Rintasyöpä nuorena-kokemuksia?
Siskollani todettiin iso syöpäkasvain rinnassa, muusta ei ole vielä tietoa.
Sisko on vasta 41-vuotias. Onko kellään mitään positiivista kokemusta?
Kommentit (24)
Kaverini on 22 ja rintayöpädiagnoosi tuli. Että ei siskosi kyllä ihan hirveän nuori ole diagnoosia ajatellen.
Minäkin oletin nuorella noin 20-vuotiasta. Ja alapeukun ykköselle annoin vain siksi, että ei tuollaista ikään perustuvaa taudin ärhäkkyyttä voi nelikymppisen syövästä tehdä noin vain, ilman tutkimuksia.
Naapurini ja tuttavani sairastuivat tuossa iässä, ja molemmat toipuivat täysin.
Kiitos.
No suht nuori kumminkin. Joka tapauksessa, vielä ei tiedetä muuta kuin että kasvain on todella suuri ja sisko on aivan peloissaan, että on varmasti levinnyt kun on niin suuri.
ap
Mielelläni kuulisin kokemuksia! Sairastavilta tai sairaudesta toipuneilta!
ap
Hitsit mulla on kahdeltatoista lääkäri kun toista daisaria kipuaa, koko viikonlopun oli kipeä. Olen yrittänyt kopeloida itse, että onko siellä jotain möykkyä ym. Mulla on äidin puolelta,mummo ja täti sairastaneet rintasyövän.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin oletin nuorella noin 20-vuotiasta. Ja alapeukun ykköselle annoin vain siksi, että ei tuollaista ikään perustuvaa taudin ärhäkkyyttä voi nelikymppisen syövästä tehdä noin vain, ilman tutkimuksia.
Puhuinkin todennäköisyydestä, huoh. Jos 20-vuotiaalla on rintasyöpä, se on todennäkösiesti kehittynyt nopeasti ja myös etenee niin. 40-vuotiaan syöpä taas on useammin hidaskasvuisempaa tyyppiä.
Eikä se kokokaan aina kerro vakavuudesta. Toki riippuu siitä onko se ilmaantunut suht yllättäen vaan onko vain kyse siitä että rintoja ei ole tutkittu tyliin ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuinkin todennäköisyydestä, huoh. Jos 20-vuotiaalla on rintasyöpä, se on todennäkösiesti kehittynyt nopeasti ja myös etenee niin. 40-vuotiaan syöpä taas on useammin hidaskasvuisempaa tyyppiä.
Eikä se kokokaan aina kerro vakavuudesta. Toki riippuu siitä onko se ilmaantunut suht yllättäen vaan onko vain kyse siitä että rintoja ei ole tutkittu tyliin ikinä.
No eipä niitä rintoja ole tutkittu tyyliin ikinä :´(. Huoli on ihan kauhea kun kasvain on niin suuri....
Minulla oli kasvain rinnassa, poistettiin ja ei ollut syöpä.. Eli odottakaa nyt että tutkitaan kunnolla..
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kasvain rinnassa, poistettiin ja ei ollut syöpä.. Eli odottakaa nyt että tutkitaan kunnolla..
On pahanlaatuinen iso syöpäkasvain
ap
Minulla todettiin aggressiivinen rintasyöpä kun olin just täyttänyt 40. Tehtiin rinnan osapoisto, ja toisessa leikkauksessa kainalon imusolmukkeiden poisto. Sain raskaimmat hoidot, mutta toivuin, ja nyt olen terve.
Kannattaa menneä rintasyöpäyhd. keskustelpalstaa lukemaan.
Tädilläni todettiin rintasyöpä 40-50-vuotiaana ja toipui täysin. Rinta poistettiin ja sytoja sai, myöhemmin terveen paperit. On nyt 60v, joitain vuosia sitten oli väärä hälytys munasarjasyövästä mutta muuten täysin terve.
Ja kuten todettu, jo 40-vuotiaasta eteenpäin on paremmat mahdollisuudet toipua syövästä täysin kuin jos sairastuisi parikymppisenä. Syöpä on todennäköisesti kehittynyt hitaasti ja myös leviää hitaasti, siten helposti hoidettavissa kokonaan.
Kiitos lohdullisista vastauksista :). Toivotaan täälläkin parasta :).
ap
Ei syövästä koskaan parane kokonaan. Onnistunutkin syöpähoito antaa vain lisävuosia, mutta tilastojen mukaan syövästä "parantuneet" kuolevat n. 10 vuotta muita nuorempina.
Anteeksi, että en jaksa jolla kovin positiivinen: siskoni ja eräs toinen tuttu sairastuivat rintasyöpään, mutta sepä levisikin myös aivoihin ja toisella myös suolistoon. Saattohoitoon vietiin - leikkaus ei olisi hyödyttänyt mitään. Sisko kuoli 3 kuukaudessa ja tuttu reilun vuoden päästä diagnoosista.
Siis rintasyöpä ei ole niin vaarallinen, mutta kun se leviää aivoihin tai muualle...
Kaiva jo hautasi kirjoitti:
Ei syövästä koskaan parane kokonaan. Onnistunutkin syöpähoito antaa vain lisävuosia, mutta tilastojen mukaan syövästä "parantuneet" kuolevat n. 10 vuotta muita nuorempina.
Anteeksi, että en jaksa jolla kovin positiivinen: siskoni ja eräs toinen tuttu sairastuivat rintasyöpään, mutta sepä levisikin myös aivoihin ja toisella myös suolistoon. Saattohoitoon vietiin - leikkaus ei olisi hyödyttänyt mitään. Sisko kuoli 3 kuukaudessa ja tuttu reilun vuoden päästä diagnoosista.
Siis rintasyöpä ei ole niin vaarallinen, mutta kun se leviää aivoihin tai muualle...
Kaiva ite. Olen ollut töissä vanhusten hoidossa ja siellä on ollut vanhuuteen kuolleita ihmisiä, joilta on joskus jopa 50-luvulla leikattu rinta syövän vuoksi.
Tunnen usieta, jotka ovat eläneet ihan 85-90 vuotiaiksi, jotan turha lietsoa parin tapauksen vuoksi pelkoa.
Sitäpaitsi kuolleisuus on aina 100%, kukaan ei tänne jää, voit itse vaikka tänään kaatua ja lyödä pääsi. That's it.
Minulla on ollut aggressiivinen nuoren iän rintasyöpä 35-vuotiaana. Syöpä oli aggressiivisintä tyyppiä ja se kasvoi valtavan nopeasti, muttei ollut ehtinyt levitä kainaloihin ja siitä eteenpäin.
Hoitona leikkaus, sytostaatit, maksimimäärä sädehoitoa, 3 vuotta lääkeampulleja mahaan ja 5 vuotta lääkehoitoa suun kautta.
Nyt syövän havaitsemisesta on 9,5 vuotta ja olen elossa, eikä syöpä ole uusiutunut. Käyn edelleen Syöpäklinikalla vuosikontrolleissa, sillä aggressiivisen nuoruusiän syövän kontrolliaika on 10 vuotta. Muiden rintasyöpien 5 vuotta.
Joten turha murehtia, kaikki riippuu siitä mikä syövän tyyppi on ja onko se ehtinyt levitä kainaloiden imusolmukkeiden kautta muualle kehoon. Hoidot ovat nykyään todella tehokkaita ja jos syöpä ei ole ehtinyt levitä, eikä ole aggressiivisinta tyyppiä, niin olisin luottavaisin mielin.
Kannattaa itsekin ryhtyä taistelemaan syöpää vastaan ruokavalion avulla. Kannattaa hankkia tällä saralla maailman johtavan syöpätutkijan, Montrealin yliopiston Syöpätutkimuslaitoksen johtajan, professori Richard Beliveaun arkikielellä kirjoittamat maailmanlaajuiset bestsellerit aiheesta. Suomeksi näistä on käännetty: "Ruokavalio ja syöpä" ja "Terveyskeittokirja - Syövän ehkäisy ja hoito ravinnon avulla".
http://www.suomalainen.com/tietokirjat/keittokirjat-sisustus/terveyskei…
Terv. Aggressiivisesta rintasyövästä selvinnyt
On kuitenkin (onneksi) jo yli 40 v, niin tdnk ei ole niin aggressiivinen syöpätyyppi kuin parikymppisillä.
Leikattiinko jo?