Eri vaatinukset kodin siisteydestä miehen kanssa
Kotitöiden jako on ollut meillä aina riidanaiheena. Meillä on todellakin erilaiset vaatimukset kodin siisteystasosta, se mikä miehelle kelpaa saa mulla veren kiehumaan ja miestä syö se että mä käytän melkein joka hetken kotona ollessani puuhailuun ja järjestelyyn...ja toki nurisen miehelle joka sohvalla sitcomeja toljottaa.
Ongelma on se, että miehen mielestä joka viikko ei tarvitse imuroida, ruokapöydällä voi olla läjä muuta tavaraa (esim lasten läksykirjat) ruoan ajan, pöytää ei tarvitse siivota edes samana päivänä, tai jos siivoaa, tarkoitttaa se astioiden kasaamista tiskipöydälle (vaikka koneessa tiskipöydän alla on valmiiksi likaiset odottelemassa) ja tyhjät maitopurkit tms voi jättää pöydälle. Lisäksi hänestä on ihan turhaa kerätä päivittäin vauvan levittämät lelut paikoilleen, nostaa sohvan koristetyynyt kohdilleen tai ympäriinsä jätetyt vaatteet niedä naulaan/pyykkiin. Hänen mielestään koululaiset siivoavat omat jälkensä ja jos lasten huoneeseen kantaa muihin huoneisiin levälleen jääneitä tavaroita, voi ne jättää lattialle/koulupöydälle tms (alakouluikäiset lapset)
Sanomattakin lienee selvää ettei lattioita miehen mielestä kai ikinä tarvitse pestä, kylppäristä riittää kun vessanpöntön pesee kerran viikossa (tämän hän tekee ihan oma-aloitteisesti)
Pyykkiä mies toki pesee pari kertaa viikossa, pyykkitelinettä tosin on ihan turha kai välissä tyhjentää. Kun mennään suihkuun, nostetaan teline eteiseen.
Ok, olen kotona vauvan kanssa, ja tietenkin teen isomman osan kotitöistä. Mutta tämmöstä tämä on ollut silloinkin kun molemmat olivat töissä, ja oikeastaan silloinkin kun mies oli työttömänä...
Niin joo, hiukan eri käsitys meillä on vauvan kanssa olemisestakin. Koko päivän tosiaan minä touhuan ja hoidan kotia ja vauvaa. Illalla kun pyydän että mies katsoo lasta sea aikaa että käyn vessassa rauhassa/suihkussa /siivoan/autan isompia lapsia läksyissä tms. Melkein poikkeuksetta vauva konttaa perääni itkien ja saan "palauttaa" parkuvan vauvan sohvalla löhöävälle miehelle.
Että tämmöstä. Kylläpä mieltä kevensi kun sai kirjoittaa tämän.
Ja joo-o seurustelun alussa mies vakuutti pitävänsä siisteydestä ja järjestyksestä, aika kyllä opetti minkälainen on mutta tilanteet ovat kärjistyneet vasta lasten tulon myötä kun hommaa on jo tosi paljon 😒
Kommentit (66)
Toista ei voi pakottaa mihinkään, mutta olisi hyvä jos saisitte sovittua kompromissin. Meillä on astetta vaikeampi tilanne: mies ei tee koskaan mitään, mutta juuri 10 min sitten veti raivarit kun on noin ällölikaista ja miksen ole siivonnut (menin nukkumaan ennen miestä, nämä on hänen viimeiltaisia plus osa röhnöistä eilisiltaisesta kokkailusta.
Voi 61 kunpa meilläkin se siivoukselta jäävä aika menisi lasten kanssa olemiseen- miehellä se menee omiin projekteihin; someen, lehtiin, ja siihen sohvalla maksamiseen. Lisäksi hän on minulle kiukkuinen kun en "relaa". Ei me voida mitään yhteistä siivouspäivää sopia koska mies ei koe sitä tarpeelliseksi.
-ap
Sohvalla MAKSAMISEEN ei maksamiseen, heh
Argh autocorrect, sohvalla makAAmiseen ei maksamiseen.no nyt oikein, oisko?
Vierailija kirjoitti:
Voi 61 kunpa meilläkin se siivoukselta jäävä aika menisi lasten kanssa olemiseen- miehellä se menee omiin projekteihin; someen, lehtiin, ja siihen sohvalla maksamiseen. Lisäksi hän on minulle kiukkuinen kun en "relaa". Ei me voida mitään yhteistä siivouspäivää sopia koska mies ei koe sitä tarpeelliseksi.
-ap
Joo tämän ymmärrän kyllä täysin! Raivostuttaisi ihan hirveästi, jos mies ei olisi ja leikkisi lasten kanssa. -61
Hm. Meillä on kaksi lasta, 7v ja taapero, ja mun täytyy myöntää, että joissain asioissa olen kuten miehesi (olen siis nainen). Meillä voi olla lehtiä, kirjoja ja lelujakin ruokapöydällä monta päivääkin, ja leluja ja vaatteita (myös minun) lattialla. Olen hidas havahtumaan pyykkien ripustamiseen tai astianpesukoneen tyhjentämiseen, teen ne kyllä, mutta en välttämättä heti kun "pitäisi".
Sen sijaan lasten kanssa olemme molemmat paljon, leikimme ja teemme asioita heidän kanssaan, ulkoilemme joka päivä ja lapset saavat terveellistä ruokaa ja paljon huomiota.
Pidän siisteydestä, mutta käyn suht vaativissa töissä (mies on taaperon kanssa kotona), haluan viettää paljon aikaa lasten kanssa, isommalla lapsella on harrastuksia ja mulla ja miehellä omia tärkeitä harrastuksia ja menoja ja haluan myös levätä ja rentoutua. Olen ajatellut, että tässä elämänvaiheessa preferoin nämä asiat siisteyden edelle, koska ne antavat minulle paljon enemmän. Mulla on vuosikausia aikaa elää siistissä "täydellisessä" kodissa, kun lapset ovat isompia tai muuttaneet pois kotoa.
Mies on siistimpi kuin minä, mutta hänkin preferoi lasten kanssa olemista ja omaa vapaa-aikaansa siisteyden edelle. Imuroimme kyllä kerran viikossa ja keittiön siivoamme päivittäin. Täytyy kyllä myöntää, että mies tekee kotona enemmän, vaikka yritän parhaani.