Onko kellään masennuslääkitystä määrätty loppuelämäksi?
Minulle suositteli jo toinen lääkäri loppuelämän masennuslääkitystä. Taustalla on ainakin teini-iästä asti vaivannut masennus, jota on hoidettu kerran muutaman vuoden terapialla ja lääkityksellä aikuisiällä. Sitten psykologini vaihtoi kaupunkia ja lopetin sekä terapian että lääkkeet, oli se järkevää tai ei.
Masennukseni vaihtelee lievän ja keskivaikean välillä nykyään, vaikeaksi se ei ole päässyt viiteen vuoteen. Silti työterveyslääkäri ihan vakavissaan suositteli vuosien tai loppuelämän mittaista lääkitystä, kun kävin rutiinitarkastuksessa.
Onko kokemuksia asiasta?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Söin 1,5 vuotta ja sitten lopetin, kun oireet olivat olleet pois noin vuoden. Sitten tuli elämässä tosi paha juttu noin viiden vuoden kuluttua ja aloitin uuden kuurin, jota söin taas noin puolitoista vuotta. Työterveyslääkärin mukaan lääkitystä olisi pitänyt jatkaa koko loppuikä, koska olin jo kerran aikaisemminkin ollut lääkityksellä. Kerroin, etten ole tähän halukas ja lupasin seurata vointiani tarkkaan ja hakea lääkkeet uudelleen, mikäli koen tarvetta. Lääkäri suostui näin siihen, että annostusta alettiin ajaa alas. Nyt tuosta on lähes 15 vuotta, jonka ajan olen elellyt mielestäni ihan hyvää elämää ja mikä parasta ilman lääkkeitä. Lääkkeenä oli Seronil, en tiedä mitä lääkkeitä tänä päivänä olisi tarjolla.
Tästä näet kyseisen molekyylin https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/fluoxetine
... tuotetaan muistaakseni geneettisesti muunennulla kolibakteerilla.
Mä olen käynyt yhteensä kuusi vuotta terapiassa, kahdessa erässä. Kliiniseen depressiooni näillä rupeamilla ei ollut mitään vaikutusta. Terapian vaikuttavuus ei välttämättä ole yhtään sen kummempi kuin lääkityksen.
Söin 1,5 vuotta ja sitten lopetin, kun oireet olivat olleet pois noin vuoden. Sitten tuli elämässä tosi paha juttu noin viiden vuoden kuluttua ja aloitin uuden kuurin, jota söin taas noin puolitoista vuotta. Työterveyslääkärin mukaan lääkitystä olisi pitänyt jatkaa koko loppuikä, koska olin jo kerran aikaisemminkin ollut lääkityksellä. Kerroin, etten ole tähän halukas ja lupasin seurata vointiani tarkkaan ja hakea lääkkeet uudelleen, mikäli koen tarvetta. Lääkäri suostui näin siihen, että annostusta alettiin ajaa alas. Nyt tuosta on lähes 15 vuotta, jonka ajan olen elellyt mielestäni ihan hyvää elämää ja mikä parasta ilman lääkkeitä. Lääkkeenä oli Seronil, en tiedä mitä lääkkeitä tänä päivänä olisi tarjolla.