Ihana sisustusratkaisu, joka käytännösson osottautunut huonoksi
Meillä portaikossa lamput seinässä jokaisella portaalla (siis siinä alhaalla). Kivan näköinen muuten mutta ne myös paljastaa kaiken pölyn ja pienetkin roskat. Pitäisi joka päivä imuroida, että näyttäisi hyvälle.
Kommentit (673)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klinkkerilattia eli kivilaatta lattialämmityksineen keittiössä. Aina, jos tippuu jotain lattialle, se menee rikki. Toisessa asunnossa ei ikinä mennyt mikään rikki, mutta laattakeittiössä kerran kuussa joku tipahtaa ja hajoaa. Jääkaapista tippui lasipurkki niin tuhannen säpäleinä ja koko keittiö roiskeina, huoh.
Älä laita kivilaattaa keittiöön!!
Meillä kyllä on klinkkerit keittiössä ja eteisessä, ja totta on, että helpommin siinä tippuva astia rikkoontuu, mutta ei meillä silti peräti kerran kuussa mitään siihen rikkoonnu. Ehkä teillä on lapsia, meillä ei ole.
Minusta nämä klinkkerit on kauniit ja lattia on ihanan lämmin.
Niin on kyllä käynyt vuosia sitten, että joku kova esine putosi lattialle, ja laattaan tuli lovi. Todettiin vaan, että onhan niitä ylimääräisiä laattoja tallessa, että vaihdetaan siihen joskus uusi laatta. Ei ole tapahtunut vieläkään, vaikka ei olisi kummoinenkaan homma. Mutta joskus sitten...
Yksi asia mikä ketuttaa: nurkkaan sijoitettu tietokonepöytä, sellainen kolmiomalli. Hitsi että teki huoneesta vaikeasti sisustettavan, kun huone on aika pieni. Ja olen muutenkin sitä mieltä, että tietokonepöytä ei saisi olla sellaisessa paikassa, missä joutuu istumaan selin oveen. Se vaan on jotenkin epämukavaa, jopa työpaikalla todettiin. Yksityisyys kärsii, vaikka oltaisiin sitten kotioloissakin. Olen jo mielessäni sisustanut tämän huoneen täysin toisin, ja tietsikkapöytä on tavallinen suorakulmapöytä, ja sijoitettu tuohon oven viereen niin, että itse istutaan oveen päin, ei selin.
Se tapahtuu sitten joskus sekin...
Mulla oli laattalattia kauttaaltaan hirsitalossa. Kaunis ja lattialämmityksen kanssa mukava, mutta jalkapohjat aina niiin kipeät. Olen paljon jaloillani kun leivon, laitan ruokaa, siivoilen jne. Ei enää laattalattiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasiset pöydät. Varsinkin lasinen keittiönpöytä, likaantuu helposti, lika ei lähde millään ja kun viimein lähtee, jää aina jäljet kuivuneesta vedestä. Naarmut näkyvät. Pitää pelätä ettei mene rikki. Täydellisessä pesemisessä ettei jää jälkiä menee se 20 min.
Minulla on ollut jo yli 20 vuotta lasinen keittiön pöytä. Minusta se on käytännöllinen. Lika lähtee siitä helposti eikä pinta mene pilalle, jos siihen roiskuu vettä.
Lasipinta on säilynyt hyvänä ja rikkoutumattomana, vaikka sen ääressä on lapsi syönyt ja kolistellut astioitaan.
Millä tavalla sinä oikein olet yrittänyt tuhnata pöytäsi kanssa, jos sinulta menee siihen 20 minuuttia? Millä tavalla teet sen eri tavoin, jos muusta materiaalista tehdyn pöydän päivittäinen puhdistus käy nopeammin?
olen eri,mutta kyllä minä tunnistan tämän ongelman. Eteisessä on lasinen taso, pronssin sävyistä lasia ja ohan se aina pölyinen tai sormenjäljissä. Jos olisi vielä valkea tai kirkas ja valoisalla paikalla keittiössä niin hermo menisi puunatessa sitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tummat saumat kylppärin laatoissa - niistä lähtee väri ja kalkki näkyy. Teräväkulmaiset vetimet keittiön kaapistoissa - "ai saata..." Joka päivä. Divaanisohva - menee vain yhteen paikkaan, ei voi vaihtaa järjestystä. Vaalea sohva - ei ole kauan vaalea. Kaareva lasiseinä suihkussa - ei voi kuivata lastalla suihkun jälkeen, heti kalkkijälkiä.
Kaarevan suihkuseinänhän voi kuivata lastalla poikittaisvedoilla. Meillä juuri tuollainen ja kun joka ilta vetelee lastalla, pysyy siistinä.
Kuka jaksaa hinkata joka ilta suihkuseinää lastalla?
Itsellä ainakin on muutakin elämää.
No kyllähän tuo aiempikin kommentoija oli sitä mieltä, että kaareva seinä on huono just siksi, ettei voi kuivata lastalla suihkun jälkeen. Neuvo lienee hänelle suunnattu. Siihen muuten menee noin kolme minuuttia, joiden ansiosta ei sitten tarvitse pestä suihkua yhtä usein. Otin itse ihan vastikään tavaksi lastata suihkun seinät aina suihkun jälkeen, kun kyllästyin kalkkijäämiin. Hyvin olen jaksanut, se muutama minuutti ei ole vienyt oleellisesesti aikaa muulta elämältä, ja suihku on kalkiton.
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiskaapit ovat mielestäni tilaa vieviä, turhia ja ankeita. Niitä on nyt joka kämpässä ja jonkin ajan kuluttua puretaan urakalla pois.
Mä en vieläkään ihan ymmärrä aamiaiskaappia. Se on siis kaappi, johon saa aamiaistarvikkeet. Toisin sanoen voisin valita minkä tahansa kaapin keittiöstä, ja alkaa nimittää sitä aamiaiskaapiksi. Toisaalta näin ajatellen en näe myöskään mitään syytä purkaa aamiaiskaappia pois - jos siihen kyllästyy, niin eikö sitä voi vain alkaa käyttää johonkin muuhun? Ei kai tarvitse purkaa pois, sen kun laittaa sinne jotain muumimukeja tai leivontakulhoja ja ongelma ratkaistu. Lisäsäilytystila keittiössä on aina paikallaan.
Tiskiallas on U:n muotoisessa keittiössä takaseinällä, jolloin allasta käyttävä henkilö on koko ajan selkä kohti huonetta.
Sisustustyynyt ovat suuri ongelma.
Vievät liikaa tilaa ja ovat siis aina tiellä.
Parisänkyyn riittä max 2 NUKKUMIS tyynyä.
Sohvalle 0...2 tyynyä.
MYÖS KORISTEPURNUKAT ovat 99 % turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamiaiskaapit ovat mielestäni tilaa vieviä, turhia ja ankeita. Niitä on nyt joka kämpässä ja jonkin ajan kuluttua puretaan urakalla pois.
Mä en vieläkään ihan ymmärrä aamiaiskaappia. Se on siis kaappi, johon saa aamiaistarvikkeet. Toisin sanoen voisin valita minkä tahansa kaapin keittiöstä, ja alkaa nimittää sitä aamiaiskaapiksi. Toisaalta näin ajatellen en näe myöskään mitään syytä purkaa aamiaiskaappia pois - jos siihen kyllästyy, niin eikö sitä voi vain alkaa käyttää johonkin muuhun? Ei kai tarvitse purkaa pois, sen kun laittaa sinne jotain muumimukeja tai leivontakulhoja ja ongelma ratkaistu. Lisäsäilytystila keittiössä on aina paikallaan.
Mä olen ymmärtänyt, että aamiaiskaapissa on myös työtilaa. Eli hyllyväli on sellainen, että sitä voi käyttää pöytänä ts. kahvinkeitin mahtuu avautumaan, voi tehdä voileivän tasolla ym. Perinteiseen säilytystarpeeseen "hyllyväli" on turhan korkea.
Mulla oli etätyöaikana työpiste vaatekaapissa, ja käytännössä ne vaatesäilytykseen jäävät hyllyt ovat melko korkealla tai aika matalalla, kun kätevin tila piti jättää näytölle ja jaloille. Mutta muuten hyvä, työt saa piiloon oven sulkemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Futonsänky matalalla rungolla.
Näyttää ihanan minimalistiselta.
Totuus:
Mahdoton imuroida sängyn alta.
Patjaa pitäisi käännellä säännöllisesti, mutta se on niin paksu, ettei kukaan saa sitä käännettyä.
Matalalla on ihan perseestä nukkua.Ja onko kellään oikeasti mukavaa nukkua kovalla futonpatjalla vaikka olisi kuinka hyvä selälle?
Todellakin virheostos.
Minulla oli aivan ihana futon-sänky josta jouduin muuton yhteydessä luopumaan. Patja oli kova (ja hemmetin painava) ja siinä sai aivan älyttömän hyvät unet, paremmat kuin missään sängyssä aikaisemmin. Vaikka patjan huoltaminen rullaamalla olikin aika vaikeaa patjan jäykkyyden ja painon vuoksi, haluan ehdottomasti seuraavaksi sängykseni taas futonin!
Mulla on futonpatja ihan tatamien päällä, joten sängyn alle ei kerry pölyä. Itse tykkään nukkua juuri matalalla, en tiedä miksi se olisi jotenkin perseestä.. Muutenkin patja on hyvä nukkua, rullailu on tosiaan vähän hankalaa, mutta oikeasti tuollaisilla länsimaalaistyylisillä futoneilla riittää että taittaa vaikka kaksinkerroin, eihän sellaista paksua futonia oikeasti kunnolla rullalle saa. Japanissa futonit muistuttaa usein enemmän meidän petauspatjoja, ovat siis hyvin ohuita.
Kovuus on aina tottumuksesta kiinni, itse en koe omaa futoniani mitenkään superkovana, mutta vieraisilla tai hotellissa patjat on lähes aina liian upottavia ja pehmeitä. Kun tästä futonista aika jättää, aion hankkia sellaisen mahdollisimman lähellä japanilaistyylistä olevan futonin, jonka oikeasti saisi rullattua vaikka kokonaan pois sängystä halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö
Avokeittiö on paras.
90 % talon rakentajista haluaa yhä AVOKEITTIÖN.
Se tila ja avaruus on luxusta. Toimivin ja paras pohja.
Sen sijaan köyhän kerrostalokopissa olohuoneessa oleva kaapisto EI OLE AVOKEITTIÖ vaan köyhäilyä.
Eli tässä nyt pöhköt sekoittavat kaksi eri asiaa sillä ladasta ei ole ferrariksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avokeittiö
Avokeittiö on paras.
90 % talon rakentajista haluaa yhä AVOKEITTIÖN.
Se tila ja avaruus on luxusta. Toimivin ja paras pohja.
Sen sijaan köyhän kerrostalokopissa olohuoneessa oleva kaapisto EI OLE AVOKEITTIÖ vaan köyhäilyä.
Eli tässä nyt pöhköt sekoittavat kaksi eri asiaa sillä ladasta ei ole ferrariksi.
Niin mekin haluttiin silloin avokeittiö kun taloa alettiin rakentamaan. Kumpikaan meistä ei ollut sellaisessa talossa tai asunnossa asunut jossa olisi sellainen ollut. Jos vielä uudelleen rakennettaisiin, tulisi ehdottomasti erillinen keittiö.
Vierailija kirjoitti:
Sohvalle 0...2 tyynyä.MYÖS KORISTEPURNUKAT ovat 99 % turhia.
Kyllä meillä on parisängyssä kolme nukkumistyynyä, muuten keskelle jää ärsyttävä rako. Ja sohvatyynyistä 2 on ihan minimäärä, haluan pystyä löhöilemään ja muutamalla tyynyllä saa mukavan asennon. Ei niitä tietysti liikaakaan saa olla, pitää siihen sohvalle mahtua istumaan. Koristepurnukoista en edes tiedä mitä tarkoitat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoiset uravetimet keittiön kaapissa, siis koko oven reunan mittaiset. Vielä vuoden asumisen jälkeenkin tulee yritettyä avata väärästä reunasta ja lisäksi nurkat on tosi terävät. Eikä voi vaihtaa vetimiä koska sitten ovet olisi pari cm liian pienet 🙄
Nyt en ymmärrä. Miten ovet muuttuu liian pieniksi vetimiä vaihtamalla?
Tässä kuvaesimerkki, ymmärrätkö nyt? https://www.ilonakeittiot.fi/wp-content/uploads/2018/10/keittio-uravedi…
En. Mun pääni ei vaan ymmärrä miten oven tai laatikon koko muuttuu vetimiä vaihtamalla.
Vierailija kirjoitti:
Oman miehen mielestä sohvatyynyjä ei voi olla liikaa. Nyt niitä on kahdeksan ja enemmänkin voisi olla. Tyynyt eivät ole koristeita vaan käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoiset uravetimet keittiön kaapissa, siis koko oven reunan mittaiset. Vielä vuoden asumisen jälkeenkin tulee yritettyä avata väärästä reunasta ja lisäksi nurkat on tosi terävät. Eikä voi vaihtaa vetimiä koska sitten ovet olisi pari cm liian pienet 🙄
Nyt en ymmärrä. Miten ovet muuttuu liian pieniksi vetimiä vaihtamalla?
Tässä kuvaesimerkki, ymmärrätkö nyt? https://www.ilonakeittiot.fi/wp-content/uploads/2018/10/keittio-uravedi…
En. Mun pääni ei vaan ymmärrä miten oven tai laatikon koko muuttuu vetimiä vaihtamalla.
Kuvan esimerkissä tuo vedin itsessään (harmaa osa) täyttää osan alueesta, jonka laatikon levyn on tarkoitus peittää. Jos harmaan osan ottaa pois, laatikon etureunaan tai oven laitaan jää aukko, josta näkyy kaappiin (tai takana oleva runko, tilanteesta riippuen).
Itse olen kyllä tykännyt ikean komeroista, joissa ovilevyyn on uurretty tuo vedin. Ei tule törröttäviä kahvoja, ja tilaakin säästyy ovea avatessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman miehen mielestä sohvatyynyjä ei voi olla liikaa. Nyt niitä on kahdeksan ja enemmänkin voisi olla. Tyynyt eivät ole koristeita vaan käytössä.
Mulla on sohvalla kuusi tyynyä ja ovat kaikki käytössä ja tarpeen. Rasittavaa olisi, jos tyynyihin ei saisi nojata ja niitä pitäisi siirrellä pois tieltä (anoppilassa on tällaiset tyynyt, joita ei saa käyttää).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tummat saumat kylppärin laatoissa - niistä lähtee väri ja kalkki näkyy. Teräväkulmaiset vetimet keittiön kaapistoissa - "ai saata..." Joka päivä. Divaanisohva - menee vain yhteen paikkaan, ei voi vaihtaa järjestystä. Vaalea sohva - ei ole kauan vaalea. Kaareva lasiseinä suihkussa - ei voi kuivata lastalla suihkun jälkeen, heti kalkkijälkiä.
Kaarevan suihkuseinänhän voi kuivata lastalla poikittaisvedoilla. Meillä juuri tuollainen ja kun joka ilta vetelee lastalla, pysyy siistinä.
No kyllähän tuo aiempikin kommentoija oli sitä mieltä, että kaareva seinä on huono just siksi, ettei voi kuivata lastalla suihkun jälkeen. Neuvo lienee hänelle suunnattu. Siihen muuten menee noin kolme minuuttia, joiden ansiosta ei sitten tarvitse pestä suihkua yhtä usein. Otin itse ihan vastikään tavaksi lastata suihkun seinät aina suihkun jälkeen, kun kyllästyin kalkkijäämiin. Hyvin olen jaksanut, se muutama minuutti ei ole vienyt oleellisesesti aikaa muulta elämältä, ja suihku on kalkiton.
Mulla tuskin menee edes kolmea minuuttia, kun kuivaan suihkun seinät lastalla ja vielä mikrokuitupyyhkeellä. Kyllä sen suihkun siisteydestä huomaa, kun seinät ja hana pyyhitään kuivaksi ja siivouksessa pääsee vähällä, kun kalkkia tai saippuajäämiä ei päästä kertymään yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen esimerkki huonoksi osoittautuneesta sisutusratkaisusta, jos suihkuseinä vaatii joka ilta käsittelyn kuivauslastalla jollain tietyllä taktiikalla poikittaisvetoja vetelemällä.
Mulla ei ole suihkukaappia mutta kyllä mä "lääppään" suihkussakäynnin jälkeen kaikki pinnat lastalla. Vähemmän saippuajämiä pestävänä laseissa ja seinissäkin eikä imeydy laattojen saumoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tiskiallas on U:n muotoisessa keittiössä takaseinällä, jolloin allasta käyttävä henkilö on koko ajan selkä kohti huonetta.
On se millä seinällä tahansa katsot sinne sinään päin😂 Saarekkeessa kasvot huoneeseen päin ainoa vaihtoehto. Itse en halunnut mitään saarekkeeseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tuskin menee edes kolmea minuuttia, kun kuivaan suihkun seinät lastalla ja vielä mikrokuitupyyhkeellä. Kyllä sen suihkun siisteydestä huomaa, kun seinät ja hana pyyhitään kuivaksi ja siivouksessa pääsee vähällä, kun kalkkia tai saippuajäämiä ei päästä kertymään yhtään.
Mulle olisi paljon, kolme minuuttia siivoushommiin tupalisi suihkutilassa vietetyn ajan. En tykkäisi.