Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen tuo väsynyt vaimo-ketjun ap, oivalsin eilen jotain.

Vierailija
17.01.2016 |

Moikka kaikki,
Olen siis tuon väsynyt vaimo-ketjun ap. Tulin katsomaan, onko aloittamani keskustelu vielä hengissä ja pääsisin lukemaan teidän kokemuksianne. Suu loksahti auki, kun löysin yli tuhat peukkua. Oikeasti aika järkyttävää. Tajusin, että mä en ihan oikeasti ole yksin näiden tunteideni kanssa, en ole ainoa jolla on toivoton olo.Luin tekstini uudelleen ja sekin vaivasi. Valtavasti kirjoitusvirheitä, suttuista tekstiä, nimikin meni väärin. Olin kyllä todella tunnekuohussa.. Nyt ketju on lukittu syystä jota en tiedä, ilmeisesti täällä ei saa mainita nimiä ketjuissa, rikoin jotain palstan sääntöä vastaan (?). Viestejä on niin paljon, etten millään kerkeä lukemaan niitä mutta aion todellakin.
Halusin vain tulla kertomaan tänne, että perjantaina oikeasti itkin väsymykstä ja pahasta olosta ennen nukkumaanmenoa. Se on todella harvinaista, en yleensä "itke tunteitani." Lauantaina sitten pidettiin tyttöjen kanssa sairaspäivää ja meillä oli tyttöjen kurjasta olosta huolimatta todella mukavaa. Oli kivaa ja rentoa, käytiin jopa mäkkärin luukulla ja pienempi oli onnensa kukkuloilla. Tuleekohan sitä koskaan enää riemuitsemaan niin puhtaasti mistään kun tyttöni oli siitä purilaisesta :D Lapset on kyllä niin rakkaita.
Kuitenkin niin.. Tähän tilanteeseen palaten.
Olen kokenut syvää uupumusta n. vuoden. Sitä ennenkin tietysti, mutta erityisesti tänä syksynä asia on jotenkin konkretisoitunut. Tuntuu, että teen aina, menen aina, suoritan aina. Hoidan, järjestän, korjaan, siivoan. Työ ei lopu ikinä eikä tilanne parane ikinä. Miehellä on ollut töissä rankempaa tänä syksynä, mutta hänellä on silti useana päivänä lyhyemmät työajat kuin minulla. Meillä on hyvin erillainen työnkuva ja koulutus (minä korkeammin koulutettu) ja välillä tuntuu, että hän väheksyy jopa työtäni. Mies valittaa hyvin usein väsymystä töistä päästyään. Tämä näkyy esim. siinä, että tekee harvemmin kuin minä ruoat koko perheelle kotiin päästyään. Ja vaikka tekisi, tiedän kaaoksen olevan vastassa kun pääsen kotiin. Jostain syystä onnistuu sotkemaan ihan tolkuttoman paljon, jättäen kaiken levälleen ihan kaapinovista lähtien kun itse kokkaa.Kuitenkin huomattavasti useammin se on minun työni käydä töiden jälkeen kaupassa ja tehdä ruoka, vaikka menisikin pidempään. Tällöin mies vaan antaa lapsille hirveästi välipalaa pitääkseen heidät käynnissä mun tuloa odotellessa. Homma ei siis mene niin, että me sovittaisiin kokkausvuorot ja tilanne pyörisi sen mukaan. Yritettiin sitä, mies valitti niin paljon, etten jaksanut. Useimmiten mies vaan ilmoittaa viestillä, että tänään kokkaan hän kokkaa, muina päivinä se on itsestään selvyytenä minun osani.
Se on aina selkeästi palvelus. Iso palvelus, josta pitää kiittää ja tehdä numero. Mies myös selkeästi vaatii kiitosta ruoast, saatttaa kysellä ärsyttävän lapsellisella tavalla onko hyvää ja ei todellakaan ikinä putsaisi jälkiään, koska on niin hirveän uupunut.
Tässä ei nyt ole kyse pelkästään tosta kokkaamisesta, vaan koko kuvasta. Tavallaan homma menee niin, että minä olen se ns. itsestään selvä kokkaaja. Se pääkokkaaja ja pääsiivoaja ja ja päälastenhoitaja ja pääkodinhoitaja ja sitten miehen tehdessä satunnaisia kotitöitä hän tekee minulle "palveluksen" koska "osallistuu."
Tuntuu, että olen äiti, jolle mieheni sitten suorittaa näitä asioita välillä kiukutellen ja koko ajan kehuja odottaen. Vaikka hän itse syö ja elää perheessämme, on silti vastuu minulla näiden asioiden pyörimisestä. Imuroiminen saattaa olla niin iso numero, että oikeasti voisi luulla miehen odottavan viikkorahaa palkkioksi (vaikka siis minä olisin hoitanut KAIKEN muun koko päivän ajan. Teen muutenkin leijonanosan kaikesta siivoamisesta.). Hänellä itsellään ei tunnu olevan mitään paloa hypätä avukseni tähän rooliin. Olen yrittänyt keskustella, homma pyörii täydellistä kehää, useimmiten keskutelun jälkeen mulla on pahempi olo kuin ennen sitä. Hommat menee aina, siis AINA samaa kaavaa. Tässä on ne pääpiirteittäin, yrittää asiaa lähestyä miltä kantilta tahansa:
-.sullahan toi homma pyörii niin hyvin, sä oot parempi tässä ja tässä (ilmeisesti esim. pyykkikoneen täyttämisessä tai kaatuneen maitolasin siivoamisessa voi olla isoja tasoeroja. Tämä oli mulle uutta ennenkuin mieheni tapasin) niin hoida sä tää, sulta sujuu niin hyvin toi (lisää kotityö tähän) ja suunnittelu, etten viitstinyt tunkea väliin sotkemaanja blaa blaa (eli siis kehumalla tehtävien sysimistä minulle.)
-Mies laiskottelemalla ja hutaisemalla työntää tehtävät minulle. Siis tekee tahalleen niin puolitiehen, että tietää mun tulevan perässä ja hoitavan loppuun koska se asia on vaan pakko tehdä. Joskus en jaksa edes pyytää jonkun tehtävän tekemistä, vaikka sitä imurointia, kun tiedän, että makuuhuone on täynnä villakoiria senkin jälkeen (esim. sängyn alta ei yksinkertaisesti voi siirtää paria matkalaukkua, että sen oikeasti voisi imuroida, liinavaatteita ei voi vaan tunkea valtavassa, viikkaamattomassa kasassa sinne kaappiin jos haluaa ottaa seuraavalla kerralla vetämättä kaikkea alas). Tästä puhuttaessa mies on pari kertaa myöntänyt tekevänsä niin tarkoituksella. Usein kuitenkin näistä asioista puhuessa syyttää minua nipottamisesta, liian tarkan jäljen vaatimisesta eli juuri siitä "täydellisyyden tavoittelusta". Omituista on se, että pystyy tähän täydellisyyteen tarvittaessa. Esim. jos pyydän silittämään jonkun työvaatteeni aamulla hänen vaatteidensa mukana, tulee minun vaatteeni lähes alkuperäisessä kunnossa takaisin, hänen työvaatteensa ovat moitteettomat. Eli usein teen sen uudestaan itse.
-Tai sitten on kolmas ja tuntuu, että yleisin vaihtoehto, eli jättää vaan tekemättä.
Jättää vaan pukematta, jättää vaan pesemättä, jättää vaan sopimatta. Jos odotan miehen sopivan lapselle ajan johonkin palveluun, odotan loppuelämäni. Pyykit on vaan helppo ja mukava jättää viikkokausiksi pyörimään ja kasaantumaan. Asia tai tavara jonka on luvannut hoitaa jaa vaan pyörimään määrittelemättömäksi ajaksi. Jos huomautan asiasta, nalkutan. En anna hänen tehdä omalla tavallaan. Ilmeisesti esim. se, että kasaa pyykkikoriin kuukauden ajan petivaatteita, muttei vain yksinkertaisesti pese niitä on omalla tavalla hoitamista. Mulle on vaan helpompi ottaa itse se puhelin käteen ja tehdä asia. On kuitenkin oikeasti surullista, miten tiedän, etten voi luottaa miehen sanaan. Hän kyllä sanoo joojoo. Toi joojookin loukkaa mua. Mies on taas teini, joka huutaa törpölle mutsilleen et joojoo ihan kohta. Mut mä vaan oon se äiti, eikä murrosikä tule ikinä menemään ohi.

-kaiken tämän taustalla on se, että kotitöistä puhuessa mies aina tuo esiin sen, kuinka minun pitäisi olla "kiitollinen", että mulla on se osallistuva aviomies. Miten "se ei oo mikään itsestään selvyys, että mä kokkaan ja teen tätä ja tuota", miten hänen lapsuudenkodissaan ja miehen kavereiden kotona asiat on ihan toisin ja hän on selkeästi tekevin ja osallistuvin koko porukasta. Just tuota kiitosta ja ihailua kaipaa kovasti työstään (erona artikkeliin, että osaa kyllä vaatia. Itse kokee sen olevan niin, että puurtaa ilman kiitosta). Musta tuntuu helvetin vaikealta antaa sitä kiitosta, kun mulle kiitosta ei tarjoilla. Kukaan ei kiitä siitä, että hei kiitti kun pidät koko meidän perheen pystyssä. Muutenkin tuntuu, että mies vähän naureskelee tai vähättelee tekemääni työtä. Tai, että liiottellen.

Sitten kun mies tuli viikolla keskeyttämään mun hampaiden pesun ja näyttämään sitä väestöliiton parisuhdeterapeutin artikkelia, naama vakavana ja ääni asiallisena, tuntui että voisin oikeasti huutaa ääneen. En huutanut kylläkään, osasin sano vaan typerästi, että "oikeasti, oletko tossisasi?". Siinä oli kaikki ne mitä mies kokee saavansa, eli vähättelyä, en "anna tehdä omalla tavallaan", nipotan ja vaadin täydellisyyksiä, olen kireä jne.
Oon miettinyt nyt tän viikonlopun asiaa. Olen yrittänyt ajatella asiaa miehen kannalta, asettua hänen rooliinsa, nähdä oman käytökseni hänen silmillään. Onko ongelman ydin sitten kuitenkin minussa? Onko kodin rauhan ja miehen hyvän mielen avain kuitenkin minun asenteeni? Ratkeaisiko kaikki tämä, jos vain muuttaisin asennettani? Pitäisikö minun vaan joustaa ja sinnitellä? Pitäisikö mun vaan hyväksyä, että naiset nyt vaan hoitaa kodin ja sukupuolierot eivät muutu, vaikka tienaisinkin enemmän kuin mieheni? Että naisille nyt kotityöt vaan on mukavempia ja helpompia tehdä syystä x, ja se näkyy esim siinä, miten yh-isät kärsii kokee kaikista perhemuodoista itsensä tyytymättömimpinä tai miksi yksin jäävät miesvanhukset ovat niin kädettömiä ja hukassa.

Asiaa siis pohdiskelin ja päädyin eilen siihen päätökseen, että jos annan itselleni ja meille kaksi vuotta aikaa muuttua. Jos tilanne ei muutu eikä oloni helpotu, otan avioeron.
Yksi syy siihen, miksi koen niin oli se, kuinka mukava ja helppo olo mulla oli esim. eilen kun oltiin vaan kolmistaan. Toinen oli se, miten ehdottoman pitelemättä mies hyppäsi siihen kaltoinkohdellun ja kärsivän aviomiehen osaan. Hän ei sanonut edes, että mitä mieltä olet tästä, katsos tätä jne. Vaan aloitti keskustelun: "Tässä ois vähän näist mitä mä oon aina sanonu, mitä mieltä oot?" Mä näin oikeasti punasta, kun ajattelin asiaa.

Mä en tiedä. Olen umpikujassa. Ajattelin, että alan pitämään listaa tekemästäni ja miehen tekemästä. Ehkä, jos sen näkee selkeästi silmiensä alla niin asia jotenkin konkretisoituisi ja kirkastuisi hänelle.

Anteeksi superpitkä avautuminen. Mies on pian tulossa kotiin ja ei yhtään huvittaisi edes nähdä häntä. Katsotaan miten asia etenee. Kaksi asiaa kuitenkin tiedän. Ensimmäinen on se, että teen nyt kahta työtä. En tule jaksamaan tätä loputtomiin. Mennään oikeasti mun kapasiteetin rajoilla.
Toinen on se, että hyvä ystäväni sanoi avioliitostaan näin: "Me ollaan joukkue, joka tähtää yhdessä voittoon. Me ei olla kilpailussa keskenämme, vaan toistemme suurimmat tukijat."
Tulin surulliseksi, koska en koe yhtään noin. Koen, että olen juuri se äitihahmo joka hoitaa pesuettaan. Nyt pitää mennä, sori jos on liian pitkä viesti. Luen mielelläni teidän kokemuksianne, saattaa vastailu vaan kestää kun pääsen vaihtelevasti.

Kommentit (395)

Vierailija
381/395 |
22.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyl haisee r

Vierailija kirjoitti:

Voi teitä naiset.

Te olette ensin suorittaneet sitä kotia kaiken muun suorittamisenne ohessa ja sitten joku Vaaranen kirjoittaa lehdessä, että miehetkin voi pahoin siinä sivussa, niin te vielä syyllistyitte näin pahasti, että piti jumalattoman paljon purkaa mieltään tällekin palstalle.

Miehenä totean seuraavaa:

Ne ns."kotityöt" on pääasiallisesti naisten keksimiä ja naisten määrittämiä, että miten ne tehdään ja miten usein niitä tehdään. Naiset ovat ihan itse keksineet niihin standardin, jota suorittamalla pääsee "hyvä äiti" -statukselle paistattelemaan.

Me miehet ei oikein tykätä osallistua sellaiseen, josta on meidän mielestä puolet ihan joutavaa hössötystä.

Niissä kalapuikoissa ja ranskalaisissa ei ole mitään vikaa perheen ruokapöydässä. Joka jumalan päivä ei tarvitse tehdä mitään helkkarin monimutkaista tai jopa miettiä niitä ostoslistan valintoja tuntitolkulla. Voi ostaa jotain halpaa ja helppoa mikroruokaa ja kattaa vaikka kertakäyttöastioille, niin ei tule tiskiäkään.

Lapsi voi ihan hyvin mennä sillä samalla asusteella huomennakin päiväkotiin tai kouluun, mikä sillä oli tänäänkin päällään. Yksi soositahra ei haittaa paskaakaan, eri asia on jos koko vaate on sutattu. Eli sitä pyykkiä ei tarvitse pestä niin jumalattoman paljon ja usein ja uhriutua siitä, kun puettaa jälkikasvuaan vähän standardinne sivusta.

Siivoaminen ja hujan hajan olevat tavaratkin on vähän suhteellisia käsitteitä. Ainapuhdasta kotia on varmaan lapsiperheessä ihan turha tavoitella? Ja lisäksi ne muksutkin tykkää, kun ei tarvi leikkejä aina kerätä pois.

Jos kaikesta tekisi vähän vähemmän vaivalloista ja keskittyisi muuhunkin kuin suorittamaan äitiyttä ja kotia ja työtä ja uraa yhtäaikaa, löysäisi pipoa ja harrastaisi vaikka seksiä (vaikka sitten suttuisissa lakanoissa) sen miehen kanssa ja lähtisitte ulos lasten kanssa pulkkamäkeen, vaikka muutama villakoira jossain näkyykin ja alkaisi elää sitä elämäänsä nykyhetkessä eikä aina suunnittelisi ja ottaisi vastuuta ja uhriutuisi, niin ehkä se elämä alkaisi tuntua hauskemmalta?

Nyt kyl haisee niin vahva elämämkoulu tai yksinkertaisesti järjetön itserakkaus, että sääliks käy sun lapsiasi jos oot sellasia päässy siittämään.

Tähän tiivistyy oivasti miesten pohjaton laiskuus. Laitetaan lapsi soossitahrasissa vaatteissa tarhaan tai kouluun, kun elämä on hauskempaa kun ei nipota pyykistä. Itse et satavarmasti töihin menisi tahra puvussa.

Eletään paskassa ja syötetään paskaa lapsille, kun on niin kiva naamioida oma laiskuus hauskuudeksi.

Toi ei oo "elämästä nauttimista" tai "hauskanpitoa". Toi sun meno kertoo, ettet ole kykenevä huoltajaksi. "Te miehet" ette osallistu, koska ette kykene asettamaan lapsen oikeutta puhtaisiin vaatteisiin tai oikeaan ravintoon oman mukavuutenne edelle.

Ihan kösittämätöntä.

Höh.

En sanonut, että lapsen pitää haista paskalle ja mennä likaisissa vaatteissa kouluun. Mutta että jos jossain kirjavassa paidassa on ketsuppiläntti, joka ei sieltä edes erotu kuin naisen haukankatseen alla ja se paita pitää pestä (kuten ne kaikki muutkin lähes puhtaat, käyttökelpoiset vaatteet) juuri sillä siunaaman hetkellä kun nainen niin päättää, niin hienoa - mutta sitten myös nainen saa ihan issesseen hoitaa asian.

Ongelma on siis se, että naiset itse omaksuvat sen päällepäsmärin ja paremmintietäjän roolin parisuhteessa. Kaikki pitää tehdä heidän oppikirjansa mukaan ja juuri sillä hetkellä kun se arvon rouvalle sattuu sopimaan. Kaikki muu on naisen mielestä väärin ja siinä vaiheessa mies ajattelee, että "tee sitten jumalauta itse, kun kerran kaiken paremmin tiedät".

Vähän vähemmälläkin nipottamisella asiat hoituisivat ja myös miehet kokisivat aitoa osallisuutta, kun hekin saisivat päättää, miten tehdään ja mitä tehdään.

Tosin suurin osa näistä teidän nipottamista ongelmatöistä on sellaisia ettei mies pidä niitä sen arvoisina että jaksaisi niistä riitaa alkaa rakentamaan, vaan toteaa nimenomaan että "tee sitten itse, kun paremmin osaat ja tiedät".

Ja tulipa vaan mieleen, että itsellänikin on usein sellainen aloittajan mainitsema olo, kun ollaan lasten kanssa keskenämme kotona, että "kylläpä asiat sujuvat mukavasti". Ei suoriteta mitään aikatauluja tai nipoteta, vaan asialliset asiat hoidetaan ja muuten ollaan kuin Ellun kanat.

Kyllä sanoit. Sä tarkalleen sanoit, että tahraisissa vaatteissa saa laittaa lapsen kouluun. Kummallisinta on se, että jatkat selitystäsi miten vaatteissa SAA olla tahroja ja naisen pitää pestä ne itse, ei sinun. Naisen pitää pestä ne, koska se on nipotusta kun ketsuppitahrainen vaate ja kaikki muutkin lähes puhtaat vaatteet pitää pestä. Ja ilmeisesti se, että se pitää tehdä "sillä siunaamalla hetkellä" (mä en tajua miten se, milloin ne lasten vaatteet pestään kouluun muuttaa siitä faktaa, että ne pitää pestä) tarkoittaa sitä, että vastuu pesusta siirtyy naiselle. Ilmeisesti jos ne pitäisi pestä vasta tunnin päästä, voisit sinäkin harkita asiaa. En tiedä, selityksesi vaatteidenpesusta on iha käsittämättömiä.

Sen jälkeen tulee ulisemista naisten huonoudesta, joka huipentuu juuri apn mainitsemaan uhriutumistaktiikkaan. Kun se ketsuppinen paita pitää pestä tai jotain pitää tehdä, niin se on vaan kivempaa ja helpompaa sysätä marttyyrinä se toiselle kun oikeasti tehdä se itse. Sehän tossa sun kiukuttelun takana on.

Niin, "miehet" kokisivat aitoa osallisuutta, kun he saisivat päättää asioista. Sinun kohdallasi se tarkoittaa tiivistettynä, ettet tee mitään tai pelkän välttämättömän. Eli paskaruokaa pöytään ja vaatteita ei pestä. Ei tossa oo kyse siitä, ettet saisi kokea oikeaa osallisuutta. Kyse on siitä, että sua yksinkertaisesti laiskottaa liikaa tehdäksesi mitään. Tämän sitten käännät uskomattomalla itserakkaudellasi elämästä nauttimiseksi. Kun toi toinen on niin nipo.

Mitä on ongelmatyöt? Mainitse vaikka kymmenen. Sellasta arkipäivän ongelmatyötä. Sellasta, mistä te miesraukat joudutte väkisin antamaan vastuun toiselle, kun teette vaan niin väärin.

Uskon sataprosenttisesti viimeisen lauseesi, aivan sataprosenttisesti. Mulla ei oo pienintäkään ongelmaa uskoa, että kun sinä määräät, ei ole aikatauluja eikä mitään tekemistä, ja se Ellun kanailu on sitä, että jokainen on tabletillaan 12 tuntia päivässä. Uskon aivan sataprosenttisesti, että jos sinusta on kiinni, teidän perhe ei tekisi lomilla yhtikäs mitään, ei lähtisi mihinkään, ei tapaisi ketään, ei menisi sukulaisten juhliin, lapset ei menisi leireille. Söpöintä on se, että sä muru näät sen paremmuutena. Koska sua nyt vaan ei kiinnosta suunitella mitään, saati pakata kakaroiden tavaroita tai soittaa ja varata jotain rasittavia juttuja tai sovittaa aikatauluja, on helpompi istua kotona. 

Sä oot niin uskomaton malliesimerkki ap kuvailemasta miehestä, että ihan naurattaa. Parasta tässä on se, että sä kuvittelit selittäneesi käytöksesi (minkä olet selkeästi itsellesi selittänyt. Selittänyt niin hyvin, että näät oikeasti itsesi, eli sen joka jättää asiat tekemättä, sinä parempana ja fiksumpana puolena. Sinun vaimosi/kumppanisi, joka selkeästi on se joka tekee (kun sulta noin luonnistuu noi selitykset), on sinun mielestäsi nipo päällepäsmäri, joka ottaa "paremmintietäjän roolin" ja riitelee turhasta.

Sä käytät jokaista apn mainitsemaa taktiikkaa. No tee sä, kun kerran osaat. Tee sä, kun tiedät niin paljon paremmin. Tee sä, kun noi kotityöt on niin turhia ja sun keksimää naisten hössötystä. 

Sinä et ainoastaan laiskottele ja hauku vaimoasi, vaan jopa halveksit hänen tekemäänsä työtä. '

Tää on se ydinkysymys, se kamelin selän katkaiseva asia. Laiskottelu ja sluibaaminen on vastenmielistä, mutta se kun joku sitten hyysää sun puolesta ne asiat, on sun mielessä merkki toisen ihmisen heikkouksista. Tässä naisten kollektiivisesta typeryydestä. Kun eihän paitoja tarvitse pestä, kun niissä on vaan ketsuppitahra. Kun sen näkee pelkästään naisen haukankatse ja muijat on just tollasii nipoja. Laitan kakaran samassa paidassa kouluun, whatever. Sä oot niin hauska tyyppi, et laitat pöytään nugetteja. Kun kyllä sä osaisit ja tolleen, mut kun oot vaan niin hauska elämästä nautiskelijat, että tarjoat mielummin täysin ravintoarvotonta moskaa. Jos se lapsi lihoo, niin mitä väliä? Eihän se ole sinun painosi, et se oo sä jota koulussa kiusataan. Ja muutenkin se oli vaimo joka sen lihotti. Sun painolla ei tietenkään oo väliä, koska oot ihan komea ja haluttu painosta huolimatta. Oot selkeästi huomannut, miten naiset vilkuilee ja flirttailee sulle vaikka keski-ikä kopsuttelee ovella. Kun sä oot niin hyvin säilynyt ja nuorekas.

OIKEASTI, suosittelen sydämestäni eroa sulle. Olet malliesimerkki jokaisesta tässä ketjussa olleesta miestyypistä. Sä et ainoastaan ole pohjattoman laiska ja saamaton, vaan et arvosta naistasi. Niin, sä et jopa naurat ja vähättelet hänen työtaakkaansa, jonka ITSE hänelle sysäät ja kuittaat käytöksesi sillä, kun miehet nyt vaan ymmärtää paremmin mikä on tärkeää eikä hömpötystä ja me miehet ollaan niin fiksuja. 

Ihan tosi. Olet aivan painajainen puolisona ja ihmisenä, hyvä esimerkki siitä miten jotkut miehet ei yksinkertaisesti koskaan tule kasvamaan aikuiseksi. Juuri mitä sanoin ekassa viestissäni, miten olet pohjattoman itserakas. Olet kyvytön näkemään oman käytöstäsi ulkopuolelta, kaikki tekemäsi on aina jonkun toisen syy tai toisen vika. Jos et tee jotain, se on vaimon vika koska se teki jotain tai sanoi jotai tai ei antanut olla jotain tarpeeksi, mikä pilasi sinun kykysi suorittaa tämän tehtävän. Jopa se, miten jätät tekemättä ja raavit mielummin sohvalla munia, onkin osoitus sinun HYVISTÄ puolistasi. Kun sä et nipota ja ymmärrät mikä on oikeasti tärkeää. Sussa ei ole mitään vikaa tai korjattavaa, vaan vaimossa. Ja vasta sitte kun vaimo on korjattu ja kohtelee sua oikein, sä voit alkaa harkita sitä tekemistä. Mutta sillonkin valikoit niitä _oikeasti_ tärkeitä asioita, ei akkamaisia hössötyksiä kuten puhtaita vaatteita. Jos sinulta kysyy, olet varmasti mieltä miten olet hyvä aviomies ja hyvä isä. Ja aivan varmasti parempi puoliso kuin vaimo.

Anna mä arvaan, kun luin Vaarasen artikkelin koit kuinka se kertoo juuri sinusta? Joo, toi on myös tyypillistä, että näät itsesi kaltoinkohdeltuna. Sitähän sä oot tollu koko tekstisi ajan. 

Jos jotain hyvää tossa vuodatuksessasi oli. Nimittäin se, että valotit kaltaisesi ihmistyypin ajattelutapaa. Et esim. listannut ainuttakaan oikeata syytä siihen, miksi laiskuudellasi pakotat toisen tekemään. Sä et ainoastaan laista siitä tekemisestä, sä olet uhri. Kun sä olisit halunnut niin kauheesti imuroida, mutta vaimo joka valitti siitä pakotti sut antamaan tehtävän hänelle. Kun ei MIKÄÄN sun tekemä ikinä kelpaa, nyyh :,( Ihan varmasti olet kaikkesi yrittänyt. Ihan kaikkesi yritit, sen imurin itse otit kaapista ja niin hyvin kun kykenit niin työ hoidit, vaimo vaan nalkuttaa kun naiset on just sellasii päällepäsmäreitä. Viestisi on hyvä esimerkki siitä, että oikeasti joskus se ero on ainoa vaihtoehto. Sinun kaltaisesi ihminen ei tule koskaan kasvamaan aikuiseksi tai näkemään itsessään vikaa. Jopa sun viat (eli laiskuus) on vaan osoituksia sun paremmuudesta. Sä et edes kykene näkemään miten muiden silmään aivan naurettavat selitykset ovat täysin loogisia ja fiksuja. Kun sä et edes antanut ainuttakaan selitystä.

Niin paitsi sitten kun se ero tulee, sä oot taas uhri. Kun sä kaikkes annoit ja teit kaiken ja olit niiiiin hyvä puoliso ja vaimo on kiittämätön paska, 99,9% prosenttia naisista olisi polvillaan kiitollisuudesta jos saisi noin hyvän miehen kanssa elää :( Muutenkin vaimo oli vaikea ja nalkuttava ja rupsahtanut, sähän teit suorastaan palveluksen kun elit sen kanssa. Nyt vaan puhelinta kätöseen ja soittoa Vaaraselle miten sua väheksytään ja ei annettu tehdä, siellä sua ymmärretään. 

Ööh. Pitäiskö sun mennä juttelemaan jonnekin lanttumaakarille. Vois helpottaa oloa enemmän kuin täällä riehuminen.

Mun mielestä siinä vaan on eroa, että onko jonkun MyLittlePony-paidan kirjavassa etumuksessa pieni ketsuppitippa, vai onko Marimekon raitapaidassa kunnon soosit rinnuksilla. Siis että huomaako sen tahran siinä muuten puhtaassa paidassa vai ei. Jos ei kunnolla edes huomaa, niin mitä hittoa niitä riepuja koko ajan ollaan pesemässä ja sitten valitetaan, kun on niin paljon pyykkiä.

Tätä kutsuisin niin sanotuksi esimerkiksi. Ja kun näitä esimerkkitapauksia kasaa pinoon, niin siinä saa toki tekemistä viikon joka illalle, että voi sitten olla marttyyrinä, kunOnNiiiinPaljonSitäKotityötä.

Olet varmaan ihan oikeassa, kun syytät mua itsekkääksi ja laiskaksi. En ole pyyteetön ja ahkera pikku suorittaja. Mutta monesti tuntuu, että nämä tilanteet on osin naistenkin omaa syytä. Tyyliin niin makaa kuin petaa. Että jos itsepintaisesti pitää kiinni niistä omista korkeista standardeistaan ja sitten kun mies ei niitä juuri sillä tavalla ja siihen kellonaikaan tee kuin nainen haluaa, niin vetäistään se marttyyrinhattu kunnolla korville ja tehdään itse. Lopputulos = Mies toteaa, että tuo nainen kun tietää ja osaa paremmin ja minä en, niin olkoon sitten näin.

En ymmärrä, miksi et voi käsittää että tämä on ihan todellisuutta ja että miehet ajattelevat aika monesti näin. Se, mitä asialle voi tehdä, on sitten taas eri asia.

Plus siitä tuhruisesta paidasta vielä pakko heittää: Jos kaikki lapset olisivat isiensä kasvattamia ilman naisten pyhä äiti-standardia, niin joka muksulla olisi siellä koulun pihalla paskainen paita päällä. Siinä on huono kiusata ketään, paitsi ehkä sitä onnetonta, joka tulisi puhtaassa paidassa kouluun :)

Sä kirjoitit jonkun toisenkin levottoman vastauksen tähän, jossa oli jotain sekavia "siksi isi lyö"-juttuja.

Vaikka en todellakaan mitään vuoden kodinpuunaaja-isän palkintoa ole kärkkymässä, niin silti sanoisin, että osallistun toki kotitöihin, ostan lapsille vaatteita, katson mitä vetävät ylleen ennen kuin vien heitä päiväkotiin, kouluun tai harrastuksiin, teen niitä paskoja nugetteja ja (varmaan sitten muutakin paskaa) ruokaa, autan läksyissä, leikin ja pelaan lasten kanssa sisällä ja ulkona, mutta EN koskaan ole LYÖNYT ketään, joten jos sun faija hakkas äitiäs tai sun ex-mies pieksi sua, niin älä nyt herranjumala yleistä kaikkea kokemaasi paskaa koskemaan tätäkin aihetta. Puhuttiin kai kotitöiden teosta, ei perheväkivallasta.

Uusi kommentoija tässä.

En viitsinyt lukea tekstiäsi läpi kun se oli sitä samaa vanhaa mutta tuo loppu sattui silmään. Eikö sinusta puolison ajaminen uupumukseen, epätoivoon ja masennukseen puhtaasta laiskuudesta ole aika lailla väkivaltaa (abuse)?

Tuo väkivallan käsite sen kuin kasvaa ja laajenee. Jos mies lyö, on väkivaltainen, jos mies haukkuu, on henkisesti väkivaltainen, jos ei anna rahaa, on taloudellisesti väkivaltainen, nyt vielä jos ei tee rouvan määräämiä kotitöitä on siksi väkivaltainen. Ja seksiaalinen ahdistelu joka on vaimosta kiusallista tulee varmaan seuraavaksi vuoroon. Apua, poliisi, mieheni katsoi minua himokkaasti väärään aikaan...

Tiedätkö, millä vuosikymmenellä väkivallan käsite on rikoslain muodossa laajentunut sisältämään myös aviopuolison raiskauksen? Ja tiedätkö, kuinka pitkään raiskauksensa uhrin kanssa naimisiin meneminen mitätöi raiskauksen?

Miksi ne kotityöt pitää ROUVAn määrätä? Olipa kyseinen Rouva sitten oma äiti, vaimo tai sosiaalitantta, ei ole älyä, halua eikä edes kykyä tehdä kotitöitä muuten kuin Rouvan mieliksi?

Tällaisiako nämä nykymiehet todella ovat? Minun mieheni on 1950-luvun vuosimallia, mutta onpa kerran ostanut lapselle vaatteita ihan oma-aloitteisesti. Se tapahtui silloin, kun oli oksentanut isänsä mukana  automatkalla ne, jotka silloin olivat päällä, ja hyvät ostikin ( muistaakseni, siitä on jo aikaa).

Vierailija
382/395 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, kuvasit täydellisesti meidän avioeron syyn, en ole saanut sitä ikinä noin tyhjentävästi ilmaistua. Miehen mukaan mun pitäisi olla onnellinen, että hän ei ryyppää, petä tai hakkaa. Ihmettelee, miksei mulle mikään riitä. Mä toin suurimman osan rahoista taloon ja tein suurimman osan kaikesta, mutta hän se on niin väsynyt, kun on yrittäjä. Menetin valtavasti rahaa avioerossa, mut mikä ihana vapaus mulla nyt onkaan. Rahaa saa aina uutta. Mulla ei ole enää sitä ylimääräistä kakaraa, pettymyksiä kun aikuinen ihminen ei tee mitään, en voinut kunnioittaa miestäni enää pätkääkään juuri mainitsemistasi syistä ja sanomattakin selvää ettei seksi moisen loisen kanssa kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/395 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Älä odota kahta vuotta. Ehdit sen aikana murtua ja romahtaa todella pahasti jos jäät eikä mikään muutu. Arveletko miehen sitten huolehtivan kodista ja lapsista? Melkoisen raaka kokeilu lapsille.

Tämä ketju on kauheaa luettavaa :-(

Vierailija
384/395 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on oikeesti täydellinen: hän leipoo, kokkaa, siivoaa ja pyykkää. Kun joudun toisinaan toppuuttelemaan, että anna nyt hyvä mies jo olla! Eikö se riitä,  kun oot kämpän rakentanut, hoitanut juoksevat asiat, huolehtinut täysin talkkarihommat ok-talossamme, jne loputtomiin.

Niin arvatkaapa arvon naiset ja muutkin miehet, mitä ukkokultani tähän sanomaan? - Kyllä minäkin saan jotain tehdä. Selitä nyt sille sitten, että vaimonsakin vois jotain tehdä..   :D

Toki miehen jälki ei aina vastaa minun näkemyksiäni esim. pyykkäyksessä ym., mutta hups! vähät siitä.

Se, mitä arvostaa itse, arvostaa myös toinen ja lapset ottavat mallia.

Vierailija
385/395 |
23.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se Heli Vaarasen artikkeli on ihan täyttä asiaa. Naiset ovat jotenkin sokeita näille omille pimeille puolilleen ja syyttävät niistä miehiä.

Kävin töissä, maksoin laskut, selvittelin vakuutus- ja pankkiasiat, pidin huolta auton toimintakunnosta ja tankkauksesta, kävin bussilla töissä että vaimo sai kuljetella lapsia, nukutin suurimman osan lapsista iltaisin, laitoin tiskejä, autoin pyykinpesussa, suunnittelin matkojen matkareitit ja aikataulut, kävin kaupassa. Töiden jälkeen olin naatti, mutta silti yritin nopeasti ehtiä kotiin vaimon avuksi. Vaimo oli päivät kotona lasten kanssa. 

Jossain vaiheessa en enää jaksanut (kävin koulua vielä työn ohessa) ja pyysin ymmärrystä vaimolta. Yritin ilmaista, että pitäisi minusta huolta enemmän kun tuon pääosan tuloista talouteen. Ehdotin myös töihin lähtöä, että taloustilanne paranisi ja vaimo pääsisi välillä aikuisten ihmisten kanssa tekemisiin. Vaimo oli kaikesta täysin eri mieltä, ei jaksa katsella minua, en auta siivoamisessa, en hemmottele ja yllätä häntä koskaan, ei halua lähteä töihin muutamaan vuoteen kun lapset liian pieniä jne.

Yksi kaunis päivä vaimo sitten ilmoitti haluavansa eron ja kahden viikon päästä muutti lasten kanssa pois. Yritin ehdottaa suhteen pelastamista, mutta hän oli kuulemma ollut jo pidempään onneton ja päätöksensä tehnyt. Millaisia ihmeen harhakäsityksiä naisilla oikein on perhe-elämästä? Jos arki on niin uuvuttavaa näille nykyajan naisille, niin mitähän tapahtuu jos Suomeen tulee jokin oikea kriisi? Ymmärrän tietysti, että olisi kivaa kun voisi elää kuin joku sinkkubloggari tai tosi-tv julkkis ja mies sitten maksaisi elämisen ja hoitaisi perheen siinä taustalla. Haloo?!

Täydellinen ihminen en ole enkä niin kuvittele. Tein minäkin avioliiton aikana virheitä, näen ne nyt paremmin kun on ollut aikaa miettiä ja murehtia, mutta mielestäni mitään sellaista joka oikeuttaisi vaimoni käyttäytymisen en ole löytänyt. Ilmeisesti osasyy tilanteeseen olivat vaimoni epärealistiset kuvitelmat, joita kotona oleminen ja suhteellisen turvattu elämä olivat kasvattaneet. Koki varmaankin kasvaneensa henkisesti paremmaksi ihmiseksi...no ainoa vaan että jonkun muun olisi pitänyt kustantaa nämä hänen ylevät suunnitelmansa ja ajatuksensa.

Mitä tulee metatyöhön, niin on sitä miehillä myös. Naisten on ihan turha omia sitä itselleen. On sitten tapauskohtaista miten se perheessä jakaantuu.

Vierailija
386/395 |
24.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille kaikille, jotka osallistutte tähän keskusteluun jakamalla kokemuksianne!! Nyt vasta tajuan, että en ole yksin tämän ihan saman ongelman kanssa. Olen myös miettinyt eroa miehestäni, juuri näistä samoista syistä, mitä niin moni täällä on kommentoinut.

Vierailija
387/395 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jutun mies kuullostaa kyllä melko lusmulta. Meillä on asiat miltei päinvastoin: Miehenä saa hoita perinteiset miestentyöt (osaan korjata kaikkea ja vaihtaa renkaita), jonka lisäksi vastuulleni kuuluu oikeat siivoukset, eli sellaiset joissa myös sänkyjen alta imuroidaan ja lattiatkin pestään, tiskikone yms tiskiasiat, kaupassa käynnit jne. Hoidan koiran heti työpäivän jälkeen, yritän vielä urheillakin että jaksan. Ainoastaan pyykin pesu ja lasten vaateasiat ovat pelkästään vaimoni kontolla, muut on jaettu tai kokonaan minun. Työpäiväni ovat aina pidempiä ja työmatkaa kertyy kymmeniä kertoja enemmän. Silti saan kuulla säännöllisesti kuinka rankkaa on olla perheenäiti. Minulla ei ole edes aikaa katsoa TV:tä arki-iltaisin, vaimolla kyllä on. Ja jos väsyttää niin minä puren hammasta ja toimin, vaimo taas on saman tien toimintakyvytön. Nukun säännöllisesti vain noin viiden tunnin yöunia, silti jos itse valitan väsymyksestä, saan vain kuulla kuinka tarvitsen poikkeuksellisen pitkät yöunet. Vaimo kuitenkin nukkuu aina vähintään 8 tuntia...

Ihan oikeasti, heittäkää nyt tuollaiset laiskat vässykkämiehet pihalle, ei sellaista tarvitse kenekään katsella. Mutta muistakaa nyt kaikessa kiihkossanne että meitäkin on. Tunnen monia kaltaisiani.

Vierailija
388/395 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap vielä linjoilla, mikä on tilanne nyt?

Vierailija
389/395 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi tietää, mikä on ap:n tilanne :-)

Meillä on aivan samanlaista. Meillä mies sitten vielä on minulle vihainen, kun en halua tarpeeksi seksiä.

Ei tajua mitään yhteyttä näiden asioiden välillä, että onpa kumma kun ei minulla riitä enää energiaa.

Hän olettaa, että kun hän vaan illalla (yöllä) viimein vääntäytyy viereeni, niin heti pitäisi minunkin haluta. Juu ei, no thanks.

Vierailija
390/395 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on uusperhe, minulla lapsi ja miehellä ei.

Olen hoitanut omaan lapseeni liittyvät jutut yhäkin kuin olisin yh. Esim illalla kaikki ruuan laittamiset ja tiskaamiset ja pyykit ja iltatoimet ja nukuttamiset ja kaikki.

Mies elää taas kuin lapsettoman sinkun elämää. Eilen tv:stä tuli leffa, josta olin sanonut etukäteen, että olisi kivs nöhdä se. Piti kuitenkin tehdä näitä kaikkia koti- ja lastenhoitotöitä, enkä nähnyt. Lopulta sohvalla koko ajan maannut mies huusi mulle keittiöön kärsimättömänä, että enkö nyt sitten haluakaan nähdä sitä, kun en ollenkaan ole katsomassa. Silloin mä hieman repesin.

Vierailija
391/395 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeinen siis EI ollut ap.

Vierailija
392/395 |
06.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta on kulunut. Mitä kävi? Tuliko ero vai muutos?

Mun vinkki on se, että kannattaa muuttaa omaa käytöstään. Jos ei jaksa siivota miehen ruuanlaiton jälkiä, ei siivoa. Kauanko ne lojuisivat? Päivän, viikon, kuukauden? Vaatii kyllä oman asenteen muokkausta myös, että kestää katsella sitä loivaa oppimiskäyrää

Vierailija
393/395 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukortti-episodiin liittyy myös muistaakseni Hesarissa ollut juttu eronneiden miesten yksinäisyydestä. Kun oli tullut ero, ja oli totuttu siihen että vaimo piti yhteyttä kaikkiin sukulaisiin ja kirjoitti ne joulukortitkin. Niin sitten tuli vähän niin kuin yllätyksenä, että eron jälkeen olisi pitänyt sukulaisuus- ja muita suhteita hoitaa, että ylipäätään olisi niitä ihmissuhteita.

No osa miehistä on kai jo tajunnutkin että kannattaa hoitaa omat ihmissuhteensa itse, että se ei ole mikään automaatio. Mutta senpä vuoksi niitä joulukortteja, syntymäpäivälahjoja ja kaikkea muuta laitetaan myös.

Vierailija
394/395 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ihan kaikkea. Mutta naiset; erotkaa ja etsikää hyvä mies jos siltä tuntuu.

Oma mies tekee ruokaa, pyykkää, pitää kotia siistinä yhdessä minun kanssa vaikka hänellä on vaativa työ. Harrastetaan myös paljon ja ollaan liikunnallisia. Mies osallistuu lapsen asioihin ja maksaa hoitajan että päästään treffeille.

Elämä on lyhyt. Ei kannata viettää sitä seurassa mikä ei tuo onnea.

Vierailija
395/395 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma arvaukseni on että osalla miehistä tapahtuu jokin ihme roolinvaihto kun heistä tulee isiä. Siis sen normaalin jutun sijaan että he kasvaisivat isän rooliin ja pitäisivät perheestään huolta he rupeavat näkemään vaimonsa äitinä. Ja äitihän hoiti lapsuudessakin kaiken ruuanlaiton, pyykit, siivoukset jne. Eli tiedostamatta he rupeavat käyttäytymään kuin lapsi/teini.

Onneksi omalle miehelle ei käynyt näin.

Jos joku tunnistaa että oma mies kohtelee vaimoaan kuin tämä olisi äitinsä (odottaa kehut imuroinnista, jättää lupaamansa asist tekemättä, odottaa äidin huolehtivan aina lapsista, soivouksista jne) niin voisitko kokeilla keskustelua. Kysyisit mieheltä rauhallisena hetkenä että haluaisiko hän mielummin parisuhteen äidin vai vaimon kanssa. Jos mies vastaa vaimon niin kysy miksi hän sitten kohtelee vaimoaan kuin lapsi äitiään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi