Sopiiko Marie suomalaiselle tytölle nimeksi?
Tämä olisi yksi vaihtoehto. Mielestäni sopii suomalaiseen suuhun, ja lausuttaisiin miten kirjoitetaankin. Onko kuitenkaan hyvä nimi? En etsi mitään erikoisuuden tavoittelua, eikä tämä nimi mielestäni edes erikoinen sinänsä olekaan. Pidän vain enemmän Mariesta, kuin Mariasta. Onko kuitenkaan hyvä nimi Suomeen? Sukunimi on suomalainen, mutta hyvin harvinainen eikä ole nen-päätteinen.
Toisia nimiä saa myös ehdotella. Haluan ehkä vain kaksi nimeä, mutta kolmeakin saa ehdottaa.
Kommentit (36)
Sopii hyvin! Meillä on Marie ja Elise.
Mä olen niin tottunut ranskalaiseen ääntämykseen (marII), että mun mielestä suomalainen MArie kuulostaa juntilta. Miksei ei Mari tai Maire käy?
Suomalaiseen suuhun sopii Marie keksi
Mielestäni ei sovi. Marie kuuluisi ääntää "marii" mutta suomalaisittain se äännetään tottakai kuten kirjoitetaan, "marie". Tästä seuraa että moni ei vaan tiedä että sanoisiko Marie vai Marii ja veikkaan että lasta tulee viimeistään aikuisena ärsyttämään kun pitää monessa tilanteessa neuvoa miten nimi äännetään. Kaunis nimi se on mielestäni, ja tunnen itse muutaman Marien. Mutta aina se on mullakin mielessä, että äännänköhän nyt nimen väärin ja mitä jos nuo eivät vaan kehtaa oikaista.
Vierailija kirjoitti:
Voi miten ihanat nimet. :)
Vierailija kirjoitti:
On ihan hyvä, jos toinen nimi ei viittaa ranskalaisuuteen.
Esim vaikka
Marie Johanna
Marie Josefina
Marie Julianna
Marie Victoria
Marie Veronica
tms... tuollaisena kuulostaa ihan hyvältä.
Toisen nimen viittauksilla ei ole merkitystä, koska ellei sitä käytetä kutsumanimenä, sitä ei käytetä ollenkaan eikä kukaan tiedä siitä mitään (paitsi viranomaiset).
Heti Suomen rajojen ulkopuolella nimi kuitenkin lausutaan oikein. Pitääkö suomalais-Marien sitten joka kerta korjata, että "Ei, paino on ensimmäisellä tavulla ja loppuun tulee leveä E"? ;)
3
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiseen suuhun sopii Marie keksi
Sanotaanko Kiaakin autoksi ja Emiliat on vessapapereita? Lähes kaikista nimistä löytyy jotain.
Annat Mari vaan ja sitten sanot sen nimen lopun aina semmosella pohtivalla ee-lopulla ja ilmeellä tietty. Omakin profiilisi nousee tämän myötä. Ei niin, että luullaan, että sattuu eli tarkka pitää olla.
Lähes kaikki nimet äännetään eri maissa eri tavalla, turha siis siitä murehtia. Omaa erittäin kansainvälistä nimeäni (Emma) ei ihan oikeasti osattu kirjoittaa starbucksin kahvimukiin Lontoossa :'D vaikka kyseinen nimi on juurikin siellä hyvin yleinen ja ihan oikein sen lausuin, oikein kirjain kirjaimelta. Turhaa stressaat tuommoisia, Marie on kaunis nimi :)
Sopii ihan hyvin. Onhan noita e-loppuisia: Sofie, Linne, Elise, Isabelle jne... Tuo Marie on ihan kaunis.
Marie Aurora
tai sitten laitat toiseksi nimeksi;
Minea Marie
Mette Marie
Minttu Marie
Emilia Marie
Ellen Marie tms
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Elise Marie :)
Marie on tosi kaunis! Meillä on Mariel ja hyvin on kaikkialla osattu aina niin sanoa, ei ole ollut mitään vaikruksia.
kannattaa varautua siihen että vieraat ihmiset alkavat kutsua lasta mariksi.
Mulla on Marie- niminen ystävä (aikuinen), toiset sanoo Marieksi ja toiset tuntuvat ääntävän ''Marii'', ei se kuitenkaan mitenkään häiritsevää ole koskaan ollut. Vähän sama homma kun Idaa osa sanoo Idaksi ja osa Iidaksi, Jennyä osa Jenniksi ja Osa Jennyksi, jotkut ehkä jopa ''tseniksi''. Ei ole varmaan olemassakaan nimeä, jonka kaikki ihmiset osaisivat ääntää oikein... :D
Ihan hieno nimi se on, laita vaan jos haluat. Kävin tuossa mielenkiinnosta väestönrekisterikeskuksessa katsomassa, ja hämmästyin nimen yleisyydestä. Taitaa olla Minttuakin yleisempi :o
On ihan hyvä, jos toinen nimi ei viittaa ranskalaisuuteen.
Esim vaikka
Marie Johanna
Marie Josefina
Marie Julianna
Marie Victoria
Marie Veronica
tms... tuollaisena kuulostaa ihan hyvältä.