Eri vaatinukset kodin siisteydestä miehen kanssa
Kotitöiden jako on ollut meillä aina riidanaiheena. Meillä on todellakin erilaiset vaatimukset kodin siisteystasosta, se mikä miehelle kelpaa saa mulla veren kiehumaan ja miestä syö se että mä käytän melkein joka hetken kotona ollessani puuhailuun ja järjestelyyn...ja toki nurisen miehelle joka sohvalla sitcomeja toljottaa.
Ongelma on se, että miehen mielestä joka viikko ei tarvitse imuroida, ruokapöydällä voi olla läjä muuta tavaraa (esim lasten läksykirjat) ruoan ajan, pöytää ei tarvitse siivota edes samana päivänä, tai jos siivoaa, tarkoitttaa se astioiden kasaamista tiskipöydälle (vaikka koneessa tiskipöydän alla on valmiiksi likaiset odottelemassa) ja tyhjät maitopurkit tms voi jättää pöydälle. Lisäksi hänestä on ihan turhaa kerätä päivittäin vauvan levittämät lelut paikoilleen, nostaa sohvan koristetyynyt kohdilleen tai ympäriinsä jätetyt vaatteet niedä naulaan/pyykkiin. Hänen mielestään koululaiset siivoavat omat jälkensä ja jos lasten huoneeseen kantaa muihin huoneisiin levälleen jääneitä tavaroita, voi ne jättää lattialle/koulupöydälle tms (alakouluikäiset lapset)
Sanomattakin lienee selvää ettei lattioita miehen mielestä kai ikinä tarvitse pestä, kylppäristä riittää kun vessanpöntön pesee kerran viikossa (tämän hän tekee ihan oma-aloitteisesti)
Pyykkiä mies toki pesee pari kertaa viikossa, pyykkitelinettä tosin on ihan turha kai välissä tyhjentää. Kun mennään suihkuun, nostetaan teline eteiseen.
Ok, olen kotona vauvan kanssa, ja tietenkin teen isomman osan kotitöistä. Mutta tämmöstä tämä on ollut silloinkin kun molemmat olivat töissä, ja oikeastaan silloinkin kun mies oli työttömänä...
Niin joo, hiukan eri käsitys meillä on vauvan kanssa olemisestakin. Koko päivän tosiaan minä touhuan ja hoidan kotia ja vauvaa. Illalla kun pyydän että mies katsoo lasta sea aikaa että käyn vessassa rauhassa/suihkussa /siivoan/autan isompia lapsia läksyissä tms. Melkein poikkeuksetta vauva konttaa perääni itkien ja saan "palauttaa" parkuvan vauvan sohvalla löhöävälle miehelle.
Että tämmöstä. Kylläpä mieltä kevensi kun sai kirjoittaa tämän.
Ja joo-o seurustelun alussa mies vakuutti pitävänsä siisteydestä ja järjestyksestä, aika kyllä opetti minkälainen on mutta tilanteet ovat kärjistyneet vasta lasten tulon myötä kun hommaa on jo tosi paljon 😒
Kommentit (66)
Ihan vanhanaikaisesti vaan sovitte näistä asioista. Meillä siivotaan viikkosiivous kerran viikossa. Mies hoitaa joka toisena viikkona omalla tyylillään, minä joka toisen viikon. Siivouksen ajan toinen vie lapsia harrastuksiin eli ollaan sovittu sellainen ajankohta kun koti on tyhjä. Ennen viikkosiivousta on lasten laitettava itse kamansa järjestykseen omassa huoneessa ja vietävä tavaransa yleisistä tiloista pois. Tämä yritetään ihan päivittäin muistaa, mutta varsinkin ennen siivousta, jotta siivousvuoron saa käyttää pölyjen pyyhintään, imurointiin, lattian pesuun (tosin vain minä teen tämän omalla vuorollani) ja kylppärin siivoamiseen (lattiat, lavuaari, pönttö, suihkukaappi jne). Keittiö on viikkosiivouksen ulkopuolella, koska se siivotaan päivittäin, luonnollisesti. Meillä on sellainen systeemi, että se, joka laittaa ruuan (ja käy kaupassa) pääsee tiski- ja pöydänpyyhintävuorosta eli jos minä laitan ruuan siivoaa mies keittiön HETI ruuan jälkeen. Tottakai omalla tyylillään, siihen en puutu. Mutta laittaa tiskit pois ja pyyhkii tasot/hellan/pöydän. Astianpesukoneen täyttö ja tyhjentäminen on meillä koululaisen hommaa.
Kuulostaa itsestäänselvyyksiltä, mutta meilläkin riideltiin kotitöistä usein ennen. Sitten annoin ukaasin, että joko meille tulee miehen maksama siivooja tai sitten hän ottaa enemmän vastuuta kotitöistä. Näin sovittiin kun palasin töihin. Silloin kun olin kotiäitinä niin tein luonnollisesti KAIKKI kotityöt, koska mies maksoi kaiken. Eli minusta olli oikeus ja kohtuus, että hän pääsi silloin kotona helpommalla. Mutta itse teen kotitöitä ihan mielelläni kyllä.
Minulle tärkein havainto oli olla puuttumatta miehen tyyliin ja tarkkuuteen tehdä kotitöitä. Aluksi marisin, jos maton alusta jäi imuroimatta, nyt vähät välitän. Ihan sama oikeasti, kunhan koti on päällisin puolin järjestyksessä ja siivo. Mitään maton hapsujen suoristusta ja desinfiointia on turha vaatia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun siivoiskun joka kolmas viikko! Mutta sehän ois ihan turhaa kun mä oon paikat pitänyt kunnossa ne 2 viikkoa ennen sitä..
Lasten takiakin harmittaa. Kiva tuoda kavereita kylään kotiin jossa tyhjät maitopurkit ja ruokalautaset jääneet pöytään ja mies röhnöttää sohvalla telkkari huutaen. Itse tulen kodista jossa ei juurikaan siivottu ja kärsin siitä todella paljon. Miehen Lapsuudenkodissa äitinsä oli kotiäitinä ja piti paikat tiptop kunnossa.
No tää kuulostaa jo siltä että ongelma on enemmänkin sun vaatimuksissa. Ei ne lapset siitä kärsi että kotona on muutama likainen astia ja pari maitotölkkiä. Älä yleistä omia traumoja lapsiisi ja muista että myös sen oman lapsuudenkodin siisteystason ylikompensointi voi olla haitallista.
Lapset muistelevat sitten vanhoina ylpeänä, että kylläpä meillä oli siistiä. Tosin isällä ja äitille ei meille ollut aikaa, riitelivät siivouksesta ja siivosivat vaan. Mutta, ah, olipa meillä siistiä.
Heh, meillä on ap:n standardin mukaan hyvin sotkuista, on keittiön pöydällä astioita, lasten koulukirjoja vähän missä sattuu ja lattialla koirankarvakasoja. Siivotaan kun keretään eikä totisesti stressata, nytkin vapaapäivänä teen ensin muuta, sitten nopeasti imuroin. Lapsille ei tunnu tulevan kammoja, meillä on jatkuvasti myös naapurien lapsia. Tykkäävät tulla kun ilmapiiri on mukava, kai se perheen hyvät välit näkyy ulospäinkin naureskeluna ja hassutteluna. Vähemmän ne kaverit kulkee ylisiistissä huushollissa jossa koko ajan pitää varoa... Ketä varten se koti on, ap:ta, lapsia, miestä, vai vähän kaikkia? Eikö silloin tuollaiset asiat pitäisi mennä kaikkien ehdolla, ei vaan sen siisteimmän?
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa siihen että kotitöistä useimmat ovat toistuvia jokapäiväisiä töitä niin haluaisin naisnäkökulmaa siihen että mikä arvo on niillä ns. miesten töillä(, joita useimmat miehet eivät enää tee).
Esimerkiksi:
lumityöt, ruohonleikkuu, auton korjaus(laturin, vesipumpun, hihnojen vaihto, peltien paikkaus) ja huolto (öljyn vaihto, nesteiden tarkistus, renkaiden vaihto, ilmanpaineiden tarkistus yms.)
Talon remppaus (toiset voivat olla työläitä, toiset vähän helpompia), talon lämmitys (puulämmitteinen talo, puitten raijaamista, peltien vahtimista yms), puiden kaato ja raijaus metsästä sekä jalostus.
Vähän ohiksena harrastukset kuten metsästys, kalastus ja marjastus/sienestys(proteiineja ja vitamiineja aika pitkälle omiksi tarpeiksi).
Jos mies tekee näitä kaikkia ja säästää rahaa tuhansia ellei kymmeniä tuhansia perheen menoissa, mutta uhraa tuntuvasti aikaa näille niin onko nämä vaan niitä, jotka miehen pitää hoitaa + jakaa kotityöt täsmälleen tasan naisen kanssa. Ovatko nämä työt naisille ilmaa eli ei halvatun merkitystä?
Haha, metin tässä omia ja muiden tuttavien elämää ja koulutettuina autottomina peruskaupunkilaisina voin sanoa, että kyllä hävettäisi tätä listaa näyttää jos pitäisi keksiä joku tekosyy olla osallistumatta kotitöihin. Marjastus ja kalastuskin tehdään yhdessä, joten tällä perusteella pisteet menee naisille. Toki voisinhan keksiä, että toin leivän pöytään vaimon ollessa vanhempainvapaalla, mutta sittenkin pitäisi vastata siihen miksi en itse jäänyt yhtä pitkäksi aikaa...
Siivotkaa yhdessä! Sopikaa joku päivä jolloin hoidatte viikkosiivouksen ja silloin hoidatte sen! Vauva liinaan/kantoreppuun ja koululaiset mukaan hoitamaan oma osuutensa.
Keittiön siivoamiseen voisitte miettiä myös lasten osallistumista.
Ehdotan, että teette miehen kanssa yhdessä listan kotitöistä ja jaatte ne koko perheen kesken. Jokainen saa vaikka kivan tarran listan jälkeen, jos on tehnyt kaikki tehtävät. Tuollainen oikeasti toimii yllättävän hyvin.
Kotityöt koskevat - yllätys, yllätys - myös miestä, koska hän on toinen aikuinen perheenjäsen.
Pistä kylpyhuoneen ovi lukkoon, kun käyt suihkussa. Sinullakin on oikeus omaan aikaan.
Tyhjien tölkkien ja likaisten astioiden jättäminen pöydälle ja pyykkien jättäminen telineelle on toisen halveksimista ja kohtelemista palvelijana.
Mies voi viikata kuivia pyykkejä puhtaan pyykin koriin katsoessaan komediaa tv:stä.
Tölkin huuhteleminen ja jättäminen kuivumaan onnistuu, vaikka olisi kuinka yksinkertainen.
Astioiden laittaminen koneeseen ja puhtaiden astioiden nostaminen kaappiin onnistuu myös lapsilta.
Toivotan parempaa tulevaisuutta ja perheen pysymistä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa siihen että kotitöistä useimmat ovat toistuvia jokapäiväisiä töitä niin haluaisin naisnäkökulmaa siihen että mikä arvo on niillä ns. miesten töillä(, joita useimmat miehet eivät enää tee).
Esimerkiksi:
lumityöt, ruohonleikkuu, auton korjaus(laturin, vesipumpun, hihnojen vaihto, peltien paikkaus) ja huolto (öljyn vaihto, nesteiden tarkistus, renkaiden vaihto, ilmanpaineiden tarkistus yms.)
Talon remppaus (toiset voivat olla työläitä, toiset vähän helpompia), talon lämmitys (puulämmitteinen talo, puitten raijaamista, peltien vahtimista yms), puiden kaato ja raijaus metsästä sekä jalostus.
Vähän ohiksena harrastukset kuten metsästys, kalastus ja marjastus/sienestys(proteiineja ja vitamiineja aika pitkälle omiksi tarpeiksi).
Jos mies tekee näitä kaikkia ja säästää rahaa tuhansia ellei kymmeniä tuhansia perheen menoissa, mutta uhraa tuntuvasti aikaa näille niin onko nämä vaan niitä, jotka miehen pitää hoitaa + jakaa kotityöt täsmälleen tasan naisen kanssa. Ovatko nämä työt naisille ilmaa eli ei halvatun merkitystä?
Aika hauska että toit nämä esille! Mun mies ei mitään noista tee, paita renkaat vie vaihdettavaksi ja huollon järjestää (joskus yhdessä vaihdetaan itse renkaat ja toisinaan minä vien/haen huollosta)
Minä en voi olla hämmästelemättä, miten teillä huusholli on päässyt tuohon jamaan. Vaimo morkkaa miestä, mutta mitenkä on vaimon laita. Otetaan nyt vaikka se ruokapöytä. Jos se siivotaan joka aamu aamiaisen jälkeen ja astiat nostellaan koneeseen, niin kuka sitten levittelee päivän mittaan sen kaiken kaman pöydälle, niin että se näyttää äitivainajani sanoja lainaten mustalaisen hevosen selältä eli kaikkea ja vähän enemmänkin löytyy. Tehkää selvä työnjako, myös koululaisille työvuorot, vaatimustaso iän mukaan. Äiti on työnjohtaja ja vastaa loppupeleissä varsinkin keittiöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm pitäisikö se sit vaan hyväksyä, ettei miehet niitä kotitöitä tee, vai?
Muistan ajan kun tuli tiskaamisesta kinaa. Minua häiritsi tiskamattomat astiat. Päätin sitten että minä pistän asian kuntoon ja alan tiskaamaan.
Minä tiskasin ja vaimo kilvan sotki astioita tarkoituksena näyttää että en voi onnistua. Aina kun oli tiskit hoidettu niin vaimo keittiöön vääntämään kakkua, vanukasta, piirasta, salaattia ja mitä vaan keksikään että varmasti oli mahdollismman paljon satkua kippoa ja kuppia likaisena.
Sitten ajettelin että pidä ....kele tiskisi. Nykyään tiskaan enää kun lapset tulee käymään kotona.
Loppupeleissähän mikään siivoaminen tai pyykkääminen ei ole tärkeintä, nainen vain etsii itselleen syytä tyytymättömyyden tilaansa. Se on ihan sama vaikka päällään seisoen tiskaat, naisella pitää löytää syy valittaa. Eli teit mitä teit, valitukselta et säästy. Kannattaa siis tehdä just niinkuin itsestä tuntuu.
Näin just! Kyllä se onvkunnioittamista että saa pitkän työpäivän jälkeen levätä!!! Tietää sen taas tässäkin kumpi sen leivän kantaa pöytää joten saa nainen hoitaa ne muruset pöydältä ihan vikisemättä ja vinoilematta!!!!
Yhteinen lapsi. Yhteinen. Jäikö sinulta jälleen ymmärtämättä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi:
Kyllä niillä ihan sama merkitys on kuin muillakin kotitöillä. Hyvin harva asia tuosta listasta on sellaista mitä meillä tehdään saati mitä mies tekisi yksin, mutta jos nyt mies olisi vaikka ulkona renkaita vaihtamassa niin toki minä sillä aikaa tekisin jotain muuta hyödyllistä kuten ruokaa, pyykinpesua tai siivousta. Ei se niin vaikeaa ole. Ei edes tarvitse pahemmin laskea kotitöitä, kun vaan pyrkii siihen että jos toinen tekee jotain niin itse ei vaan röhnötä sohvalla.
Mun ideaalitilanne olisi juuri tuo ap:n tapa siivota ja pitää koti siistinä. Lasten myötä olen löysännyt vannetta. En kerää päivittäin niitä leluja tai jos keittiönpöydän kulmalla on pari kirjaa en ala kilahdella. Oma äitini oli totaali natsi siivoamisen kanssa ja käytti kaiken aikansa nyppimiseen ja muille jäkättämiseen jos ei ollut hänen standardiensa mukaista jälkeä siivotessa. Olen tunnistanut nämä piirteet itsessäni ja haluan hillitä ja olen oppinutkin hillitsemään ne. Haluan olla lapsilleni äiti joka käytti aikaansa heidän kanssaan olemiseen ja on hyväntuulinen eikä valita kaiken aikaa. Mielummin olen hyvällä tuulella kuin aloitan perheriidan maitopurkista pöydällä tai leivänmuruista tai jos joku laittaa astiat tiskipöydälle. Meillä on perussiistiä, mutta joskus saattaa joku leikki olla jossain levällään tai astiat tiskipöydällä. Ei kaada maailmaa. Muuten tuo lasten siivous ihmetytti. Meillä on eskari joka siivoaa ihan itse huoneensa, järjestää lelut ja tavarat ja koulupöytänsä ja me vain imuroimme. Jos on esim hänen tavarat levällään keittiön pöydällä niin kun pyytää niin ihan itse vie ne paikalleen. Kyllä alakouluikäisten pitäisi sen verran osata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi:
Paljonkohan maksaisi lastenhoitaja jokaiselle tunnille, minkä nainen tekee enemmän kuin mies lasten eteen?
Ja tässähän se ongelma näytti olevan se, että ei se mies ole samalla marjassa tai auton öljyjä vaihtamassa vaan katsomassa telkkaria.
Voisimme myös palata todellisuuteen ja pohtia kuinka moni noista mainitsemistasi asioista koskettaa keskivertoperhettä ja myös kuinka monta tuntia niihin menee viikossa.
Eli jos tulkitsen oikein et arvosta näitä töitä mitenkään vaan ne mies tekee ikään kuin siinä sivussa. Nämä siis eivät ole sellaista työtä mitä edes kannatta tehdä, koska tulkitset että nämä työt eivät näy lasten elämässä mitenkään. Arvotonta. Juu, niin kuin sanoin niin keskiverto perheen isä ei enää tee näitä töitä. Ja AP:n perheessä asia voi todellakin olla niin että mies vaan istuu tv:n edessä. Itse arvostan naisten tekemää työtä kodin eteen hyvin paljon ja pyrin itse osallistumaan niihen parhaalla mahdollisella tavalla. Mutta halusinkin kysyä mikä arvo näillä mainitsemillani töillä on. Ja taisitkin vastata ainakin omasta puolestasi että näillä (harvojen miesten) töillä ei ole mitään arvoa.
Minulla on asiaan yksinkertainen osaratkaisu, joka meillä helpotti: astianpesukone ja pyykinkuivausrumpu (jolloin mikään ei roiku missään tiellä). Meillä kuvio vähän samanlainen kuin ap:llä, mutta lakkasin nopeasti olemasta nalkuttaja koska se ei toiminut. Olen kotona paljon enemmän, joten osani on olla kodin pääasiallinen siivooja. Jos on rankka työjakso, mies kyllä ymmärtää ja auttaa kotihommissa kun pyydän. Annan hänen tehdä tyylillään enkä yritä tyrkyttää omia tapojani, koska tiedän miten ärsyttävää se on. Ajattelen sen myös niin, että mies esim. tykkää ruoanlaitosta joten hän tekee enemmän niitä hommia jotka ovat mieluisia. Jotkut ällöhommat nakitan myös hänelle, esim. viemärinpuhdistukset :)
Palatakseni astianpesukoneeseen, se tosiaan on säästänyt hermoja ja aikaa koko rahan edestä. Sanovat, että vie myös vähemmän vettä kuin käsin tiskaus. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi:
Noilla on juuri se arvo minkä verran niihin menee aikaa. Ja silloin tällöin kun toinen (ei aina edes mies ja usein ei kumpikaan) noita "miesten töitä" tekee niin sen ajan ei tarvitse olla tekemässä muita kotitöitä. Kotitöiden reilu jako on sitä miten paljon niihin kuluu aikaa, ei sitä miten paljon sillä säästäisi jos työn teettäisi ulkopuolisella. Ja jos arvo määräytyisikin ulkopuolisella teettämisellä niin laskepa ihan huviksesi mitä maksaisi esimerkiki kodin siivoamisen, lasten hoidon, pyykkäämisen ja kokkaamisen ulkoistaminen koko vuodeksi.
Voi apua, luin pari ekaa lausetta ja huomasin heti sen ongelman: "Toki sitten nurisen miehelle.."
Meilläkin on siisteyskäsityksen epätasapaino, tosin itse olen epäsiistimpi ja miesystävä taas siisteyden perikuva. Toki siivotaan yhdessä, kun alkaa tarpeeksi molempia ärsyttämään, mutta miekkonen ei kyllä ikinä nurise minulle aiheesta. Hänen omien sanojensa mukaan: "Minähän se tässä olen, jolla on vaan pienempi sykli siistittömyyden kestämisessä, eli se on mun ongelma. Silloin mä teen sen mitä voin, että mun olo helpottuu, mutta turha mun on siitä sulle kitistä. Mikä määrittää sen, että mun käsitys on muka ainoa oikea totuus?"
Että älä ainakaan nurise. Ehdota mieluummin, että siivoaisitte yhdessä, sillä siten mun mies on saanut mut hyvin mukaan ilon kautta. Hän ehdottaa "siivoustreffejä", jolloin siivotaan ensin (+nautitaan hyvästä musiikista samalla) ja sitten "palkintona" nautitaan hyvät kahvit ja katsotaan yhdessä jotain telkkarista hyvillä mielin. Ei se ole niin vaikeaa olla olematta natsi ja tyranni, kun voi ihan hyvin olla mukava ja miettiä positiivisen kautta, kuinka saadaan kompromisseja aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi:
Näitä hommia olen tehnyt vuoden aikana. Meillä jaetaan hommat sen mukaan kenellä on aikaa, reiluuden ja osaamistason mukaan, ei ikinä sen mukaan mitä jalkovälissä on. Nämä on normikotitöitä ei näistä saa mitään boonusta.
- Nainen
Vierailija kirjoitti:
Mun ideaalitilanne olisi juuri tuo ap:n tapa siivota ja pitää koti siistinä. Lasten myötä olen löysännyt vannetta. En kerää päivittäin niitä leluja tai jos keittiönpöydän kulmalla on pari kirjaa en ala kilahdella. Oma äitini oli totaali natsi siivoamisen kanssa ja käytti kaiken aikansa nyppimiseen ja muille jäkättämiseen jos ei ollut hänen standardiensa mukaista jälkeä siivotessa. Olen tunnistanut nämä piirteet itsessäni ja haluan hillitä ja olen oppinutkin hillitsemään ne. Haluan olla lapsilleni äiti joka käytti aikaansa heidän kanssaan olemiseen ja on hyväntuulinen eikä valita kaiken aikaa. Mielummin olen hyvällä tuulella kuin aloitan perheriidan maitopurkista pöydällä tai leivänmuruista tai jos joku laittaa astiat tiskipöydälle. Meillä on perussiistiä, mutta joskus saattaa joku leikki olla jossain levällään tai astiat tiskipöydällä. Ei kaada maailmaa. Muuten tuo lasten siivous ihmetytti. Meillä on eskari joka siivoaa ihan itse huoneensa, järjestää lelut ja tavarat ja koulupöytänsä ja me vain imuroimme. Jos on esim hänen tavarat levällään keittiön pöydällä niin kun pyytää niin ihan itse vie ne paikalleen. Kyllä alakouluikäisten pitäisi sen verran osata.
Minullakin ala-asteikäiset siivoavat oman huoneensa, ainoastaan petivaatteiden vaihdossa ja luutuamisessa autan. Mielellään vielä tekevät homman, poika mieluummin kuin tyttö ;)
Samoin olohuoneen ja keittiön siivouksessa lapset auttavat, joskus enemmän, joskus vähemmän. Myös ruoanlaittoon löytyy mielellään apureita, tosin useimmiten kiireessä se on nopeinta tehdä itse.
Kaiken muun kodin homman sekä vanhan talon remontteeraamisen hoidan itse. Meillä on perussiistiä, mutta välillä paikat voivat hetkeksi ryöpsähtää valloilleen, korjataan jäljet sitten seuraavana päivänä. Ei ongelmia.
Niin ja olen yksin lasten kanssa elävä mies. Aikoinani lasten äidin kanssa asuessani kaikki tuotti tuskaa. Imurointi piti hoitaa juuri sillä hetkellä, kun olisin halunnut katsoa uutiset. Pyykit piti pestä juuri sillä hetkellä kun olisin halunnut touhuta lasten kanssa. Tiskaus piti hoitaa juuri silloin kun olin saanut maalipurkin auki maalatakseni seinää, jne, jne. Lisäksi kaikki minkä tein, aiheutti sanomista. Väärin ruokittu, väärin pesty, väärin luututtu.... Jumalauta elämä tuntui raskaalta.
Vierailija kirjoitti:
mä käytän melkein joka hetken kotona ollessani puuhailuun ja järjestelyyn
Sinun kaltaisen ihmisen kanssa ei pärjää kuin toinen maanisesti siivoava.
Etkö halua tehdä koskaan mitään muuta? Miksi et? Onko kaaos omassa päässäsi niin suuri, että pakenet sitä siivoamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi:
Niin, meillä ei ole autoa ja asumme kerrostalossa. Rempan tekee ammattilaiset, koska mies enkä minä emme osaa. Emme kalasta tai metsästä. Siivoamisen ja ruuan laiton lisäksi MINÄ hoidan lasten osalta esimerkiksi nämä asiat:
* harrastukset (ilmoittautumiset, varusteet, kuljetukset, yhteydenpitp, huolto)
* kouluasiat (WILMA, läksyapu, kokeisiin lukuapu, tavaroiden hankinta, koulukavereiden vanhempien kanssa yhteydenpito, leipominen myyjäisiin, myynti myyjäisissä jne.)
* vaate- ja kenkäasiat (hankinta, nimikointi, korjaus, pesu, vanhojen kierrätys)
* urheiluvälineet (hankinta, huolto, kierrätys)
* kasvatusasiat (pelipäivät, puhelimen käyttö, siivoaminen, tavaroista huoletiminen, toisten kohtelu, kaverisuhteet, reiluus ja reippaus, lohduttaminen, terveysasiat, pesut ja hygienia, hiustenleikkuu, lääkärikäynnit, aikatauluista huolehtiminen, viikkorahan edellytysten seuranta ja maksu)
* lemmikin hoito yhdessä lasten kanssa (ulkoilutus, lääkärit, maksut, ruuan hankinta, ruokkiminen, harjaus yms).
* sosiaaliset suhteet omien ystävien (usein muiden lapsiperheiden) kanssa - jos meillä on brunssi, minä kutsun ja järkkään ja emännöin, jos menemme yhdessä puistoon, minä sovin ja organisoin, jos menemme ravintolaa, minä sovin ja varaan
Mies potkii palloa lasten kanssa kaksi kertaa vuodessa ja katsoo televisiota joskus myös heidän kanssaan. Siinä on miehen panostus lapsiin ja kotiin. Siinä ei yksi kalareissu paljon kompensoi, koska sekin todennäköisesti vaan muuksi naamioitu ryyppyreissu. Hiukan realiteetteja "metatyölle" jota äidit perheissä tekevät versus joku renkaiden vaihto josta mies reppanat jaksaa valittaa 2 kertaa vuodessa.
Paljonkohan niillä perinteisillä naisten töillä säästyy rahaa esim. vuositasolla, jos ajatellaan että siivouksen, lastenhoidon, pyykkäyksen hoitaisi ulkopuolinen palkattu työntekijä (kodinhoitajia jotka tekisi kaikkia noita on lähes mahdotonta nykyisin löytää, jokaiseen ehkä joutuisi palkkaamaan oman henkilön), syötäisiin aina ulkona (siihen toki kuuluis tiskaus yms.)