskenään kaveriporukalla pitkin lähiötä.

Silti HUOM: en itse jättäisi, koska hoitajan saa kyllä helposti, hoitajapalveluita on useita ja lyhyelläkin varoitusajalla saa ainakin isommilla paikkakunnilla. Maksaisin ap:n tapauksessa mielelläni 40-50€ aamupäivästä, menisi se oma palaverikin paremmin, kun ei tarvitse stressata, miten lapsi pärjää. Turhempaankin rahaa tuhlaantuu.

Vierailija
45/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sen suuremmin ota kantaa sairaan lapsen kohdalla. Mutta mielestäni hiukan jännät nämä kommentit, että 6-v. voi maksimissaan 15 minuutiksi jättää yksin. Se lapsi on puolen vuoden päästä koulussa. Kyllä meillä on ainakin koko eskarisyksy välillä harjoiteltu yksinoloa. Nyt voin jo jättää eskarin yksin, kun lähden nuoremman kanssa esim kauppaan. Hänellä on kännykkä kotona ja osaa soittaa. On muutenkin erittäin järkevä tapaus. Ja kohta menossa kouluun. Koska te muut ajattelitte eskarin opettaa olemaan yksin. Vai heräättekö kuukautta ennen koulun alkua, että mitäs nyt tehdään. Kun ei tämä meidän Pirkko ole ikinä ollut edes sitä 15 minuuttia yksin kotona, kuinka se nyt pärjää. 

Täälläpäin on eka- ja tokaluokkalaisille ip-hoito koulun jälkeen. Meillä ovat molemmat lapset olleet iltapäivähoidossa, ja vasta kolmasluokkalaisena yksin kotona iltapäivät. Aamuisin ei koskaan tarvinnut lähteä töihin yksin, onneksi - vanhemmilla joustava työaika. Tämäkään ei tietysti kaikilla onnistu, mutta näin meillä.

Kaikissa kunnissa ei ole ip-hoitoa kahden ekan luokan oppilaille, ikävä kyllä. Mutta kyllä tuo viestii sen, että pieni alaluokkalainenkin on vielä liian pieni olemaan yksin kotona. Saati sitten kipeä kuusivuotias.

Pakkotilanteet ovat aina määritelmällisesti pakkotilanteita. Ap:n tapauksessa ei minusta ole pakkotilanne, vaikka hän haluaisikin asettaa työasiat lapsenhoidon edelle. Aina on vaihtoehtoja. Jännää, että hän mieluummin jättää "pärjäävän kuusivuotiaansa" mieluummin yksin kuin kehtaa kysyä naapurin rouvaa kotiinsa muutamaksi tunniksi lueskelemaan lehteä ja katsomaan kuusivuotiaan perään.... Ikäänkuin lapsi toisen vahdittavana on kamalan työläs ja raskas hoidettava, mutta yksin kyllä pärjää!

Vierailija
46/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sen suuremmin ota kantaa sairaan lapsen kohdalla. Mutta mielestäni hiukan jännät nämä kommentit, että 6-v. voi maksimissaan 15 minuutiksi jättää yksin. Se lapsi on puolen vuoden päästä koulussa. Kyllä meillä on ainakin koko eskarisyksy välillä harjoiteltu yksinoloa. Nyt voin jo jättää eskarin yksin, kun lähden nuoremman kanssa esim kauppaan. Hänellä on kännykkä kotona ja osaa soittaa. On muutenkin erittäin järkevä tapaus. Ja kohta menossa kouluun. Koska te muut ajattelitte eskarin opettaa olemaan yksin. Vai heräättekö kuukautta ennen koulun alkua, että mitäs nyt tehdään. Kun ei tämä meidän Pirkko ole ikinä ollut edes sitä 15 minuuttia yksin kotona, kuinka se nyt pärjää. 

heh kun vitsikäs olet. Meidän "Pirkko" pikkuhiljaa koululaisena alkoi opetella yksin pärjäämistä. Ekalla vielä kyllä saatoin koulumatkat, tässäkin lähistöllä ollut yliajoja suojateillä (ja ihan aikuistenkin yli, ei vain kohelien lasten). Ekalla jäi iltapäiväkerhoon myös, ettei tullut pitkiä yksinoloja. Tokalla sai sitten iltapäivisin olla jo yksin/kavereiden kanssa muutaman tunnin ja hyvin meni. Nyt 10-vuotiaana saa jo liikkua liikenteessä tuttuja reittejä ja on jopa käyttänyt linja-autoa ihan itsekseen. Kaikkea ei voi ehkäistä, mutta veikkaan että vähän ylisuojellulla lapsella on parempi olla kuin alisuojellulla. 

Vrt. lapsi osaa vaikka uida ilman kellukkeita 6-vuotiaana. En silti lähetä häntä yksin uimarannalle. 16-vuotias osaa laittaa ruokaa ja käydä kesätöissä, en silti pistä häntä muuttamaan omilleen. jne..

Vierailija
47/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

heh kun vitsikäs olet. Meidän "Pirkko" pikkuhiljaa koululaisena alkoi opetella yksin pärjäämistä. Ekalla vielä kyllä saatoin koulumatkat, tässäkin lähistöllä ollut yliajoja suojateillä (ja ihan aikuistenkin yli, ei vain kohelien lasten). Ekalla jäi iltapäiväkerhoon myös, ettei tullut pitkiä yksinoloja. Tokalla sai sitten iltapäivisin olla jo yksin/kavereiden kanssa muutaman tunnin ja hyvin meni. Nyt 10-vuotiaana saa jo liikkua liikenteessä tuttuja reittejä ja on jopa käyttänyt linja-autoa ihan itsekseen. Kaikkea ei voi ehkäistä, mutta veikkaan että vähän ylisuojellulla lapsella on parempi olla kuin alisuojellulla. 

Vrt. lapsi osaa vaikka uida ilman kellukkeita 6-vuotiaana. En silti lähetä häntä yksin uimarannalle. 16-vuotias osaa laittaa ruokaa ja käydä kesätöissä, en silti pistä häntä muuttamaan omilleen. jne..

No ihan yhtä normaali tilanne se on edelleen nykypäivänä, että jopa ekaluokkalainen käyttää bussia mennäkseen kouluun. Kun se koulukyyti järjestetään ensisijaisesti julkisilla eikä takseilla. Mikäli ei pääse kävellen kouluun. Eikä kaikki todellakaan pysty olemaan aamusta laittamaan lasta kouluun. Ja silti se ei mielestäni ole alisuojelemista. Sinänsä mielestäni ip on hyvä, koska iltapäivällä yleensä yksinoloa pitempään kuin aamulla. Mutta kyllä meidän neuvolatäti ihan kehoitti jo koko eskarivuoden alkaa opettamaan sitä yksinoloa, jotta kouluiässä on siihen jo tottunut. Mutta ehkä tällaisia kehotuksia saa vain maalaiskunnassa ja vanhemmalta neuvolatädiltä, jolla jo aikuiset lapset (ketkä eivät ole olleet ip:ssä tai vastaavassa, vaan saaneet eksta lähtien yksin mennä kouluun ja kotiin)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kuusi