9v tyttö ei syö millään aamupalaa
Tyttäreni on pienikokoinen ja -ruokainen, on aina ollut ja saa ollakin. En tuputa syömään liikoja, mutta olemme miehen kanssa sitä mieltä, että aamiaista olisi syötävä ennen koulua. Lounas on siellä vasta klo 11.30.
Osaako ravintoihmiset sanoa mikä olisi vähäinen, mutta riittävä määrä aamiaista lapselle? Se on tietysti yksilöllistä, mutta olen sitä mieltä, että yksi haukkaus leipää ja yksi kurkkusiivu ei riitä. Tai puolikas porkkana.
Mikään ei maistu, ei leipä, ei murot, ei puuro, ei hedelmät, ei vihannekset.
Äitiä vähän ahdistaa :)
Tyttö täyttää kohta 9v. 8v tarkastuksessa oli 119cm ja 20kg, nykyisiä mittoja en tiedä tarkemmin.
Kommentit (58)
17 jatkaa
Kuulostaa siltä, että tyttö syö aika vähän ja on ilmeisesti tosiaan pienikokoinen. Meidän Peppi on melkein 10 v ja yli 150 cm pitkä, painaakin varmaan n. 45 kg.
Jotkut ihmisethän ei vaan tykkää syödä. Jos ns. tavallisesta ruuasta ei saa mitään nautintoa, eikä erityisemmin tunne nälkää, niin ruuan alas saaminen on varmasti vaikeaa. Joudutte ajatuksella panostamaan ruuan laatuun ja esim. hyvän rasvan ja proteiinien saantiin, kun ei ihmistä tosiaan pysty pakottamaan syömään.
Itselläni on myös mielessä omat teini-iän painon kanssa temppuilut. Tuntuu todella nuorallakävelyltä yrittää olla painostamatta ja tekemättä ruuasta numeroa, mutta kuitenkin huolehtia terveydestä ja yrittää positiivisesti ohjata ruokatottumuksia.
Ja meillä tietysti pikkuveli on sellainen rimppakinttu, joka saisi syödä ihan niin paljon kuin haluaa. Nämä ovat kuitenkin synnynäisiä ominaisuuksia, vanhempi pystyy syömään itsensä kipeäksi, kun ruoka on hyvää tai on herkkkuja tarjolla, pienempi saattaa kieltäytyä herkusta, koska päiväkodissa oli välipalalla jo jätskiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joku järki perheen yhteisessä ruokarytmissä pitäisi olla. En tarjoile montaa kattausta aamiaista, lounasta ja päivällistä, jos kaikille ei ole samaan aikaan nälkä.
AP
Ei tarvitse mitään monta kattausta. Jos aamupala ei maistu, niin pidä huoli, että lapsella on jotain pientä syötävää (keitetty muna/ muutama nakki/ pari juuston palaa) ennen lounasta, jonka pystyy ihan itse kaapista ottamaan.
Niin, tiedätkö, mikä on aamunkoittoilmiö?
Kokeilkaa ranskalaista tapaa. Syötte illallisen vasta siinä klo 19-20 aikaan. Aamulla sitten vaan kevyt smoothie tai hedelmäpaloja tms, silloin ei niin nälätäkään. Taskuun mukaan muutama pähkinä ja manteli, ei mitään myslipatukoita, ne on yleensä pelkkää karkkia. ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin jo, että mun mies on tullut tänne tekemään avauksen, mutta meidän tyttö on pikemminkin pullukka. Mies aamulla hermostui, kun lapsi syö. Minä taas en missään nimessä halua pakottaa ja tehdä ruuasta valtataistelua.
Ajattelin kokeilla sellaista, että tyttö saa keksiä kymmenen ruokaa, joita voisi ajatella edes maistavansa aamulla. Yritän sitten pitää aina useampaa niistä tarjolla, ja pyytää, että tyttö edes yrittäisi maistaa jotain.
Aiemmin meillä oli vielä pahempi tilanne, tyttö usein vain joi lasin vettä aamulla. Nyt suostuu juomaan kupillisen kaakaota. Ei tietysti terveellisin vaihtoehto, mutta mun mielestä parempi kuin ei mitään. Tytöllä ei vaan ole nälkä.
Aamiainen ja välipalt ovat aina olleet ongelma, kun tyttö ei tykkää melkein mistään leivästä, jugurtista, puurosta, kananmunista, muroista, mehusta, smoothiesta jne. Toisinaan joku maistuu parin viikon ajan, sitten ei enää maistu, ja taas etsitään leipää/muroa/jugurttia, jota suostuisi syömään.
Sinä olet tehnyt siitä ongelman. Tytöllä ei ole nälkä, thats it. Mutta sinun mielestäsi on pakko syödä, ongelma on sinun, ei tyttäresi.
Ongelma on siinä, että tyttö käy koulua. Kouluruoka on aika harvoin hänelle mieleistä, vaikka siis yleensä tykkää ns. oikeasta ruuasta, mutta hyvästä sellaisesta. Jos aamulla on mennyt vain kupillinen kaakaota ja lounaalla nokare ruokaa, niin iltapäivällä tyhjennetään jääkaappia ja herkkuvarastoja urakalla. Noin pieni ei osaa tehdä järkeviä ruokavalintoja, varsinkaan kiljuvassa nälässä. Ja kun ei tykkää suurimmasta osasta terveellisistä tai edes kohtuullisen terveellisistä välipaloista, niin täällä juodaan monta kuppia kaakaota, keitellään nuudeleita, syödään välipalakeksejä jne.
Ja ongelma on se, etä vaikka pääasiassa tarjoamme terveellistä ruokaa ja tyttö harrastaa aktiivisesti liikuntaa, niin painoa on hieman liikaa. Sitä myös kertyy todella helposti esim. joulun aikaan, kun on enemmän herkkuja tarjolla ja treenit peruttu. Hän ei selvästi pysty säätelemään syömisiä kulutuksen mukaan.
Jos minä saisin päättää, koulussa tarjottaisiin klo 10 lasi maitoa ja hedelmä- ja vihannespaloja. Lounas olisi aikaisintaan puoli kahdeltatoista, kun se nyt on pienimmillä heti kymmenen jälkeen. Ruokavälit olisivat paljon järkevämmät ja niillä joilla ei aamulla ruoka maistu, olisi mahdollisuus syödä jotain pientä ennen lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin jo, että mun mies on tullut tänne tekemään avauksen, mutta meidän tyttö on pikemminkin pullukka. Mies aamulla hermostui, kun lapsi syö. Minä taas en missään nimessä halua pakottaa ja tehdä ruuasta valtataistelua.
Ajattelin kokeilla sellaista, että tyttö saa keksiä kymmenen ruokaa, joita voisi ajatella edes maistavansa aamulla. Yritän sitten pitää aina useampaa niistä tarjolla, ja pyytää, että tyttö edes yrittäisi maistaa jotain.
Aiemmin meillä oli vielä pahempi tilanne, tyttö usein vain joi lasin vettä aamulla. Nyt suostuu juomaan kupillisen kaakaota. Ei tietysti terveellisin vaihtoehto, mutta mun mielestä parempi kuin ei mitään. Tytöllä ei vaan ole nälkä.
Aamiainen ja välipalt ovat aina olleet ongelma, kun tyttö ei tykkää melkein mistään leivästä, jugurtista, puurosta, kananmunista, muroista, mehusta, smoothiesta jne. Toisinaan joku maistuu parin viikon ajan, sitten ei enää maistu, ja taas etsitään leipää/muroa/jugurttia, jota suostuisi syömään.
Sinä olet tehnyt siitä ongelman. Tytöllä ei ole nälkä, thats it. Mutta sinun mielestäsi on pakko syödä, ongelma on sinun, ei tyttäresi.
Ongelma on siinä, että tyttö käy koulua. Kouluruoka on aika harvoin hänelle mieleistä, vaikka siis yleensä tykkää ns. oikeasta ruuasta, mutta hyvästä sellaisesta. Jos aamulla on mennyt vain kupillinen kaakaota ja lounaalla nokare ruokaa, niin iltapäivällä tyhjennetään jääkaappia ja herkkuvarastoja urakalla. Noin pieni ei osaa tehdä järkeviä ruokavalintoja, varsinkaan kiljuvassa nälässä. Ja kun ei tykkää suurimmasta osasta terveellisistä tai edes kohtuullisen terveellisistä välipaloista, niin täällä juodaan monta kuppia kaakaota, keitellään nuudeleita, syödään välipalakeksejä jne.
Ja ongelma on se, etä vaikka pääasiassa tarjoamme terveellistä ruokaa ja tyttö harrastaa aktiivisesti liikuntaa, niin painoa on hieman liikaa. Sitä myös kertyy todella helposti esim. joulun aikaan, kun on enemmän herkkuja tarjolla ja treenit peruttu. Hän ei selvästi pysty säätelemään syömisiä kulutuksen mukaan.
Jos minä saisin päättää, koulussa tarjottaisiin klo 10 lasi maitoa ja hedelmä- ja vihannespaloja. Lounas olisi aikaisintaan puoli kahdeltatoista, kun se nyt on pienimmillä heti kymmenen jälkeen. Ruokavälit olisivat paljon järkevämmät ja niillä joilla ei aamulla ruoka maistu, olisi mahdollisuus syödä jotain pientä ennen lounasta.
Mitä jos tekisitte tytön kanssa yhdessä esim. ison satsin keittoa/makaronilaatikkoa yms. josta riittää pakkaseen myös kerta-annoksia lämmitettäväksi?
Veisin lääkärille jos mun tyttö söisi noin vähän. Ettei olisi alkavaa syömishäiriötä?
Sinällään ymmärrän, meidän perheessä ei kukaan niin piittaa aamupalasta/välipaloista. Lounas, päivällinen ja iltapala menee. 6vuotias tyttömme on 122cm ja 25kg.
Jos ruoka ei maistu heti heräämisen jälkeen, miten olisi pieni eväsleipä mukaan kouluun? Itse olen aikoinani syönyt eväsleivän koulussa ennen ensimmäistä tuntia, kun ennen sitä ei ole maistunut. Tai leivän sijaan joku hedelmä, jonka voisi syödä vaikka iltapäivällä tai lounaan jälkeen jälkkäriksi, jos ei aamulla mene.
Oma tyttöni oli 8v. 125cm ja 22kg nyt on 11v. Ja 140cm ja 29kg.
Hänelle ei myöskään maistu aamupala. Mieluiten juo smoothien, ihan rahkaa ja jäisiä marjoja ja vähän mehukeittoa makeutuksesksi niin ja yleensä laitan lusikallisen öljyä myös, koska on niin pieniruokainen.
Toinen mitä välillä tykkää syödä on munakas.
Meillä kyllä myös pidetään tärkeänä sitä, että syödään säännöllisesti.
Varmaan ihan siksi, koska ollessani lapsi meillä sai syödä mitä halusi ja milloin halusi. Itselleni tämä aiheutti runsaan ylipainon (en syönyt aamulla, mutta illasta mätinkin sitten niin jumalattomasti kaikkea). Olin vasta 31v. Kun sain tuon ylopainon vihdoin pudotettua, kun opettelin syömään säännöllisesti ilman mitään ylimääräisiä välipaoja.
Jos yhtään lohduttaa, niin minä olen ihan normaali nainen, vaikka olen lapsesta asti ollut huono syömään aamupalaa. Kertakaikkiaan aamupala ällöttää ja oksettaa. Heräämisestä menee noin pari tuntia, että pysyyy syömään, joten otan kotoa aina jonkun hedelmän mukaan, jonka syön ennen lounasta. Banaani on helpoin aamupala ainakin itselleni, vaikka en suoranaisesti tykkää banaanista, mutta se nyt vaan ehkä omenan lisäksi ainut joka ei okseta.
Vastoin vanhoja paskantärkeiden asiantuntijoiden puheita, aamiainen ei ole päivän tärkein ateria ja sen pois jättämisestä ei ole mitään haittaa, jos vain muulloin syö.
Ikäni en oo mustaa kahvikupillista enempää saanut itketkemättä alas aamuisin.
Mies valittaa kun hotelleissa aamiainen kuuluu huoneen hintaan ja jos korkeitaanvähän tuoremehua kahvin lisäksi, vaikka pöydät notkuisivat kaikkea mahdollista.
Entäs jos tarjoaisit alkuun aamupalaksi jotain hyvää ja sitten pikkuhiljaa tuunaat sitä terveellisemmäksi?
Esim. pannukakkua aamulla, marjoja ja loraus maitorahka-kermavaahtoa?
Teet vaan sellaisen version jossa on vähän sokeria, laita vaikka kaurahiutaleita ym. joukkoon?
Siitä saa tehtyä terveellisemmän versionkin kun selailee reseptejä.
Toinen voisi olla itsetehty "välipalapatukka", netistä löytyy ohjeita.
Kaurahiutaleista, pähkinöistä, hunajasta, hedelmistä, ym. Ja taas, itsetekemällä saat säänneltyä sitä terveyspuolta.
Vierailija kirjoitti:
Veisin lääkärille jos mun tyttö söisi noin vähän. Ettei olisi alkavaa syömishäiriötä?
Sinällään ymmärrän, meidän perheessä ei kukaan niin piittaa aamupalasta/välipaloista. Lounas, päivällinen ja iltapala menee. 6vuotias tyttömme on 122cm ja 25kg.
Miksi ihmeessä tätä syömishäiriötä aina tuputetaan? Esim. minun tyttäreni, joka on jo 21v. on aina ollut todella hoikka. On nyt 170cm/45kg. Sain joskus 10v. sitten koulusta kirjeen, että olenko varma ettei hän ole aliravittu... :S T.nro4
En yhtään ymmärrä, miksi se aamiainen on väkisin syötävä. Ne, jotka eivät voi elää ilman tukevaa aamiaista ja aamukahvia, eivät tunnu ymmärtävän, että ei vähempää kiinnosta syödä aamulla, sille ruoalle ei ole tarvetta ja sen syömisestäkin tulee vastenmielinen olo. Onneksi näin aikuisena saan vapaasti kieltäytyä, eikä siinä ole mussuttamista kellään.
Vähän sama, kuin aamuvirkkujen on aivan mahdotona käsittää, että toiset työskentelevät paremmin illalla.
No, ap.n lapsellakin oli nimenomaan ongelmana se, että lapsi syö sitten koulun jälkeen/illasta aivan liikaa. Siksi mielestäni olisikin tarpeen syödä se aamupala.
Jos täälläkin on näitä jotka sanovat etteivät syö aamupalaa niin syöttekö sitten työpäivänjälkeen kaiken mahdollisen? Jos ette niin teillä ei ole sitä ongelmaa mikä ap.n lapsella.
Vierailija kirjoitti:
Hänelle ei myöskään maistu aamupala. Mieluiten juo smoothien, ihan rahkaa ja jäisiä marjoja ja vähän mehukeittoa makeutuksesksi niin ja yleensä laitan lusikallisen öljyä myös, koska on niin pieniruokainen.
Toinen mitä välillä tykkää syödä on munakas.Meillä kyllä myös pidetään tärkeänä sitä, että syödään säännöllisesti.
Varmaan ihan siksi, koska ollessani lapsi meillä sai syödä mitä halusi ja milloin halusi. Itselleni tämä aiheutti runsaan ylipainon (en syönyt aamulla, mutta illasta mätinkin sitten niin jumalattomasti kaikkea). Olin vasta 31v. Kun sain tuon ylopainon vihdoin pudotettua, kun opettelin syömään säännöllisesti ilman mitään ylimääräisiä välipaoja.
Säännöllinen syöminen ei tarkoita aamupalan väkisin syömistä.
Meillä kotona isä ja sisko olivat juuri sellaisia, etteivät syöneet oikein mitään. Isä juo aamulla puoli kupillista teetä ja ottaa korkeintaan puolikkaan paahtoleivänsiivun. Sisko juo vähän tuoremehua ja syö desin verran tavallisesta 2 dl jugurttipurkista.
**
Minä taas kotona asuessani söin lautasellisen päivän puuroa (äiti oli tehnyt jo vähän aikaisemmin), ison mukillisen kahvia, leipäsiivun juustolla ja makkaralla ja päälle vielä joku keksi sekä jugurttia. Äiti söi parikin kertaa aamupalaa ennen töihin lähtöä (nousi tapansa mukaan jo puoli viideltä, söi ekan kerran ja toisen kerran sitten seitsemän jälkeen).
Ja vaikka söin mielestäni ihan riittävästi, niin nälkä kurkki jo puoli kymmenen aikoihin ja kymmeneltä olin aina ihan nälkäkuoleman partaalla. Tämä toki teini-iässä, kun söin kolme täyttä lämmintä ateriaa päivässä. Näin vanhemmiten olen tietty vähentänyt ruuan määrää. Ja lihava en ole ollut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
No, ap.n lapsellakin oli nimenomaan ongelmana se, että lapsi syö sitten koulun jälkeen/illasta aivan liikaa. Siksi mielestäni olisikin tarpeen syödä se aamupala.
Jos täälläkin on näitä jotka sanovat etteivät syö aamupalaa niin syöttekö sitten työpäivänjälkeen kaiken mahdollisen? Jos ette niin teillä ei ole sitä ongelmaa mikä ap.n lapsella.
Jos aamupalaa ei syö, niin tietenkin päivän aikana syödään tarpeellinen määrä ruokaa. Eikä kaikkea mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen mitä välillä tykkää syödä on munakas.Meillä kyllä myös pidetään tärkeänä sitä, että syödään säännöllisesti.
Säännöllinen syöminen ei tarkoita aamupalan väkisin syömistä.
Kyllä se minulla nimenomaan tarkoitti sitä! Syön 5 kertaa päivässä ja eka niistä on aamupala. Muuuten wn syö noiden ruokien välissä yhtään mitään.
Tämä onnistuu minulla vain kun syön säännöllisesti ns. Kellon kanssa. Jos pääsee tulemaan liian kova nälkä en enää hillitse itseäni syömisen suhteen.
Meillä on hyvin samanlainen ongelma, tosin kyseessä on 4v tyttö . Haukku leipää tai lusikallinen puuroa..
ei niillä pärjää siihen asti että tarhassa on lounas! :-( muuten on hyvä syömään, mutta aamut...
ei mene alas edes smoothie ! Ei puuro, ei murot, ei leipä....
joskus pitää ihan leikiksi pistää, leikata leivästä pieniä paloja tarjottimelle ja huudella " maistiaiset ! Neiti siitä maistaa hyvää ruisleipää.."
Silloin saattaa otta pari ja maitoa päälle.
Munakas, munakokkeli, raejuusto yms. helposti nieltävät?