Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vanhan lapsen jättäisitte yksin kotiin sairastamaan?

Vierailija
19.01.2016 |

Meillä todella itsenäinen ja reipas 6-vuotias, perus flunssassa. Kuume ei ole erityisen korkea. Minä tai mies ei voida jäädä kotiin ilman todella suuria vaikeuksia työpaikalla (tärkeitä palavereja, miehellä työmatka ja minulla tärkeä tapaaminen potentiaalisen asiakkaan kanssa). Mitä mieltä olette, pärjääkö puoli päivää itsekseen jos annan aamulla kuumetta alentavaa ja teen keiton valmiiksi niin, että se tarvitsee vain lämmittää mikrossa? Laitan esille myös lempparileffoja joita voi katsella. Poika vakuuttaa pärjäävänsä mutta hieman epäilyttää. Kävisin siis aamupäivällä tässä palaverissa mahdollisen asiakkaan kanssa ja tulisin sitten kotiin.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta eskari-ikäinen on kyllä liian pieni sairastamaan ilman vanhempaa. Terveenä ollessa voi harjoitella yksin olemista pienen hetken kerrallaan, mutta puolikas päivä ja sairaana on kyllä vähän arveluttavaa.

Lain mukaan oikeus sairaan lapsen hoitamiseen on sinne 10 ikävuoteen saakka ja en usko, että lainlaatija on ikärajaa tuulesta temmannut. Toki lapset on yksilöitä ja sairauksiakin on monenlaisia, mutta silti minusta 6v on liian nuori.

Vierailija
22/47 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin naapurille ja hän lupasi käydä katsomassa lasta pari kertaa, mitata kuumeen jne. Kyseessä siis tuttu aikuinen, ollaan asuttu tässä koko lapsen ikä. Lisäksi sanoin lapselle, että isällä on puhelin päällä koko ajan, sinne voi soittaa jos on hätä ja naapuriin voi aina mennä jos alkaa pelottaa tai jotain tapahtuu. Olen poissa siis max. neljä tuntia, luultavasti vähemmän. Parempi näin, että naapuri käy katsomassa pariin otteeseen.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tuon ikäinen on liian pieni olemaan yksin kotona vaikka olisi tervekin.

Vierailija
24/47 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen jäänyt kotiin vielä 12v:nkin kanssa, palkatta tietenkin, jos on ollut oikein kovasti kipeä: kova kuume tai vatsatauti.

Vierailija
25/47 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut jätettiin yksin kotiin sairastamaan 1. luokasta lähtien jos en nyt väärin muista. Ennen sitä lähellä asuva mummo tuli hoitamaan. Samoihin aikoihin tulin myös koulun jälkeen yksin kotiin. Ihan hyvin selvisin tähän asti, en luultavasti olisi kuusivuotiaana ollut moksiskaan muutaman tunnin yksinolosta, varsinkin jos naapuri käy katsomassa.

Vierailija
26/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noin pientä pidä jättää yksin edes terveenä! Lastensuojelu kehiin!!!! Tuon ikäinen voi harjoitella yksinoloa esim. 15 min aikoja ja silloinkin pitää olla aikuinen tarvittaessa saatavilla.

Vierailija
27/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin yksin ekaa kertaa 7-vuotiaana ja rakastin sitä! Tais olla kerta viikkoon kun pääsin koulusta pari tuntia aiemmin kun sisarukset ja vanhemmat oli vielä töissä. Mä tykkäsin tosi paljon olla yksin, se oli jännää ja samaan aikaan ihanan rentouttavaa. Olin tosin muutenkin aika itsenäinen lapsi, meillä tehtiin aamupalatkin jokainen ite (kaverilla taas äiti teki leivät illalla valmiiksi vielä kutosellakin.) En tosin ollut kipeä, joten vähän eri kuin ap:lla, mutta pointti oli se että jokainen lapsi on erilainen. Kyllähän 4h yksin 6-vuotiaalle on aika paljon, joten ehkä miettisin vielä. Tai sitten jos tosiaan naapuri voisi viettää siellä aikaa muutenkin kuin vain kurkkaamalla.

Vierailija
28/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurille annat 100e ja viet lapsen naapuriin niin ihan OK.

Liian kallista ja palaverissa kasvihuoneilmiötä ratkotaan ?

Vierailija
29/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitin naapurille ja hän lupasi käydä katsomassa lasta pari kertaa, mitata kuumeen jne. Kyseessä siis tuttu aikuinen, ollaan asuttu tässä koko lapsen ikä. Lisäksi sanoin lapselle, että isällä on puhelin päällä koko ajan, sinne voi soittaa jos on hätä ja naapuriin voi aina mennä jos alkaa pelottaa tai jotain tapahtuu. Olen poissa siis max. neljä tuntia, luultavasti vähemmän. Parempi näin, että naapuri käy katsomassa pariin otteeseen.

Ap

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta!

Vierailija
30/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaan.

Vierailija
31/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 8-vuotiaan voisin jättää muutamaksi tunniksi, jos olisi vain pientä lämpöä ja isoveli olisi tulossa aikaisin koulusta kotiin. Jos olisi oksennustauti tai korkea kuume, niin en jättäisi edes pariksi tunniksi. Koko päiväksi en jättäisi edes terveenä. Ja 11-vuotiastakaan en jättäisi, jos olisi tosi kipeä.

Vierailija
32/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

6v on liian pieni olemaan yksin koko päivän, vaikka kaikki naapurien av-mammat olisivat kotona.

Vierailija
33/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jäin aika usein 6-vuotiaana yksin ja tunsin oloni todella pelokkaaksi. 

Vierailija
34/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja lisään vielä, että naapurin rouva on äitiyslomalla, ja lapsi osaa hätätilanteessa mennä sinne. Mies pitäisi kännykkää äänellisellä koko päivän, minä en palaverissa voi.

Ap

Mikset kysy suoraan naapurin rouvalta josko tulisi teille tai lapsi menisi heille?

Tietysti voisin, mutta hänellä on melko loppuvaiheessa raskaus, niin tuntuu jotenkin törkeältä sysätä lapsi odottavan äidin hoidettavaksi. Tietenkin voisin kysyä jos hän voisi pari kertaa käydä katsomassa meidän lasta. Ap

No, jos on sen kuntoinen, että ajattelet hänen pärjäävän yksinkin, tuskin kauhean hoidettava naapurin tätillekkään!

Kokeile jääkö siihen vesilasiin reikä kun sormella tökkäät, jos jää, niin silloin olet tosiaan korvaamaton, mene töihin!! Muuten jäät hoitamaan sairasta lasta tai ainakin hommat hoitajan!

Vierailija
35/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin rakastin olla lapsena yksin, muistan jo 4-5-vuotiaana tykänneeni kun sain jäädä pieniksi ajoiksi yksin kotiin. Ei tullut kysymykseenkään että koululaisena olisin tarvinut seuraa normiflunssan tai vatsataudin tms takia. Aika oli silloin eri, nykyään on eri normit ja ihan hyvä niin, mutta silti lapset on yksilöitä. Jos on itsenäinen lapsi joka nauttii yksinolosta niin voisin ihan hyvin jättää paljon aiemmin kuin 10-vuotiaana. 

Vierailija
36/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kotona pikkuveljen kanssa 6-vuotiaasta lähtien, ja pelkäsin aivan kamalasti. Mutta ap osaat ehkä itse parhaiten arvioida. Itse en pystyisi huoleni takia hoitamaan tärkeää palaveria tarpeeksi keskittyneesti.

Vierailija
37/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ne paremmin lapsensa tuntee. 6 vuotias voi olla tarpeeksi kypsä, varsinkin jos ei kyse kuin n.4 tunnista ja naapuri voi käydä katsomassa. Itse 1.lk saakka monesti koulun jälkeen olin itsekseni kotona kun vanhemmat töissä ja isoveli pääsi myöhemmin koulusta eikä mitään hätää ollut, vaikkei puhelintakaan ollut. Ja ainakin itse kun olin kipeä ja yksin kotona, sitä vähemmän se yksin olo haittasi.

Vierailija
38/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sen suuremmin ota kantaa sairaan lapsen kohdalla. Mutta mielestäni hiukan jännät nämä kommentit, että 6-v. voi maksimissaan 15 minuutiksi jättää yksin. Se lapsi on puolen vuoden päästä koulussa. Kyllä meillä on ainakin koko eskarisyksy välillä harjoiteltu yksinoloa. Nyt voin jo jättää eskarin yksin, kun lähden nuoremman kanssa esim kauppaan. Hänellä on kännykkä kotona ja osaa soittaa. On muutenkin erittäin järkevä tapaus. Ja kohta menossa kouluun. Koska te muut ajattelitte eskarin opettaa olemaan yksin. Vai heräättekö kuukautta ennen koulun alkua, että mitäs nyt tehdään. Kun ei tämä meidän Pirkko ole ikinä ollut edes sitä 15 minuuttia yksin kotona, kuinka se nyt pärjää. 

Vierailija
39/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläaste-ikäisen voisin jättää työpäivän ajaksi yksin sairastamaan, riippuen sillonkin mikä sairaus ja lapsen kunto jne. Vaikka palkallisesti saa kotiin jäädä vai alle 10v kanssa, niin palkattomasti saa kyllä jäädä sen jälkeenkin.

Vierailija
40/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sen suuremmin ota kantaa sairaan lapsen kohdalla. Mutta mielestäni hiukan jännät nämä kommentit, että 6-v. voi maksimissaan 15 minuutiksi jättää yksin. Se lapsi on puolen vuoden päästä koulussa. Kyllä meillä on ainakin koko eskarisyksy välillä harjoiteltu yksinoloa. Nyt voin jo jättää eskarin yksin, kun lähden nuoremman kanssa esim kauppaan. Hänellä on kännykkä kotona ja osaa soittaa. On muutenkin erittäin järkevä tapaus. Ja kohta menossa kouluun. Koska te muut ajattelitte eskarin opettaa olemaan yksin. Vai heräättekö kuukautta ennen koulun alkua, että mitäs nyt tehdään. Kun ei tämä meidän Pirkko ole ikinä ollut edes sitä 15 minuuttia yksin kotona, kuinka se nyt pärjää. 

No meillä ei kyllä lapsi ollut yksin edes sitä varttia ennen kuin pikkuhiljaa kolmannella luokalla. Tämä saatiin järjestymään lyhyemmällä työpäivällä ja vuorojen järjestelyillä ja isovanhempien avulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi