Minun äitini tupakoi raskausaikana- tupakoiville raskaana oleville
Haluan kertoa, mitä äitini tupakointi aiheutti terveydelleni. Keuhkoni tilavuus on pieni. En kykene juoksemaan,kuten muut, vaan hengästyn helposti. Lapsena jäin aina liikuntatunnilla toisten jälkeen, enkä ymmärtänyt, miksi en pysty liikkumaan, kuten muut. Minua pilkattiin. Minusta ei myöskään voisi tulla urheilijaa koskaan huonon hapensaantikykyni vuoksi.
Kasvoni ovat punakat ja joudun käyttämään meikkivoidetta, etten näytä kamalalta. Ihoni on alikehittynyt ja arka kuumuudelle. Sauna saa olla korkeintaan 50 astetta.
Käteni ovat voimattomat ja heikot. Jalat pienet. Olen lyhyt, vaikka veljeni huitelee reilusti yli 180 cm (äiti ei polttanut).
Minulla on nuorena todettu välilevyrappeuma, joten selkäni on heikko.
Muuten olen ollut terve ja pystynyt elämään normaalia elämää. Toivon, että edes joku saisi tästä ajateltavaa.
Kommentit (36)
Minun äitini poltti läpi raskauden 32 vuotta sitten. Synnyin ihan normaalipainoisena, ei sairauksia tai vikoja, ÄO 150, enkä itse polta. Aviomieheni äiti ei polttanut raskauden aikana ja miehen ÄO on vain 136.
Ei se ole mikään automaatio, jonka syyksi voi kaiken laittaa. Tosiasia on, että se saattaa vaikuttaa monenkin vaivan taustalla, mutta voi myös olla, ettei tupakoinnilla ole ko. asian kanssa mitään tekemistä.
Mietityttää myös itse riippuvuus. Joidenkin geeneissä on saada vaikeampi riippuvuus kuin toisilla. Se, että on nikotiiniin riippuvuussuhde eikä sitä pysty katkaisemaan kun tulee raskaaksi, ei välttämättä merkitse sitä, että olisi huono äiti. Se merkitsee sitä, että on nikotiiniriippuvainen. Toki soisin, että kaikki yrittäisivät lopettaa tultuaan raskaaksi, mutta kun me emme elä utopiassa vaan todellisuudessa.
Riskit sikiölle eivät ole suuret. Tätä voi verrata vaikkapa ihmisiin, joilla on jokin perinnöllinen sairaus vaikkapa vakava sydänvika, joka todennäköisesti periytyy. Miksei kukaan sano näille ihmisille, että hei ei kannattaisi tehdä lapsia, jos riskit ovat noin suuret, mutta nikotiiniriippuvaiselle sanotaan?
Minä kannatan, että kaikki jotka lapsen haluavat ja katsovat pystyvänsä takaamaa lapselle normaalin elämän (niin tupakoivat kuin sydänvikaiset), niin antaa mennä vain. Ja jotka pystyvät lopettamaan tupakoinnin ja päihteiden käytön, niin hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
-kannabis auttoi minua kirjoitti:
Oma äitini veteli askin päivässä. Synnyin hieman alipainoisena. Minulla on lukuisia neurologisia vaivoja joiden vuoksi en ole työkykyinen ja käytän sen lisäksi kannabista erittäin runsaasti. Kannabis auttaa.
Kärsin myös kovasta laiskuudesta (kiitos äidin tupakoinnin). En löydä motivaatiota oikein mistään ellen polta kannabista runsaasti. Sain opinnotkin suoritettua vain polttamalla kannabista. Lääkärit eivät suostu kirjoittamaan kannabisreseptiä vaivaani vaikka se on ainoa lääke joka tehoaa tällä hetkellä äitini raskauden aikaiseen tupakointiin. Kannabista käyttämällä olen jopa pystynyt käymään töissä.
Suomessa saa korvaushoitoja koviin huumeisiin.
Silti lääkärit eivät kirjoita lääkekannabisreseptiä vaikka se ehkäisisi kannabiksen käyttäjän syrjäytymisen jos jää kiinni viranomaisille. Niin pieni apu kuin resepti ehkäisisi kaikki kannabiksen aiheuttamat ongelmat.
Ehkäisisi syrjäytymisen.
Tämmöisistä aiheista voisi tehdä vaikka oman ketjunsa, jos kokee asian niin tärkeäksi että sitä haluaa nettifoorumeilla ajaa. Tässä ketjussa keskustellaan raskausajan tupakoinnista.
Vierailija kirjoitti:
Minä valitettavasti olen tupakoinut :(. Onnekseni kaikki lapset terveitä, 2 heistä kilpaurheilijaa, 3 muuten vaan välkkyjä, tutkija ja lääkäriksi valmistuvat. Ihan kaikkea ei voi laittaa tupakoinninkaan syyksi. Ennen kuin lopullisesti katkeroidutte, maailma onneksi menee eteenpäin: 25 vuotta takaperin tupakoinnin ei katsottu olevan tai tiedetty oikeastaan, niin vaarallista kuin nyt. Ne teidän äitinne ovat saattaneet olla aika tietämättömiäkin asian vaaroista, vrt. auringonoton vaarat nykypäivänä/ennen.
Ai 25 vuotta sitten ei tiedetty tupakoinnin olevan niin vaarallista kuin nyt? Älä naurata. Ei se pimeä keskiaika niin lähellä ole. Yrität vain sysätä syyn muille kuin itsellesi.
Tuttu joka tupakoi jokaisen neljän raskauden aikana ja luuli että me muut emme sitä tiedä vaikka haisi joka päivä töissä ja tupakat näkyi aina laukussa on olevinaan niinkuin ei olisi polttanut raskausaikana. Hänen kaikki lapsensa ovat syntyneet 2-4 viikkoa ennen aikojaan ja alimmillaan paino ollut 2100g.
Minunkin äitini poltti, kun odotti minua. Olen kohtuullisen terve, mutta silti katkera äidilleni asiasta. En itse voisi kuvitellakaan, että olisin raskaana ollessa aiheuttanut hapenpuutetta vauvalle ja altistanut vaikka minkälaisille harmeille myöhemmin. Todella itsekästä ja kusipäistä toimintaa sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä valitettavasti olen tupakoinut :(. Onnekseni kaikki lapset terveitä, 2 heistä kilpaurheilijaa, 3 muuten vaan välkkyjä, tutkija ja lääkäriksi valmistuvat. Ihan kaikkea ei voi laittaa tupakoinninkaan syyksi. Ennen kuin lopullisesti katkeroidutte, maailma onneksi menee eteenpäin: 25 vuotta takaperin tupakoinnin ei katsottu olevan tai tiedetty oikeastaan, niin vaarallista kuin nyt. Ne teidän äitinne ovat saattaneet olla aika tietämättömiäkin asian vaaroista, vrt. auringonoton vaarat nykypäivänä/ennen.
Joopa joo, ei tiedetty. Olen syntynyt 1984, eli 32 vuotta sitten. Äitini ei polttanut raskausaikana, koska tiesi että se olisi minulle haitallista. Yhden tupakan oli kuulemma koittanut polttaa joskus hermostuksissaan, mutta tumppasi sen pian kun omatunto alkoi soimata.
Tämä! Itse olen syntynyt juurikin 25 vuotta takaperin (tai pian 26v) ja kyllä silloin todellakin tiedettiin tupakoinnin vaarallisuus. Oma äitinikin aloitti tupakoinnin joskus 1970-luvulla, mutta lopetti vähän ennen kuin alkoi odottamaan minua, ei tupakoinut myöskään silloin kun imetti (eli siihen asti kun olin täyttänyt jo yksi). Ihan p*skapuhetta etteikö tupakoinnin vaaroista olisi tiedetty.
Ihan puhdasta itsekkyyttä tupakoida raskausaikana. Itsekin nyt odotan (yllätys)esikoista ja yhtäkään savuketta en ole polttanut positiivisen raskaustestin jälkeen. Jokainen tuhotkoon oman terveytensä, mutta sellainen "äiti" joka tupakoi raskausaikana ja tuhoaa mahdollisesti lapsensa terveyden, ei todellakaan ole valmis äidiksi.
Äitini poltti runsaasti, kun odotti minua. Olen tällainen maanantaikappale: astma, selkä rappeutunut. Syntyessäni olin hyvin pieni ja vauvana kovin itkuinen, mikä pistettiin koliikin piikkiin. Sattumaa, vai tupakoinnin seurausta. Mielelläni olisin testannut tupakoimattomuuden vaikutukset.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini poltti läpi raskauden 32 vuotta sitten. Synnyin ihan normaalipainoisena, ei sairauksia tai vikoja, ÄO 150, enkä itse polta. Aviomieheni äiti ei polttanut raskauden aikana ja miehen ÄO on vain 136.
Ei se ole mikään automaatio, jonka syyksi voi kaiken laittaa. Tosiasia on, että se saattaa vaikuttaa monenkin vaivan taustalla, mutta voi myös olla, ettei tupakoinnilla ole ko. asian kanssa mitään tekemistä.
Mietityttää myös itse riippuvuus. Joidenkin geeneissä on saada vaikeampi riippuvuus kuin toisilla. Se, että on nikotiiniin riippuvuussuhde eikä sitä pysty katkaisemaan kun tulee raskaaksi, ei välttämättä merkitse sitä, että olisi huono äiti. Se merkitsee sitä, että on nikotiiniriippuvainen. Toki soisin, että kaikki yrittäisivät lopettaa tultuaan raskaaksi, mutta kun me emme elä utopiassa vaan todellisuudessa.
Riskit sikiölle eivät ole suuret. Tätä voi verrata vaikkapa ihmisiin, joilla on jokin perinnöllinen sairaus vaikkapa vakava sydänvika, joka todennäköisesti periytyy. Miksei kukaan sano näille ihmisille, että hei ei kannattaisi tehdä lapsia, jos riskit ovat noin suuret, mutta nikotiiniriippuvaiselle sanotaan?
Minä kannatan, että kaikki jotka lapsen haluavat ja katsovat pystyvänsä takaamaa lapselle normaalin elämän (niin tupakoivat kuin sydänvikaiset), niin antaa mennä vain. Ja jotka pystyvät lopettamaan tupakoinnin ja päihteiden käytön, niin hyvä niin.
Tämä teksti on niin puppua kuin olla ja voi. :D Siis jo ihan ensinnäkin tuo ÄO. Se on varmasti mitattu Mensan virallisessa testissä, ei missään nettitestissä tai Tieteen Kuvalehden? ;) Sen haluaisin oikeasti nähdä, että tällaisia aivopieruja suoltava henkilö kuuluu Mensaan. Ei toki mahdotonta mutta.
"Tätä voi verrata vaikkapa ihmisiin, joilla on jokin perinnöllinen sairaus vaikkapa vakava sydänvika, joka todennäköisesti periytyy. Miksei kukaan sano näille ihmisille, että hei ei kannattaisi tehdä lapsia, jos riskit ovat noin suuret, mutta nikotiiniriippuvaiselle sanotaan?" Perinnöllinen sairaus on asia, jonka kanssa synnyt. Tupakointi raskausaikana on valinta. Sinä voit täysin valita tuhoatko lapsesi elämän (tai ainakin nostat riskiä lapsesi terveyden tuhoamisessa), perinnöllistä sairautta ei kukaan valitse itselleen.
Minun tyttäreni vihjailee mulle aina tyyliin" Ei olis pitänyt polttaa raskausaikana " Hän on lyhyempi kuin sisaruksensa, lisäksi hänellä on astma. En polttanut yhtäkään tupakkaa raskauden aikana, mua loukkaa hänen vihjailut ja just tällaiset ketjut ruokkii lisää hänen mielikuvitustaan. Olen tupakoinut nuorena,ennen hänen alkuaan. Eli hän ei ole nähnyt mun edes tupakoivan koskaan :(
Siis minulla on testattu ao mensan testissä. Se maksoin markkaaikana 50 mk.
Kärsin aspergerin ja adhd:n syndroomasta. Testin tulokseksi sain 79 pistettä mutta itse asiantuntija sanoi että todellinen lukumäärä lienee 149-155 tienoilla koska kärsin aspergerin ja adhd:n yhdistelmästä. Todella vaikea keskittyä testiin. Epäillään että äitini raskausajan tupakointi aiheutti tämän.
Mulla on suunnilleen samat ominaisuudet, mutta en ole ollut varma johtuvatko ne äidin tupakoinnista. En voi tietää varmaksi, mutta sitä olen epäillyt itsekin.
60-70-luvulla äiti poltti kaikkien meidän kolmen lapsen raskaus- ja imetysajat. Lopetti vasta kun sai keuhkosyövän 5-kymppisenä. Me lapset oltiin terveitä, ei ollut allergioita eikä juuri sairasteltu. Mutta sitten kun meistä tuli aikuisia, oli meistä kahdella ongelmaa lapsettomuuden kanssa, eikä yksi meistä ole vieläkään onnistunut saamaan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Siis minulla on testattu ao mensan testissä. Se maksoin markkaaikana 50 mk.
Kärsin aspergerin ja adhd:n syndroomasta. Testin tulokseksi sain 79 pistettä mutta itse asiantuntija sanoi että todellinen lukumäärä lienee 149-155 tienoilla koska kärsin aspergerin ja adhd:n yhdistelmästä. Todella vaikea keskittyä testiin. Epäillään että äitini raskausajan tupakointi aiheutti tämän.
Usassa on tutkittu että kannabis auttaisi tuohon vaivaan todella hyvin. Saisit keskittymiskyvyn takaisin ja pakkoliikkeet katoaisi.
Minulla on neljä sisarusta, kaikki olemme perusterveitä. Äitini ei koskaan polttanut, mutta hänen aikanaan lähes kaikki elivät elämänsä vähintään passiivisina tupakoitsijoina. Melkein kaikki polttivat ihan kaikkialla, sisätiloissa, busseissa, junissa, asemilla etc. Itse olen myös elänyt tupakansavussa koko elämäni alkupuolen. Kun meillä lapsuudenkodissani oli vieraita, oli savu oikein silminähtävän sakeaa.
Lapseni ovat syntyneet ja elävät edelleen terveinä.
Tämä ei ole puolustuspuhe tupakalle, mutta eivät kaikki sairaudet voi siitä johtua.
Nyt on muistettava, että äidin tupakointi nostaa riskiä esim. astman puhkeamiseen, ei suoraviivaisesti aiheuta sitä. Eli hysteria ja katkeruuden lietsominen on turhaa äitiänsä kohtaan.
Astman puhkeamisen syyt ovat moninaiset, joista yksi VOI olla raskauden aikainen tupakointi. On kuitenkin erotettava riski käsitteenä kausaalisesta yhteydestä.
Äitini ei ole polttanut, enkä itse polta, joten tämä ei missän tapauksessa ole mikään tupakoinnin puolustuspuhe. Malttia kuitenkin syyttelylle. Kukaan ei voi koskaan tietää, mistä tietyt asiat johtuvat. Yhtä tupakoivan äidin astmaattista lasta kohden on yksi kilpaurheilija huipulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä teksti on niin puppua kuin olla ja voi. :D Siis jo ihan ensinnäkin tuo ÄO. Se on varmasti mitattu Mensan virallisessa testissä, ei missään nettitestissä tai Tieteen Kuvalehden? ;) Sen haluaisin oikeasti nähdä, että tällaisia aivopieruja suoltava henkilö kuuluu Mensaan. Ei toki mahdotonta mutta.
"Tätä voi verrata vaikkapa ihmisiin, joilla on jokin perinnöllinen sairaus vaikkapa vakava sydänvika, joka todennäköisesti periytyy. Miksei kukaan sano näille ihmisille, että hei ei kannattaisi tehdä lapsia, jos riskit ovat noin suuret, mutta nikotiiniriippuvaiselle sanotaan?" Perinnöllinen sairaus on asia, jonka kanssa synnyt. Tupakointi raskausaikana on valinta. Sinä voit täysin valita tuhoatko lapsesi elämän (tai ainakin nostat riskiä lapsesi terveyden tuhoamisessa), perinnöllistä sairautta ei kukaan valitse itselleen.
Ihan Mensan virallinen testi. Käytiin yhdessä miehen kanssa jokunen vuosi sitten mielenkiinnosta.
Ja totta hitossa sitä voi verrata perinnölliseen sairauteen; riippuvuus ei ole kenenkään oma valinta. 60- ja vielä 70-luvullakin tupakointi aloitettiin monesti todella nuorena ja ne joilla on vahva riippuvuus, eivät siitä ehkä koskaan pääse eroon. Mutta on valinta, periyttääkö (mahdollisesti) hengenvaarallisen, useita leikkauksia ja jopa elinsiirtoja vaativan sairauden eteenpäin.
Ja riskiä lapsen terveyden tuhoamisessa nostaa myös ei-luomuruoan syöminen sekä raskausaikana että lapselle syöttäminen. Samoin kaupungissa asuminen (ilmanlaatu). Kemikaaleille altistuminen (esim. kodin siivousaineet). Onko sinulla varaa valittaa? Minulla ei. Lapset syövät luomua ja kotona siivotaan luomuaineilla yms, mutta asumme ison kaupungin keskustassa.
Mielenkiinnolla odotan mihin henkilökohtaiseen hyökkäykseen lähdet seuraavaksi, kun ei argumentit riitäkään.
Avomiehen veljen muija poltteli kans koska anoppi sanoi että polttele vaan niin minäkin tein. Nyt on lapsella reikä sydämessä. Ei ainakaan vielä pienenä aiheuta toimenpiteitä mutta jossain vaiheessa kyllä. 😕Surullista mutta totta