Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi synnyttäneen äidin seksielämä on Suomessa tabu?

Vierailija
19.01.2016 |

Miksi synnyttäneen äidin seksielämä on Suomessa tabu? Olen raskaana ja mistään en saa tukea, en todenmukaisia vastauksia enkä mitään siihen, mitä seksielämä tulee olemaan synnytyksen jälkeen. Olen juuri muuttanut Suomeen takaisin (olin pitkään ulkomailla töissä) ja edellisen kotimaani naispuoleiset ystäväni ovat saaneet aivan päinvastaista kohtelua! Siellä jopa otetaan ammattilaisen puolesta seksiasiat esille ja niistä keskustellaan ja ymmärretään seksi osaksi naisen identiteettiä ja tärkeäksi osaksi parisuhdetta.

Tälläkin palstalla olen törmännyt käsittämättömään syyllistämiseen, että seksi ei saisi olla enää tärkeää, kun on äiti. Meillä on miehen kanssa ollut aina hyvin seksuaalinen suhde ja itselleni se seksi on huipputärkeää. Nautin siitä, kiihotun helposti (miehestäni), saan orgasmeja. Se on suhteemme liima. Olemme ensisijaisesti mies ja nainen. Kun esitän huoleni siitä, mitä alapäälle käy ja kuinka nopeasti voi taas seksiä harrastaa, en saa vastauksia edes henkilökunnalta! Mitä nämä tällaiset vastaukset oikein ovat "sitten, kun sulla on se vauva, niin et sitä enää mieti", "et ole kypsä äidiksi, jos tollaista mietit", "mitä sä oot menny tekemään lapsen miehen kanssa, jolle seksi on tärkeää"

Mitä ihmettä? Ihan kuin tässä olisi vain kaksi vaihtoehtoa; joko olen urhi, jonka miehelle vain seksi on tärkeää ja minun tulisi vaatia mieheni selibaattiin vähintään seuraavaksi puoleksi vuodeksi ja miehen tulee olla tästä iloinen, tai se ei minua rakasta. Ei pidä paikkansa. Tai toinen vaihtoehto: olen epätoivoinen lunttu, joka mennyt hankkiutumaan raskaaksi, enkä ymmärrä, ettei seksuaalisuus voi enää olla osa identiteettiäni, kun olen äiti"

Jos en saa mitään vastauksia edes henkilökunnalta, päädyn sektioon. Pelkopolillakin aihe on hirveä tabu, jossa lähinnä tuomitaan, esitellään tilastoja ja aiheutetaan lisää ahditusta. Oletteko törmänneet samaan ja mitä ihmettä tämä oikein on?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska synnyttänyt nainen ei voi olla seksuaalisesti haluttava? Eihän vanhustenkaan seksuaalisuudesta juuri puhuta, koska vanhukset eivät le yleisesti ottaen haluttavia.

:D mulla oli kulunut alle puolitoista vuotta toisen lapseni synnyttämisestä kun törmäsin tyyppiin joka on haaveillut musta teinistä asti enkä kuulemma ole muuttunut laisinkaan 15 vuodessa. Seksiä emme harrastaneet, koska olemme molemmat suhteissa joten en suostunut.

Että kyllä meitä "milfejäkin" löytyy :)

Ja sektiossa komplikaatioriski on suurempi, todennäköisesti olet nopeammin valmis seksiin jos synnytät alakautta. Sen verran monta kauhutarinaa lähipiirin sektioista kuullut, että edelleen olen onnellinen etten leikkuriin joutunut kummassakaan synnytyksessä.

Myös mulle seksi on aina ollut tärkeää, mutta täytyy sanoa ettei se muutamaan kuukauteen kauheasti vauva-arjessa kiinnostanut.

Vierailija
42/47 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukseni raskauden ja synnytyksen jälkeen: Minulle tehtiin sektio, josta toivuin todella hyvin. Raskauden aikana kertyneet 8 kg jäivät leikkaussaliin, maha näytti litteämmältä kuin ennen raskautta... Raskausarpia ei tullut yhtään, rasvasin päivittäin ihoani.

Ja se seksi sektion jälkeen: seksiä harrastettiin ensimmäistä kertaa viikko sektiosta. Otettiin rauhallisesti kondomin ja liukuvoiteen kera. Se tunne oli ihan mieletön, ihan kuin olisi menettänyt neitsyyden uudestaan rakastamalleni miehelle. Olin muutenkin ihan umpirakastunut aviomieheeni. Se, että yhdessä mieheni kanssa teimme jotain niin ihmeellistä kuin vauvan, sai hormoonit hyrrään :)

Meillä on ollut aika hyvin aktiivinen seksisuhde mieheni kanssa eikä se ole lopahtunut lapsen saantiin. Mieheni sanoi, että sekdi on parisuhteen suola.

Meillä vauva on nukkut aina omassa sängyssä ja 6kk ikäisestä saakka omassa huoneessa. Näin meillä vanhemmilla on vaikka mahdollisuus seksiin aamulla tai vauvan päikkäriaikaan.

Meille parisuhde ja perhe ovat tärkeät, se on meidän prioriteetti eikä ne tiskit...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon että myös miehen tunteet voivat ailahdella. Kuten noista kertomuksista jo huomasi, niin seksi on muutakin kuin priimakuntoinen alapää: seksiin vaikuttaa vireystila, ajankäyttö, arjen huolet ja murheet, vauvan tarpeet ja ties mikä. Naisen halukkuudesta ja jaksamisesta puhutaan paljon enemmän kuin miesten tilanteesta.

Myös miehillä voi tulla seinä vastaan seksin suhteen. Useimmiten kuulemiani syitä ovat:

- oma väsymys ("ei vaan jaksa") tai kumppanin väsymys ("ei oo seksi kivaa jos toinen nukahtaa alle, ei henno ees kysyä")

- synnytys ("apua, pillusta tuli vauva ja nyt sinne pitäisi laittaa pippeli, aagh" tai "ei jeesusperkele miten karmeeta touhua se oli, ahistaa kaikki pilluun liittyvä" tai "herranjumala mitäs jos se taas repeää ja pitää tikata" tai ihan mikä muu tahansa setti)

- kumppanin äitiys ("eihän äitiä voi nussia, vaikkei toi mun äiti ookkaan, mutta silti, apua-pää-hajoo" tai "apua, noi tissithän on vauvan omaisuutta, voiks niihin koskee tai haluunks mä ees koskee ääks tuleeko niistä maitoa, mitä nyt tapahtuu?!")

- vauva ("no tuossa se vauva taas on äitinsä sylissä "-> "ei taida olla mulle tilaa, pöh" tai "ei tuohon väliin voi ängetä, on niin herkkää" tai "ei helvetti taasko se on tissiä imemässä" tai "emmää voi tota naistani pökkiä kun vauva tuhisee vieressä" tai ihan mikä tahansa muu syy)

Ei kukaan voi luvata että elämä jatkuu vanhemmuuden myötä ihan entisellään tai antaa prosenttilukuja sen suhteen että mikä osa-alue todennäköisimmin kärsii. Raskaus, synnytys ja vauva koettelevat, mutta voivat olla myös positiivisia juttuja. Hyvä vanhemmuus ja hyvä parisuhde ovat sitä, että kuunnellaan toista, ollaan läsnä ja ollaan mukana yhdessä.

Vierailija
44/47 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassahan lähtökohtana on se, että nainen on ensisijaisesti seksiä varten eikä äitiyttä. Siellä terveydenhuoltohenkilöstön suurin huoli on emättimen venyminen synnytyksessä, ei suinkaan imetys tai lapsen hyvinvointi. Siksi Ranskassa saa automaattisesti emättimenkorjausleikkauksen (kysytään jopa miehen peniksen koko!) synnytyksen jälkeen ja neuvolatoiminta on pitkälti seksuaaliterapiaa ajatuksena pitää mies tyytyväisenä, vaikka vaimo on raskaana tai juuri synnyttänyt.

MInusta Ranskassa raskaana ollessa oli inhottavaa olla olemassa vain miehen tyydytyksen takia, ei suinkaan minuna itsenäni. Naisen nautintoa synnytyksen jälkeen ei käsitelty, miehen nautinto oli ensisijalla. Siksi suomalainen vauvakeskeinen neuvola tuntui raikkaalta tuulahdukselta.

Vierailija
45/47 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat kokemukseni raskauden ja synnytyksen jälkeen: Minulle tehtiin sektio, josta toivuin todella hyvin. Raskauden aikana kertyneet 8 kg jäivät leikkaussaliin, maha näytti litteämmältä kuin ennen raskautta... Raskausarpia ei tullut yhtään, rasvasin päivittäin ihoani.

Ja se seksi sektion jälkeen: seksiä harrastettiin ensimmäistä kertaa viikko sektiosta. Otettiin rauhallisesti kondomin ja liukuvoiteen kera. Se tunne oli ihan mieletön, ihan kuin olisi menettänyt neitsyyden uudestaan rakastamalleni miehelle. Olin muutenkin ihan umpirakastunut aviomieheeni. Se, että yhdessä mieheni kanssa teimme jotain niin ihmeellistä kuin vauvan, sai hormoonit hyrrään :)

Meillä on ollut aika hyvin aktiivinen seksisuhde mieheni kanssa eikä se ole lopahtunut lapsen saantiin. Mieheni sanoi, että sekdi on parisuhteen suola.

Meillä vauva on nukkut aina omassa sängyssä ja 6kk ikäisestä saakka omassa huoneessa. Näin meillä vanhemmilla on vaikka mahdollisuus seksiin aamulla tai vauvan päikkäriaikaan.

Meille parisuhde ja perhe ovat tärkeät, se on meidän prioriteetti eikä ne tiskit...

Minulla oli viikon kuluttua sektiosta vielä 18 tikkiä vatsassa, julma ja vähän repsottava sektioarpi, joka aika tehokkaasti esti kaiken peruselämää intensiivisemmän liikunnan.

Vierailija
46/47 |
19.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Life is what happens while AP is busy making other plans.

Vierailija
47/47 |
20.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, otitteko jonnekin yhteyttä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi