Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tää perustulo juttu oikeen on?

Vierailija
19.01.2016 |

Siis onko ihan oikeesti tulossa tällänen suomeen että kaikki täysikäset saisi jonkun summan x käteen kuussa tekemättä mitään?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tuo ensi vuonna alkava kokeilu nyt sitten tarkoittaa? Miten tätä oikein kokeillaan?

Vierailija
22/32 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha byrokratia loppuis ja ihmisillä olisi helpompaa ottaa vastaan pätkätöitä perustulon kanssa. Se olisi kaikkien etu. Joku kolmen lapsen yksinhuoltaja varmaan häviää rahallisesti, mutta hänenkin on mahdollista käydä helposti tekemässä pari työvuoroa, jotta saa lisärahaa. Perustulo aktivoi töihin.

Kyllä se on ihan ihminen itse, joka itsensä aktivoi tai passivoi. Tässä maassa on tosi iso osa kansaa sellaista, jolle ei tulisi mieleenkään heittäytyä elelemään tuilla vaan on pitänyt itsestään selvänä kouluttautua ja hakeutua töihin ja elättää itse itsensä ja perheensä. Koskaan en ole saanut euroakaan tukea enkä ole käyttänyt minuuttiakaan vertaillakseni sitä, mikä rahallinen tilanteeni olisi kotona makaamalla verrattuna töissäkäyntiin. 

Eli sulla ei ole mitään kokemusta siitä millaiseen paperisotkuun ja viikkojen/kuukausien mittaiseen rahojen odotteluun joutuu ihminen, joka on työtön ja yrittää tienata pätkätöillä muutaman roposen lisää. Siinä häviää ja joutuu hirveään stressiin, kun rahaa ei saa moneen viikkoon, kun käsittelyajat on pitkät työttömyyskassoilla. Sellainen työ passivoi, josta tulee rangaistus. Työnteon pitää olla kannattavaa.

Vielä 80-luvulla tämä asia ymmärrettiin niin, että ei ole tukea, jos on työtä, jota voisi tehdä. Nyt vertaillaan sitä, että jos on tuki tai työ, että kumpi kannattaa. Toki sen ymmärrän, että siirtyminen tuilta palkalle ja palkalta tuille pitäisi olla joustavaa. 

Aikanaanhan nuo tuet on luotu kannattelemaan niiden elämän katastrofien yli eikä olemaan mikään vaihtoehtoinen tapa elää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuollaisesta perustulosta voi sitten myös kokonaan kieltäytyä, jos tulot ovat niin suuret, että se menisi kokonaan veroihin. En itse ainakaan halua mitään joka kuukausi tulevaa lainaa valtiolta tililleni.

Ei perustulosta ei mene veroa ja palkoissakin voidaan siirtyä kiinteään veroprosenttiin.

Höpö höpö.

Ansiotulojen verotukseen se perustulo menee. Ei ihan heti, joten pikku hommia on järkeä tehdä

Progressio kova

Vierailija
24/32 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 ja muut. Jään juuri äitiyslomalle. Saan tulojen perusteella noin 80e päivä. Olen voinut oikein hyvin ja olisin halunnut jatkaa töitä, teen siis pelkästään keikkoja. Jos menen muuna päivänä kuin sunnuntaina töihin, tippuu tuon päivän korvaus 25/e päivä. Kun päivän palkasta otetaan pois bensat ja verot, saan noin saman summan kotona makaamalla. Mitä itse tekisit? Yhdessä keikkapaikassa loistava sijainen, joka opiskelee ans.sidonnaisella kun edellinen työ meni yt:n mukana. Jos tekee enemmän kuin 3 työpäivää kuussa menettää merkittävän osan tuloistaan ja joutuu helvetilliseen paperirumbaan. Arvaa viitsiikö tehdä töitä...

Vierailija
25/32 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä perustuloa ei tule koska sossit vastustaa sitä ja ne päättää ensi hallituksessa

Vierailija
26/32 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yrittäjän puolisolle (ei työttömyysturvaa) tämä olisi mahtava juttu. Välillä kun töitä on ja välillä ei.

Vierailija
27/32 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuollaisesta perustulosta voi sitten myös kokonaan kieltäytyä, jos tulot ovat niin suuret, että se menisi kokonaan veroihin. En itse ainakaan halua mitään joka kuukausi tulevaa lainaa valtiolta tililleni.

Miksi tätä alapeukutetaan? Koska jollain niin isot tulot, että perustulo menisi suoraan veroihin? Vai onko jokin muu periaatteellinen syy?

Vierailija
28/32 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustulo tarkoittaa, että me työssäkävijät emme hyödy siitä mitenkään vaan verotus kiristyy entisestään. Myöskin köyhät saavat vähemmän rahaa kuin kaikki saamansa tuet yhteensä sekä tukiasioita käsittelevät ihmiset saneerataan työttömäksi.

Vierailija
29/32 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo tarkoittaa, että me työssäkävijät emme hyödy siitä mitenkään vaan verotus kiristyy entisestään. Myöskin köyhät saavat vähemmän rahaa kuin kaikki saamansa tuet yhteensä sekä tukiasioita käsittelevät ihmiset saneerataan työttömäksi.

Lisäksi se aikaansaa massiivisen turvapaikkahakijoiden tulvan, kukapa ilmaisesta rahasta kieltäytyisi...

Vierailija
30/32 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aikakin pöllyyttää sossujen keksimää raskasta koneistoa ihmisille inhimillisemmäksi.

Vierailija
31/32 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin merkittävä ongelma on, että nykykäytännön mukaan työkeikkojen tekemisestä voidaan helposti tulkita yrittäjäksi ja ottaa kaikki tuet pois. Tämä siis menee niin vaikka ei perustaisi omaa toiminimeä, vaan laskuttaisi jonkun laskutuspalvelun kautta. On siis parempi nököttää kotona passiivisena työttömänä, kuin yrittää saada itseään työelämään mukaan tätä kautta, koska riskiä tukien menettämisestä ei voi ottaa yksittäisten työkeikkojen takia. Perustulo tarjoaisi ratkaisun tähän ongelmaan.

Vierailija
32/32 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ainakaan nappaa maksaa enää yhtään enempää veroja kuin nyt joudun maksamaan!

On ihan ok, että jos mun tilille tulee perustulo niin se sama otetaan sitten veroista pois muttei yhtään enempää, mutta satavarmaan hyvätuloisilta napsastaan verojen muodossa vieläkin enemmän, joten kiitos ei perustulolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi